Bild
Nästa artikel

"Man tycker att en ny bil ska hålla bättre än så här"

VI BILÄGARES KONSUMENTFALL:
Måndagsexemplar kallades de förr, enstaka bilar ur en viss serie som var behäftade med många fel. Det finns fortfarande sådana bilar, trots bilindustrins kvalitetskrav.

Qashqai är en succémodell från Nissan, som sålt betydligt bättre än beräknat runt om i Europa.Därför har modellen tidvis haft långa leveranstider. Men alla ägare är inte nöjda.

Jonas Vimnäs i Ã-rebro är en missnöjd ägare till en Nissan Qashqai, som han köpte i september 2007. Eftersom det till en början var långa leveranstider på Nissan-återförsäljaren i Ã-rebro, Philipson Bil, köpte han istället en bil som fanns hos Nissan-återförsäljaren Mobility Motors i Malmö.

Det dröjde dock inte länge förr-än bilens kvalitetsbrister började visa sig. Det allvarligaste felet var motorlampan som började lysa. Det inträffade vid ett flertal tillfällen.

Krånglande fönsterhissar och dörrar, felande oljeindikator och trasig backspegel är några av de problem som Jonas Vimnäs fått stå ut med.

- Jag är övertygad om att det här exemplaret som jag köpt var en förseriebil som inte håller samma kvalitet som andra Qashqai verkar göra. Eftersom det är garanti på bilen så har jag inte behövt betala för felen. Men när garantin går ut är det tveksamt om jag vågar behålla bilen längre, säger Jonas Vimnäs.

- Man tycker att en ny bil ska hålla bättre än så här. Garantiåtgärderna har jag inga synpunkter på, felen har ju rättats till, även om det uppstår nya. Det är pinsamt att en relativt ny bil har fönsterhissarna som inte går att hissa upp, utan att passagerarna bak får frysa när det är minusgrader. Men Nissan har varit helt ointresserade av att kompensera mig för alla problem som jag har haft.


Inget byte
Jonas hade hoppas på att kunna byta sin krånglande Qashqai mot ett bättre begagnat exemplar. Det visade sig inte vara möjligt.

- Bilen passar oss perfekt i övrigt. Jag vill bara ha ett annat exemplar som inte krånglar och känns opålitlig som den här gör.

- Jag har föreslagit ett byte mot en annan begagnad Qashqai med dieselmotor och fyrhjulsdrift precis som den jag har. Men Philipson och Nissan gav mig bara ett inbytespris precis som om jag skulle köpa en ny bil igen. Inbytespriset var ungefär detsamma om jag istället skulle köpa en Mitsubishi.

- Det kändes förnedrande att de ska tjäna pengar på mig, istället för att kompensera mig för alla fel som jag haft, säger Jonas Vimnäs.

Han blev erbjuden cirka 160 000 kr för sin Qashqai som haft ett listpris på 293 000 kr tidigare. Det tyckte Jonas Vimnäs lät för lågt. Men enligt återförsäljaren var det "ett riktigt bra pris" som dessutom var sponsrat av Nissan med 10 000 kr, som kompensation för allt strul som Jonas Vimnäs haft med bilen.

På Philipson Bil i Ã-rebro vill man inte alls svara på frågor från Vi Bilägare om de bilar man säljer och servar. I alla fall inte när bilarna krånglar.

- Jag vill inte gärna uttala mig i ärendet, säger verkstadschefen Håkan Hultberg.

- Jag vill inte uttala mig i det här fallet. Jag hänvisar till Nissan Sverige i de här frågorna, säger Jens Eriksson, försäljningschef.

"Vill inte ha frustrerade kunder"

Vi vänder oss till Helena Turkel som är  Sverigechef för Nissan.

Vad tycker Nissan om att en av deras bilar haft ett 20-tal fel på två års tid?

- Man kan ju ha olika uppfattning om hur många fel som är faktiska eller som kunden upplever som problem. Men det spelar ingen roll, det var för många fel på den här bilen. Klart att vi tycker att det är tråkigt. Vi vill leva upp till den höga standard som vi eftertraktar. Vi har rättat till felen och får dra lärdom av det här. Vi vill ju inte ha frustrerade kunder, säger Helena Turkel.

Hur många fel ska man få räkna med på en ny Nissan?

- Du ska inte behöva räkna med något fel på din bil när du köper en ny Nissan. Vårt mål globalt är att vara ledande inom kvalitet.

- Vi har tittat i detalj på det här fallet igen och kommer att via verkstaden erbjuda kunden nästa tre servicetillfällen utan kostnad. Vi vill göra detta för att säkerställa att bilen fungerar som den ska och få en nöjdare kund.

- Och vad det gäller inbytespris så tror jag att nästan alla kunder oavsett bilmärke blir besvikna.

Hur menar du då?

- Ja, inbytespriset är ju en förhandlingsfråga. En handlare som gärna vill ha en kund kan i början av förhandlingen säga "du får 70 000 kr för din bil". Men när affären kommer till avslut var det kanske något som inte riktigt var okej med inbytesbilen och då värderas den till 60 000 kr istället.

- Jag har aldrig sett i någon kundundersökning att en bilägare svarar ja på att de är nöjda med inbytespriset.

Har det här exemplaret av Qashqai  varit en föreseriebil?

- Det var en demobil. Några förseriebilar kommer inte ut på marknaden. Den här bilen har haft problem och nu kommer vi att följa upp det, säger Helena Turkel.

När Vi Bilägare når Jonas Vimnäs med beskedet om att få tre gratis service som kompensation för krånglet med bilen blir reaktionen omedelbart positiv.

- Så bra att de äntligen gör något för att behålla mig som kund, säger han.
Jonas Vimnäs lista på felen på sin Nissan Qashqai

1. Varningslampan för motorn lyser.
2. Felindikerar "low oil" ett flertal tillfällen, trots att oljan är påfylld.
3. Kraftiga vibrationer i instrumentbrädan.
4. Täckplasten på vänster ytterhandtag lossnar vid tre tillfällen.
5. Kåpan över motorn lossnar.
6. Radion återgår till hög volym när man startar bilen.
7. Vid växling från neutralläge till ettans växel fastnar växelspaken i ett hack.
8. Oljeindikatorn hänger sig, visar "low oil" när bilen är nyservad.
9. Vänster ytterbackspegel lossnar.
10. Bluetooth-kopplingen mellan stereo och telefon fungerar dåligt.
11. Fönsterhiss bak orkar inte hissas upp. Fick köra med ena rutan öppen i minusgrader.
12. Förardörren går ej att öppna inifrån. Får hissa ned förardörrens fönster, sticka ut handen och öppna förardörren utifrån istället.
13. Stötdämparna bak är slut efter 4 500 mil.
14. Bromsarna vibrerar mycket kraftigt. Troligen slitna bromsskivor efter 4 500 mil.
15. Säkringen för belysning på släpvagn utlöses (på två olika släp). Dragkrokens elsystem fick monteras om.
16. Sliten interiör, växelspaken och handbromsen har avskavd silverfärg.
17. Defrosterknappen fungerar inte.
18. Yttertempmätaren visar tre grader fel.
19. Lacken på instrumentbrädans huv lossnar.
20. Knappen till centrallåset lossnade.
21. Plastbygeln till fjärrkontrollen (för låset) är vek. Gick sönder på båda nycklarna.

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Raphael
2009-08-26 13:54

Trist att det ska behöva gå så långt att de ger kompensation först när Vi Bilägare trycker på, det borde vara en självklarhet att erbjuda det från början utan påtryckningar från en konsumenttidning inom motor och trafik.
Detta fall visar återigen att japanska bilar inte är så felfria och säkra köp som många tror, de kan ha måndagsexemplar också. Alltid trist när det drabbar kunden.

#1
F d Nissanägare
2009-08-26 14:03

När jag för drygt 10 år sedan hade en Nissan som jämt krånglade fick jag höra att Nissan var undantaget som bekräftade regel om japanska bilars kvalitet. Hade hoppats de hunnit ifatt nu då Qashqai i övrigt lockar mig. Hade även mycket rost på min Primera efter bara 3 - 4 år.

