Nästa artikel
”Friktionsdäck är skrämmande dåliga på sommaren”
Krönika

”Friktionsdäck är skrämmande dåliga på sommaren”

Publicerad 29 september 2021
Oavsett om du föredrar vinterdäck med eller utan dubbar är det dags att se över din uppsättning och köpa nya om det behövs.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nyligen kunde du läsa vårt test av dubbdäck och den här gången är det friktionsdäck som granskas.

Majoriteten av svenska bilägare väljer fortfarande att köpa dubbdäck men de nordiska friktionsdäckens marknadsandel ökar. Delvis beror det på att man gillar de dubbfria däckens låga vägslitage och tysta gång men ibland också på att dubbar inte är välkomna överallt. Förbud råder på flera ställen i landet och ska man ta bilen ner på kontinenten kan det bli böter om man kör på dubbdäck.

Vårt däcktest visar att de nordiska friktionsdäcken ofta erbjuder tillfredsställande säkerhet vid vinterväglag på snö och is men dessa däck är specialister vars egenskaper trimmats just för dessa förhållanden. Utanför sitt idealområde fungerar de sämre och i sommarväglag är de skrämmande dåliga.

I testet jämför vi nordiska friktionsdäcken med ett kontinentalt vinterdäck vars egenskaper är mer lika ett vanligt sommardäck. Titta exempelvis på förmågan att motstå vattenplaning. Det sämsta nordiska friktionsdäcket förlorar kontakten med asfalten vid 62 km/tim. Det kontinentala friktionsdäcket börjar vattenplana först vid 88 km/tim.

Bromsförmågan på våt väg är också usel. Med kontinentala däck bromsar en bil från 80 km/tim till 5 km/tim på strax under 29 meter. Det sämsta nordiska däcket behöver två billängder till, totalt 37,1 meter.

Är detta då bara teori utan betydelse för verkligheten? VTI har gjort en sammanställning av data från Trafikverkets olycksutredningar av trafikolyckor med dödlig utgång sommartid under åren 2010–2020 som kan tyda på motsatsen. Cirka 7 procent av bilarna i Sverige beräknas rulla på vinterdäck under sommaren men vid dödsolyckor var hela 17 procent av de inblandade utrustade med vinterhjul!

Oavsett om du föredrar vinterdäck med eller utan dubbar är det dags att se över din uppsättning och köpa nya om det behövs. Sedan, när vintern är över och våren kommen, ska vinterdäcken av och sommardäcken på. Kort sagt: Byt däck!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (17)

  • 12 juni 2022 Dubbdäck bak och sommardäck…
  • 12 juni 2022 Veckans spaning är att på …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.