Bild
Nästa artikel
Stranden full av elbilar!

Stranden full av elbilar!

Podcast

Avsnitt 140. Bilnörderiet fortsätter och i detta bonusavsnitt av Vi Bilägares podcast tar vi oss an elbilarna som kandiderar till titeln Årets Bil 2020.
Audi e-tron, DS3 Crossback E-Tense, Kia e-Soul, Peugeot 208 électrique och Tesla 3 recenseras. Vår gäst Rune Korsvoll som jobbar för Aller förlag i Norge, berättar sin bästa sverigehistoria!

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström. Gäst är Rune Korsvoll, Aller.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2019-09-24 01:45

Nu ska jag inte låta alltför negativ men sjukt vad opålästa de är!! Detta ska vara seriösa biljournalister som vet med sig att många läsare tar det de säger som "fakta" och "hur det är". Och så sitter de och säger hel del rena felaktigheter och sen gissar en hel del med. Och nej, jag menar inte bara angående Teslan utan även de andra bilarna. De har inte ens full koll på batteristorleken på e-Tron, de påstår att bagaget fram på Teslan varierar beroende på 2 eller 4-hjulsdrift etc., de har ingen koll på räckviddsuppgifterna och liknande. Påstår att allt måste styras via skärmen i Teslan, nej, mer eller mindre allt styr man via rattknapparna, men man kan även trycka på skärmen.....säger att e-Tron laddar 150 kW och det är snabbare än Tesla, som ju med laddar 150..? Nja, var en hel del svammel och gissningar och felaktigheter. Sen är det lite pinsamt för PSA att deras bilar på plats inte fungerar som de ska.

#2
2019-09-24 08:39

Det är nog en lågoddsare att det blir en elbil som tar hem titeln. DS3 med sand metallic och svart tak, är väldigt snygg.

#3
2019-09-24 10:42

Om man nu lyssnar på podden så får man reda på att de franska elbilarna är förseriebilar. Det sägs väldigt tydligt i podden så jag förstår inte hur man kan missa det. Jag kan absolut förstå att det finns läsare/följare som inte vet vad detta innebär, men vi som har varit med ett tag vet att förseriebilar är bilar framtagna innan reguljär produktion, de är bilar fortfarande under utveckling. Detta är vad begreppet förseriebil innebär. Och med förseriebilar finns det alltid detaljer och funktion som kommer ändras i den slutliga produktionsversionen, som t ex mjukvara, detaljer i inredningen osv. Det är alltså inget konstigt med det. Sen om man vill raljera över förseriebilar så visar man bara sig själv som okunnig.

Man kan givetvis tycka att det är pinsamt att PSA inte har levererat någon färdig produktionsbil än, men de har aldrig utlovat att produktionsbilarna ska börja levereras i september.

#4
2019-09-24 10:55

De tycker e-208 ”går som en liten raket” och är ”en väldigt fin bil att köra”, går ”hur fint som helst” och väntas bli en succé. Helt klart ett sportigt alternativ i klassen med en inredning av hög klass.

DS3 är en unik bil för särskilda människor, inte gjord för att vara en folkbil. Det är en exklusiv bil för personer som har pengar.

#5
2019-09-24 10:59

Jag tror 208/e-208 blir Årets bil. Det gäller att fabriken kan leverera dem, och får de upp produktionen så ska det inte vara ett problem.

Att Hyundai/Kia har leveransproblem förklaras i podden med att fabriken inte vill leverera dem för de väntar på årsskiftet för att räknas bättre in i EU-regler om co2 utsläpp.

#6
2019-09-24 12:41

Någon som vet om Tesla är praktisk i verkligheten, går den lätt att lasta och rymmer den mycket? När jag tittar på en Tesla känns det som övriga märken är ljusår bakom i tiden. Tesla känns modern och aerodynamik och får en att tänka på framtiden, Kia soul får mig att tänka precis tvärtom. Därav frågan om Tesla är praktisk i vardagen.

#7
2019-09-24 12:46

Vargen: Tesla S och Tesla X är sjukt rymliga och praktiska. Jag har kört både 10 säckar trädgårdsavfall samt stora baket hem från Ikea m.m. i min S, har den som familjebil med bakåtvänd barnstol och gott om plats bakom den. 895 liter bagage under insynskyddet om man även räknar med det där fram.
Tänker du på 3:an som är med nu i årets bil så är den med rymligare än man tror, 535 liter bagage, däremot är det ju en sedanöppning så flexibiliteten försvinner som du hade fått med halvkombilucka. Men samma där, bagage även fram, dragkrok som får dra 910 kg. Får ha takräcke vilket inte så många andra elbilar är godkända för.

#8
2019-09-24 12:50

Raphael: Det är bara ViB:s gissning att det är det som hindrar Kia/Hyundai att leverera mera. Ingen fakta bakom det, den officiella förklaringen är att deras batterileverantör inte fått upp produktionen mer än. Vilket av det som stämmer vet nog bara de insatta....
Att DS3 ska vara en bil för dem med pengar, kanske är det PSA:s satsning, men då vet i fasiken om de tänkt rätt......tror de med pengar hellre köper annat. Tyvärr, jag tycker det är kul med udda bilar på vägarna med, men tyvärr tror jag inte på DS satsning.

#9
2019-09-24 13:08

Att raljera över journalisterna känns hårt, tänk på att det är mängder med bilar de provkör utan kort tidsperiod. Man kan inte hålla koll på allt. Jag tycker stämmingen och lite småputtriga pratet är rätt trevligt. Min enda kritik mot programmet är att jag tycker det är lite för långt. Hade gärna kunnat kortats ner med en 20 minuter.