#1
Lägerleffe
2009-08-26 15:14

Vibrationer i instrumentbrädan... när man köpt en diesel. So what?
Silverfärgen avskavd på växelspaken... man tar sig för pannan.
Visst, det finns riktiga fel också. Men jag undrar om inte kunden är en liten prins på ärten.

#1
R Gustafson
2009-08-26 16:00

Det är väl rimligt att en återförsäljare som inte sålt bilen vill göra en vettig affär på att byta in en krånglande bil. Om man som återförsäljare sålt bilen kan man motivera att ta en viss kostnad för goodwill men i detta fall skall ju all ev befogad kritik falla på Nissan Sverige.

#1
Conny Karlsson
2009-08-26 17:53

Nissan Qashqai är ju heller ingen "äkta" japansk bil utan tillverkad som så många andra japanska bilar idag i Europa, denna i England. Sedan så har dom Renault dieselmotorer. Men vi kollade in Qashqai när den kom hade den hem en helg för provkörning. När vi utrustat bilen som vi ville ha den så blev priset över 300000kr vi tyckte det var för mycket. Annars gillade vi bilen och den gick tyst och fint. Annars håller vi oss till Toyota och är väldigt nöjda ägare. Men vi gillade denna Nissan Q och den förlängda versionen är väl ännu bättre/praktisk.
En sak är jag dock övertygad om det är att Toyota inte skulle behandla kunden på samma sätt som Nissan, vad vinner dom på det ? Så jäkla osmidigt av dom och osmart !

#1
Raphael
2009-08-26 18:02

Det stämmer att Nissan använder dieselmotorer från Renault, men på vilket sätt är detta relaterat till krånglande fönsterhissar och dörrar, och trasig backspegel?

#1
Sigge
2009-08-26 21:31

Sicken rättshaverist.
"Kåpan över motorn lossnar" - varför ska han dra i den? Tryck dit den.
"Bluetooth-kopplingen mellan stereo och telefon fungerar dåligt. " - Köp en bättre telefon.
"Stötdämparna bak är slut efter 4 500 mil." - av extraljus batteriet att döma körs det inte på snälla vägar. Bilen har gått 4500 mil!
"Säkringen för belysning på släpvagn utlöses (på två olika släp). Dragkrokens elsystem fick monteras om." - Slavig eftermonterig. Enkelt fixat!
"Sliten interiör, växelspaken och handbromsen har avskavd silverfärg." - Det är en mellanpris bil som gått 4500 mil. Kallas slitage.
"Yttertempmätaren visar tre grader fel." - ???
"Plastbygeln till fjärrkontrollen (för låset) är vek." - mellanpris bil. Vänta dig inte toppkvalité på allt!
Kan fortsätta med instrumentbrädan men orkar inte. Helt enkelt en jäkla gnälltok!
Ytterligare en skum artikel av ViB...tveksamt om jag kommer förnya min prenumeration.

#1
Saabnisse
2009-08-26 21:34

Conny Karlsson
Du är övertygad om att inte Toyota skulle behandla kunden på samma sätt som som Nissan!
Har du redan glömt den här artikeln eller är du så blind att du inte kan se något negativt om Toyota?
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173
Personligen tror jag att Nissan är ungefär samma japanska skit som Toyota, det är ok så länge det inte blir några kontroversiella fel, då upphör servicen och all hjälp.

#1
Saabnisse
2009-08-26 21:38

Sedan kan jag f.ö. hålla med om att många av felen verkar vara lite av gnällspikskaraktär.
Men ändå, kommer den här personen att köpa en Nissan någon mer gång?

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 00:23

Saabnisse.
Du säger det ju själv i din sista kommentar. "Kommer den här personen att köpa en Nissan någon mer gång ?"
Det är ju därför jag skriver att Nissan har beter sig osmidigt och osmart ! Istället för att få en nöjd kund med bra reklam istället så får man en kund som kontaktar Vibilägare som sprider ryktet om Nissan som en skitbil eller importörens rykte på spel. Och det är ägare till icke japanska bilar som instämmande nickar och säger vad var det jag alltid sagt om japanska bilar.........sug på den !
Toyota ÄR betydligt smartare i sina kundrelationer se hur de ligger till i Autoindex bla på service sidan hur nöjda kunderna är. De vet hur en kund ska behandlas så han är nöjd och stannar som kund. Här har många mycket att lära, även om det kan vara svårt att inse att det är så.....av olika anledningar.

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 00:38

Saabnisse.
Jag kopierade det svar jag skrev i den artikel du hänvisade till i din länk till Leifs Avensis som hade problem med motorn. Men och ett stort men. Han hade inte servat bilen på Toyota så de hade haft mer kontroll på problemet om oljeförbrukning och tidigare märkt felet. Istället väljer Leif att serva bilen hos icke auktoriserad Toyota verkstad för att "spara" några kronor......hur det gick med det kan vi se nu med facit i hand vad billigt det blir när ett sådant här problem händer. Varför ska då Toyota ta detta ansvar när han inte servat bilen på Toyota ?! Man sparar inget på att inte serva på auktoriserad verkstad som vet om vissa modeller med vissa fel som de drabbas av och har koll på dessa. Det visste inte denna verkstad om som Leif valde att serva hos eftersom han "sparade" några kronor. Jag tycker han får skylla sig själv. Lägger in vad jag skrev i anslutning till den artikeln nedan. SHM. Jag tycker det är bra att Vibilägare har enna sida/artikel om Toyota framme, Toyota har allt att vinna på det. Leif hade inte gjort service hos Toyota och då ger inte Toyota goodwill för det då han inte varit trogen Toyota helt naturligt. Med detta visar det sig att det inte blir billigare att serva bilen på annan plats än Toyota, utan kan slå tillbaka hårt som i Leifs fall.
Vad vi kan vänta oss nu SHM från Vibilägares sida tycker jag är en artikel som visar oss den andra sidan av detta problem som denna artikel belyser. Alla de ägare som faktiskt har fått hjälp av Toyota och byte av motorblock så att de också får ge sin syn på saken och hur de tycker att Toyota agerat på detta problem som en del drabbats av. Myntet har alltid två sidor, tyvärr får man säga att man bara får reda på den ena sidan som sagt. Nu väntar vi Vibilägare på en artikel som belyser hur Toyota agerat i andra fall där man stått för bytet av motor och hur de ägarna ser på Toyotas agerande så det också kommer fram i denna debatt, eller hur Vibilägare är inte det fairplay ???! Väntar på svar !

#1
Krille
2009-08-27 00:55

Renault har länge varit delägare av Nissan och av det jag har upplevt så är det inte bara motorer Renault har bidragit med. Rent konstruktionsmässigt så återfinns många Renaultkonstruktioner i Nissanbilarna och även samma franska underleverantörer. Jag tror att Nissan kommer att uppleva samma sak som Mercedes gjorde med sin amerikanska samarbetspartner.

