Bild
Nästa artikel
Tre månader av garantin försvann

Tre månader av garantin försvann

Reportage

Nyligen förföll nybilsgarantin på Arne Nilssons Renault Clio. Den tvååriga garantin visade sig bara gälla i ett år och nio månader.

Arne Nilsson från Frösö har en bakgrund från mer än 20 år i bilhandeln och kan vidimera att återförsäljarna sedan lång tid tillbaka ”ställt på” bilar i mängd långt innan de faktiskt sålts.

Hans efterforskningar i det här fallet visar att den bil som han köpte som begagnad inregistrerades redan den 28 oktober 2010 av Bilbolaget, Östersund, för att sedan omgående ställas av, och sedan säljas som ny tre månader senare.

Det framgår av ett köpekontrakt från 28 januari 2011 där det också tydligt står att bilen har två års nybilsgaranti, tre år vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.

– När jag kontaktade generalagenten om garantins varaktighet fick jag besked om att den började löpa redan när bilen registrerades av återförsäljaren. Nu förstår jag att systemet också används för att förkorta garantitiden och därmed generalagentens ekonomiska åtagande gentemot kunderna.
   
Bilhandlarna har till och från haft svårt med lönsamheten, men de bonussystem som många generalagenter lockar med är morötter som i bästa fall förbättrat resultaten. En före detta bilhandlare med mycket god insyn i branschen berättar om rutinerna för Vi Bilägare. Han föredrar att vara anonym i det här sammanhanget.


– Vi har jagat bonus och generalagenterna registreringar, säger han. Och det här har pågått i decennier och alla är väl medvetna vad det handlar om.

Bilhandlaren berättar att bonussystemen oftast löper kvartalsvis och att mängden av registreringar pressas att intensifieras i mars, juni, september och december.

– Vi ställer på bilen ena dagen och ställer av den dagen därpå för att slippa betala fordonsskatt. Då faller bilen in i statistiken samtidigt som vi förhoppningsvis längre fram belönas med bonus.

Bonuspengarna har från tid till annan varit vissa bilhandlares livlina, men det är också förenat med ett stort riskspel. Finns det tillräckligt mycket kapital för att köpa på sig extra mycket bilar för att kunna utnyttja generalagenternas bonussystem? Eller måste bilhandlaren låna pengar? För många ligger också pengarna låsta i begagnatlagret.

Seriösa bilförsäljare uppger att de informerar kunderna om att bilarna är förregistrerade, men att de ändå är sprillans nya. Som kompensation erbjuder handlarna vissa rabatter på dessa bilar.

Vi Bilägares källa uppger att bonussystemen – för dem som vågar – ändå är så pass generöst utformade att det lönar sig att förregistrera trots att rabatter ges när bilen i ett senare skede väl ska säljas.

– I sådana här fall blir ju rabatterna väldigt godtyckliga, påpekar Arne Nilsson. Hur ska man exempelvis värdera en bil som inte säljs med full garantitid?

De bilar som stått osålda i mer än sex månader kallas hyllvärmare och ska av seriösa bilhandlare värderas ned åldersmässigt.

I Arne Nilssons fall är bilen såld som fabriksny 2011, men kommer i framtiden vid inbyte alltid att klassas som en 2010:a eftersom bilen förstagångsregistrerades då. Redan där blir det ett årsmodelltapp, enligt Inter-Globals listor beräknat till cirka 6 000 kronor.

”En bortglömd överenskommelse”

Konsumentverkets krav om att nybilsgarantierna ska gälla från leveransdagen har gått tillverkarnas branschorganisation BilSweden förbi under nästan tio års tid.

I överenskommelsen daterad 5 mars 2003 står bland annat att ”BilSweden åtar sig att informera sina medlemsföretag om överenskommelsen och dess innebörd samt att verka för att medlemsföretagen tillämpar villkoren”.

Informationen bör rimligtvis ha gått ut vid något tillfälle, men tillämpningen är det sämre beställt med, eftersom bilföretagen har fortsatt att förregistrera bilar då också garantierna börjar rulla.

