Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat 2015 bygger på största versionen av MQB-plattformen.
Volkswagen Passat 2015 bygger på största versionen av MQB-plattformen.
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat 2015

Volkswagen Passat 2015

Senaste generationen Passat är avtäckt. Helt ny bil med helt nya motoralternativ, nu kommer första plug in-hybriden.

Nya Passat baseras på den största versionen av MQB-plattformen vilken bidragit till att bilen nu fått längre hjulbas och en lägre kaross än tidigare modellen. På längden mäter bilen 4,767 meter, det vill säga försumbara 2 millimeter kortare än föregående Passat. Hjulbasen har däremot vuxit med 79 millimeter till 2,791 meter vilket gett kortare överhäng både fram- och baktill. Nya Passat har även bantats och är nu 85 kilo lättare. När det kommer till innerutrymmen lastar kombiversionen 650 liter, 47 liter mer än tidigare modell. Alltigenom ser bilen ut att vara mer tilltagen i dimensionerna och den har fått en mer sober, men på samma gång lite kaxig design.
 
Bland en mängd nya tekniska lösningar hittar vi ett helt digitalt mätarkluster framför föraren, på många vis likt det som återfinns i koncernkusinen Audi TT. Head-up display finns att tillgå utöver bilens centralt placerade touchskärm som maximalt mäter 12,3 tum. Volkswagen lanserar senaste versionen av infotainmentsystemet MID i nya Passat. Nya processorer ska snabba upp systemet och ge bättre känsla i touchskärmen. Det kommer gå att spegla såväl Android- som Apple-enheter till bilens skärm. Uppkopplad mot internet kompletteras navigationen med möjligheten till Google Maps gatuvy-funktion samt så kallade Points of Interest som visar geografiska platser som kan vara av intresse för en specifik förare.

Passat 2015 får såklart LED-strålkastare och nu erbjuds även en utökad parkeringsassistent som tar hand om backning med släp. Styrningen får en funktion, som likt den hos nya Ford Edge, kompenserar för hastigheten som bilen färdas i. Det vill säga att föraren inte behöver göra lika stora rattrörelser vid parkering genom att rattutslaget kompenseras av det progressiva systemet. I högre hastigheter är effekten den motsatta och styrningen blir "lugnare". Det här erbjuds i bilar med Volkswagens dynamiska DCC-chassikontroll.
 


När det kommer till motoralternativ finns det tio direktinsprutade diesel och bensindrivna turbomotorer att välja mellan. Enligt Volkswagen själva har de lyckats sänka bränsleförbrukningen med 20 procent, om det gäller för hela motorprogrammet eller om det syftar på den mest effektiva nya drivlinan är ännu oklart. Bensinmotorerna som erbjuds i Sverige är i utgångsläget baserade på den fyrcylindriga TSI-motorn på 1,4 liter. Till att börja med handlar det om en 150 hästkrafter stark version med aktiv cylinderavstängning med en bränsleförbrukning på 4,9 l/100 Km. Det kommer även ytterligare bensinalternativ som sträcker sig till 220 respektive 280 hästkrafter.

En av de största nyheterna på den här fronten är plug in-hybriden av Passat 2015. Det är en bil som kombinerar en 115 hästkrafter stark bensindriven TSI-motor med en elmotor på 80 kW, en uppsättning som möjliggör eldrift i fem mil innan bensinmotorn tar över. Några exakta siffor på förbrukning är inte officiella ännu men Volkswagen menar att den är i närheten av de 1,5 l/100Km som Golf GTE uppges dra. En annan nyhet är den hästkraftstinna fyrcylindriga dieselmotorn som gör debut i Passat 2015. Den två liter stora motorn har utrustats med dubbla turboaggregat som hjälper till att locka fram 240 hästkrafter och 500 newtonmeter. En sjustegad DSG-växellåda ser till att kraften fördelas ut till alla fyra hjula via Volkswagens 4MOTION-system.  Dubbelkopplingslådan DSG finns som tillval till samtliga motoralternativ. Alla bilar kommer att vara utrustade med start- och stoppsystem och bromsenergiåtervinning.
 
Klicka dig in i galleriet till höger för att se hur Passat 2015 ser ut både in- och utvändigt.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Passat 2015?

Motorer i Passat 2015

Bensin:
1,4 TSI Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 115(119) g/km
Förbrukning: 5,1(5,1) l/100 km
Cirkapris: 283.000 (293.000) kronor

Diesel:
2,0 TDI Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 108(109) g/km
Förbrukning: 4,1(4,1) l/100 km
Cirkapris: 288.000 (298.000) kronor

2,0 TDI DSG Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 118(121) g/km
Förbrukning: 4,5(4,6) l/100 km
Cirkapris: 307.900 (317.900) kronor

2,0 TDI DSG GT sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 190
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 118(119) g/km
Förbrukning: 4,5(4,5) l/100 km
Cirkapris: 316.000 (326.000) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GT sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 190
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 131(134) g/km
Förbrukning: 5,0(5,1) l/100/km
Cirkapris: 322.900 (332.900) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GTS sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 240
Växellåda: DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 139(140) g/km
Förbrukning: 5,3(5,4) l/100/km
Cirkapris: 378.000 (388.000) kronor
 

Kommentarer

#1
2014-07-04 09:24

Första tanken som slog mig: Same Same, trist design, sticker inte ut, man har sett det förut osv.
Sen så tittade jag lite närmare på bilderna och inser att dom faktiskt lyckats jäkligt bra att få ihop linjerna.
Riktigt snyggt, stilrent, men kanske också lite tråkigt.