#1
Raphael
2009-08-27 10:50

Krille, att skylla på Renault för att Nissan har problem med Qashqai är löjligt. Qashqai är en bil som inte har någon koppling till Renault, det är en bil som är Nissans helt egna konstruktion och utvecklad av Nissan. Faktum är att Renault kommer att använda Nissans bottenplatta för Qashqai till sin kommande Dacia SUV. Så detta är från Nissan till Renault och inte tvärtom.
Det är lilla Nissan Note som använder en Renault-bottenplatta, i princip samma som Grand Modus/Twingo. Inte Qashqai.
Men bottenplattan har inget att göra med krånglande el-fönsterhissar, krånglande lås och backspeglar som krånglar.
Nissan och Renault använder olika logistik och underleverantörer, Nissan tillverkar sina bilar för Europa i England och Renault har ingen tillverkning där. Det är billigare för Nissan att använda de brittiska underleverantörerna, som även levererar till de andra japanska tillverkarna i England - som Honda och Toyota.
Minns någon Nissan Primera av första och andra generationen? De hade många fel och de konstruerades långt innan Nissan ens pratade med Renault. Och hur förklarar Krille detta då, att Nissan hade problem med vissa av sina bilar innan de ens pratade med Renault, var även detta Renaults fel och franska underleverantörers fel?
Jag tycker det är larvigt av Krille att skylla Nissans problem på Renault, särskilt när Nissan har en historia före Renault där Nissan också har problem.
Kommentarerna i detta forum klagar på bilägaren som klagar och hänvisar till några av klagomålen. Alltså, jag tycker inte att man är för petig när man klagar på att el-fönsterhissar, lås och backspeglar inte fungerar. Jag skulle inte acceptera det på en bil som gått 4 500 mil.
Sen att man ska acceptera att inredningen börjar visa slitmärken redan efter 4 500 mil. Jag har en Renault som har gått 11 000 mil och den har ljusa plastlister i inredningen, och de ser fortfarande ut som nya. Det verkar ju som Renaults underleverantörer håller högre kvalitet än Nissans då... Förresten så har jag inga problem med el-fönsterhissar, lås eller backspeglar. De fungerar utmärkt, precis som min bil gör i övrigt.
En av kommentarerna nedan är att stötdämparna är slut efter 4 500 mil därför att ägaren har kört på för dåliga vägar, och som bevis på detta så hänvisas till bilens extraljus. Detta är ju hur komiskt som helst.
I Stockholm har de flesta SUV:ar extraljus och jag kan garantera er att de flesta inte kör på tuffare terräng än stengatorna i Gamla Stan och Riddarholmen. Så många extraljus har inget att göra på vilka vägar som körs.
Förresten, ska inte en SUV klara dåliga vägar, är det inte vad de är till för?!?!?!?!?
Nej du Sigge, här är det du som är skum. Du accepterar tydligen vilka fel som helst på en ny bil!

#1
Pelle
2009-08-27 12:28

SAABNISSE:
Tänk att denna där Conny Karlsson och alla hans pseudonymer alias hans son, som han säger, orkar tjafsa om sina skruttbilar. Shogun etc mm. Nä, stå på Dig SAABNISSE! Det är många som kämpar med Dig i Din goda kamp!

#1
Orre
2009-08-27 12:38

Conny Karlsson:
Så du menar att Leifs Toyota Avensis som bara är ett enda STORT bilproblem beror på att ett Toyota skrällen BARA ska servas på Toyota för att den ska fungera? Jag servar min VW lite här och var beroende på var det är billigast och den bara fungerar ändå. Men OM Toyota MÅSTE servas på auktoriserade verkstäder för att fungera då måste ju Toyota verkligen vara en kvalitetsbil... ;0)

#1
ck
2009-08-27 13:26

Har enQQ 08 visa Jätte nöjd Bytt stötdämparna 2000 mil utan kostanad/kanon service med vänligt bemötande hos Hedins i borås/Ck

#1
McTar
2009-08-27 13:51

Om man måste byta stötdämpare efter 2000mil eller 4500mil, det spelar ju mindre roll. Det är usel kvalitet i vilket fall som helst.
Även om återförsäljaren skulle ta det på garantin så skulle inte jag vara "nöjd" med bilen...

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 16:09

Orre. Sätt dig ner i lungn och ro och läs artikeln. Sedan så funderar du på om det är rimligt att Toyota ska betala åt Leif när han valt att inte serva bilen hos Toyota för att det blir för dyrt antagligen. Eftersom de inte får serva bilen och på så vis hålla koll på om de ser något onormalt tex den höjda oljeförbrukningen som brukar förestå dessa blockbyten på Avensis som Toyota gjort på många och då har nöjda kunder. Men när Toyota inte har denna koll pga att Leif valt att serva på annan plats. Ska de då behöva stå för denna reparation ? Absolut inte enligt mig har de skyldighet till detta. Föresten tror jag inte att du är helt seriös Orre. Som sagt fundera ett slag över saken ? Om du servar din VW på andra ställen än VW och det sedan upptäcks ett problem med hög olje förbrukning på din VW och sedan byte av block. Ska då VW behöva betala det åt dej för att du inte pga snålhet inte servar bilen där, men när det blir problem då duger dom att använda.....varför skulle de hjälpa dej då om du inte är trogen annars ? Så att de kan ha koll på bilen din med höjd oljeförbrukning och tidigare göra åtgärder. Nej det bästa man kan göra är att serva bilen på auktoriserade verkstäder som ha koll på läget och som får service meddelanden om saker som det ska hållas koll på. Service meddelanden som "Nisse i backen" inte får något meddelande om. Därför lönar det sig bäst att serva hos dom som har koll på läget enligt mig. Hoppas Leif lärt sig något. Han kan ju fråga alla Avensis ägare som fått hjälp hur nöjda dom är, men det talas det tyst om i artikeln........det finns alltid två sidor på ett mynt men man får bara höra om det ena sidan är inte det konstigt ? ;o)

#1
orre
2009-08-27 18:06

Conny Karlsson:
Som du borde veta spelar det ingen som helst roll om du låter serva Toyotaskrället på en auktoriserad verkstad, Mekonomen, OK´s verkstad eller ngn annan verkstad som följer tillverkarens serviceprogram. I mitt fall är VW verkstäderna både dyra om än betydligt billigare än Toyotas verkstäder men VW är struliga med tidsbokning. Därför servar jag där det är billigast och går fortast och jag är mkt nöjd med min VW som bil betraktat även om jag hellre skulle köra en ännu bekvämare bil som tex SAAB, Volvo eller Audi. Om man måste serva Toyota på auktoriserad verkstad för att skiten ska hålla är Toyota verkligen en skitbil!!!!

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 19:40

Byt Pseudonym Orre eller IP-adress ! ;o) Eller ta en utbildning för att förstå helheten i det hela.

#1
orre
2009-08-27 21:13

Conny Karlsson!
Håll Dig till fakta och blanda inte ihop korten så snart DU blir överbevisad :oo) Det är bara att inse fakta: Toyota tål inte en vanlid dvs icke auktoriserad servicverkstad som alla andra bilar för då går de sönder...:ooo)

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 21:25

:o)

#1
patrik
2009-08-27 21:58

Nissan tillverkar bra bilar men de känns lite ford även om de håller längre
och ORRE du verkar lite olycklig, har du aldrig köpt en ny bil nån gång

#1
orre
2009-08-28 00:25

Patrik: Jo jag har köpt två nya bilar. För två år sedan en VW Passat mkt bra bil och dessförinnan en Volvo V70 AWD som var en utmärkt dragbil med fantastiskt bra vinteregenskaper. Men senast blev en VW, grannen arbetar på Dinbil dvs VAG, som också är bra men nästa gång blir det nog en Volvo AWD i alla fall. Jag väntar bara på att Volvo ska komma med en DSG låda som VW nu har.

#1
Hanzzon
2009-08-28 14:44

Vad gäller biltillverkares goodwillåttaganden kan jag som jobbar med bilar hela dagarna meddela att Toyota faktiskt ligger i en klass för sig där, Vi servar mängder med både Volvo, VW, Audi och Bmw som har problem med oljeförbrukning i flera av sina motorer men jag har aldrig ens hört talas om eller för den delen varit med om någon av dessa ägare som fått motorn utbytt/renoverad efter en massa år om den börjat dra olja, däremot har Toyota gjort detta på bilar där problem uppkommit förutsatt att bilens service skötts och Toyota kan få fram kontrolluppgifter på att servicarna utförts rätt och att tex rätt oljekvalitet används i motorn, detta har ingen annat bilmärke vi jobbar med gjort utan nämner man att tex en fullservad Volvo drar olja efter nått år och frågar om det går på att få åtgärdat på garanti så får man hånskratt tillbaka och dom påvisar att bilens garanti gick ut för x-antal år sedan och att bilen inte är ny längre...