– Money talks och det är därför som bonussystemen finns, men det viktigaste är förstås att inte lura kunderna, säger Bertil Moldén, vd för BilSweden.

Han kan därför inte se att generalagenterna eller återförsäljarna medvetet satt i system att förkorta garantitiderna.

– Nej, det är bara bonuspengarna som gäller. Det finns inget vinstintresse i att förkorta garantitiderna. När nya bilar släpps ut på marknaden inträffar eventuella fel de första månaderna, återkallelse görs tidigt och garantikostnaderna för branschen har hela tiden gått nedåt.

Påställningen av bilar som inte sålts och som ändå hamnar i registreringsstatistiken är förstås en generande omständighet.

– Det är ingen omedelbar temperatur av försäljningen som redovisas, men sett över tiden, tolv månader, stämmer den ganska väl överens med verkligheten, säger Bertil Moldén.

Motorbranschens Riksförbunds vd Per Johansson ser inget positivt i att uppblåsta siffror redovisas.

– Fenomenet har ökat och det är inte bra. Här i Sverige förekommer förregistrering av nya bilar ändå i liten skala sett till hur det ser ut i Tyskland. Ursprungsproblemet är att det produceras mer bilar än vad marknaden tål.

Per Johansson anser inte att förkortade garantitider i sak är något större problem.

– Alla våra säljföretag har upplysningsskyldighet och då är det upp till säljare och kund att komma överens om garantitiden redan börjat. Men självklart säger rena bondförnuftet att en garanti bör börja löpa vid leveransen.

Alla återförsäljare ska nu ha blivit informerade, via MRF:s skrift ”Praktisk bilhandelsjuridik” där det tydligt framgår att ”kunden skriftligen skall informeras om garantitiden i köpedokumentet” och om detta inte sker ”tolkas varje otydlighet beträffande garantins omfattning till kundens fördel”.

I BilSwedens rekommendation till återförsäljarna finns också ett tillägg om att förregistrering just nu också kan vara till fördel för kunden, om en beställd miljöbil inte kan levereras före årsskiftet. I så fall klarar sig kunden undan fordonsskatten. Efter årsskiftet upphör den femåriga befrielsen från fordonsskatt för merparten av de bilar som idag klassas som miljöbilar.

Diskutera: Vad tycker du om avkortade nybilsgarantier?

Ingen baktanke med avkortad garanti

Importören Renault Nordic AB tillbakavisar att generalagenten pressar sina återförsäljare att förregistrera bilar för att nybilsgarantierna ska förkortas.

– Om en bil förregistreras av återförsäljaren för att uppnå sina bonusmål är det självklart inte för att förkorta garantitiden, säger Karin Karlsson, informationschef hos svenska Renault.

Renaults generalagent vill inte kommentera hur deras bonussystem gentemot återförsäljarna fungerar.

– Det är återförsäljarnas ansvar att informera kunden om garantin och göra upp om hanteringen. Kunden kan kompenseras på olika sätt för att garantitiden börjat ticka igång. Huvudsaken är att kunden är nöjd och att det inte uppstår några missförstånd.

Renault är ett av de märken som häromåret växlade upp från en tvåårig till en femårig nybilsgaranti.

Kommentarer

#1
mcregor
2013-01-07 08:05

Detta har vi redan haft långa diskussioner om för några veckor sedan så det känns inte så nytt att åter ta upp samma problematik.

#2
2013-01-07 08:27

Spelar ingen roll att den här frågan har varit uppe på bordet tidigare, problemet ska granskas och kritiseras så länge det existerar.
I slutänden handlar det om att vi som konsumenter blir blåsta av en oseriös bilbransch...

#3
2013-01-07 09:33

Problemet uppstår ju först om det skulle bli något fel på bilen sedan garantin gått ut. I det här fallet verkar det inte som Arne Nilsson har några problem som skulle åtgärdas på garantin. Jag tycker dock att det är mycket konstigt att garantin inte börjar gälla vid leveransen.

