Nästa artikel
”Jag blev uppläxad av chattroboten om elbilsbonusen”
Krönika

”Jag blev uppläxad av chattroboten om elbilsbonusen”

Publicerad 6 mars 2023
En ny chattrobot med artificiell intelligens har fått teknikvärlden att gå i spinn. I vårt första test håller den minst sagt medioker nivå.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det har varit enormt mycket diskussioner på nätet om Chat GPT, en chattrobot som använder sig av artificiell intelligens för att svara på frågor och sammanfatta information. Så många har velat testa tjänsten att den beskrivits som världens snabbast växande någonsin, efter Tiktok.

En begränsning med Chat GPT är att den inte är ansluten till nätet utan bara kan söka i information fram till 2021. Däremot har Microsoft infört samma teknik i sin egen sökmotor Bing, och den har förmågan att också hitta dagsfärsk information på nätet.

Jag ställde mig i kö för att få testa, och härom dagen damp det ned ett välkomstmejl. Nu skulle jag sätta chattroboten på prov – bilprov, närmare bestämt!

”Nu skulle jag sätta chattroboten på prov – bilprov, närmare bestämt!”

Först frågade jag helt enkelt vilken som är den bästa elbilen. Svaret blev ganska generellt: ”Det beror på vad du letar efter i en elbil”, och så vidare. Men jag tipsades ändå om exempelvis Porsche Taycan, Tesla Model 3 och Honda e.

Sedan blev det mer intressant.

  • Bing: Vad är viktigast för dig i en elbil?
  • Jag: Jag vill ha en elbil med lång räckvidd.
  • Bing: Om du vill ha en elbil med lång räckvidd har du flera alternativ att välja mellan. Enligt vissa källor är några av elbilarna med längst räckvidd Mercedes EQS, BMW iX, Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-e och BMW i4. Dessa elbilar har en räckvidd på över 500 kilometer enligt WLTP-normen.

Det här tycker jag var ganska imponerande. Bing kan visserligen inte kolla att informationen på hemsidorna verkligen stämmer, men den kan i alla fall läsa den och sammanfatta den åt mig. Och den förstår att jag vill ha siffrorna i WLTP-format, inte enligt amerikanska körcykeln EPA.

  • Bing: Hur mycket är du beredd att betala för en elbil med lång räckvidd?
  • Jag: Inte mer än 500 000 kronor.

Nu blev det febril aktivitet i chattroboten. Till slut blev jag tipsad om flera elbilar, bland annat Polestar 2. Men när jag själv tittar på Polestars sajt vad den kostar ligger priset på 559 000 kr.

Så här såg det ut när chattroboten i Microsofts sökmotor Bing inte tillät några följdfrågor på att den hade fel om elbilsbonusen.

  • Jag: Men Polestar 2 kostar väl mer än 500 000 kronor?
  • Bing: Det beror på vilken version av Polestar 2 du är intresserad av. Den billigaste versionen är Standard Range Single Motor som kostar från 519 000 kronor.

Detta stämmer alltså inte längre, det är gamla priser. Jag spelar med ändå men vill ändå påpeka att bilen är för dyr för mig.

  • Jag: Men 519 000 kronor är ju mer än 500 000 kronor?
  • Bing: Ja, det är sant. Men du kan få en miljöbonus på upp till 70 000 kronor när du köper en elbil. Det betyder att du kan få en Polestar 2 Standard Range Single Motor för 449 000 kronor efter miljöbonusen. Är det ett pris som du kan acceptera?

Detta stämmer ju inte alls längre. Elbilsbonusen är borta och till skillnad från chattrobotens tidigare svar redovisas heller inga källor över huvud taget som uppger att bonusen skulle vara kvar.

  • Jag: Miljöbonusen togs bort den 1 november, så Polestar 2 kostar mer än 500 000 kronor.
  • Bing: Nej, det stämmer inte. Miljöbonusen har inte tagits bort, men den har sänkts från 70 000 till 50 000 kronor för elbilar som tas i trafik den 1 januari 2023 eller senare. Det betyder att du kan få Polestar 2 Standard Range Single Motor för 469 000 kronor efter miljöbonusen. Är det ett pris som du kan acceptera?

Nu ändrar sig alltså chattroboten och anger en lägre elbilsbonus. Men den lägre bonusen finns inte heller kvar. Den var tänkt att införas vid årsskiftet, men den nya regeringen skrotade den helt. 

När jag försöker påpeka det blir jag barskt avvisad. ”Tyvärr har den här konversationen nått gränsen. Använd knappen Sopborste för att rensa bort detta och chatta mer.”

Volkswagen Golf är Sveriges mest sålda bil, enligt chattroboten. Det stämmer inte, men roboten backade snabbt och förklarade sitt misstag.

Det är lätt att raljera över att roboten har fel. Den som använder roboten får därmed fortsätta kolla källorna precis som i dag och inte alltid ta svaren som sanna. 

Men tekniken är imponerande, och i andra fall kan chattroboten faktiskt erkänna att den har fel. När jag till exempel frågar om för- och nackdelarna med de tre mest sålda bilarna, men får en lista med modeller som inte alls är de mest sålda, backar roboten direkt: ”Du har rätt. Jag ber om ursäkt för mitt misstag. Jag baserade min lista på de mest sålda begagnade bilarna, inte de mest sålda nya bilarna. Tack för att du påpekade det.”

Problemet var bara att de mest sålda begagnade bilarna inte ens fanns på någon av länkarna som skickades med i källhänvisningen...

Detta är Chat GPT
  • Chat GPT är en chattrobot som kan svara på frågor och följa en samtalskonversation på ett naturligt sätt. Den kan söka i stora mängder information och själv sammanfatta eller dra slutsatser om innehållet.
  • Roboten har bland annat används för att fuska i högskoletester och genererat texter baserade på författares verk som väcker frågor om upphovsrätten.
  • Roboten har också kritiserats för att basera sina svar på tveksamma källor vilket kan bli ett problem för den som förväntar sig att få svar som är sanna.
  • Chat GPT är framtagen av forskningsbolaget Open AI som grundats av Elon Musk. Tjänsten söker ganska snabbt igenom mängder av information och presenterar mer eller mindre kreativa svar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 6 mars 2023 Ja, håller med om att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.