Nästa artikel
”Utvecklingen skenar – men vissa finesser kan vi skrota”
Krönika

”Utvecklingen skenar – men vissa finesser kan vi skrota”

Publicerad 30 oktober 2021
Alla nya tekniska funktioner som dyker upp i bilarna är inte av godo, enligt Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Härom dagen kom Hyundai äntligen på hur man skall få bort problemet med att ratten skymmer instrumenten. Genom att sätta hastighetsmätare, förbrukningsmätare och en rad andra funktioner ratten i stället för bakom eliminerar man risken att något är i vägen för den värdefulla informationen. God natt vindrutedisplay. Eller? Patentansökan är tydligen inskickad i alla fall.

Under det senaste decenniet har utvecklingen inom bilindustrin skenat. Mycket på grund av transportsektorns klimatpåverkan, men också tack vare ny teknik som gjort det möjligt att skapa funktioner som vi tidigare bara kunnat drömma om.

Dagens aktiva säkerhetssystem och de adaptiva strålkastarna är två bra exempel på saker som gör livet lättare –
i vissa fall till och med längre – än tidigare.

”Kan det verkligen vara så att Lynk & Co tror försäljningen kommer gå bättre med en selfiekamera?”

Ibland blir det dock riktigt fel, vilket får mig att undra vad syftet egentligen var med uppfinningen. Var det ett försök från pr-gänget att skapa en snackis i sociala kanaler som råkade glida igenom till produktionsbandet? Eller kan det verkligen vara så att ledningen på exempelvis Lynk & Co tror att försäljningen kommer att gå bättre med en selfiekamera vid backspegeln?

Låt den vara då om du inte gillar den, hade min son och dotter sagt i kör. Sant. Samma gäller naturligtvis för pruttljuden (!) i Tesla. Att värja sig för deras halva ratt blir svårare. Lika svårt som att låta bli att stirra i de nästan värdelösa kamerabackspeglarna i en välutrustad Audi e-tron när du skall fickparkera eller byta fil på en regnig E4.

Aldrig tidigare har så många knasiga nytolkningar av beprövade produkter inom bilindustrin nått konsumenten som idag. Vad kan det bero på? Kan det vara så att elektrifieringen av drivlinan – bilens själ enligt många – är ett så pass omfattande ingrepp att tillverkarna nu ifrågasätter bilen som koncept? Personligen tror jag att vi konsumenter är smartare än så.

Nästa generation bilägare ger oss svaret.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (12)

  • 1 november 2021 Nja Christer jag säger inte…
  • 1 november 2021 mso 1000 skrev: När man…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.