Nästa artikel
Slutsummering och finalistspaning
Podcast

Slutsummering och finalistspaning

Publicerad 27 september 2019 (uppdaterad 27 september 2019)
Avsnitt 142. Testveckan i Tannis är över. Efter åtskilliga mil i bilarna som kandiderar till titeln Årets Bil 2020 är vi reda att sammanställa listan över vilka sju vi tror kommer att gå vidare till final i tävlingen. Dessutom talar vi om våra intryck av Mazda 3, BMW 1-serie, Toyota Corolla, Toyota Supra samt Toyota Camry. Gäst är Carl-Johan Lejland från Dagens Industri.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström. Gäst är Carl-Johan Lejland, DI.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-09-27 19:46
pinjong

Kortversion för stressade: Vilka sju bilar blev det?

#2 • Uppdaterat: 2019-09-27 20:10
Pi

Minnet är bra men kort men vi gör ett försök...
Tesla M3
Audi e-Tron
Kia Soul
Peugeot 208
Skoda Scala
Mazda 3
BMW 1-serie
Ingen garanti för det diskuterades friskt...

#3 • Uppdaterat: 2019-09-28 01:28
pinjong

Tack Pi.

#4 • Uppdaterat: 2019-09-28 09:17
Raphael

Jag tror som sagt det blir Peugeot som tar vinsten med 208/e-208. För det är en ”vanlig bil” som erbjuder eldrift i ett av Europas största segment - småbilsklassen. I Sverige så har småbilar aldrig varit storheter, men längre ner i Europa är de grunden för många tillverkare.

#5 • Uppdaterat: 2019-09-28 09:33
Pi

I detta fall är jag nog benägen att hålla med Raphael om att det blir en fransk bil - vilket i sig inte är helt ovanligt i denna "tävling". Sen finns ju även nya Clio som säkert kan vara en konkurrent men eftersom 208 finns även som elbil så drar nog den det längsta strået - även om det finns bättre bilar.

#6 • Uppdaterat: 2019-09-28 16:32
Pi

Vem är helt objektiv, Shogun ? Inte du och inte jag heller. Sen misstänker jag att det blir nåt eldrivet som blir Årets Bil 2020 och då ligger ju trots allt 208/e-208 bra till eftersom det dessutom är en fransk bil..:) Annars borde Tesla M3 vara en stark kandidat.

#7 • Uppdaterat: 2019-09-29 09:17
Raphael

Det finns tydligen de som inte förstår vad Årets bil går ut på. Det är bilens egenskaper som bedöms och där finns även att den ska vara prisvärd. Det är inte ägandet av en bil som bedöms.

Utan tvekan så är nya 208/e-208 en stark kandidat som förenar en aptitlig design, för storleken goda utrymmen, högkvalitativ känsla på inredningen och goda och smidiga köregenskaper, samt eldrift för ett pris som är fullt överkomligt.

Jag förstår att vissa önskar att RAV4 fick priset, men eftersom den helt misslyckas i undanmanöverprov och är så trafikfarlig att den borde få säljförbud, så kan den givetvis inte ens komma i fråga.

Och det handlar inte om korruption.

#8 • Uppdaterat: 2019-09-29 09:41
Raphael

Jag har kört och ägt fransk sedan mitten på 90-talet och har inte upplevt något problem eller brister med ägandet. Jag har haft AX, 309, Xsara, Laguna, Mégane och nu C3 Picasso. Bra bilar allihopa. Min Picasso har nu rullat nära 18 000 mil, jag har nya sommardäck från i år och nya vinterdäck sen två säsonger. Kamrem och vattenpump bytt, enligt serviceschemat för 18 000 mil. Jag rullar på med den ett tag till. Den har gått igenom besiktningen utan anmärkning.

Nästa bil blir med största sannolikhet en batteribil.

#9 • Uppdaterat: 2019-09-29 09:52
Uffeeh

Jag orkar inte sitta och lyssna, vill läsa. Så skriv åtminstone en summering av vad som sägs. ViB är en tidning.

#a • Uppdaterat: 2019-09-29 09:52
Pi

Shogun - då har vi nog lite olika tankar om vad ordet "objektiv" innebär.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.