Bild
Nästa artikel
Fredrik Ekblom kör gasbil och GTI

Fredrik Ekblom kör gasbil och GTI

Reportage

Fredrik Ekblom har inlett sin tolfte säsong i STCC och sin tredje för Team Biogas. Men det är också ett annat enskilt evenemang som han ser fram emot denna säsong.

– Jag ska köra en VW Golf GTI på Nürburgring under midsommarhelgen. Det blir hur häftigt som helst, säger Ekblom.

Fredrik Ekblom har tävlat i praktiskt taget alla bilklasser på bana sedan han var 18 år, från Formel 3000 i England via Indy-racing i USA, Le Mans och Daytona i sportvagn och fabrikskontrakt med BMW i standardvagnsracing i både USA och Europa till Team Biogas i STCC under de två senaste säsongerna.

– Därför är det också så otroligt roligt när jag nu får chansen på Nürburgring igen, säger Kumla-bördige Ekblom.

Det är inte vilken Golf som helst som Fredrik ska ratta i 24-timmars på Nürburgring. I samband med VW Golf GTI:s 35-årsjubileum har Volkswagen låtit bygga ett antal bålgetingar med motorer som utvecklar hela 450 hästkrafter.

– En av de roligaste bilar jag har kört på länge, intygar Fredrik efter testrundorna i Portugal där sex bilar och ett antal inbjudna chaufförer från olika håll i Europa fick bekänna färg.

– Den gick som ett spjut, ett litet svulstigt kraftpaket med paddlar på ratten och fyrhjulsdrift, det kändes som att köra en hypersnabb gocart.

Fredrik Ekbloms treårskontrakt med Volkswagen och projektet med Team Biogas har möjliggjort denna extra krydda på tävlingssäsongen. I övrigt har förstås Fredrik fullt upp med att slutföra det uppsatta målet, att bli racinghistoriens första totalvinnare med en biogasdriven bil.


"Det här är bara början"
Under de två första åren bjöds det på ömsom vin, ömsom vatten. I fjol fick i alla fall Fredrik för första gången kliva upp överst på pallen vid tre olika tillfällen, historiska segrar med teamets miljöutvecklade VW Scirocco. Efter en jämn säsong, med poäng i stort sett i varje lopp, slutade Ekholm totaltrea.

– Det har varit en spännande resa och det här är bara början, säger Fredrik som dock erkänner att första säsongen blev en för honom ovanligt seg historia.

– Det kändes otroligt frustrerande att vara chanslös inför varje lopp, jag är inte van att ha det så. Men när vi så småningom upplevde att vi steg för steg utvecklade bilen var det en otroligt spännande erfarenhet. Och i dag vet jag att jag kan vinna vilket lopp som helst i STCC. När vi närmar oss slutet på säsongen ska jag vara en av dem som kan vara med och vinna hela mästerskapet.

Pålitligheten med bilen har varit det som överraskat Fredrik mest.

– Jag trodde vi skulle få jobba mest med biogasdriften, men den fungerade helt felfritt hela förra säsongen. Nu känns bilen ännu mer solid och det är väldigt mycket som är nytt. Och den bil som blir klar senare i år kommer att vara ännu mer anpassad för sprintracing.

Volkswagen Motorsport och Ekblom har inför denna säsong återupptagit samarbetet med KMS, Tommy Kristoffersson Motorsport, för vilka Fredrik vann titeln 2003 – då i en fyrhjulsdriven Audi. Ett gott tecken kanske, inför upplösningen i höst.

Fakta:

Namn: Fredrik Ekblom.
Ålder: 40.
Bor: Hus i Örebro, gift, tre barn.
Team: Team Biogas/Kristoffersson Motorsport.
Teamkamrat: Patrik Olsson, 23, Trollhättan.

TÄVLINGSBIL

Märke: Volkswagen Scirocco.
Prestanda: 0–100 km/tim på ca 4,5 s Toppfart ca 240 km/tim.
Motor: Tvålitersmotor turbomodifierad och anpassad efter gasdrift.
Effekt: 280 hk/310 Nm.
Transmission: Sexväxlad sekventiell låda.
Vikt: Minimivikt 1 170 kilo, inklusive förare, enligt reglementet.

TÄVLINGSPROGRAM STCC

17–18 juni: Göteborg City Race
1–2 juli: Falkenberg
12–13 augusti: Karlskoga
27–28 augusti: Jyllandsringen, Danmark
9–10 september: Ring Knutstorp
23–24 september: Mantorp Park

Taggar: Reportage,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.