#1
Patrik
2009-08-28 18:03

Orre har du sett den här om volvo v70
http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

#1
orre
2009-08-28 19:32

Patrik:
Ha ha ha det där med Xc 70 är en oerhört gammal historia. Volvo XC 70 har haft den nya välrenommerade Haldex kopplingen till sin AWD sedan 2003 i snart 7 år. Samma Haldex AWD har för övrigt VAG, VW, Audi och Skoda också. Du måste var med i rätt tidsepok då du skriver. Denna länk är däremot FÄRSK och handlar om Toyota Avensis dåliga motorer som drar olja trots att de inte gått långt... Denna rtikel publicerades för ett par månader sedan. www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173

#1
Lasse
2009-08-28 19:36

Min granne har bla bytt styrväxel på sin Toyota Avensis. Tog 6 dagar för Toyota att fixa felet efter mycket tjat från grannen.Vad han har hört är det ett vanligt fel på Toyota. Det är ju livsfarligt om styrväxeln ej funkar då går ju bilen ej att styra...Är det någon som vet ngt mer?

#1
Conny Karlsson
2009-08-28 19:50

Tillbaka till konstruktionsbordet Volvo, här kan vi verkligen tala om en Måndagsbil ! Ändå ska vi veta att första crosscountryn var likadan med totalt värdelös fyrhjulsdrift. Jag känner en kille som haft alla dessa + Xc90. Xc 90n kostade då över en halvmiljon och var värstingen på programet. Han var så missnöjd med denna att när han bytte bort den hade den gått 600mil. Efteråt köpte han sig Lexus RX300 som kom 2003. Sedan bytte han upp sig till RX 400h. Behöver jag nämna att han är en Lexus fantast nu !? Tidigare Volvo fantast och han är Taxiförare i Karlstad där han också köpt sina Lexus. Lärde känna honom på så vis när jag själv åkte Lexus då han stoppade mig vid Bergvik köpcenter i Karlstad och undrade om jag var nöjd Lexus ägare ? Sedan berättade han skräckhistorien om sina så kallade fyrhjulsdrivna Volvo och denna XC90 det sista som hände var att det rann in vatten i bakluckan, och det var droppen efter alla fel som varit på bilen under dessa 600mil som han uttryckte det. Och du Orre ändå servade han bilen på Volvo Helmia bil i Karlstad och har så alltid gjort ......ändå hjälpte det inte ;o) Me det är roligt med folk som kan ändra sig och inse vad kvalitet är. Dessa Volvos fyrhjulsdrift system är ett enda stort konstruktionsfel ! Men vad fick ägarna för hjälp ? Ändå köper många en Volvo igen och igen, snacka om att vara hjärntvättade. Men ändå börjar det nu att gå upp för många vilka som levererar kvalitet ! Jo jag hade sett denna video förut så det var inget nytt för mig. Men tänk så många som tycker att de är väldigt käriga(manliga på värmländska) när de har en sådan XC modell av Volvo på garage uppfarten. Men tänk om de verkligen testade fyrhjulsdrift systemet någon gång så det fick reda på vilket simpelt system den har i jämförelse med Suuubaruuu som han sa i filmen. Men ett gott skratt fick man genom att titta på filmen eller hur Orre ?;o) Är det kanske en sådan Volvo du ska köpa ? Köp en Suuubaruuu direkt istället det imponerar mer på mig ! ;o)

#1
Conny Karlsson
2009-08-28 20:14

Lasse det stämmer att det inträffat några byten av styrväxlar jag känner en som drabbades. Och styrväxlarna tillverkas av en europeisk underleverantör.
Så din granne fick tjata sig till ett byte mycket märkligt isåfall. Antagligen har han servat bilen hos icke auktoriserad verkstad där de inte känner till problemet. Men gått till Toyota och klagat när han drabbades. Detta borde Hanzzon kunna svara mer på som jobbar med bilarna. Jag är säker på att han inte fått ett sådant bemötande på Toyota i Karlstad om han servat bilen där.
Om jag inte minns fel var det för lite fett som underleveratören pressat in i styrväxeln därav problemet.
Japanska bilar tillverkade i Europa är inte dom samma som Japan tillverkade med europeiska underleverantörer, även om de inte är dåliga är de sämre än de Japanska pga europeiska underleverantörer som används i stor utsträckning till bilar som tillverkas i Europa. På Toyota Sweden kallar man det här Europa standard, alltså de är inte bättre än så här. Även Toyota drabbas när man köper delar i Europa för att få bilarna godkända som EU tillverkade bilar då måste de ha en viss procent tillverkat inom EU för att inte få straff tullar. Köp en japansk bil tillverkad i Japan det är den bästa garantin för ett bekymmerslöst bilägande. Tex nya Toyota Prius !

#1
Orre
2009-08-28 20:28

Conny Karlsson:
Jag har haft en Volvo V70 AWD som jag körde i drygt 18000 mil med mkt gott totalbetyg. Jag var VÄLDIGT nöjd med Volvo V70. Vi har en stuga i Oljonsbyn i Höglekardalen som vi åker till så ofta vi kan. Särskilt ofta på vintern. Stugan ligger på en bergslänt där vägen dit mestadels består av is, på våren, och halv metervis med snö på vintern. Jag har alltid kört upp dessa ca 300 - 400 meter på oplogad väg utan några som helst problem. I stugbyn finns det oxå andra som inte har AWD på sina bilar gissa om jag har fått dra upp bilar till stugor och upp ur diken... Dessutom kan jag nämna att de dubbdäck jag har är svensk regummerade av märket AGI Sarek 2. Dessa billiga regummerade dubbdäck till Volvo V70 AWD är en oslagbar kombination till ett överkomligt pris. Jag kör nu visserligen VW men kommer att byta tillbaka till Volvo V70 AWD eller XC70 AWD vid nästa bilbyte. Jag byter bil vart 3:e år eller efter ca 15000 mil. Volvo ska komma med en ny DSG automatlåda som jag väntar på tills nästa bilbyte. Volvos AWD system har även Audi och VW liksom Skoda dvs Haldex system som kom år 2003. Det system som var innan Haldex var inte alls lika bra men varför jämföra gammalt förgånget med det nya som anmvänds idag. Det är väl lika dumt som att tala om Toyotas rostburks rykte från 1990 och början på 2000 talet.

#1
Conny Karlsson
2009-08-28 20:31

Hanzzon
Kan du forska i hur många block etc Toyota bytt på 1,8liters motorn på Avensis runt årsmodell 00-01 var det väl? Jag menar eftersom inte Vibilägare vill forska i hur många nöjda Avensis ägare som fått hjälp av Toyota på garantin och hur nöjda dessa är. Men det kommer ju inte fram i debatten här tyvärr. En kund och en artikel i VIB ställer till det, medans det finns hur många andra som helst som är nöjda som har samma Avensis men som fått hjälp för att man inte var dumsnål och servade bilen på en icke auktoriserad Toyota verkstad. Vore det lite tag i VIB nu så gjorde man en artikel om hur många nöjda Toyota ägare det finns med nämnda Avensis. Ta kontakt med Toyota och fråga hur många kunder har man hjälpt och hur många har man avvisat och på vilka grunder. Som sagt ett mynt har alltid två sidor, men i regel får man bara se den ena sidan. Eller också fattar man ändå något själv och läser resultaten i Autoindex och förstår då vilka det är som har bland de mest nöjda ägarna bland bilmärken.....och det är inte VW och Volvo ;o) Inte än !

#1
Conny Karlsson
2009-08-28 20:55

Måste också säga hur många nöjda Qashqai ägare finns det inte ute på marknaden ?! Här visas en missnöjd ägare och då tror ju många som Orre att alla Qashqai är på detta vis lika dåliga alltså eftersom han tror att alla Avensis får man byta motorblock på eftersom det varit en sådan liknande artikel om Leif och hans Avensis som denna om Qashqai här. Om nu VIB ska fortsätta med sådana här artiklar med missnöjda ägare så får man faktiskt för att vara trovärdiga gå till botten med problemet och visa på hur många nöjda Qashqai ägare det finns liksom Avensis ägare som fått hjälp vid problem, men sådant framgår ju inte i dessa artiklar oavsett vilket märke som drabbas. Så fortsättningsvis hoppas jag att ni går djupare i problemen, annars blir det lite kvällstidningsjournalistik över det hela.

