Bild
Nästa artikel
Krångliga pekskärmar, jättekatt och bildelning

Krångliga pekskärmar, jättekatt och bildelning

Podcast

Avsnitt 153: Hinner tidsoptimisten Anders till dagens avsnitt för att prata om provkörningen av Volkswagen Golf? Medan vi väntar berättar Maria om Peugeot 2008 som nu finns med eldrift och Tommy drar finalisterna till Årets Bil. Carl har varit på seminarium om bilindustrins framtid och pratat med Nevs.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Maria Dahlin, Anders Helgesson Tommy Wahlström och Klas Skarin. Medverkar gör också Carl Hempel med ett reportage från Stora Mobilitetsdagen där han intervjuat batteriexperten Hans Eric Melin och Nevs vd stefan Tilk.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan också prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2019-12-13 15:01

Tröttsamt med kritiken mot farthållarens placering. Man lär sig den väldigt fort och den är skön att använda med fingrarna. Jag tycker den är perfekt placerad. Jag kan den utan och innan.

Och detta med vänsterfoten, ja det verkar bara vara ni av alla journalister som har problem med det...

#2
2019-12-13 19:46

Jag håller med rappa även om den franska pinnen inte kommer upp i nivå med Audi/skoda pinnen.

#3
2019-12-14 09:43

Farthållare vid handbromsen typiskt franskt

#4
2019-12-14 11:45

Håller helt med Raphael! Bästa stället för farthållare är där den är i Peugeot. Dom på ratten är sämre att använda, Peugeots fungerar utan att man behöver tänka/se på dom, helt kanon!

#5
2019-12-14 12:05

Om vi skall tala om farthållar-placering så är min favorit när den sitter på toppen av blinkersspaken - a'la tidigare VAG-bilar utan adaptiv farthållare. Sen kommer rattplacering på vänstra rattekern och sist denna samt ungefär motsvarande på Skoda m fl med adaptiv farthållare. Men smaken är som sagt olika - lyckligtvis. Denna och Skodas tycker jag sitter för långt ner på ratten - där man sällan har sin vänsterhand. Visst lär man sig använda även dessa men bra - nja...

#6
2019-12-14 12:14

För en gångs skull håller jag med Mr Anti Allt, dessa bilar som har farthållarspaken för långt ner där man naturligt inte har handen är det sämsta ur placeringssynpunkt. Tyvärr är min nuvarande bil sån med, man lär sig det, men bra, inte alls då man måste antingen flytta handen från sin naturliga position varje gång alternativt hålla handen i en ställning som inte alls känns naturlig vid färd. Jag anser rattknappar på vänster ratteker är det absolut bästa, det har jag haft på mina senaste bilar.

#7
2019-12-14 12:59

Henrik - om du syftar på mig med epitetet Mr Anti Allt så är du totalt ute och cyklar. Och man behöver inte ge efterslängar gång på gång. Jag gillar tvärtom bl a ny teknik men den skall givetvis tillföra nåt och inte bara vara för teknikens egen skull.

#9
2019-12-15 10:03

Folk som hävdar att rattknappar för farthållaren är bäst är folk som inte använder farthållaren frekvent hela tiden.

Den enda gång jag inte använder farthållaren är vid omkörning utan då används gaspedalen.
Och med Audi/skoda spak viker man bara ut lång eller pekfingret för att manövrera farthållaren i vilket läge eller situation som helst och aldrig behövs blicken eller tanken släppas från trafiken.

På många bilar med rattknappar måste rattgreppet släppas och tummen vridas upp oskönt och blicken flyttas från trafiken till ratten för att trycka på rätt knapp

#10
2019-12-15 09:59

GRP - var i podden säger de att handbromsen är vid ratten? Senaste franska bilen jag minns med handbroms i instrumentpanelen, det var Citroën GS/GSA.

Så nej, handbromsen är inte vid ratten. Men med elektronisk broms kan den ju vara var som helst egentligen eftersom det bara är en knapp.

