Nästa artikel
Depåslarv bakom STCC-kraschen
Nyheter

Depåslarv bakom STCC-kraschen

Publicerad 28 april 2011 (uppdaterad 2 maj 2011)
Slarv och stress på verkstäderna kan få ödesdigra konsekvenser, och än värre kan det bli i en tävlingsdepå.

Det är nu fastställt att ett bromsbelägg bak inte var ordentligt fastsatt när regerande STCC-mästaren Richard Göransson kraschade på Jyllandsringen under påskhelgen.

Göranssons bil tappade bromstrycket och frambromsarna låste upp, vilket gjorde att BMW:n blev omöjlig att styra. När bromsarna försvann var farten 184 km/t, vid kurvan hade farten reducerats till 107 km/t och när Göransson smällde in i däckbarriären var hastigheten uppmätt till 86 km/t.

Bilena dator kan bara mäta upp till max 5 G-krafter. Uppskattningsvis var G-krafterna mellan 10-20 G vid kollisionsögonblicket.

En bidragande orsak till att smällen blev så kraftig, enligt teamets egna undersökningar, är att Jyllandsringens asfaltkant gjorde att bilen lättade. Sandfållans tilltänkta bromsande effekt fick därför ingen större verkan.

Richard Göransson har fått frakturer på två ryggkotor och får räkna med lång konvalescenstid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-01 00:44
Nithin

Nej, man MÅSTE ha prestationslöner för mekaniker annars slappar dom till och bara hänger.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.