Nästa artikel
Kunderna luras på garantin
Reportage

Kunderna luras på garantin

Publicerad 8 januari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Förvirrade kunder, kortare garantier och friserade försäljningssiffror är resultatet av att bilbranschen inte följer ett avtal som Konsumentverket skrivit med branschorganisationen BilSweden.

Bilbranschen utmärker sig på många sätt. Starka och pålästa kunder har alltid möjlighet att göra bättre affärer än de som är försynta och osäkra. De som är duktiga på att pruta har en favör.

Så fungerar det inte i andra branscher, typ om du ska köpa TV, kylskåp eller nytt kök. Där är det oftast fasta priser som gäller, där det inte förväntas köpslående i samma utsträckning.

Bilbranschen är också unik i så måtto att garantierna inte alltid börjar rulla från leveransdagen som fallet är med andra varor. Här kan kunden plötsligt upptäcka att han eller hon köpt en ny bil där garantitiden naggats i kanten sedan månader tillbaka (Se exempel).

Konsumentverket anser att detta senast blev reglerat i ett avtal från 2003, men som branschen uppenbarligen helt har struntat i.

– I avtalet står att det ska vara leveransdagen som är startpunkten för garantin, säger Martin Suserud, jurist hos Konsumentverket. Vi vidhåller att detta ska gälla och vi ska lyfta frågan med BilSweden.

Anledningen till att frågan över huvud taget existerar är att bilbranschen sedan decennier arbetat med registreringsbonus. Bilar ställs på ena dagen för att nästa dag ställas av. Bara ett sådant förfarande ger skumma signaler.

Här fastnar registreringen i statistiken, men genom att bilen snabbt ställs av hinner inte skattekvarnen mala och någon fordonsskatt behöver sålunda inte återförsäljaren bekymra sig över.

Bekymret som återstår är att faktiskt sälja bilen. Här inträffar scenariot att kunden många gånger ställs inför valet att köpa en ”gammal” bil trots att den i själva verket är sprillans ny.

Merparten av de återförsäljare som Vi Bilägare pratat med anser att förfaringssättet är allmänt accepterat och helt i sin ordning bara kunden blir korrekt upplyst om att bilen varit förregistrerad och så att säga varit tagen i trafik, trots att den inte rullat en meter.

KOV-juristen Martin Suserud anser att garantifrågan både har en marknadsrättslig och civilrättslig innebörd.

– Utgångspunkten är att garantin är ett frivilligt åtagande, men som självfallet inte får innehålla oskäliga villkor eller vara vilseledande, säger han.

Enligt marknadsföringslagen ska näringsidkaren vid försäljningen lämna skriftlig information om garantins innehåll och varaktighet. Garantitidens start betraktas som väsentlig information och konsumentens uppfattning är naturligtvis att den ska gälla från det datum då varan, i det här fallet bilen, levereras.

Civilrättsligt är det konsumentköplagen som kan åberopas.

– Konsumenten ska få det som han eller hon har avtalat om, säger Martin Suserud. Om det anges att nybilsgarantin är två år ska den också vara två år. I annat fall är det fel på varan.

Utöver förvirringen hos kunder om garantitider och godtyckligt satta priser i den mån återförsäljarna informerar om förregistrerade och ”gamla” bilar, uppstår också en trovärdighetsfråga kring BilSwedens registreringsstatistik. Bonussystemen inbjuder till att inregistrera bilar innan de ens är sålda. Här finns det således möjligheter för återförsäljare och generalagenter att frisera ”försäljningssiffrorna” för att hamna bättre till i statistiken.

I den enkät som Vi Bilägare gjort hos generalagenterna (se till höger) är meningarna delade om trovärdigheten kring de månatliga redovisningarna. Skarpast i sin formulering är Subarus vd Torbjörn Lillrud:

– Systemet med registreringsbonus är vedervärdigt och riskerar att allvarligt skada trovärdigheten i den för branschen så viktiga registreringsstatistiken.