Enda som jag fortfarande ogillar är det nya nyllet på alla vw bilar, känns lite trist..yxigt.
Interiören gav mig flashback till min fars gamla Audi 100 som hade en jäkla massa fläktutblås på rad.

#2
2014-07-04 09:34

Jag förstår vad du menar, men grillen på den här är ändå mer balanserad än tidigare även om jag tycker den är i bredaste laget.
Och det är ju en väldigt stilren bil som inte sticker ut med en massa konstiga veck och bulor här och där. Den har en design som säkert håller många år.
Den ljusa iredningen tycker jag är väldigt snygg och se, en riktig klocka med visare (!) istället för de vanligtvis så förfärliga numeriska otydliga klockorna.
Det enda jag inte gillar är att mätartavlorna verkar lite väl små och sitter för långt isär, men det kan ju vara en vanesak.

#3
2014-07-04 09:47

Är det bara jag eller får man lite jänke vibbar av den nya fronten?

#4
2014-07-04 09:49

Jo det var det jag menade med "i bredaste laget".

#5
2014-07-04 10:05

Sida och front har de lyckats med, ser riktigt bra ut förutom den konstiga ramen runt lyktorna, jo jag vet, det är de obligatoriska discoljusen.
Baken är däremot ordentligt trist, det är precis som om de inte orkade mer när fronten och sidorna var designade.
Värsta versionen är uppe och snuddar på 400.000:- och det innan man börjat kryssa i tillbehörslistan.
Väl dyrt för en familjebil eller skall Passat också bli premium nu?

#6
2014-07-04 11:03

Neutral och oförarglig design, men det säljer ju, det är huvudsaken. Håller med om grillen, gillar inte dagens flin, och inte heller detta. Ser ut som en flirt med USA-marknaden.

Men jag förstår fortfarande inte varför man ska ner med knapparna framför växelspaken, som skymmer vad-det-nu-är där.
Intressant att de visar närbild på den dåliga passningen mellan panel och dörr...

#7
2014-07-04 11:24

Notera att 240hk dieseln heter GTS, inte GT - vilket antyder att den har en annan utrustningsnivå som standard. Så i praktiken så kanske inte prisskillnaden är så stor mot jämförbar 190hk diesel. En V70 D5 AWD kostar naken 380k så nog har Passaten ett rimligt pris jämfört med konkurrenten.

#8
2014-07-04 11:53

Passat har alltid varit premium Hackenbush ... Tänk dej en kloakgrå variant av 2000 års-modell med takräcke och rostig dragkrok .... Bilar blir helt enkelt inte sexigare än så!

:o)

#9
2014-07-04 12:26

@Hultarn.

VA!! Att jag som är mm faschist misasde detta. Måste kolla igenom bilderna igen, har alltid varit min standardreplik om VW att allt är sjukt snyggt och bra inpassat.

#10
2014-07-04 12:51

Bilden av den blå kombin – man får ju titta två gånger på sidorutorna och de små detaljerna för att se att det faktiskt inte är en gammal Opel Vectra, likheten är ganska slående i denna färg.

#12
2014-07-04 13:46

Min tid Volkswagen-ägare rycker allt närmare, ser jag. Fantastiskt fin bil! Och vilken förarplats ...

#14
2014-07-04 14:23

Vissa gillar utsvävningar, andra ren och enkel design. Jag föredrar det enkla och gillar Passaten!
Sedan att förarplatsen ser riktigt fin ut är för mig viktigt. Verkar finnas det mesta i form av hjälp- och säkerhetssystem vilket inte heller är fel.
Det intressanta är att den ser större ut på bild än den gamla...
Hursom, en bra bil som säkert kommer att sälja bra.

#15
2014-07-04 14:27

Snyggt VW. Förutom den yxiga fronten ser det riktigt bra ut. Sedanen börjar likna Opel Insignia 2009.

#16
2014-07-04 14:40

Nog så Kapten. Vill man byta ner sej ett snäpp från MB, Audi eller BMW är nog VW det rätta valet.

#17
2014-07-04 15:13

Det här kommer folk att betala för! Vart är världen på väg?

#18
2014-07-04 17:47

Jaha, då får man ta en sväng till en VW-handlare på torsdag då.
Får nog vara snabb med ev. beställning för sedan kommer leveranstiderna bli lååååååånga.

Så svar på frågan vad jag tycker om nya Passat 2015? VILL HA! Men det kanske inte va så konstigt.