Farthållaren är Peugeot-Citroën standard och placerad där den brukar vara till vänster på rattstången. Samma form och utförande som Peugeot-Citroën haft länge. Man känner dem med fingrarna. En snabb titt i handboken och man lär sig de olika fingerpositionerna. Fungerar väldigt smidigt!

Tyvärr har de inte behållit det smidiga reglaget för radion på högersidan. Nu är reglaget på ratten istället och det känns inte lika smidigt för fingrarna.

Jag har kört flera Peugeot-Citroën med pekskärmar och tycker att det fungerar bra. Har inte känts besvärligt att ändra temperaturen. Nu har 2008 dessutom röststyrning så man kan ändra temperaturen den vägen också om man vill. Med rösten. ”Increase temperature” / ”lower temperature”.

Men inte på svenska vad jag vet.

Baksätet är rymligt med bra benutrymme enligt andra testare, ViB är ensamma om att klaga på knävinkeln.

#12
2019-12-15 11:24

mso: Det där är ju bara bullshit. Varför kan du inte bara ta att det finns de som inte har samma åsikt. Jag kan garantera att jag använder min farthållare minst lika mycket om inte mer än dig då jag på mina senaste bilar haft betydligt mer avancerade farthållare än dig som klarar av att ligga kvar i situationer där du kanske inte kan det med dina bilar.
Sen huruvida man behöver flytta handen på det ena eller andra sättet har ju med att göra vart man i "normalläget" håller handen, eller hur?! Så nej, med Skodas spak är det inte bara att fälla ut ett finger, och nej, med rattknappar måste man inte vrida runt handen.....det beror på hur du håller handen "normalt". Kan du inte förstår det?

#13
2019-12-15 11:45

Henrik. Du har helt fel.

På den bil jag kör nu med fler har jag svårt att få tummen att nå alla knappar på ratten eller jag måste vrida handleden rejält och flytta blicken från trafiken för att nå dom inre knapparna.
Inte alls bra men så är det med handskstorlek 8 eller mindre.

Men Henrik du har nog 10an eller större på handskarna det är därför du inte förstår ;)

Och med mitt grepp på ratten så når mina flexibla fingrar både blinkers och farthållarspaken utan att släppa rattgreppet med tummen.
Och jag kan vid behov flytta handen på ratten utan att tumgreppet släpps.

Men det kanske inte funkar på en tesla för spaken sitter fel men jag har iofs aldrig testat.

#14
2019-12-15 11:46

Mso: Snälla, du menar på fullaste allvar att hur man når saker på eller kring ratten inte har något med vart man har sin hand i "normalläget"?
Men du, vi släpper den där om du är så trångsynt.
Sen så har Tesla sin farthållarspak precis lika för min del felplacerat som Skoda. Och jag har med storlek 8 och små händer.

#16
2019-12-15 12:35

Vindrutetorkarna och farthållaren verkar onödigt krångliga i Tesla Model 3 skriver mestmotor.
Det kanske är skillnad på spak och spak när man inte provat och då är det lite svårt att fatta.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171128/tesla-model-...

#17
2019-12-15 12:51

Skidoo: Gammal artikel som skrevs innan bilarna rullade ut och som är ganska felaktig. T.ex. är regnsensor standard på alla Teslor.
Farthållaren på Model S och X är lika som alla bilar med farthållarpinne förutom att den har fler funktionet och kan mer än nån annan bil på marknaden idag. Detta gäller även Model 3, men där man valt göra en Mercedes, dvs, använda en spak till fler funktioner. Och självklart behöver man inte in i meny för att ställa hastigheten.

#18
2019-12-15 16:05

Henrik en fråga?
Vad är det för fler funktioner på teslans farthållarspak och att den spaken kan så mycket mer än andra bilar.
Det skulle liksom vara kul o veta.

