Bild
Nästa artikel
Podcast

Chipbrist, risk för överlast och Kia EV6

Publicerad 2021-05-19 13:24 (uppdaterad 2021-05-19 13:24)
Avsnitt 227: Risk för överlast inför bilsemestern, irriterande omkörningar och potthål, bilfabriker tvingas skala ner på finesser, fristående mackar vi minns och måste köpare av Kias nya elbil axla ett välgörenhetsansvar?

I veckans avsnitt berättar Erik Söderholm att han oftast ställer sig långt bort på stormarknadsparkeringen för att slippa trängsel och dörruppslag. Men det brukar alltid innebära att någon annan ställer sig precis bredvid, trots att det finns gott om andra lediga platser.

– Jag förstår inte varför. Det är väldigt underligt, varför måste de stå just där jag står?

Flera bensinmackar i glesbygd som inte är anslutna till någon stor kedja kan tvingas stänga framöver när MSB skärper kraven på bränsleledningar. Det kräver stora investeringar av de små mackarna som ofta fungerar mer som samhällsservice än vinstdrivande företag.

– Jag tror elbilsladdning kan bli räddningen för många av dessa. Man kan söka laddbidrag hos Trafikverket och eftersom elbilister stannar längre än bilister som tankar bensin kanske det går att kombinera med ett café till exempel, säger Erik Söderholm.

Magnus Kvandal ger även en sammanfattning av läget när det gäller den allvarliga chipbristen som just nu slår hårt mot bilvärlden.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Magnus Kvandal, Erik Söderholm och Maria Dahlin. Medverkar gör också Tommy Wahlström i reportaget om Kia EV6, där han intervjuar Ioannis Roussis, märkets europeiska produktchef, samt svenska produktchefen Joakim Jöhncke och Kia Sveriges vd Peter Himmer. 

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.