Bild
Nästa artikel
”Jag blev utskrattad när jag visade upp Tesla på bilmässan”

”Jag blev utskrattad när jag visade upp Tesla på bilmässan”

Exklusiv intervju

Chefen för Lucid Motors om att sälja tekniken till andra bilmärken, pengaproblemen – och hur det är att vara en liten uppstickare.

Den nya elbilsmodellen Lucid Air som nyligen visats upp ska först börja säljas i USA, men därefter kommer bilen även till Europa och Sverige. Den skulle egentligen visas upp under våren men på grund av coronapandemin blev lanseringen uppskjuten.

I en exklusiv intervju med Vi Bilägare berättar Lucidchefen Peter Rawlinson, som tidigare jobbat på Tesla och utvecklat Model S, att den digitala lanseringen av bilen ”bara är som en liten detalj” jämfört med att sätta en bil i produktion.

Sverige och Norge verkar vara viktiga marknader för Lucid eftersom ni ska sälja bilen här?

– Ja, absolut. Jag älskar Skandinavien eftersom jag designade min första elbil i Oslo, nämligen Think. Jag var chefsingenjör på Lotus och det var ett Lotusprojekt. Jag designade plattformen själv, säger Peter Rawlinson.

Enligt honom har Lucid en betydligt mer kompakt eldrivlina som också är billigare att tillverka än konkurrenternas teknik.

– Vår teknologi är den mest kompakta, den mest avancerade när det gäller effektivitet och som bäst lämpar sig för serieproduktion. Därför är den kostnadseffektiv och kommer även fungera även i billigare elbilar.

Innebär det att ni kommer sälja tekniken till andra biltillverkare?

– Ja, det kan vi göra. Jag tror världen behöver ställa om till hållbar bilism snabbare för global uppvärmning är ett verkligt problem. Även om Lucid kan växa snabbt och dubbla tillverkningen varje år och bygga en miljon bilar om året mot slutet av 2020-talet är det inte snabbt nog. Det jag vill är att hjälpa andra biltillverkare göra överkomliga elbilar.

Läs första delen av intervjun: ”Om ett år finns bilar i Sverige”

”Jag blev utskrattad när jag visade upp Tesla på bilmässan”

”Pressar ned kostnaden”

Peter Rawlinson säger att en elbil som är betydligt snålare än en konkurrentbil kommer lika långt med ett mycket mindre batteripaket. Det sparar både pengar, vikt och utsläpp, och det kräver inga större genombrott i batteriteknik. 

– Sådant är väldigt viktigt när det gäller att pressa ned kostnaden för elbilar. Det finns två problem som måste lösas inför omställningen till elbilar. Det ena är räckvidd och det andra är kostnad. Genom att fokusera på effektivitet kan vi lösa båda två med samma vapen, eftersom effektiviteten ger oss både räckvidd och lägre kostnad.

Att Lucid Motors fortfarande är en minimal spelare i bilvärlden som ingen hört talas om ser han inte som något problem.

– För tio år sedan jobbade jag också på ett litet projekt som ingen hört talas om, jag var chefsingenjör för Tesla Model S. Vi ställde ut den på bilsalongen i New York och jag blev bokstavligen utskrattad för att vi försökte skapa en hållbar elbil.

Läs också: Lucid Air-chefen om nya elbilen: ”Om ett år finns bilar i Sverige”

Hur ser finansieringen ut just nu för Lucid Motors?

– Vi offentliggjorde en investering på över en miljard dollar från en investeringsfond i Saudiarabien sent 2018. De pengarna var slut tidigt 2019. Nu är vi på en bra plats ekonomiskt eftersom vi har flera långsiktiga strategiska partners. Men vi behöver mer pengar inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag vill komma igång med den nya suv-modellen och sedan ska vi växa exponentiellt, det är väldigt viktigt. Då behöver vi mer pengar och det är något vi funderar på just nu.

När kan vi förvänta oss den nya suv-modellen?

– Vi har en körbar prototyp som är klar. Jag skulle vilja börja bygga den tidigt 2023.

Vad tror du potentialen är Lucid Motors på den europeiska marknaden inom fem år?

– Enorm. Vi är inte oroliga för försäljningen. Det är produkten som är det viktiga och jag tror inte på försäljningsprognoser eller produktkliniker. Vi hade aldrig några produktkliniker på Tesla med Model S, vi gjorde bara den bästa bilen vi kunde. Det är det jag gör på Lucid. Jag har inga prognoser, det behöver vi inte. Vi gör bara en grym bil som jag älskar.

Läs också: Lucid Air ska bli världens snabbast laddande elbil

Taggar: Reportage, Lucid

Den nya elbilsmodellen Lucid Air som nyligen visats upp ska först börja säljas i USA, men därefter kommer bilen även till Europa och Sverige. Den skulle egentligen visas upp under våren men på grund av coronapandemin blev lanseringen uppskjuten.

I en exklusiv intervju med Vi Bilägare berättar Lucidchefen Peter Rawlinson, som tidigare jobbat på Tesla och utvecklat Model S, att den digitala lanseringen av bilen ”bara är som en liten detalj” jämfört med att sätta en bil i produktion.

Sverige och Norge verkar vara viktiga marknad

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-13 20:03

Kul med nya spelare på elbilsmarknaden och det ska bli intressant att se om det kommer någon elbil om 10-15 år som vanligt folk har råd med

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.