BMW:s informationschef Michael de Geer är inne på samma linje:

– Eftersom det förekommer att bilar registreras innan de säljs ger inte statistiken en helt korrekt bild av försäljningssituationen. Det måste den som fattar beslut eller gör prognoser baserade på statistiken vara medveten om.

Volkswagen-gruppens informationschef Marcus Thomasfolk menar också att statistiken måste läsas på rätt sätt.

– Trovärdigheten är fortsatt viktig. Innan man använder statistik bör man granska källans innehåll. Bilmarknaden utgör inget undantag.

Diskutera: Vad tycker du om detta?

Delade uppfattningar om registreringsbonus

Några av landets generalagenter har redan upphört med registreringsbonus, andra fortsätter. Det framgår av den enkät som Vi Bilägare låtit göra.

De som avskaffat registreringsbonus har större möjlighet att erbjuda kunden nybilsgaranti redan från leveransdagen då också registreringen kan ske. Att låta kunden få en skriftlig dokumentation om garantistart vid köptillfället, efter en tidigare förregistrering, tycks för många var en besvärlig teknisk administration att hantera.  

Fråga 1: Hur ser ni generalagenter på förfaringssättet att återförsäljaren ställer på/ställer av nya bilar innan de slutligen säljs?
Fråga 2: Finns det någon möjlighet för kunden att skriftligen begära att nybilsgarantin ska gälla från leveranstillfället?

Enkät (svar på ovanstående):

BMW:
1. Vi ser inte någon fördel med att nya bilar registreras innan de säljs. Därför har vi inte ett bonussystem som belönar återförsäljare att registrera bilar som inte är sålda.
2. Våra garantier gäller från första registreringsdatum, det vill säga normalt den dag som den nya bilen levereras.

Citroën:
1. Bonussystemet är ett verktyg som av tradition används i branschen i samförstånd mellan generalagenter och återförsäljarnät.
2. Det enkla svaret är nej. Garantierna träder i kraft när bilen registreras första gången. Däremot förekommer det inte sällan att handlaren erbjuder en prisreduktion, om bilen stått registrerad en tid före datumet för leverans till slutkund.

Fiat:
1. Bonussystemen är till för att driva försäljning, men hur vi utformar dem kommunicerar vi inte utåt. För oss är bilen såld när den lämnar hamnen och faktureras hos återförsäljaren.
2. Om oklarhet föreligger ska kunden ta upp detta med bilföretaget.

Ford:
1. Vi förbjuder inte våra återförsäljare att förregistrera bilar.
2. Nybilsgarantin träder i kraft först vid leveransrapportering, alltså när kunden hämtar ut sin nyinköpta bil.

Honda:
1. Vi förutsätter att återförsäljarna informerar sina kunder om vilka garantier som gäller om bilen skulle vara registrerad före leveranstillfället. Bonussystem som kopplas till registreringar är enkelt mätbara och driver försäljning.
2. Nej.

Hyundai:
1. Informationen till slutkund måste vara väldigt tydlig. Återförsäljarna bör svara på frågan varför bonussystemen är så viktiga.
2. Nej.

Kia:
1. Vi ser ingen vinst i att registrera bilar som blir stående i månader. Vi ser bonussystemet som en del av vårt affärsupplägg.
2. I fall där bilen är registrerad vid försäljningstillfället och varit påställd under en längre tid ska kunden informeras och kunden får väga eventuella rabatter mot värdet av istället välja en ny icke registrerad bil.

Mazda:
1. Det är självfallet inte bra. Vi uppmanar våra återförsäljare att alltid informera kunden om när bilen första gången var registrerad.
2. Fabriksgarantin börjar alltid rulla samma dag som bilen registreras första gången.

Mercedes:
1. Förfaringssättet är inte ovanligt inom bilbranschen, det har givetvis både med registrerings- och bonussystemen att göra.
2. Garantin börja gälla från det ögonblick då bilen registreras första gången.

Mitsubishi:
1. Vi driver inte våra återförsäljare att registrera bilar innan det finns slutkunder.
2. Vår ståndpunkt är att bilen tas i trafik när bilen levereras till kund och att då även garantin startar.