#4
mcregor
2013-01-07 10:54

@Prestigelös: Givetvis skall ViB granska detta men vi har redan diskuterat detta ett flertal gånger de allra senaste månaderna så jag tvivlar på att nåt nytt kommer att framkomma bland oss som brukar delta i diskussionerna - det var detta jag avsåg. Och vi lär inte kunna påverka detta fenomen utan det måste nog till nån form av granskning från t ex media. Sen finns det ju både plus och minus som vanligt - t ex så tror jag inte de Peugeot-ägare klagar som köpte en förregistrerad bil strax efter att Peugeot backade på sin 5-årsgaranti. Men det är ju säkert ett undantag men det finns trots allt. Så grundregeln borde ju vara att köper men en "okörd" bil av en auktoriserad bilhandlare så skall garantin gälla från köpedatumet.

#5
2013-01-07 11:15

Observera att detta gäller enbart bilar som finns i lagret hos bilhandlaren. För den som beställer en bil som inte finns i återförsäljarens lager så gäller garantin från leveransdatum. Garanti från leveransdatum gäller även bilar som finns i generalagentens lager. Om man inte kan vänta ett par veckor eller mer på sin nya bil och därmed väljer att köpa en lagerbil så ska man givetvis få rabatt - bilhandlarens lagerbilar ska vara lägre i pris än av generalagentens rekommenderade cirkapris / listpris.

#6
2013-01-07 11:31

Jag blev lite fundersam förra veckan. Hade beställt en ny bil. Den var dock rabatterad, dock ej med utskriven anledning.
När jag ringer till banken och kollar allt med lån, så hör jag hur han reagerar konstigt i telefon. Den är ju tillverkad 2011-10.

Då blir man väldigt fundersam, kan en 14 månader gammal bil räknas som ny? Jag har ju förstått att det är nån slags lagerbil eller nått liknande. det har dock ej upplysts om att bilen är så gammal vid köpet. Lurendrejeri i mitt tycke... ;(

#7
mcregor
2013-01-07 12:05

Har ofta köpt lagerbilar men de har alltid haft leveransdatum till mig som första registreringsdatum så det skiljer nog en hel del hur olika leverantörer hanterar detta. Tror inte att detta är nåt större, generellt problem men givetvis existerar det som vi sett exempel på. Till gsson kan jag säga att det är inte säkert att den varit reggad - men däremot är det ju ett bra tag sen den tillverkades...
Jag kollar alltid via Transportstyrelsen för att se om en bil t ex varit förregistrerad och likaså tillverkningsmånaden. Men det går ju bra att kolla detta via bilhandlaren också - det har i alla fall fungerat för mig.

#8
2013-01-07 13:00

mcregor:
Håller med om att det inte behöver leda till ännu en lång diskussion här i forumet, men det är bra att ViB tar upp frågan igen, och som sagt gärna andra medier också.

För det brukar ju vara så att så länge inte medierna får upp ögonen för något så går det att sopa problemen under mattan.

#9
2013-01-07 16:58

Jag är skeptisk till gssons "lurendrejeri". Köper man en lagerbil, kan det ju vara lämpligt att ta reda på när den är ihopskruvad. Ids man inte göra det själv (tar några sekunder på nätet), kan man ju fråga säljaren. Jag köper hellre en gammal lagerbil till lågt pris, än en nybyggd till högt. Vilken rabatt man tycker är skälig, får man väl bedöma med hjälp av sitt goda omdöme.
(jag fick 54.000 kr eller dryga 25% på en 8 månader "gammal" Scenic. Kan bli mer eller mindre från fall till fall, och från modell till modell.)

#10
2013-01-07 17:03

Hade bilköpet några "överraskningar " som inte klart framgick av köpehandlingarna?
Såldes bilen med rabatt?
OK med förkortad garanti om priset sänks.

Själv har jag köpt bil med förkortad garantitid till starkt reducerat pris mot en sänkning av garantitiden från 7 år till 6 år och 8 månader. Det stör mig inte då jag inte har tänkt behålla bilen i mer än 5 år.