#1
Orre
2009-08-28 21:10

Conny Karlsson och Hanzzon:
Tssss tror ni verkligen att Toyoya berättar för ER små Toyota ägare och Toyota meckare hur många fel det FAKTISKT är på Toyotas bilar?
Skulle inte tro det :o)

#1
Toyota service?
2009-08-28 21:17

Konstigt att Toyota inte förstår att missnöjda kunder
sprider sitt missnöje till betydligt fler ev. kunder som
inte köper en Toyota i så fall. Förstår inte riktigt
Toyotas prispolitik vid service.Fick ett pris på en
s k stor service på en Toyota Avensis för 7271 kr. Mekonomen
tog 3979 kr för samma service. Gissa var jag servar
bilen ?

#1
peter
2009-08-28 21:59

Konstigt att så fort det blir en artikel om någon bils fel o brister...så kommer det alltid som ett brev på posten ett gäng inlägg som framhåller Toyotabilar tillverkade i japan... Spelar ingen roll vilket bilmärke artikeln handlar om...det slutar(?) alltid med att just Toyota made in Japan höjs sköhögt över allt annat. Säger bara en sak: Passa på och köp en sån Toyota då...för snart med tanke på Toyotas katastrofala resultat vad gäller försäljning och förluster så kommer det märkas på bilarna, kundvård och goodwill. Man MÅSTE spara nånstans helt enkelt för att ekonomin KRÄVER det. Inte ens Toyota står över det. För att återgå till Nissan-bilen....jag tycker nog det verkar va en blandning av petighet och faktiska fel. Sen är det ju så att alla är vi människor med våra fel o förtjänster.

#1
peter
2009-08-28 22:04

Ähh..vad tusan skulle jag skriva nåt för....va inte meningen att trampa på några tår men det kliade så i fingrarna..*L*
Hoppas att vad ni än har/äger för bil så är ni nöjda..

#1
Nu igen
2009-08-28 22:20

Toyota vet inte vad goodwill och kundservice är. De ignorerar oss enskilda kunder och tar oss inte på allvar. Har själv varit Toyotakund sedan ca. 10 år tillbaka (Corolla, Yaris och 2 st. RAV4) men tänker ALDRIG mer köpa en Toyota. Bägge RAV4:orna inköptes nya, med cirka tre års mellanrum. Den första läckte in vatten i kupén och så gjorde även den andra. Angående den senaste RAV4.an var jag i kontakt med Toyota Sweden AB. I ett dokument från ToyotaNet står det att man visste om att RAV4 av aktuell årsmodell, läckte in vatten. Min bil är tillverkad efter detta specifika datum som fabrikationsfelet är registrerat i ToyotaNet (infört i juni) och dessutom fick jag min RAV4 levererad i september (3 månader efter att man loggat fabrikationsfelet i ToyotaNet). Bilen stog länge och läckte in vatten innan det upptäcktes. Bilen började lukta illa redan efter ett halvår, jag påpekade detta hos auktoriserad Toyota verkstad och bad om hjälp, men de hade ingen aning om vad det de kunde vara. Helt plötsligt, en dag vid hällregn, bildas en stor vattenpöl nere på golvet! Bilen har alltså under en väldigt lång tid vid regn och biltvätt läckt in vatten, men inte så att det har dränkt isolering, tygmatta och gummimatta. Men en dag blev det alltså översvämning. Jag anser att Toyota skulle ha återkallat dessa bilar med dessa kända fabrikationsfel och åtgärda felet. Bilarna skulle ju inte ens ha gått ut till kund, när man nu faktiskt visste om fabrikationsfelet. Jag har av Toyota begärt kompensation då jag anser att bilen har sjunkit i värde p.g.a. långvarigt läckage och illalukt. Dessutom var jag ju tvingad att vara utan min bil i en vecka vid åtgärd av felet och fick som lånebil en gammal sliten Ford Focus. Efter min första kontakt med Toyota Sweden AB fick jag ett otrevligt brev där Toyota Marknadsavdelningen bland annat skrev att de absolut inte hade någon förståelse för att jag ansåg att min bil hade sjunkit i värde och "opponerade" sig mot att att jag ansåg att det var ett fabrikationsfel (trots att jag alltså har svart på vitt ifrån ToyotaNet - "Vatteninträngning i kupé genom luftinsläpp" med beskrivande problem, orsak och åtgärd). Och dessutom har Toyota mage att skriva "Det inträffade har ju inte påverkat bilen över huvud taget" (obs! det är inte jag som stavar "överhuvudtaget" så). Hur kan de bara skriva så!? Alldeles självklart har det ju påverkat bilen. Jag skickade återigen ett brev till Toyota Sweden AB där jag bad om en rimlig förklaring varför jag fick en felkonstruerad bil, trots att de visste om problemet. Dessutom bad jag om ett formellt svar, då jag tycker det är ohyggligt viktigt i sådana här fall, då personen från Toyota som svarat tidigare uttryckt sig informellt och inte besvarat mina frågor. Detta brev har jag fortfarande inte fått svar på! Så ja, Toyota struntar helt i kunder, oavsett om du lämnar in bilen på auktoriserad verkstad eller inte, oavsett om du är trogen märket eller inte. En Toyota till - NEJ tack!

#1
Conny Karlsson
2009-08-28 22:23

Toyota service. Läs Autoindex om service och kundbemötande vilka som har nöjdast kunder. Då kan du tänka dig vilken brist på service andra märken har om nu Toyota är dåliga. Prispolitik är en sak hur servicen är och VAD de verkligen gör med bilen är en annan......sedan är du säker på att Mekonomen får servicemeddelanden som Toyota skickar ut till sina auktoriserade verkstäder, jag är inte helt säker på det. Alltså vissa komponenter ska kanske bytas enligt Toyotas rekomendationer som är felaktig och gör det "gratis" men gör Mekonomen det tror du ? Vet de överhuvudtaget att denna komponent är felaktig och ska bytas ? Nej se det tror inte jag. Sedan tror jag inte man servar lika noga heller vissa punkter struntar man i, hur skulle man annars hålla så mycket lägre pris ? Akta dig så du inte blir drabbad som Leif som sparade kronor¨på billigare service men där visste man inte vad som skulle kollas extra noga. Och sedan klagade Leif men då till Toyota då duger dom när man vill ha hjälp.
Själv hårde jag mellan två auktoriserade verkstäder för Toyota på våran Auris 2,2 diesel om 6000mila service. Alltså stor service. Ena skulle ha 4767kr en annan i Karlstad Toyota skulle ha 6200kr. Efter påstötning om priset att jag fått billigare på annat ställe sänktes priset till 5800kr. Gissa var jag servar bilen ? Men det är auktoriserad service båda två observera det !! Kolla med andra märken och deras prispolitik får du se om den är annorlunda......

#1
Rikard
2009-08-28 23:07

Åter till ämnet.
Dom Engelsktillverkade Nissanbilarna verka ha en väldigt varierande kvalite, jag åkte 19600 mil i en Almera -01 utan att lyfta ett lillfinger, total reparationskostnad på drygt 1300:-.
Bilen besökte inte ens en Nissanverkstad, jag bytte olja,filter o bromsklossar själv. Men jag har hört om andra Almeror som har haft alla tänkbara problem.

#1
Toyota service?
2009-08-28 23:10

Så vitt jag känner till EU´s verkstadsdirektiv, nr 125- 9851S4587EU, så spelar det absolut INGEN roll allas var jag servar min Toyota. ALLA garantier ska gälla precis som då den servas på Toyota verkstad. Jag har talat med MRF som säger att EU´s direktiv gäller och ÄR bindande i HELA EU´s verkstadsnät, oavsett land. Det viktiga är att verkstaden ifråga servar enligt bilmärkets plan. Så Conny Karlsson ring själv och kolla med MRF så får du se. Därefter kan även du skippa de usla och dyra Toyota verkstäderna och få minst lika bra service och reparationer utförda men till ca halva priset jämfört med Toyotas hutlösa priser!!! Jag servar och även reparerar Toyotaskrället där det är billigast med bibehållna garantier tex Mekonomendirekt, OKQ8 och Speedy. Ring MRF och kolla att det jag säger är sant och pressa Toyotas groteska prispolitik!

