Bild
Nästa artikel
Innerligt less på tonen mot Saab

Innerligt less på tonen mot Saab

Johan Norberg

"Kanske har de rätt, eller fel, men det är fascinerande att de vågar kliva rakt ut i hetluften och vara så fullständigt tvärsäkra inför detta myller av fakta."

Det har gått många vändor hit och dit med Saab, och vid det här laget hänger knappt någon med i alla turerna. Det är Europeiska Investeringsbanken, den ryske affärsmannen Antonov, svenska regeringen, kinesiska Pang Da, Riksgälden, General Motors och några till.

Jag försöker förstå det här med ägarprövning, GM:s godkännande och lånade pengar, konkurs och kronofogden men… nej, jag begriper ingenting. Lägg till det att man ska kunna analysera Maud Olofssons gälla röst, bolagets balansrapport, resultaträkning och huvudbok för att överhuvudtaget få en uppfattning om vad det handlar om.

Jag är knappast ensam om att känna en viss, för att inte säga total förvirring och det delar jag nog med de flesta som följer massmedias bevakning.

Det finns egentligen bara en lite grupp människor som på ett imponerande sätt lyckats skapa sig en total klarsyn över det komplexa spelet kring Saab, nämligen: de stora dagstidningarnas motorjournalister.

Ena dagen testkör de bilarna, och levererar ingående kritik av allt från avancerad motorteknik till säkerhet och design, och nästa dag har de en komplett analys av hur biltillverkaren borde ha skött sitt företag och ekonomiska transaktioner.

Att det nu går knackigt har de förutsett sedan många år och ingenting av den intrikata härvan jag inledningsvis räknade upp får dem att tveka i sina påståenden.


Jag tänker på hur noggrann man som skribent måste vara när man närmar sig ett ämne. Det ska trippelkollas uppgifter, stämmas av att citat är korrekta och ett oändligt pillande ända ner till ovanliga namn med ryska translittereringar (som ändras hela tiden) och gud vet allt. När det handlar om Saab bör man dessutom känna till lagstiftningar och regler för både Sverige och EU.

Jag menar inte att de stora dagstidningarnas motorjournalister är ute och cyklar. Snarare avundas jag deras självförtroende, och det menar jag på fullt allvar. Kanske har de rätt, eller fel, men det är fascinerande att de vågar kliva rakt ut i hetluften och vara så fullständigt tvärsäkra inför detta myller av fakta.

Bara de tusentals sidor som ska läsas med debet och kredit från olika bokslut som knappt ens en erfaren revisor får grepp om. Dessutom lyckas de hitta nya vinklar på temat ”Nu är det dags att lägga ner Saab”. Som ett mantra maler det på, vecka efter vecka, och på ett mirakulöst sätt hittar de om igen ny energi att komma med samma budskap.

Den här egenskapen, att känna sig som en utvald budbärare av den rena sanningen, ”kejsaren är naken”, finns hos skribenter inom de flesta områden. Inför VM i fotboll 1994 berättade kvällstidningarnas fotbollsexperter att ”det är dags att byta ut Ravelli, han är för gammal”. När jag själv spelade gitarr med Cornelis Vreeswijk 1981”visste” recensenten att hans krogshow på Bacchi Wapen var dålig och Cornelis ”slut”.

Ska man inte skriva om det som verkar vara helt åt skogen fel då? Jo, visst ska man det. Det är viktigt med kritik, men jag kan ändå bli innerligt less på tonen i artiklarna om Saab.

Gemensamt för alla dessa månadsavlönade tyckare är att de själva aldrig behöver bli synade, riskerar ingenting och lever ett helt liv utan högre ambitioner än att raljera över dem som vågar satsa på sina drömmar.

Diskutera: Vad tycker du om rapporteringen om Saab?

Taggar: Krönika, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-25 08:35

Mycket bra skrivet Johan.
Det speglar mina egna funderingar exakt.

#2
2011-08-25 09:07

Som vanligt en mycket bra krönika från Johan. Tack för det!

#3
2011-08-25 09:40

Väl formulerat Johan. Allt detta okunniga och nedlåtande tyckande från vissa motorjournalister, (och inte bara från de stora dagstidningarna!), är för mig en gåta.

Som svensk motorjournalist borde man väl vara stolt över vår inhemska bilindustri?