#11
2013-01-07 19:02

Alltså, om Pender får 54 000 - eller dryga 25 procent - i rabatt på en åtta månader "gammal" Scenic undrar jag vad som är vitsen med att bilfirman registrerar bilen så fort den kommer bara för statistikens skull. Det är något lurt med allt detta. Det kan ju inte vara någon ekonomi för handlaren att regga bilen på stört för att sedan stå med den i åtta månader och därefter slumpa ut den med en rabatt på över 25 procent? Eller? Jag tror bestämt att förhållandet mellan tillverkaren och generalagenten/återförsäljarna behöver synas ända in i ändtarmen.

#12
2013-01-07 21:35

Det är ganska märkligt att bilhandlarbranchen inte kommer ifrån hästhandlarna på -40 talet!
Bluff och lurendrejeri tycks vara giltiga ännu 2013!
När får vi ärliga bilhandlare??

#13
2013-01-08 04:55

Håller, kort och gott, med allt det mcregor skrivit.

Kaptens fundering instämmer jag också i.
Var det något modellskifte på gång? Eller kan det vara för att få ner lagerkostnaden - öka omsättningshastigheten?

#14
2013-01-08 17:26

Pender: Det framgick ingenstans att det var en lagerbil. Utan jag fick ju onekligen reda på det i efterhand. När jag pratade med banken. Och regnumret kollades upp. Iochmed att det var nyår så hade jag annat för mig än att kolla upp regnumret. Men, men. Så kan det vara.

Och på kontraktet står det nytt Jag anser fortfarande inte att 14 månader gammalt är nytt.

För övrigt undrar jag varför du tror att jag hittar på nått sånt här för? Jag har inte hängt ut nån, jag ställde mer en fråga.

Känns sisådär spännande att bli påhoppad då man själv försöker göra rätt för sig... :/

#15
2013-01-10 13:28

Vad ingen reagerar på är att denna Clio väl borde ha 5 års garanti och inte 2år?
Min bil är uttagen 2010-11 och har 5 års garantin som skall börja gälla för Renaulter registrerade från och med 2010-09-01.

Det är knepigt med rabatter.
Blev erbjuden en ny Grand Scenic för ca 40.000kr billigare och detta var en lagerbil med "specialutrustning" ...Kunde bara fås i en blå färg och det fanns bara 3 st kvar.
Vet inte regdatum men jag tänkte en dag för länge och alla bilarna blev sålda.
Någon vecka senare visade det sig att en facelift hade släppts utav modellen med dessutom snålare motorer.
Om det var rätt eller fel att avstå vet jag inte men det brukar finnas en orsak till prissänkningar.
Det såldes även ut Megane med 1.9Dci motorer typ 50.000kr billigare då de nya och miljöklassade motorerna med likvärdig prestanda lanserades.

#16
mcregor
2013-01-10 13:55

Du har helt rätt Mistro. Renault införde 5-årsgaranti på bilar sålda fr o m 2010-09-01. Denna bil har första reg-datum 2010-10-28 och borde alltså omfattas av den 5-åriga garantin. Den är visserligen tillverkad under september 2010 men såvitt jag förstått är det försäljningsdatum/första regdatum som skall gälla.
Om ViB ansträngt sig lite mera och kollat via t ex Kvd så hade dom dessutom sett att den är en bil med modellår 2011 och inte 2010.
Detta framgår ju ofta för den insatte av någon kod i bilens serienummer men kan enkelt kollas via Kvd - alltså www.bilpriser.se
Så det känns som många felaktigheter i denna artikel tyvärr - och att Renault-handlaren lurat den första köparen på garantitiden. Jag kan absolut tänka mig att det i originaldokumenten angavs 2 års garanti eftersom ändringen skett relativt nära första registreringen men det är ju ingen ursäkt för försäljaren.

#17
2013-01-10 15:38

Vad jag minns så slog Bilia på stora trumman då den längre garantin infördes och detta torde varken säljare eller kunder ha missat.

De bilarna som var reggade innan 1/9 såldes ut till väldigt bra priser.

Om bilen i artiklen är tillverkad under September så kan den ju inte heller vara reggad tidigare än den 1/9 så jag förstår inte vad som har hänt!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.