Nästa artikel
Fick vänta månader på reparation
Konsument

Fick vänta månader på reparation

Publicerad 30 september 2013 (uppdaterad 30 september 2013)
Bränsletanken var sönderrostad på en fyra år gammal Toyota. Men reparationen kom att dröja i sju månader.

Anders Forssblad i Huddinge är ägare till en Toyota Corolla Verso från 2008. I slutet av september förra året lämnade han in bilen för service på Toyota-verkstaden i Kungens Kurva. Han ville också att mekanikerna skulle ta reda på varför bilen lämnade dieselfläckar efter sig.

Det visade sig att bränsletanken läckte diesel efter svåra rostangrepp och behövde bytas.

– Det är anmärkningsvärt att en sådan relativt ny bil har så allvarliga rostskador. Därför ville jag att verkstaden skulle ta ärendet till importören för en goodwill-bedömning, säger Anders Forssblad.

Verkstaden ville dokumentera rostskadorna, men hade för tillfället ingen kamera. Anders Forssblad blev ombedd att återkomma en vecka senare för att bilder skulle kunna tas.

– Jag föreslog att de skulle beställa hem en ny tank, men fick till svar att de inte kunde beställa delar förrän det var klart vem som skulle stå för kostnaden. När de fotograferat rostskadorna på bilen lovade de att höra av sig, men det gjorde verkstaden aldrig.

Det var svårt att få tag i verkstadspersonalen på telefon. Därför åkte Anders Forssblad dit efter två veckor.

– När jag kom dit hävdade verkstaden först att bilen inte varit inne för fotografering och inte alls var påtänkt för någon goodwill. Jag fick komma tillbaka när deras garantiansvariga fanns på plats och även då fick jag veta att ärendet inte fanns registrerat.

Anders blev lovad besked efter en vecka, men hörde inget från verkstaden. Efter två veckor åkte han dit igen.

– Då visade det sig att ärendet redan var avgjort, men att verkstaden glömt att ringa mig, säger Anders Forssblad.

Han fick beskedet att en ny tank var beställd och att det skulle gå på goodwill från Toyota. Att byta bränsletanken skulle annars kosta cirka 14 000 kronor. Reparationen bestämdes till i mitten av november – cirka åtta veckor efter att verkstaden upptäckte felet. Varför bränsletanken rostat sönder är inte fastställt.

– När jag kom dit fick jag beskedet att de glömt att beställa tanken och att den var restnoterad till i mitten av januari. Troligen skulle reparationen bli av någon gång i februari, säger Anders Forssblad.

Från februari till slutet av april fick han en gratis lånebil från Toyota. Det hade han frågat om tidigare, men då fått nej. När generalagenten fick kännedom om den långa väntetiden så fick Anders Forssblad låna en Toyota Avensis under tiden till hans bil var reparerad.

– Tråkigt att höra att kunden är missnöjd. Det har varit en miss i kommunikationen från vår sida. Vi skulle ha stämt av med kunden att delen var restnoterad. Vi borde ha kollat så att alla grejerna fanns hemma när vi bestämde tid för reparationen, säger Kenneth Nordgren, servicechef på Toyota i Kungens Kurva.

Först i slutet av april fick Anders Forssblad tillbaka sin Toyota Corolla Verso med bytt bränsletank.

Hela artikeln finns att läsa i Vi Bilägare nummer 10/2013.

Diskutera: Hur ser du på den långa väntetiden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-30 11:02
mcregor (ej verifierad)

Ja - så kan man också vända ett kundproblem till nåt positivt när det är "rätt" bilmärke...:)

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Är det ett avsnitt från TV-serien Macken?

#3 • Uppdaterat: 2013-09-30 12:29
strudla

Tjaa detta är vardagsmat för alla VW ägare, verkstan som inte kan kundservice, att det hände på en Toyotaverkstad är unikt och självklart måste det komma med i tidningen.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-30 12:54
Swemba

"Unikt"? Den var rolig. Ett tips till dig, Strudla, är att använda Google innan du skriver. Toyota har sin beskärda del av problem, återkallelser, dåliga verkstäder, missnöjda kunder, komponentfel, måndagsexempler osv, precis som alla andra. Att hävda något annat är bara barnsligt och fånigt.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-30 15:21
N-iklas

VW införde plasttank på Passat 1988 och Opel införde det 1994.
Häpnadsväckande att det finns nyare bilar som fortfarande använder rostande plåt.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-30 17:28
saabnisse

Det är märkligt med rostskador på så nya tankar.
När jag började i bilbranschen fanns det bara plåttankar och visst kunde det hända att det fanns sådana som läckte, men det var på förkrigsbilar och man fick ta ner tanken och löda ihop den, mer än så var det inte.

Men här verkar det ändå som om kunden varit lite flat och undfallande, vilket inte är så ovanligt hos oss svenskar som fått lära oss att hålla käften.
Som väl är börjar det ändras på den saken och jag tror nog att ett mer aggressivt beteende här hade löst saken betydligt snabbare.
Nu är det ju utagerat och kunden verkar förhållandevis nöjd.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-30 17:50
trasten

Plåttank? Välkommen in i 2000-talet!!

#8 • Uppdaterat: 2013-09-30 18:44
2TT2

Saab införde plasttank 1980.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-30 19:27
Peter E

Man behöver inte åka in till sin VW-verkstad pga en rostande tank i alla fall :)

#a • Uppdaterat: 2013-09-30 20:33
saabnisse

Som jag skrev tidigare, 30-tal!
Men givetvis kan det fungera fortfarande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.