Bild
Nästa artikel
Krönika

”Högt bensinpris slår mot den som behöver bilen mest”

Publicerad 2021-11-20 18:59
Det är inte bara politikernas fel att priserna på macken nått rekordhöjder – politikerna kan vara en del av lösningen, enligt Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nej, det är inte bara politikernas fel att vi genomlider en höst med rekordhöga bensin- och dieselpriser. Världsmarknadspriset på olja har stigit med 60 procent i år som en följd av att den globala ekonomin börjat ta fart när pandemin klingar av.

Men de politiska beslut vi fattat som syftar till att minska trafikens bidrag till klimatförändringarna gör sitt till. Till exempel infördes 2018 en reduktionsplikt som innebär att andelen förnybara biodrivmedel i bensin och diesel ska öka. Dessa ersättningsprodukter kostar mer än de oljebaserade bränslena och bidrar till höjda priser.

Den 1 augusti i år höjdes andelen inblandade biodrivmedel till sex procent i bensin och 26 procent i diesel. Drivkraft Sverige (tidigare SPBI) rapporterar att det redan vid årsskiftet blir dags för nästa höjning. Från 1 januari ska bensinen innehålla 7,8 procent biodrivmedel och dieseln 30,5 procent. Sveriges riksdag har även bestämt att utsläpp ska beskattas så det ligger en koldioxidskatt på bränslepriset.

Som lök på laxen har vi slutligen momsen med 25 procent som ligger på totalpriset inklusive skatter. Det innebär att när världsmarknadspriset såväl som kostnaden för biodrivmedel ökar, blir också statens intäkter högre.

”Situationen spås bli än värre under kommande månader”

Högre bränslepriser slår hårdast mot de som behöver bilen allra mest – på landsbygden där avstånden är längre, lönerna lägre och de kollektiva transportmedlen sällsynta. För många finns inget alternativ utan det blir till att spara på annat. Pressen ökar på de som måste köra bil för att komma till arbetet, läkaren, mataffären eller skolan.

Situationen spås bli än värre under kommande månader då världsmarknadspriserna kan stiga ytterligare.

Det må vara att politikerna inte skapat problemet men de kan vara en del av lösningen. Vem blir först med att presentera konkreta förslag på hur vanligt folk ska klara att hålla sina bilar rullande? Och om någon glömt det vill jag stilla påminna om att vi närmar vi oss ett valår ...

Kommentarer till artikeln (106)

  • Igår 12:10 Idag kändes det ju som ett…
  • Igår 5:08 Som vanligt klipper och…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.