#4
Raymond K
2011-08-25 10:23

Det är märkligt att om det sker något bra med Saab så blir det ganska små rubriker men om det sker något negativt som att det står still eller att löner inte kan betalas ut så blir det stora rubriker. Det är väl så att journalister tror att elände och annat som är av ondo är vad tidningsköpare vill läsa. Vi har faktiskt inget val, köper vi dagstidningar eller ser på nyhetsprogram på TV så är det mest elände man talar om. Tråkigt synsätt av journalister.

#5
2011-08-25 10:23

Mycket bra skrivet.
fins inget av vikt att illägga annat än att om man besitter denna kompletta kompetens så är det knappast inte på en dagstidning man ska arbeta utan snarare på någon av alla de firmor som VM arbetar ihop.

#6
2011-08-25 10:53

Bra Johan
Bor i Dalsland (Jobb-ökenland) man bara sjunker ihop och blir ledsen ner de skriver lägg ner.
Man är fast här svår att bli av med hus och pendling det är med egen bil.
Vi har en förfärligt massa hållplatser med fina kurar men de glömde bussarna.

#7
2011-08-25 11:27

Tyvärr har ju massmedia mer eller mindre strävat från seriös journalistik till sensationsartiklar som enbart har till syfte att sälja...
Kolla bara kvällspressens löpsedlar och märkliga vokabulär.

Jag tycker spontant att Saab har fått mycket skit som de inte varit berättigade till. All denna negativa ström har ju inte direkt hjälpt dem. T.ex. många har nog valt bort Saab som tjänstebil.

#9
2011-08-25 13:00

Kan också tycka att smutskastningen av SAAB i media stundtals varit överdriven.
Men rotorsaken till det hela är att SAAB inte tillverkat bilar som folk vill ha. Det går inte att komma ifrån.

Ofta har modellerna varit relativt dyra komplicerade konstruktioner, som vanligt folk inte varit intresserade av.

Tyvärr är varken media eller regeringen villiga att ge SAAB fler chanser.
Vilket jag tycker är mycket tråkigt för alla de hederliga arbetarna på SAAB, vilka går en oviss framtid till mötes.

Men vi skall vara glada åt motsatsen, Volvo. Som tillsammans med sina Kinesiska ägare lyckats ta sig upp ur olönsamhetens träsk. Visar hur en seriös och stabil ägare kan påverka ett företag i rätt riktning.

#10
2011-08-25 13:15

Saab-historien har blivet en lång följetong. Kanske för lång, jag och kanske många fler tycker ämnet börjar bli uttjatat. Det är lätt att som betraktare ge upp efter så lång tid (väntan) på en riktigt positiv utveckling. Man kan bli less för mindre. Anställda och underleverantörer vågar inte ge upp och varje anständig människa måste ha sympati för deras stressiga situation.

#11
2011-08-25 15:29

Tack för fin läsning Johan, nyktert och klarsynt. Jag blir dock orolig för att kollegorna kommer att tråka dig i fikarummet nu, men strunta i dem, vi är många som tycker som du.
Snarare har väl mediatonen gradvis skruvats upp mot Saab så att man nu skriver sådant som varit otänkbart tidigare. Ett trist exempel är ju det här med styrelsearvoden och bonusar. Saab påstår att A. Muller får sina pengar sist. B. De 40 mkr i bokslutet gick till konsulter och advokater. C. Styrelsearvodena inte betalats ut sedan början av 2010. Media och därmed gemene man tror att Muller och styrelsen har plockat dessa pengar till sin kappsäck. (precis som han skulle göra med EIB-lånet, kommer ni ihåg?).
Själv har jag ingen aning om vilken version som är riktig, men jag väljer att vara skeptisk mot (sthlms) media. En journalist borde kunna reda upp sådant om du frågar mig, är det inte det som är det verkliga jobbet?

--> Gösta L, "Tyvärr är varken media eller regeringen villiga att ge SAAB fler chanser". Ähum fler? Dessutom hänger det inte på dem, det hänger på Muller.