#1
Conny Karlsson
2009-08-29 01:08

Toyota service. Vet du vad de gör med din bil när du är på Mekonomen följs allt till punkt och pricka. Själv är jag med vid varje service. Och att kalla Toyotas service för usel.....det var lågt när den troligen är bäst bland märkesverkstäder på marknaden. Kan det vara så att du driver en Mekonomen verkstad själv månne ? Sedan direktiv hit och dit med EU. Vet du om någon som fått rätt tex gentemot Toyota som servat bilen på tex Mekonomen och sedan kommer och klagar hos Toyota att det och det är fel ? Om det varit någon komponent som skulle ha byts vid ordinarie service, tror du Mekonomen vet det ? Får de reda på det av Toyota eller andra märken ? Tänk se det tror inte jag. Och när du då sedan kommer till Toyota och denna komponent inte ÄR bytt och du inte servat där så kan du titta dig i stjärnorna efter hjälp därifrån oavsett direktiv när inte denna komponent bytts som föreskrivet. Varför tror du att Mekonomen i reklamen är så noga med att påpeka att "ohh ja och alla garantier gäller". Har du missat denna reklam på TV 4. Naturligtvis vet man att det kan bli problem, därför påpekar man detta så noga. Jag chansar inte. Men jag ska jämföra priset med Mekonomen i Karlstad vad de tar för 6000mila service på våran Auris 2,2 diesel. 4767kr på billigaste auktoriserade Toyota verkstad det ska Mekonomen slå. Återkommer under veckan ;o)

#1
PETER
2009-08-29 10:00

Conny, litar du ej på Toyotamekanikerna eftersom du måste stå o hänga över axeln på dem? Var du med när din bil byggdes också? Tur att du valde en Europatillverkad då..annars hade det blivit långt att åka...

#1
Toyota service?
2009-08-29 10:36

Conny Karlsson:
Läs Peters inlägg! Litar du inte på Toyotas killar eftersom du hänger över axeln på dem då de jobbar? Det är en berättigad fråga. Själv och jag ser ofta Toyotor som servas och repareras på ANDRA verkstäder än Toyotas egna. Åtminstone i Stockholm där jag bor. ToyotaCenter i Rissne, Stockholm, är inget annat än skrutt. De är så arroganta och "uppnästa" då man kommer dit och ibland otrtevliga då jag tidigare påpekade fel och brister på min Toyota Avensis. Nä, fyyy för stora Toyota verkstäder. Det är bättre att anlita små service mindade ställen som är både billiga och bättre än Toyotas egna. Jag tror att Toyota har blivit så stora att de har "råd" att strunta i enskilda Toyotaägares missnöje eftersom de ändå veta att det finns många potentiella nya kunder som fyller de missnöjda kundernas plats. Se bara all den reklam som Toyota sköljer över oss i Stockholm på annonspelare, tidningar och TV. Nä, jag servar och reparerar ALDRIG min Toyota på Toyota verkstad utan på mindre verkstäder där man blir sedd och lyssnad till. Så länge vi är med i EU gäller EU´s direktiv avseende repartioner och garantivillkor lika OAVSETT var Toyotan är servad och reparerad. Ring MRF på måndag och kolla Conny, och börja att spara pengar du med! Och du Conny, VET du verkligen att din Toyota blev ordentligt monterad? Du stod ju ej med i Toyota fabriken och såg på, eller? :o)

#1
kristofer
2009-08-29 12:12

ok.killen har haft många fel på bilen,alla felen har fixas så vad är problemet med nissan?dom har ju lagat det han begärt.är inte det bra service? att vissa nya bilar krånglar är inget nytt problem i världshistorien,det är inget roligt men får man ingen hjälp då är det ett PROBLEM
jag äger själv en qashqai som jag är nöjd över och som jag ska få stötdämparna bytta på för det har varit problem med dom.kanon att få nya förbättrade stötdämpare till bilen. sedan kan jag tycka att nissans service är bättre än försäljarna var när vi köpte bilen. igentligen skulle man inte köpt bilen men vi tyckte om den alldeles för mycket

#1
Saabnisse
2009-08-29 22:15

Conny Karlsson
Jag åker Toyota Land Cruiser, en fantastiskt trevlig bil med nästan lika bra stolar som min 9-5, men hur den är i service har jag ingen aning om eftersom det inte är mitt problem.
Det är däremot min 9-5 som aldrig servats på en Saabverkstad, men som ändå har Saabs 15000 mils maskinskadegaranti.
Som jag aldrig haft någon anledning att utnyttja.

#1
Hanzzon
2009-08-30 16:43

Saabnisse, Jag vet om minst två stycken Saab 9-5 som INTE fått ut ett öre från Saabs "motorgaranti" efter haverier trots att en av dom tom. var fullservad på Saab-verkstad, den bilen var från 2003 och drabbades av turboras efter ca 10 000mil men det var ingenting som Saab ersatte ett öre av trots fullservice utan dom krävde i stället omkring 20 000kr för att få bilen reparerad, så den garantin verkar inte värd så mycket trots att ägaren i fråga tidigare skrytit om att dom minsann hade förlängd garanti från Saab på sin bil, men efter detta nämns konstigt nog aldrig ett ord om denna garanti. :)
I övrigt så gäller generellt att större märkesvärkstäder väldigt väldigt ofta håller hutlösa priser (delvis pga klart högre hyre och lönekostnader) jämfört med mindre verkstäder utanför städerna, men detta är inget som är unikt för just Toyota utan gäller alla märken.
Kan nämna att en storservice här i mittsverige på en sån Toyota går på ca 4500kr hos Toyota och det är INTE det minsta dyrt om man jämför med andra bilmärken kan jag intyga.
För övrigt så får Toyotas verkstäder bäst betyg av alla bilmärkesverkstäder i Sverige enligt oberoende undersökningar år från år så varför spy så mycket galla över Toyotas service?
Visst finns såklart även Toyota-verkstäder som borde rycka upp sig, även om dom är färre än de flesta andras märkesvärkstäder.
Lite Fakta: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/hogsta-betyg-for-toyotas-verkstader-1.3938

#1
Toyota service?
2009-08-30 22:01

Hanzzon:
Du snackar för Toyota därför att du e rädd om din arbetsplats, Toyota, och dess rykte därpå! Du snackar blaha blaha! Se på verkligheten. HUR gick det för Toyota ägaren? Det finns många sådana exempel som "Toyota censuren" gör allt att för att dölja. Läs länken och begrunda...
vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173

#1
Hanzzon
2009-08-31 01:23

"Toyota Service"! Nu börjar jag bli riktigt less på dina påhitt och helt grundlösa teorier och fantasier!
Personligen så skulle vi tjäna jäkligt mycket mer på om ännu fler av våra kunder köpte Volvo, Saab, VW och andra europeiska bilmärken och affärsmässigt borde vi inte rekomendera dom som vill ha en bra och problemfri bil att köpa Toyota för dessa bilar får vi i princip bara serva medans det är mycket mer reparationer på andra bilmärken vilket vi tjänar mer pengar på.
Det är fakta från verkligheten och jag tjänar inte ett dugg på att fler av våra kunder köper Toyota förutom att dom flesta blir mer nöjda med sitt bilägande.
Av oss Personbilstekniker på mitt jobb som sysslar med bilar hela dagarna så innefinns hos oss privat totalt 2st Bmw, 1st Jaguar (entusiastbil), 1st Vw bubbla (entusiastbil) 1st Lexus och 6st Toyotor, och vi är alla överäns om att Toyota/Lexus håller högst kvalitet och driftsäkerhet av alla märken i dag.
Riktigt lågt att hitta på teorier om att jag skulle vara rädd om mitt arbete osv som du uppenbarligen inte har någon koll på från verkligheten eftersom det verkligen inte stämmer, vad tjänar du på det egentligen!?