Nissan:
1. Vi uppmanar inte våra återförsäljare att arbeta på det sättet.
2. Om kunden vill ha skriftligt gällande nybilsgarantin från leveranstillfället kan vi självklart tillhandahålla det.

Opel:
1. Det är olyckligt och något som vi avhåller oss ifrån. Opel Sverige arbetar i ytterst liten, om ens någon omfattning med registreringsbonus som incitament för våra återförsäljare. Det snedvrider registreringsstatistiken och innebär ofta en börda för återförsäljaren.
2. Dessvärre inte. Garantitiden börjar ofelbart gå när bilen registreras första gången.

Peugeot:
1. Det förekommer från tid till annan i branschen och är inget vi strävar efter. Bonussystem är ett sätt bland många andra att belöna dem som gör bäst ifrån sig.
2. Nej, oftast säljs bilarna med särskilda rabattvillkor i gengäld. Återförsäljaren är alltid skyldig att informera köparen om garantitiden på köpeavtalet.

Renault:
1. Alla vill uppnå sina mål och bonussystemet är ett viktigt verktyg för att nå fram. Om bilen registreras innan den är kundsåld ska kunden informeras om att garantitiden startat.
2. Vår 5-årsgaranti gäller från första registreringsdatum.

Subaru:
1. Vi tillämpar inte registreringsbonus.
2. Våra garantier startar först när bilen levererats, registrerats och tagits i trafik.

Suzuki:
1. Vi har inget bonussystem som gynnar den hör typen av beteende då vi endast är intresserade av verklig försäljning. Såld bil hos oss är såld och levererad till kund. Vi vill ha äkta siffror i statistiken.
2. Detta blir inte aktuellt i vårt fall.

Toyota:
1. Vi ser inte nyttan av det förfaringssättet. Men alla bonussystem har till uppgift att öka resultatet.
2. Nej.

Volvo:
1. Vi tar avstånd från detta och undviker det så långt det är möjligt. Det kan förekomma vid enstaka tillfällen, exempelvis med utställningsbilar/demobilar. Volvo arbetar inte med registreringsbonus.
2. Vi behöver inte fundera i de banorna.

VW-gruppen (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen):
1. Vi ser att bilar som tidigare registreras in i trafik och senare avställs också saluförs som begagnade. Bonussystemet är en potentiell intäkt för återförsäljaren, och med andra ord en del av deras affärssystem.
2. Garantin börjar gälla från det datum bilen registreras i trafik. Ett begagnat fordon har ju en viss del av sin nybilsgaranti konsumerad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-08 10:58
mcregor (ej verifierad)

Åter en ny artikel under samma ämne. Bra att ni engagerar er men lyssna också på de önskemål som framkommit om att granska eftermarknaden - alltså bilservice i detta fall. Det måste ha blivit en synnerligen lukrativ bransch med tanke på vilka priser man får betala för att få stämpeln. Om ni gräver i detta enligt förslag som tidigare framkommit så har ni mitt fulla stöd för här finns det nog många "begravda hundar" och den delen av bilägandets kostnader skulle verkligen behöva granskas hårt.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-08 13:33
KaptenOberkommando

Men vi måste nog alla förstå att sådan här konkret konsumentinformation aldrig kan tas upp för ofta! Men det är lite som att folk skiter i allt sådant här nu för tiden. Jag ser ofta folk som köper nya prylar före mig i kassan men som skiter i kvittot!!!!! Morsning ...

En annan sak som jag skulle vilja se - och som är mycket vanligt i tysk motorpress - är att ViBilägare tar reda på vad som skall ingå i en viss service för olika märken och sedan "fixar" tio brister på till exempel en Ford Focus (och givetvis alla märken allt eftersom) och väljer ut tio Ford-verkstäder över landet för att sedan se hur servicen utförs. I tysk motorpress är resultaten ibland katastrofala - vissa verkstäder missar ändå upp till nio av de tio felen (som kan vara allt från lågt däcktryck till slitna bromsbelägg). Därefter låter man verkstäderna komma till tals för att försöka förklara eländet.
Detta - ViBilägare - är något att ta efter!

