
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Försäljningen av elbilar ökar snabbt. Att köpa en ny bil är dyrt och när det gäller elbilar finns en viss osäkerhet, främst om batteriets livslängd.
Samtidigt vill man förstås köra sin bil med ”rent” samvete. Och att leasa i stället för att köpa en elbil är kanske en lösning.
Men priset anges alltid från en lägsta nivå. Det blir alltid dyrare. Tillval finns det gott om, exempelvis vinterdäck, försäkring, en kostnad som man bör kolla, liksom körsträckan i grundavtalet. Det kan också vara aktuellt med en första förhöjd månadskostnad – en mindre kontantinsats.
I några fall är månadskostnaden för privatleasing förvånansvärt låg och framstår faktiskt som mer förmånlig än att köpa bilen. Förmodligen räknar leasinggivaren med att sälja bilen med en viss förtjänst – inte nödvändigtvis i Sverige.
Vi Bilägare har oftast kommit fram till att privatleasing blir dyrare än förväntat, inte sällan beroende på kostnaden för att lämna tillbaka bilen efter tre år. Den föraningen har vi nu också. För vem avgör vad som är ”normalt slitage”? Och när det gäller elbilar – görs en bedömning av batteriets kondition? Vi vet inte hur privatleasing av elbilar kommer att uppfattas i slutänden – förrän om några år.
Kommentarer till artikeln (21)