Bild
Nästa artikel
Elbilsmyter, kutym vid laddplatsen och Volvo C30 Electric

Elbilsmyter, kutym vid laddplatsen och Volvo C30 Electric

Podcast

Avsnitt 178: I det här avsnittet gästas vi av Johan Konnberg på konsumentorganisationen Elbil Sverige. Förutom att avliva några vanliga myter om elbilar pratar han laddinfrastruktur och om hur han var inblandad i Volvos första elbil.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, och Maria Dahlin. Medverkar gör också Johan Konnberg från konsumentorganisationen Elfordon Sverige. 

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Taggar: Podcast, Volvo C30

Kommentarer

#1
2020-06-05 15:23

Okunskap. ❓ Snåltarmen.
Det ger det det ger. Haha.

Nä jag skulle bli fullständigt galen av att ha elbil när jag ser på Ikea parkeringen.

#2
2020-06-05 16:56

På IKEA's parkering har alla miljöbilar.. där står tex SUV och andra bilar med höga utsläpp.

#3
2020-06-05 17:40

Jag håller med om att det är ett jädra otyg, de bilar som inte måste ladda bör inte göra det på såna platser utan lämna dem till de rena elbilar med dålig räckvidd som kanske måste ladda.
Jag laddar i stort sett aldrig vid Ikea och såna platser utan lämnar de platserna till dem som kommer i sina tidiga Leaf, Zoe m.fl.
Och de laddhybridägare som laddar, men sen inte flyttar sig när de är färdigladdade utan gladeligen står kvar och blockerar, ja där borde det utdelas en fet bot.....
Bör vara överallt som Tesla har det, står man kvar längre än en viss stund efter det är färdigladdat börjar det ticka en peng för övertrasseringstid!

#4
2020-06-05 20:09

Jag har redan sett att dieter så lite här och där, men snart kommer jag ju bli drabbad av deras dåliga beteende. Vi får se om det blir en "Falling Down"

#5
2020-06-06 07:19

Va! Menar ni att elbilsägare - också - är egoister?! Det var det j.....aste! Även om det "bara" är laddhybrid-ägare= tjänstebilsinnehavare?
Jag tycker att IKEA borde ha en vakt som blockerade laddhybrider! Dessutom borde dom kunna boka tid när Leaf-ägarna skall äte de billiga köttbullarna.

#6
2020-06-06 08:54

Vad är det för översittarefasoner!

ALLA ska och har väl rätt att ladda sin bil på tex Ikea oavsett om man kör laddhybrid eller elbil? Dessutom ger Ikeas uttag sällan mer än 3,7 kWh dvs en laddhybridbil behöver minst 3-4 timmars laddtid för att ladda fullt och så länge är man nog inte i snitt på Ikea. Dessutom gör elen precis lika stor klimatnytta i en laddhybridbil som i en ren elbil.

Det som verkligen är illa är att vanliga icke elbilar står på laddstolpplatserna!

#7
2020-06-06 09:02

Va skönt att kunna betrakta det här som Nils Holgersson lite från ovan utan att själv vara inblandad. Ska det någonsin bli ett "miljöfordon" får det bli ett vätgasdrivet, men först när tankställena är utbyggda och tankarna rostfria. Till dess diesel eller bensin. Jag vägrar bli en "följajohnförare".

#8
1
2020-06-06 09:46

Alla bilar som kan laddas får laddas på laddplats. Övriga har inte där att göra.

#9
2020-06-06 11:58

Som Henrik M tog upp har är det en trängselavgift eller idle fee på Teslas superchargare.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharger-idle-fee

Nu har även e.on börjat med trängselkostnad.
https://www.eon.se/elbil

Fortfarande saknas vägmärket laddplats många ställen. Somliga kan parkera avgasbilen där utan att fatta vad det är för konstigt elskåp med sladdar som står där. Vissa laddstolpar står så att man med lite längre sladd kan ladda även om man inte står just i den rutan det var tänkt. Det verkar dock ha blivit fler som fattar grejen med elbilar och laddplatser. Man blockerar ju inte en bensinpump under tiden man sitter och äter lunch på macken.

#10
2020-06-06 13:20

Elbilisten, den metoden med avgift efter en tid som E.On nu inför eller som Tesla att det kostar om man är upp i fullt är ett bra sätt att se till att bilisten åtminstone flyttar bilen när laddningen är klar.
Det hjälper dock inte på gratisladdarna, där man gärna står så länge som möjligt, även om laddningen är klar...
Att man inte blockerar en bensinpump när man äter lunch är kanske sant, men det går bra att blockera en pump om man skall dricka en kaffe i en kvart på macken...

