Bild
Nästa artikel
Tredje gången gillt? Alf Ahlström är nu inne på sin tredje uppsättning gastankar.
Tredje gången gillt? Alf Ahlström är nu inne på sin tredje uppsättning gastankar.

Gastankar i Volkswagen Passat rostiga efter sex år – kostar 74 000 att byta

Reportage

Gastankarna på Alfs elva år gamla Volkswagen Passat var redan utbytta när verkstaden återigen hittade rost. Efter Vi Bilägares påtryckningar gick Volkswagen med på ytterligare ett byte.

Alf Ahlström fick se historien upprepa sig när hans gasdrivna Volkswagen Passat Ecofuel, årsmodell 2009, tidigare i år var inne på kontroll av gassystemet.

Den auktoriserade verkstaden Din Bil i Bromma plockade bort plastskydden under bilen och upptäckte rost på alla tre gastankar, bland annat mellan en av tankarna och ventilen som leder gasen vidare mot motorn, och rostbubblor på en annan tank.

”Ej godkänd”, löd verkstadens dom.

Sedan några år tillbaka finns nya besiktningsregler för gasbilar. Hela gassystemet måste friläggas inför besiktningen eller så kan man göra som Alf Ahlström och låta en verkstad göra kontrollen och utfärda ett intyg.

Något intyg var det inte tal om den här gången. Istället lämnade verkstaden ett kostnadsförslag för att byta två gastankar, reparera den tredje samt byta gasregulatorn och några fästen som rostat sönder: 74 728 kr. Eftersom priset översteg halva bilens värde avrådde verkstaden från reparation.

– Det kändes nedslående, säger Alf Ahlström. Att gastankarna bara håller i sex år och måste bytas igen, det tycker jag inte är så väldigt imponerande.

Läs också: Verkstäder oroas över säkerheten i gasbilar

Inte alls lika allvarlig rost som på de gasdrivna Oplar som ViB tidigare rapporterat om – men tillräckligt för att verkstaden skulle döma ut tankarna.
Inte alls lika allvarlig rost som på de gasdrivna Oplar som ViB tidigare rapporterat om – men tillräckligt för att verkstaden skulle döma ut tankarna.

Höll bara i 5 000 mil

Alf Ahlström köpte bilen begagnad 2013 och det var just Din Bil i Bromma som sålde. Då hade Passaten gått ungefär 4 800 mil. Året därpå konstaterade Din Bil, i samband med en service, att gastankarna var så rostiga att byte var nödvändigt. Eftersom begagnatgarantin fortfarande gällde tog Volkswagen på sig kostnaden.

Ungefär vid den här tiden blev det känt att märket hade problem med rostbenägna gastankar. Alla gasbilar av modellerna Passat, Touran och Caddy skulle sedermera återkallas för att byta till nya tankar med bättre lackskydd.

Volkswagen ansåg att rosten utgjorde ”fara för liv” och det inträffade flera explosioner. I ett fall skadades två personer och en hund dog.

De nya gastankarna på Alf Ahlströms bil höll i sex år och mindre än 5 000 mil innan de blev utdömda av verkstaden.

– Bilen fungerar bra i övrigt och borde ha många år kvar att ge. Det är tråkigt att gastankarna ska fallera, säger Alf Ahlström.

– Sen kan man ha synpunkter på vad reparationen skulle kosta. Jag fick intrycket att de bara ville få allt avstyrt och få bort bilen från vägen.

Kostnaden på nästan 75 000 kr sticker i ögonen eftersom en komplett konvertering till gasdrift kostar ungefär 50 000 kr.

Tvärvänder

När Vi Bilägare blir inblandad gör Volkswagen en tvärvändning.

– Vi har gjort en närmare analys av gastankarna på kundens bil. Det finns riktlinjer för hur sådana här fall ska hanteras och verkstaden valde i detta fall att tolka dem som att tankarna behövde bytas, säger Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige.

– Efter en närmare granskning av de mycket små skador som finns på tankarna anser vi att det inte finns några risker till följd av dem och därmed inte heller någon egentlig anledning att byta tankarna. Då vi dock sätter säkerhetsaspekten högt kommer vi ändå byta ut ena tanken utan kostnad för kunden för att göra ytterligare analyser av dessa mindre skador och utvärdera om det skulle kunna föreligga några eventuella risker på lång sikt.

Några dagar senare var bilen åtgärdad, två tankar reparerades och den utbytta skickades till fabriken i Tyskland.

Hur skicket på tankarna ska bedömas verkar inte helt självklart. När Vi Bilägare visar bilder på rostskadorna menar en auktoriserad gasbilsverkstad att tankarna skulle underkännas vid besiktning. Bilprovningen skulle däremot godkänna tankarna.

”På säkra sidan”

Frågan är varför verkstaden dömde ut tankarna på Alf Ahlströms bil om både Volkswagen centralt och Bilprovningen tycker att skicket är okej.

– Vi tror att verkstaden hellre ville vara på den säkra sidan men vi kommer att se över om vi behöver förtydliga rutinerna kring gastanksinspektionen. Det är dock inte alltid enkelt att bedöma sådana här fall, säger Marcus Thomasfolk.

Någon riktlinje för hur Volkswagen hanterar rost på redan utbytta gastankar finns inte.

– Vi har inte haft några sådana här fall tidigare. Vi gör bytet eftersom vi vill analysera tanken närmare, säger Marcus Thomasfolk.

Alf Ahlström tycker att Volkswagen gjorde rätt till slut:

– Det var bra att det löste sig. Hoppas att andra bilägare får samma bemötande.

Läs också: Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"

Alf Ahlström fick se historien upprepa sig när hans gasdrivna Volkswagen Passat Ecofuel, årsmodell 2009, tidigare i år var inne på kontroll av gassystemet.

Den auktoriserade verkstaden Din Bil i Bromma plockade bort plastskydden under bilen och upptäckte rost på alla tre gastankar, bland annat mellan en av tankarna och ventilen som leder gasen vidare mot motorn, och rostbubblor på en annan tank.

”Ej godkänd”, löd verkstadens dom.

Sedan några år tillbaka finns nya besiktningsregler för gasbilar. Hela gassystemet måste friläggas inför besiktningen eller så kan man göra som Alf Ahlström och låta en verkstad göra kontrol

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-22 17:51

Gastankar ska vara keramiska, annars rostar de sönder.

#2
2020-10-22 19:44

Man kan ju också placera tankarna ovanför golvet, väl skyddade från vägverkets förpestande med salt och bergkross. Men det vore ju smart. Fuskvagn kan man lita på.....................

#3
2020-10-23 09:47

VW igen!!!

#4
2020-10-25 16:45

Rostfritt material då? För övrigt verkar det som VW håller på att hamna i samma kategori som FORD... Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.