#3 • Uppdaterat: 2013-01-08 14:20
mcregor (ej verifierad)

Den typen av verkstadstester har nog också ViB gjort tidigare Kapten och det var ungefär det jag efterlyste i mitt tidigare inlägg. Vill minnas att bl a Mistro tagit upp detta också ett flertal gånger. Hoppas att ViB tar tag i frågan för vi bilägare (ej ViB) blir nog rejält blåsta av verkstäderna kan man misstänka. Underhållsservice måste vara deras riktiga kassa-ko.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-08 18:13
Hn

Skriv ett slutdatum för garantin istället så borde det inte bli någon diskussion om giltighetens tid.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-08 20:14
Hundter

Bilbranchen= Hästhandlare?

#6 • Uppdaterat: 2013-01-09 10:33
mcregor (ej verifierad)

Antar att vi diskuterar den s k fabriksgarantin.
Även om vi i grunden har samma åsikt milkylainen så tror jag ändå inte att du läst på KKL riktigt för i den talar man inte om garanti utan där gäller reklamationsrätt under 3 år varav de 6 första månaderna är "starkare" ur konsumentens synvinkel. Garanti är ett frivilligt åtagande från leverantörens sida där han kan diktera villkoren.
Sen har vi fått lära oss att KV och bilbranschen gjort en överenskommelse som uppenbarligen inte följs men huruvida den är juridiskt bindande är nog varken jag eller du rätt män att avgöra - oavsett vad vi vill och tycker.
Det är viktigt att skilja på moral (vad vi tycker skall gälla i dessa fall) och juridik för dom går inte jämt hand i hand.
Ny eller "lätt" begagnad (förregistrerad) - ja, ur garantisynpunkt så är det ju frågan om längre eller lite kortare garantitid men ur reklamationssynpunkt lär det knappast vara nån skillnad i dessa fall utan där gäller nog KKL oinskränkt.
Slutligen - vi tycker nog alla likadant alltså att om bilen är "okörd" så skall den ha full garanti-tid från "mitt" inköpsdatum även om handlaren förregistrerat den. Det borde vara den rent "köp-moraliska" ståndpunkten men idag tycks inte tillämpningen följa den "moralen". Vi får hoppas att det blir en förändring.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-09 10:39
Hackenbush

milky har rätt. En bil som varit inreggad i flera månader innan den säljs är begagnad och skall säljas med en rimlig rabatt.
Bonuspengarna bilhandlarna får när de reggar bilarna de tar in är ju förstås grädde för bilhandlarna och generalagenterna gnuggar väl händerna ju fler bilar de får ut till handlarna men man kan ju undra sedan hur de gör när bilhallarna börjar bli fulla när bilförsäljningen går på sparlåga. Blir det platt fall då? d.v.s. konkurs?

#8 • Uppdaterat: 2013-01-09 14:53
mcregor (ej verifierad)

Ja du Milkylainen - det var faktiskt du själv som drog in KKL i denna tråd...:)
Och det är frivilligt att delta i debatten.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-10 10:31
S-E S

Har du så svårt att läsa de kontraktshandlingar som gäller innan du skriver på köpekontraktet att du åker på en garantinit? Då får du skylla dig själv eller ta med dig en läskunnig. Nog tjatat om detta!

#a • Uppdaterat: 2013-01-10 20:11
Ingemar Bohman

Milkylanien!
Läs rubriken *KUNDERNA LURAS PÅ GARANTIN*
Det finns inget som du som konsumet kan göra åt detta! DET ÄR KÖRT! Som jag säger så är det enda du kan göra är vända dig till åklagare men kostnader på flera hundra tusen kr. Vilka har råd med detta? Så ta bort dina skugglappar och se hur det är i verkligheten men köplagen.
Konsumetköpslagen kan man läsa vad lagen säger men försälgaren behöver INTE följa lagen för det finns ingen påföljd att bryta lagen och de känner dom till därför så sker det som ex: rubriken visar.. Och med det så är det bara en papperprodukt. Tack för ordet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.