#19
2019-12-15 15:06

Och om man nu skall återknyta till det dom snackar i poden så gillar jag inte det jag hör om nya golfen och avsaknaden av knappar och allt i skärmen.
Ingen knapp för stolsvärmen tex, vilket vansinne.

#20
2019-12-15 16:12

Mso: Läste du vad jag skrev? Jag skrev inte att spaken kan mer eller har fler funktioner utan att farthållaren/autopiloten i sig kan det. Om du fortfarande dock inte tror det är någon skillnad på vad bilarna kan av sig själva så reder jag gärna ut det åt dig, men anar du redan har koll på att Tesla ligger främst på det området oavsett om du gillar märket eller inte.

#21
2019-12-15 16:15

Sen detta med att skippa knappar och ha skärm för mer funktioner, det är lite dumt dra alla fabrikat över en kant och säga att det är så illa. Jag vill påstå det är lite hur man valt bygga upp det med skärmen/direktknappar/menyer m.m. Min bil har en rad med snabbknappar både längst upp och längst ner på skärmen som är precis lika snabba att använda som en fysisk knapp. Och de ligger alltid där oavsett meny i övrigt. Bland annat stolsvärmen, tempväljare, volym m.m.

#22
2019-12-15 19:36

Detta med bromskraftsåtervinning, kör man i (D) så är det som att göra en vanlig bil. Det är i (B) som bromskraftsåtervinningen finns på e-2008. Och det är inte som Nissan e-Pedal, så inte en-pedalskörning. Men ändå kraftigare än (D) som inte har det. Så det är ju inte så att (B) saknar det. Det finns och känns, enligt andra som provat.

#23
2019-12-16 11:28

Nä nog tusan är det sjukt sanslöst att rensa bort fysiska knappar och ersätta dom med enbart pek skärm.

Först skall du skrapa rutorna och sedan borsta bort snön och sedan kliver du in i bilen och måste ta av dig vanten och börja kladda på skärmen för att först få på stolsvärmen och sedan få fram rattvärme punkten på skärmen.
Fast på teslan kanske man bara säger full värme så startar allt som ger värme.

Kan nog tycka att peggans tangenter har en poäng men tråkigt var att det var svårt att se symbolerna i mörker.

Och jag måste nämna att jag tyckte octavians stolsvärmeknapp som startade både stol och rattvärme i ett enda tryck och som fungerade med hockeyhandske på var bra med det är nog borta i nästa generation tyvärr.

#24
2019-12-16 13:07

Mso: Som svar på din fråga om Teslan där, på Tesla startar du både sätesvärmen på de säten du önskar samt rattvärmen genom appen samtidigt som du värmer upp bilen innan snöborstningen börjar så är även ratt och säten varma när du sätter dig. Så nej, du behöver inte av med handskar och pilla på en skärm först när du satt dig i bilen. Men, ja, det går med röstkontroll med om du glömt göra det innan.

#25
2019-12-16 14:12

Det är enklare med en elbil på vintern. Peugeot har en app i mobilen för e-208 och e-2008 där man kan starta värmen, man kan även lägga in start på ett specifikt klockslag. Och värmen kommer direkt i en elbil. Peugeot har en värmepump. Den används även för att reglera batteriets temperatur.

Elbilar har alltså inbyggd kupévärmare med tidsstyrning och förprogrammering.

Peugeot har snabbknappar för defroster, finns under skärmen. Dessutom har den röststyrning av klimatanläggningen.

Elbilar är rena drömmen på vintern ut komfortsynpunkt. Enda nackdelen är att batteriet tappar kraft i kyla, det gäller för alla elbilar att räckvidden blir kortare på vintern än på sommaren.

#26
2019-12-16 15:03

Ja Henrik tesla ligger långt fram det är bara att konstatera.
Budget fabrikatens simpla lösningar med skärm och digital hastighetsmätare ofta utan någon funktion är nog ofta bara att spara tillverkningskostnad och blidka teknik hysteriska kunder som inbillar sig ett mervärde men ofta en sämre funktion.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.