#12
2011-08-25 15:49

Att SAAB inte skulle gått med vinst sedan 1997 vet inte många något om !!! Antagligen bara GM som vet, SAAB har betalat överpriser för gemensamt bilmaterial som har gått in i GM's kassakistor via Opel i många år (Detta är allmänt känt bland folk som kan branschen). Alltså med flit redovisat minus siffror för SAAB i Sverige, man har helt enkelt valt i vilka länder man vill ta ut vinsterna. Därmed inte sagt att staten skall "rädda" SAAB, men bara så trött alla felaktigheter som skrivs runt denna såpa.....
Självklart ska staten inte bli ägare till SAAB, men de ska göra allt som står i deras makt för att de finansiärerna som vill investera i bilmärket SAAB ska få göra det. I det ingår det INTE att smutskasta vare sig bilarna eller varumärket.
Sedan är det inte längre någon hemlighet att Saab Automobil tex inte fick betalt för bilarna som såldes i USA under GM tiden, men däremot fick utveckla både turbo, fyrhjulsdrift och Cadillac BLS oavlönat åt andra GM-bolag. Inte lätt att göra vinst då. Spyker halverade förlusten förra året gentemot 2008 (31.000 sålda mot 93.000 sålda) det kan kanske vara en liten fingervisning.
Vad alla däremot borde göra är att lyssna på är branschkunnigt folk från Chalmers och KTH. Då framkommer en mindre smickrande bild av vad parhästarna Maud och Reinfeldt lyckats åstadkomma för vår industri. Sverige marscherar idag med stormsteg från att ha rankats som en av Europas industriella toppnationer till bottenträsket. Effekten av detta förstår vare sig Reinfeldt eller Maud och de har ej heller någon plan eller vision för hur vi ta oss ur situationen. Det ÄR ju faktsikt så att bilindustrin ännu fyller en vital funktion för vår ekonomi. Framtiden kan inte bara byggas på RUT/ROT/FAS3 och fiktivt värdeskapande.

F.ö. så borde det nästan vara straffbart att utrycka sig så dumt som Reinfeldt och Maud gjort om Saab. Helt otroligt!

#13
adandersson
2011-08-25 16:07

Inga pengar till SAAB är tydligen vad som gäller, men miljarder till infrastrukturen till spanjorer, greker osv i EU går bra.

#14
2011-08-25 17:56

Tack för detta det var nog det smartaste någon journalist skrivit om saab

#15
2011-08-25 19:23

Tänkte först skriva ett långt inlägg om min syn på saken. Men sen kom jag på att Johan redan skrivit det mycket bättre.
Så allt jag kan säga är Tack Johan!

#17
2011-08-25 21:14

värst av alla är Robert Collin. han inte bara tror att han begriper sej på bilar och bilsäkerhet. han tror också att han är en ekonomisk analytiker av bilföretag..

#19
2011-08-26 01:08

Bra skrivet Johan,håller fullständigt med dig,ingen rättvisa mot Saab,har haft Saab-bilar sedan 1981 och det har varit bekymmersfritt och bra bilar,säkra och utmärkta vinterbilar som få kan slå på det ena och andra sättet.

#20
2011-08-26 10:43

Johan - först tack för en väldigt bra artikel. Jag kan bara instämma i det du skriver.

Gösta_L: Jag håller inte med om att rotorsaken är att Saab inte tillverkat bilar som folk inte vill ha. För köpare finns det - dock inte tillräckligt många på en gång efter en del osäkerhet sedan GM gick ut med informationen att de ville sälja Saab. Snarare tycker jag att Saab misslyckats i sin marknadsföring. Mig veterligen har jag aldrig mött en bilköpare som baserat sitt val av bil på om bilen är konstruerad på ett komplicerat sätt eller inte. Väldigt få köpare bryr sig ens om vilken plattform som en bil byggts på.

ingo10: Robert Collin tycker inte jag tillhör de stora dagstidningarnas motorjournalister. Han är kvällspress.. ;) Det som dock som gör att han står ut för mängden är att han faktiskt skriver positivt om Saab.

#21
2011-08-26 13:43

Bra krönika, kul!
Anmärkningsvärt att så många kommentarer, i huvudsak instämmande är, i likhet med dagstidningarnas motorjournalister ... så tvärsäkra.
.
Snart finns det endast experter och specialister kvar i världen, vi andra lite oförstående verkar vara en utdöende art :o)

#23
2011-08-26 22:47

Fantastiskt leifer, jag hade precis samma tankar när jag läste den testen.
Oavsett vad man själv anser om den bilen var det ju en mycket okritisk artikel.
Det finns tyvärr inte många biljournalister som granskar bilar okritiskt.
Jag minns en, Jan Ullen tror jag att han hette, men jag minns kanske fel, det är många år sedan, han var bjuden till Wolfsburg när VW presenterade 411 med fin övernattning och god mat och han sågade den bilen fullständigt.
Han blev aldrig mer bjuden på någon bilpresentation!
Kan man misstänka att det föreligger någon form av muta?

