Nästa artikel
”Bilservice är ett dyrt men nödvändigt ont”
Krönika

”Bilservice är ett dyrt men nödvändigt ont”

Publicerad 2024-02-03 06:30
Det enda man vet med säkerhet om bilservicen är att det blir dyrt, skriver Erik Rönnblom.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det här med att lämna in bilen för service eller reparation görs nog alltid med blandade känslor. Man kan vara glad för att det finns experter som ska ta hand om bilen och kanske lösa ett problem. Eller så kanske det känns som ett nödvändigt ont. För det enda man med säkerhet vet är att det kommer att bli dyrt.

De flesta begriper nog ändå att underhåll är nödvändigt för att bilen eller vad det nu är ska fungera. Men inte alltid att det måste ske med viss regelbundenhet.

”Det enda man med säkerhet vet är att det kommer att bli dyrt”

När Vi Bilägare gjorde verkstadstester för åtskilliga år sedan lät vi oftast bilägarna själva både lämna och hämta sin bil efter service. Vid ett tillfälle ringde ägaren mig bekymrat och sa att verkstaden vägrade göra service om de inte fick göra ett tilläggsjobb. Så jag ringde upp och föreställde ägarinnans man.

”Vi kan inte ta ansvar för oljebyte om vi inte får rengöra motorn först. Oljan liknar mest smör! När byttes oljan senast?”

Ridå.

Klart att vi godkände rengöring av motorn. Så det blev lite dyrare. Men också stjärna i kanten för verkstaden. När jag senare fick möjlighet att kolla i serviceboken såg jag ingen servicenotering de senaste två åren. Stackars bil. Vi räddade livet på den!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 2024-03-09 13:32 2 år är ju standard…
  • 2024-02-21 16:41 Jag med en VW elbil från…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.