#11
2020-06-06 13:50

pastörisera fulelen på följande sätt och sladdvindor, inget att rekommendera

https://m.youtube.com/watch?v=uZFM-NRpv3A

#12
2020-06-06 23:47

Jag småler ofta på Ikea parkeringen.
Ja jag ser ofta elbilspuckon som står på laddplattsen närmast dörren på Ikea utan att sladden är i.
Och inte ovanligt att det står en Lexus där också.
Dom hade väl full tank men var för lat för att gå 40 meter extra.

Jag tror jag skulle bli alldeles för stressad och irriterad om jag körde elbil.

#13
2020-06-07 09:33

Flytta gratisladdnings-platserna allra längst bort ifrån entrén så kommer problemen med "felparkerare" att upphöra och jag tror inte heller att speciellt många laddhybrid-förare kommer att ta besväret att traska 100--200 m från bilen till entrén.

#14
2020-06-07 16:11

Skillnaden mellan att ladda sin hybrid och en elbil är att elbilister behöver el för att ta sig dit de ska. Enda gången jag kopplar in laddhybriden på offentlig plats är i de P-hus där det finns långa rader med uttag.

#15
2020-06-07 18:52

Har man inte råd att ladda hemma kanske det är dags att tänka över sitt bilval, tänker jag.

#16
2020-06-07 18:57

Jag kräver att IKEA - och andra - har 220V-uttag för min parkeringsvärmare, så att jag inte får ryggskott - eller att Texas fryser. Gärna inne i entre´ hallen.

#17
2020-06-07 19:52

Stoor. elbilar kan inte köra om de inte har el... en laddhybrid kan köra hem och ladda istället. Handlar om prioritet..

#18
2020-06-07 20:24

Styrbjörn,
Alla kan inte ladda hemma. Det kanske krävs ett bostadsbyte för det, men jag tycker att folk ska få köra elbil ändå om de vill.

#19
2020-06-08 13:01

IKEA Uppsala har precis tagit bort sina två laddplatser som låg nära entrén och istället flyttat de till långt bort från entrén och gjort 4 om jag såg rätt. Var på besök där i lördags och då stod det bara laddhybrider på platserna, men som sagt, även de har ju nytta av ström och om jag är utan ström så är det kanske inte långsamladare på IKEA som blir min lösning utan en snabbladdare... men jag kanske ändrar åsikt om några veckor :-)

#20
2020-06-08 18:27

Ska köpa en monstertruck och parkera på tvären över alla Teslor. :)

#21
2020-06-09 08:36

@pi, du har helt rätt, laddplatserna ska vara i parkeringens utkant, helt självklart när man tänker efter, de som behöver ladda har absolut tiden att ta promenader det inbjuder till och inga icke laddbara bilar lär hitta dit. Att det knappast kommer att bli böter, hur tror ni att IKEA med fler har intresse att bötfälla sina kunder? I praktiken skiter ju dom i vem som står vart, bara de är inne och spenderar pengar. Att gnälla att en viss typ av laddbar bil använder sig av gratis laddare är fånigt, självklart kommer alla att använda det om tillfälle ges, ingen köper en laddar bil för att inte snåla...
Själv äger jag ingen laddhybrid, gjorde jag det skulle jag givetvis nyttja alla tillfällen till gratisladdning, men i mitt fall är det troligare att det blir en "helel", i dagsläget en diesel och en hybrid, skulle jag tanka dessa gratis om jag hade möjlighet lagligt? Självklart!

#22
2020-06-09 16:32

Håller med om att laddhybrider absolut kan använda de långsam laddare som finns utanför många butiker. Tror det är sällan en elbil ute på långtur spenderar tillräckligt lång tid i en affär för att påverka resan i sin helhet och är man bara på ikeatur hemifrån har man nog andra laddplatser som används till vardags, tex hemma.

Sen är det nog så att det skulle vara rätt tomt på affärernas laddplatser om inte laddhybriderna använde dessa. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med elbilar ute på vägarna som behöver ladda på dessa idag.

#23
2020-06-11 19:43

Varför dyker samma podd upp som en nyhet om och om igen? :-)

#24
2020-06-14 13:39

I tätbefolkade områden kan det funka med elbil men sämre är det med Norrland när jag jobbade hade vi Servicemötena centralt i Umeå 60 mil från Kiruna 25 mil från Sundsvall o.s.v. då träffades vi där 8,30 åkte hem 17,00 då är det svårt med elbil, så det måste nog finnas andra drivmedel med längre räckvidd och snabbare påfyllning

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.