Nästa artikel
"Autobroms har stor potential"
Reportage

"Autobroms har stor potential"

Publicerad 13 januari 2012 (uppdaterad 13 januari 2012)
Det är ingen vits att bygga bilar som klarar en älgkrock i motorvägsfart. I stället behövs teknik som automatiskt bromsar bilen så att kollisionen kan lindras. Den slutsatsen drar Anders Kullgren, trafikforskningschef på försäkringsbolaget Folksam.

– För att få bilstrukturen att hålla skulle man behöva göra väldigt omfattande förändringar som skulle få andra negativa effekter, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på försäkringsbolaget Folksam. Om man inte kan hindra älgarna att komma ut på vägen hamnar man i en sits där det är nödvändigt med automatiskt bromsande system.

I rapporten ”Bilkollision med älg” från tidigare i höstas skriver Folksam: ”En bilförare är mer eller mindre helt utlämnad till väghållarens och biltillverkarens ambitionsnivå då föraren sällan hinner upptäcka älgen och agera i högre hastigheter”.

Studien omfattar älgolyckor som rapporterats mellan 1995 och 2010 samt fem krocktester mot en älgattrapp. Resultatet visar att förare och passagerare har goda chanser att klara sig undan svåra skador om hastigheten är 70 km/tim. Risken för svåra eller dödliga skador ökar sedan snabbt. Kring 90 km/tim finns en brytpunkt mellan lindrig och allvarlig skadebild.

Sänkta premier
Anders Kullgren på Folksam är medveten om strävan att banta bilarnas vikt för att minska utsläppen. Han uppmanar ändå tillverkarna att förstärka takstrukturen så att bilarna verkligen står pall för en älgkrock i 70 eller helst 80 km/tim. Sedan är det autobroms som gäller, även om det inte räcker för att undvika en olycka.

– Autobroms har oerhört stor potential. Hinner systemet bromsa 30 km/tim ger det sanslöst bra effekt och hinner det bromsa 15 km/tim är det fortfarande väldigt bra, fortsätter Andreas Kullgren.

Om ett säkerhetssystem ska kunna upptäcka vilda djur krävs kamera, radar och specialutvecklad mjukvara. Sådana system tror Anders Kullgren blir aktuella på bred front först när tillverkare behärskar teknik som effektivt bromsar för fotgängare.

– Då kommer sensorerna ändå att finnas där. Då gäller det att utnyttja dem, säger han.

Men är bilköparna villiga att betala?
– Det krävs nog att man hittar sätt att påverka köpviljan, med skattelagstiftning eller försäkringspremier. Folksam har redan sänkt premien för bilar som har autobroms som standard. Och kommer det system som även bromsar för älgar kommer även de att omfattas, säger Anders Kullgren.

Diskutera: Vad tror du om autobroms?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-01-16 11:21
DiN

Man ska inte sätta all tilltro till automatiska system. Om älgen kommer fram nära bilen så hjälper inte bromsar i världen hur snabbt än ett automatiskt system reagerar. Kolitionen är ett faktum oavsett och då är det bara "pansar" som hjälper. Så vida man inte uppfinner "masströghetsdämpare" som i Star Trek. Det är inte alla situationer som bromsar är det som är bra, undanmanöver kan vara det som är bättre, framför allt vid halt väglag. Ett sånt beslut måste (än) tas av föraren. Dessutom så kommer troligtvis inte systemet vara standard på bilarna utan ett dyrt tillval vid nybilsköpet.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-17 16:41
saabnisse

Det finns bara två sätt som är (relativt) säkra mot skador vid viltolyckor.
1. Sänk alla fordons möjlighet att kunna gå fortare än 50 km/timme.
2. Utrota djuren.
Eftersom de här förslagen inte kommer att accepteras tror jag att det enda rimliga är att göra fordonen så krocksäkra som möjligt.
Och detta är bara intressant för de tillverkare som tar fram sina bilar i viltrika områden.
Autobroms kan verka bra, men jag tror inte att den heller hinner reagera på en älg som utan att tänka sig för hoppar rakt ut i körbanan även om det finns övergångsställe en bit längre bort.

#a • Uppdaterat: 2012-01-18 11:31
Juppe (ej verifierad)

Har svårt att tro att något auto-broms-system hjälper mot viltolyckor.
Det är ju inte direkt så att älgen står och betar på vägen och att bilföraren helt sonika kör på den?
Älgen kommer snarare skenande från sidan. Jag har en kollega som t om blev påsprungen. Skadorna på bilen var på bakskärmen. Det var alltså älgen som krockade med bilen, inte tvärtom.