#1
Hanzzon
2009-08-31 01:50

Vad gäller EU:s gruppundantag så stämmer det att en bils nybilsgaranti ska gälla bara bilen servas på en godkännd verkstad och att bilen servas enligt tillverkarens rekomendationer och med delar av rätt kvalitet och av tillverkaren godkännda oljor m.m.
Övriga garantier förutom nybilsgarantin är dock en tolkningsfråga eftersom det tyvärr inte uttrycks exakt vilka garantier som ska gälla i EU:s gruppundantag.
Jag vet att tex. Mercedes har en massa tvister om detta då dom hävdar att sin rostskyddsgaranti tex inte alls gäller om en annan verkstad är MB:s har servat bilen utan då upphör.
Vidare försökte Peugeot vägra en av våra kunder av en nästan ny Peugeot ett garantifel på sitt ESP-system som skulle kosta hela 19000kr att åtgärda eftersom vi hade servat bilen och inte en Peugeot verkstad, ägaren fick gå ända till generalagenten som till slut erkännde att man fick serva var man ville men i så fall måste servicen vara rätt utförd och garantin skulle inte gälla om inte bilen servats med Peugeots egna orginal-delar som höll rätt kvalitet, det roliga var att vi hade förutom att vi servat bilen enligt Peugeots anvisningar oxå hade köpt delarna direkt från Peugeot med dess orginalnummer och allt på fakturorna i vår dator som kunde styrka detta så dom kunde inte slingra sig längre till slut utan fick stå för sitt ESP-fel för 19000kr! Men det gäller troligen att allt är exakt rätt gjort oxå då och att verkstaden i fråga kan bevisa och har dokumenterat vilka delar som används.
Vad gäller saker utanför nybilsgarantin så har dock tillverkaren inga som hälst krav vad gäller tex "Goodwill", och där är det knappast något märke som angagerar sig om bilen inte är servad på märkesverkstad eftersom man inte har några krav alls om att behöva göra det efter att nybilsgarantin har gått ut.

#1
Toyota service
2009-08-31 09:25

Hanzzon:
Jag förstår att det finns en anledning till att det finns nästan 3 ggr FLER bilmeckare för Toyota än tex BMW hos Er...Läs länken och begrunda...
www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173

#1
Conny Karlsson
2009-08-31 11:22

Toyota service mfl
Nu har jag kollat upp Mekonomens pris för 6000mila service till en Auris 2,2 diesel.
Luftfilter
ölja+filter 5,9liter kunnde ej lämna pris på olje filteret.
kupefilter
Bromsvätska
växellådsolja väldigt noga att det blir rätt olja.
bränslefilter pris kunde ej ges 100% igt.
totalt 4400kr ska bromsarna tas isär vilket ska göras oavsett enligt Toyota så blir priset upp 700-800kr hos Mekonomen.
Du kommer upp i över 5000kr i service här.
Hos denna service som var billigast hos Toyota som är auktoriserad service var hos Sjögrens bil och motor i Torsby. Här brukar jag serva min Toyota Supra. Och här kan man verkligen tala om personlig service. Det är en liten verkstad (familje företag) och en anställd på krockskade sidan. Annars far och son Gösta och Peter.
Därför brukar jag "hänga överaxeln" på Peter när han servar Supran och jag själv brukar ge ett handtagt om det skulle behövas pga intressse av bilar. Och vi snackar en massa skit under tiden inte bara bilar. Därför använder jag Sjögrens bil och motor som också är auktoriserade för Toyota. Våran Auris har jag servat hos Toyota i Karlstad som också är jäkligt bra att ha att göra med. Har varit kund länge där och man känner dom som arbetar där också. Så visst litar jag på Toyotas mekaniker som jobbar där att jag är med är för att jag är intresserad och snacka massa annan skit under tiden.
För mig finns ingen som helst anledning att välja Mekonomen istället för Sjögrens bil och motor som är billigare, är auktoriserade för Toyota med allt vad det innebär för garantier och goodwill i framtiden.
Sedan att Anders och grabbarna på Toyota i Karlstad är lite dyrare än tex Sjögrens bil och motor och Mekonomen beror på helt nybyggada lokaler och stor personalstyrka. Men att de skulle vara dyrare än andra är ju bara nys och fantasier. Men mitt förtroende för båda dessa auktoriserade Toyota verkstäder är orubbligt. Och det finns ingen anledninga att byta till Mekonomen som är något dyrare och att riskera att garantier och goodwill kanske försvinner vid en tvist som för tex fallet Leif med sin Avensis. Varför får Toyota så bra betyg av ägare i Autoindex ? Har du funderat på det Toyota service ? Och varför ligger Toyota i topp totalt sett i hela undersökningen Autoindex år efter år bland ägarna ? Och även tex bilprovningen år efter år ? Det måste bero på någonting !?

#1
Conny Karlsson
2009-08-31 14:02

Saabnisse. Jag menar att om du tvingas att utnyttja denna maskingaranti så har du mycket större möjligheter att den gäller om du servat bilen på en auktoriserad verkstad oavsett om det är Saab eller Toyota det är min fasta övertygelse att det är så. Men på nästa service ska jag ta upp detta med både Gösta och Peter på Sjögrens bil och motor och det blir den 25/9 det blir 6000mila servicen på Aurisen. De har inget med Toyota att göra mer än att det kostar en avgift för dom att vara auktoriserade för Toyota och att Toyota har vissa krav för att vara auktoriserade. De är även auktoriserade för Suzuki och Mitsubishi. Och sist pratade vid en jämförelse mellan dessa märken är det tveklöst så sa Peter att Toyota är det märke som är bäst att ha att göra med vid garantiärenden. Enligt honom var också märket bäst överhuvudtaget i jämförelse. Men som sagt jag ska ta upp detta snacket som förts här och höra från deras synpunkt vid sådana här frågor. Naturligtvis servar dom alla märken där men mest blir det dessa tre märken helt naturligt. Jag var där senast i förra veckan 26/8 då vi monterade startspärr etc stöld förebyggande åtgärder på min entusiastbil Supran som jag medverkade med vis sportvagnsträffen i Borås under helgen. Nu blir nästa träff på Träffpunkt 80 för 80talare vid Grytsbergs säteri i Sörmland. Alla är välkomna att snacka Toyota med mig och mina erfarenheter olika märken emellan. Och jag har haft över 50olika bilar av olika märken och modeller. Behöver jag nämna vilket märke som har varit problemfriast ........? ;o) Och det är MINA erfarenheter jag förmedlar här. Och de verkar stämma bra överens med resultatet andra ägare har av Toyota som hamnar i toppen i Autoindex år efter år både i Sverige och hela skandinavien, så helt fel ute verkar man inte vara. Men man blir betänksam över flera kommentarer och pseudonymer här hurpass seriösa de är. Och vilken agenda de har på programmet...........

#1
Conny Karlsson
2009-08-31 14:26

Toyota service skriver den 30 Augusti. "Hanzzon:
Du snackar för Toyota därför att du e rädd om din arbetsplats, Toyota, och dess rykte därpå! Du snackar blaha blaha! Se på verkligheten. HUR gick det för Toyota ägaren? Det finns många sådana exempel som "Toyota censuren" gör allt att för att dölja. Läs länken och begrunda...
vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173 " slut citat.
Sanningen är ju den att censuren gör allt för att dölja att visa alla de Avensis som verkligen fått hjälp av Toyota som drabbats av det samma som Leifs och hans Avensis för att han valt att inte serva bilen hos Toyota. Varför ska då Toyota hjälpa honom, de vet ju inte hur bilen servats överhuvudtaget. Vet den firman som Leif servade bilen på överhuvudtaget att dessa Avensis kunde drabbas av detta fel ? Och att det var något serviceverkstaden skulle ha ett extra öga på oljeförbrukning etc om detta problem var på gång ? Det tror inte jag därför anser jag att ägaren får skylla sig själv när han valt en verkstad som inte riktigt har koll på läget om jag kan uttrycka mig så och att han därmed sparar några kronor på detta sätt. Men att det blir dyrköpt erfarenhet. Därför menar jag att det är bättre att anlita auktoriserade verkstäder som får kontinuerligt service meddelanden från Toyota att vissa delar ska bytas eller andra åtgärder ska vidtas. Något som jag knappast tror att tex Mekonomens verstäder får några meddelanden om fråntex Toyota. Och att då dessa bilar missar att få dessa delar utbytta som senare i bilens livscykel kan påverka funktionen. Och detta ska man vara medveten om när man servar på annan plats än auktoriserad service. Och inte komma och gnälla senare oavsett EU direktiv hit och dit och att man i sak har rätt.
Man måste vara medveten om hur det fungerar i realiteten också. Och jag skulle nog reagera likadant om jag drev ett företag att premiera de kunder som varit lojala och trogna märket, vilket Toyota också svarat i ärendet med Leif Avensis.