#25
2011-08-26 23:04

Lyft huvudet ur skiten....

Vad är det som är oklart?

SAAB bygger bilar som ingen vill ha.
Eller tyder du annat ur försäljningssiffrorna?

Ska skattebetalarna bekosta detta för all framtid av sentimentala själ?

Ta cykeln!

#26
2011-08-26 23:07

Fö. synas jag konstant (och jag håller inte måttet enligt vissa stockar) men det har jag INGET problem med öht. för jag kan leverera det folk vill ha.

#29
2011-08-27 12:41

leifer@
Jag betvivlar inte att det finns många journalister som egentligen mest bara är bra på att sätta ihop ord på ett bra sätt.
Min reflektion här i samband med Saab-historien är de många tvärsäkra experter i kommentarsfälten också, vilket blir lite motsägelsefullt när man håller med Johan.
Nu pratar vi väl om Saab och journalistiken kring företagets aktuella turar i första hand?
.
Journalistik är nog, som så mycket annat, av varierande kvalité och inte sällan handlar det det om att återge fakta ... subjektivt! Säj den motorjournalist som skulle dra sej för att uttala sej om en bils utseende :o)
Jag är, som tur är inte journalist. Det är väldigt få fakta som jag vet med säkerhet och är därför stor användare av ord som ... nog, kanske, tror och tycker. Vad gäller Saab tycks det finnas väldigt många som tror sej veta väldigt mycket, trots att ... jag tror att den enda (VM) som vet mest nog inte heller vet allt :oD.
Johans krönika speglar väl också ett frågetecken kring allt "vetande" som skrivs, då i dagstidningarna. Och jag, med en viss försiktighet, vill poängtera att jag inte upplever att Vib sågar Saab ...

#31
2011-08-27 14:50

Leifer@
Jag minns väl Vib's rapportering, men det var väl så att bilen inte startade och andra kunder hade upplevt samma problem. Jag ser det som självklart att en seriös biltidning rapporterar för sina läsare! Sedan har rapporten följts upp och så långt jag har hängt med ... har bilen reparerat sej självt :o)
Det exempel du ger, tycker jag inte tyder på dålig eller partisk journalistik.
Så nej, jag tycker inte att Vib har "sågat" nya 9-5 .. Sterner's första möte med bilen gav förvisso många anmärkningar, rentav lite väl surt men jag läste hennes artikel också utifrån de förväntningar Saab själva hade målat upp ...
Vib's "bilfrågan" tycker jag däremot är dålig läsning och onödig journalistik, jag har inte förstått vitsen med att publicera frågor som, i princip aldrig får svar .. :o/

#34
2011-08-27 17:03

Hela situationen kring Saab, med nya modellen och inte minst kampen för överlevnad (om det nu är det VM sysslar med?) är självklart av intresse för media!
Vi är kunderna för media och vi ska lockas på något sätt .. Även Johans krönika har en smaschig rubrik varemot texten är betydligt mera balanserad ... :o)
.
Skillnaden mellan dagens bilar i jämförbara prisklasser är försumbara ... likväl kan vi rosa en och fullständigt såga en annan ... Vi är nog överlag en subjektivt art, så även journalister (de är väl människor de också) :o)

#35
2011-08-29 15:49

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting, och de kloka så fulla av tvivel." - Bertrand Roussel

:o)

#36
2011-08-29 21:59

Det är journalisters uppdrag at vara tvärsäker, inte at veta!

#37
2011-08-30 07:30

Kronofogden är ingen proffstyckere i ärent SAAB utan en myndighet som ska ta våra/samhällets intressen.
Det är okey att skattemedel går till kultur, vård & omsorg men bilbyggandet får de kommersiella krafterna stå för...
Kan inte Sverige konkurrera får andra länder ta över biltillverkning!

#38
2011-08-30 08:44

Leifer, ang det du skrev 110827 ang handhavandefel... om inte ens en motorjournalist kan starta en vanlig standardbil är det inget handhavandefel utan ett konstruktionsfel! Att starta en personbil ska inte kunna misslyckas med hänvisning till handhavandefel, tillbaka till ritbordet!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.