Bild
Nästa artikel

Slutsummering och finalistspaning

Podcast

Avsnitt 142. Testveckan i Tannis är över. Efter åtskilliga mil i bilarna som kandiderar till titeln Årets Bil 2020 är vi reda att sammanställa listan över vilka sju vi tror kommer att gå vidare till final i tävlingen. Dessutom talar vi om våra intryck av Mazda 3, BMW 1-serie, Toyota Corolla, Toyota Supra samt Toyota Camry. Gäst är Carl-Johan Lejland från Dagens Industri.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström. Gäst är Carl-Johan Lejland, DI.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2019-09-27 19:46

Kortversion för stressade: Vilka sju bilar blev det?

#2
2019-09-27 20:10

Minnet är bra men kort men vi gör ett försök...
Tesla M3
Audi e-Tron
Kia Soul
Peugeot 208
Skoda Scala
Mazda 3
BMW 1-serie
Ingen garanti för det diskuterades friskt...

#3
2019-09-28 01:28

Tack Pi.

#4
2019-09-28 09:17

Jag tror som sagt det blir Peugeot som tar vinsten med 208/e-208. För det är en ”vanlig bil” som erbjuder eldrift i ett av Europas största segment - småbilsklassen. I Sverige så har småbilar aldrig varit storheter, men längre ner i Europa är de grunden för många tillverkare.

#5
2019-09-28 09:33

I detta fall är jag nog benägen att hålla med Raphael om att det blir en fransk bil - vilket i sig inte är helt ovanligt i denna "tävling". Sen finns ju även nya Clio som säkert kan vara en konkurrent men eftersom 208 finns även som elbil så drar nog den det längsta strået - även om det finns bättre bilar.

#6
2019-09-28 11:19

Inte omöjligt att det blir en latinsk bil bland koruppta motorjournalister i dessa latinska länder när de röstar, det har ju hänt förr, trots att det finns bättre bilar. Undrar om journalisterna på VIB är helt objektiva.....i hur det är att äga en bil, och vad som är viktigt för de flesta i ägandet?

#7
2019-09-28 16:32

Vem är helt objektiv, Shogun ? Inte du och inte jag heller. Sen misstänker jag att det blir nåt eldrivet som blir Årets Bil 2020 och då ligger ju trots allt 208/e-208 bra till eftersom det dessutom är en fransk bil..:) Annars borde Tesla M3 vara en stark kandidat.

#8
2019-09-29 08:40

Pi.

Jo, jag är objektiv vad som varit bäst i ägandet för mig. Att samma resultat ofta visar sig för andra bilägare i undersökningar kan ju indikera att man inte har helt fel vad man kommit fram till i sitt ägande när resultaten ofta visar det samma.

Ja, och med korrupta motorjournalister i latinska länder som röstar på inhemska märken så är risken stor att det blir en grodätarbil som blir årets bil i år.

#9
2019-09-29 09:17

Det finns tydligen de som inte förstår vad Årets bil går ut på. Det är bilens egenskaper som bedöms och där finns även att den ska vara prisvärd. Det är inte ägandet av en bil som bedöms.

Utan tvekan så är nya 208/e-208 en stark kandidat som förenar en aptitlig design, för storleken goda utrymmen, högkvalitativ känsla på inredningen och goda och smidiga köregenskaper, samt eldrift för ett pris som är fullt överkomligt.

Jag förstår att vissa önskar att RAV4 fick priset, men eftersom den helt misslyckas i undanmanöverprov och är så trafikfarlig att den borde få säljförbud, så kan den givetvis inte ens komma i fråga.

Och det handlar inte om korruption.

#10
2019-09-29 09:41

Jag har kört och ägt fransk sedan mitten på 90-talet och har inte upplevt något problem eller brister med ägandet. Jag har haft AX, 309, Xsara, Laguna, Mégane och nu C3 Picasso. Bra bilar allihopa. Min Picasso har nu rullat nära 18 000 mil, jag har nya sommardäck från i år och nya vinterdäck sen två säsonger. Kamrem och vattenpump bytt, enligt serviceschemat för 18 000 mil. Jag rullar på med den ett tag till. Den har gått igenom besiktningen utan anmärkning.

Nästa bil blir med största sannolikhet en batteribil.

#11
2019-09-29 09:52

Jag orkar inte sitta och lyssna, vill läsa. Så skriv åtminstone en summering av vad som sägs. ViB är en tidning.

#12
2019-09-29 09:52

Shogun - då har vi nog lite olika tankar om vad ordet "objektiv" innebär.

#13
2019-09-29 15:34

Objektiv är man inte som motorjournalist om man alltid/ofta röstar på de inhemska biltillverkarna som ofta i latinska länderna, även då bilarna inte stått för något nytt banbrytande i teknikväg under många år.

Raphael.

Många har upplevt det precis motsatta som ägare. Pratar man med bilmekaniker berkräftar de också ofta bristerna. Ser man vad ägare ger för betyg i ägarundersökningar bekräftar även de brister jämfört med andra märken. Du har sannerligen enbart haft tur.......eller något annat icke objektivt ;o)

Vad gäller Rav4 finns det olika bud vad gäller farlighet. Och andra modeller är ännu sämre, men Rav4 hängs ut, varför?

https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339

#14
2019-09-30 20:34

Peugeot 208 tar en jordskredsseger!

#15
2019-10-02 00:59

Märkligt att man inte har bättre koll på hybridtekniken i Corollan, man tror alltså att det är samma elmotor i både 1,8 och 2,0?

1,8 bensin 98hkr el 72hkr
2,0 bensin 152hkr el 107hkr

Så mer effekt även i elmotorn

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.