#10
2019-09-24 13:18

Tesla ser ju likadan ut som den alltid gjort tycker jag, alltså Tesla har ett formspråk som gör att deras bilar ser ut som samma bil bara i lite olika storlekar. Nej Tesla lockar mig inte.

Det kom en fråga i en annan tråd om varför en e-208 istället för en Tesla. Ja det är ju olika modeller som vänder sig till olika kunder. 208 är smidig i stan, lätt att parkera, och fungerar dessutom på långfärd. Redan förra generationen var en utmärkt långfärdsbil.

Jag tycker B-storleken är optimal för en bil. Småbil, SUV, minibuss... i B-formatet finns olika varianter och storleken är bra. Smidig att parkera. Tar inte så mycket plats. Och smidiga att köra. Fullt tillräckliga utrymmen och sköna på långfärd, iaf de franska.

Från mitt perspektiv finns ingen anledning att välja en bil i ett större storlekssegment. På 90-talet åkte jag runt Gotland med en AX, den var bara 3,55 lång. Jag hade med mig min fru, två barn och en hund! Det gick faktiskt utmärkt. Det var en fin vecka en höst i slutet av 90-talet.

Jag skulle gärna göra om det med en e-208, som är något större än min AX och med större bagageutrymme. Eller ännu hellre DS3 eller e-2008 för jag sitter gärna lite högre, och har en markfrigång som klarar skogsvägarna där jag bor nu. B-segmentet klarar mer än många kanske tror. ;)

#11
2019-09-24 13:40

Det dröjer ett halvår innan PSA elbilarna börjar tillverkas på riktigt, Opel kommer troligen inte att leverera någon eldriven Corsa till den här tävlingen och även vanliga Corsa blir sen, om den dyker upp, (tillverkningen av de riktiga bilarna startar först om några veckor) eftersom man förmodligen inte vill delta med någon förseriebil.
Man är lite petiga med kvalitetsintryck.

Elbilskonceptet från PSA fyra modeller, fast Citroens version inte visats än, förefaller väldigt konkurrenskraftig, problemet är att nästan... samtliga konkurrenter, för tillfället, är större bilar, vilket kommer ställa till det för det ser ut som de flesta hellre väljer sämre elbilsegenskaper än en mindre kaross.

De som prioriterar elbilsprestanda före allt annat är i minoritet om man ska gå på vad folk säger.
Inte desto mindre anser jag att man gjort rätt, elbilens främsta nackdel är hög vikt och kort räckvidd och även begränsade prestanda i många av de billigare, PSA konceptet levererar en bra lösning på problemet till ett bra pris.
Om en förutsättning för detta är en liten lätt bil, så är det ett pris som är värt att ta.

VW ID 3 45 är säkert behagligare att åka i med större utrymmen, men med största sannolikhet många mil kortare räckvidd och snålare grundutrustning är den inget alternativ om man prioriterar elbilsegenskaperna.

#12
2019-09-24 13:51

N-iklas. DS3 E-Tense kommer att levereras till 100 norska kunder under hösten, innan året är slut. Så det dröjer inte ett halvår.

E-208 börjar levereras i december. 208 med förbränningsmotor börjar levereras i slutet av oktober.

PSA börjar med fem modeller i B-segmentet (två halvkombis och tre SUV:ar) därför att det är det segment där PSA är starkast i Europa. DS3 är DS mest sålda modell, 208 och 2008 är Peugeots mest sålda. Osv. Så det är anledningen. Man börjar där man har flest kunder.

Citroëns elbil kommer i C-segmentet, det är nya C4 och den kommer nästa år. Citroën kommer inte göra en C3 electrique innan nuvarande generation läggs ner. C4 electrique kommer först. C3 electrique kommer typ 2022. Anledningen är att nuvarande C3 fortfarande är rätt färsk och den gjordes på den äldre plattformen som inte är förberedd för batteridrift. Den kommer leva sin livslängd ut. Nästa C3 blir på den nya plattformen.

#13
2019-09-24 14:03

Det återstår väl att se, om man fixat tekniken till dess.
Fast jag glömde helt bort DS, det är inte något man direkt minns, fokus ligger på Peugeot.

#14
2019-09-24 14:47

Idag fixar man teknik genom uppdatering av bilens operativsystem. Jag är inte orolig.

#15
2019-09-24 14:52

Men jag kan hålla med N om att grunden i e-208 är rätt tänkt. En smart, snabb och snygg bil i behändigt format med stilkänsla. Fransk plast och textil är lite mer känsla och stil än Sydkoreansk tråkplast. Stor färgskärm framför föraren istället för den enklare skärmen hos Hyundai/Kia. Och 100 kW laddning. En snabb, kvick och rolig bil.

Och vem kommer köpa en Mini-e nu?!

#16
2019-09-26 18:30

Det skulle vara kul med ett andvändartest av Tesla. Vad jag har sett på Youtube så är den sjukt komplicerad och svindyr att reparera.

#17
2019-09-27 20:43

Det spelar ingen roll om man tillverkat bilar i mer än hundra år, när det gäller elbilar tror jag Tesla har ett försprång som det tar flera år för konkurrenterna att hämta in.
Sedan ligger säkert Tesla efter när det gäller tillverkningsstruktur där decennier av erfarenhet kommer att visa sig.
Men ibland räcker inte sånt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.