#1
Totota service
2009-08-31 18:14

Conny Karlsson och Hanzon:
Nu är det faktiskt så att vi är med i EU med allt vad det innebär i för och nackdelar. För bilägaren gäller nämnt EU direktiv som i korthet säger att det spelar ingen som helst roll var bilen servas bara det är fackmannamässigt utfört enl. program och då får för 17 ÄVEN Toyota ta sitt ansvar men det gör de INTE. Skam åt Toyota!!! Jag tycker man ska bojkotta Toyotas åtminstone i Sthlm´s dyra service och reparationsverkstäder och serva och reparera bilskrället där det är billigast och det blir allt som oftast hos ICKE aukoriserade Toyota verkstäder men med mekaniker som är minst lika skickliga som de snorkiga Toyota verkstädernas. Skam åt Toyota och åt Leif säger jag bara. Byt bort den usla och trasiga Toyotan mot ett annat seriöst bilmärke som tar ansvar för sina produkter.

#1
Hanzzon
2009-08-31 20:44

"Toyota service"För det fösta så ber jag dig läsa igenom inläggen innan du förutsätter och hittar på dina egna slutsatser som du verkar vara expert på att göra, så läs nu noga igenom vad jag skriver!
Vi är inte 6st Toyota-mekar på jobbet utan Av oss som jobbar som Personbilstekniker på jobbet så har vi alltså privat 6st Toyotor som privata bilar, 1 st Lexus och en kille har 2 st Bmw varav en är körbar även om han hade lånat sin mors bil i dag eftersom den "körbara" Bmw:n hade gått sönder i helgen... :)
Varför tror du vi mestadels kör Toyota/Lexus privat trots att vi servar alla bilmärken?
Svaret är att vi skruvar tillräckligt mycket med andras "problembilar" på dagarna så att vi hälst gör annat på kvällstid än att skruvar med våra egna bilar om man säger så och vill ha så lite bekymmer med våra privata bilar som möjligt, därför har vi köpt Toyota/Lexus som privata bilar.
Vidare så kan du tyvärr inte riktigt vad du pratar om för EU:s-gruppundantag har inte ett dugg med Toyotas eller för den delen någon annans Goodwill att göra, där gör varje tillverkare exakt som man själv vill och många bilmärken har knappt någon goodwill alls oavsett var bilen är servad eftersom det varken är en garanti eller något som hälst krav som tillverkaren måste följa.
En nybilsgaranti ska däremot gälla vilket du har helt rätt i MEN det är en jäkla skillnad eftersom den på Europeiska bilar i regel gäller i 2år och är bilen en vecka över det så brukar det ofta vara tvärstopp att få ut ett fel hos många märken, det stöter jag på i mitt jobb regelbundet hos många bilmärken!
Ett exempel är en Volvo S 80 där pumpaxeln till servo-pumpen gick av(!) vid körning efter ynka 2000mil varpå bilen knappt gick att styra!
Ett uppenbart fabrikationsfel men Volvo vägrade ersätta en ny servopump för många tusenlappar eftersom bilens nybilsgaranti hade gått ut för en månad sedan trots att bilen var servad!
Ett annat exempel är en Audi A4 där motorkuddarna var slut efter bara ett par tusen mil där även Audi vägrade ersätta nya motorkuddar eftersom bilens nybilsgaranti hade gått ut för en månad sedan trots att även denna var servad!
Riktigt dåligt efter så få mil då det är uppenbart att båda dessa exempel var självklara fabrikationsfel men ägarna fick vackert slanta upp tusenlapparna själva eftersom nybilsgarantin gått ut som den även har i den Toyota Avensis du refererar till men i det fallet hade inte nybilsgarantin gått ut för en månad sedan utan det gällde en nästan 7 år gammal bil som börjar förbruka olja där nybilsgarantin har gått ut för flera år sedan!

#1
Conny Karlsson
2009-08-31 22:08

Toyota service.
Var då Leifs Avensis fackmannamässigt servad ? Och vem avgör det ? Jag tycker att Eus direktiv verkar vara en skrivbordsprodukt som är långt från verkligheten hur det fungerar även om det är välmenat. Och jag tror att Toyota är såpass rädd om sitt rykte att om de inte har tillräckligt på fötterna angående Leifs Avensis hur den varit servad så skulle de aldrig nekat Leif att få hjälp. Precis som demånga andra som fått hjälp men de får vi aldrig höra talas om i sådana här fall, men att de är betydligt fler som är nöjda är helt klart, men de hörs inte ! Skulle som sagt var vara roligt att få veta hur många som fått hjälp på garantin/goodwill i dessa ärenden.

#1
Conny Karlsson
2009-08-31 22:23

Jag vill uppmana alla att försöka hitta en verkstad som är så lågt i pris som möjligt, men ÄR auktoriserad som är väldigt viktigt i dessa sammanhang det kan vi slå fast. Jag hittade en verkstad som är auktoriserad och som är billigare eller ungefär på samma pris som Mekonomen service. Varför ska jag då välja mekonomen ? Möjligtvis för att du litar/känner personen i fråga. Men då ska man också vara medveten om riskerna med garantier/goodwill inte gäller beroende på HUR bilen servats, och det avgör tillverkaren av bilen. Så tänk efter noga först vad som kan hända. Själv skulle jag inte chansa.

#1
Totota service
2009-09-01 11:49

Conny Karlsson:
Jag skulle heller inte chansa med servicen av min Toyota MEN det gör jag inte heller. Jag servar Toyota skrället där priset är lägst allt som oftast icke auktoriserad verkstad och då Toyota töntarna på Toyota Sweden gnäller är det bara att "trycka upp" EU´s direktiv i ansiktet på Toyota så ÄR de TVUNGNA att följa de regler som gäller inom unionen. SÅ enkelt är det. Regler och direktiv är till för att följas vare sig Toyota vill acceptera det eller inte! Serva och reparera där det är billigast - välj bort Toyotas egna auktoriserade verkstäder!

#1
Conny Karlsson
2009-09-01 14:31

Toyota service.
Vore jag dej så skulle jag sälja Toyota skrället och köpa mig en annan bil eftersom du har ett horn i sidan på Toyota. Antagligen har du samma Ip-adress som flera andra pseudonymer som med verkat här.
Om det nu är så lätt att trycka upp EU direktivet i ansiktet på Toyota, Varför har inte Leif gjort det då och fått sin nya motor som så många andra fått och som är nöjda Toyota ägare, men de hörs inte så mycket. Bara kanske i Vibilägares Autoindex visar sig Toyotaägarnas uppfattning om märket hur det sköter sig. Undrar hur många andra ägare har det till andra märken, det måste vara hemskt......
Förklara för mig varför jag ska välja en icke auktoriserad som är dyrare (Mekonomen Karlstad) som inte kan ge fullständig prisuppgift (pga pris på delar) än en som är auktoriserad (Sjögrens bil och motor i Torsby) och som man vet är bra !? Och jag servar där jag vet att jag får hjälp om det skulle bli problem. Och det tror jag Leif gör fortsättningsvis också, vis av erfarenhet nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.