#19
2014-07-04 22:29

Jaha - de fortsätter alltså med den krånglande 1,4-liters TSI-motorn som tydligen skär när den vill och den opålitliga och dyra DSG-tekniken. Mycket fin bil, men det kommer bli dyrt att äga den. Kan ju hoppas att VW åtgärdat det som orsakade katastrofala galvsläpp och rost på senaste 2 Passaterna

Hette det f.ö. inte att det var ny generation när förra karossen kom ca. 2012 eller när det nu var? Så även VAG tyckte att den var så dålig att de bara gav den ca. 3 år...

#20
2014-07-04 22:32

Snygg bil!

#21
2014-07-04 22:35

Lika kul som brunsås.

#22
2014-07-05 16:07

Den snålaste dieseln ligger på 4,1/ 100 km, men med en mindre motor kunde man fått en betydligt snålare variant och som ändå räckt till i de flesta körsituationer. Hur tänkte VW?

#23
2014-07-05 06:45

Snygg,kommer sälja hur bra som helst även med pissiga mätartavlor.

#24
2014-07-05 07:52

Passat måste vara bilvärldens svar på gummistövlar, funktionella men ack så tråkiga...

#25
2014-07-05 09:55

erifog, de har bytt kamkedjan till kamrem på 1.4 Tsi, problemen borde vara ur världen nu.

#26
2014-07-05 10:04

@Erifog

Nja, det är som du säger, VW lanserade den som en ny Passat för några år sedan men det var igentligen en stor facelift.
Man kanske kan jämföra det med när 850 blev v70, mkt nytt men samma bottenplatta, men tydligen tillräckligt för att kalla det ny modell (såsom de flesta tillverkare verkar göra idag så fort en plåtbit ändrats)

När det gäller 1,4 TSI så finns den i väldigt många olika versioner och reversioner, tror du tänker på den förstaupplagan med kompressor och Turbo som hade problem.
Dock så verkar mkt vara löst, men vi får se framöver, verkar mer handla om alla tillverkares besatthet av longlife oljor och service som skapar problem.
Samma med DSG, DSG finns i olika versioner, vissa verkar suga rätt bra medans andra är bättre.

Däremot så var galvsläppet något nytt för mig och låter som något problem som Audi hade på 80 talet.

#28
2014-07-05 12:37

Gillar väl inte heller riktigt grillen. På sedanen ser mötet mellan den mjukt formade c-stolpen och den spikraka bilkroppen (eller vad det ska kallas) lite oharmoniskt ut. Bakifrån är bägge varianterna väldigt anonyma.
Men som helhet är den ändå lyckad och kommer inte att kännas utdaterad efter ett par år. (Fast det är den ju kanske redan eftersom den inte hakat på de senaste trendvecken.)

Jag gissar att det är det billigaste utförandet som har den bästa instrumenteringen. Visare som syns helt och hållet och där samtliga går medurs för ökat värde.
Sen kan man ju alltid undra varför VW alltid placerar klimatreglagen längst ner, bakom växelväljaren.

#29
2014-07-05 18:14

Roy, var anser du att klimatreglagen ska vara placerade? Det är väl de reglage man använder mest sällan av alla reglage på en bil? Man ställer temperaturen och så håller bilen det, sommar som vinter. Klart!

#30
2014-07-05 18:18

VW har tidigare erbjudit en 1.6 TDI med 105hk till Passat. Jag antar att denna motor inte sålt tillräckligt bra och VW skippat ett sånt motoralternativ vid lanseringen av B8. Själv har jag svårt att förstå att någon vill ha en fullstor bil med under 150hk, att köra tex en V70 D2 är bland det tråkigaste man kan göra...

#31
2014-07-05 22:16

Diesel är tydligen framtiden med tanke på motor alternativ. Själv tror jag att 1.4 TSI 150hk skulle räcka för mig.

#32
2014-07-06 14:48

Jo, det blir till att åka till Volkswagen-handlaren och dregla. Den här bilen kommer att lyfta Volkswagens försäljning till nya höjder. Och jag säger det igen: Vilken fantastiskt väl utformad förarplats. Genomarbetat och påkostat med snygga, okonstlade linjer. En fröjd för ögat, ta mig tusan!

#33
2014-07-07 02:48

Jag har haft en VW Passat 1.6 TDI med 105 hk som tjänstebil och den har avseende prestandan, varit fullt tillräcklig i de flesta situationer. Möjligheten att skapa en riktig snålvariant borde varit fullt möjligt, men det verkar som att stora motorer är en viktigare prioritering för VW. Kanske att det behövs en ordentlig oljekris för att ändra på den saken. Men hur som helst är den nya Passaten snygg.

#34
2014-07-07 17:57

Nu finns det ju en 1,6 TDI till nya Passaten men det verkar som om VW i Sverige inte ska ta in den, antagligen har efterfrågan på den lilla dieseln till den nuvarande modellen varit för liten.
Kunderna bestämmer :-)

#35
2014-07-08 10:16

Bra jobbat Vw och hybriden blir intressant. Bra också att skillnaden mellan Bensin och Diesel nu inte längre är så stor i pris.
Står man däremot i köptankar just nu så undrar jag om det ändå inte är en bättre ide att slå till på de erbjudanden som Vw har just nu på Passat.

t.e.x
http://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Passat_TDI_140_Master_4_motion...
http://www.blocket.se/skaraborg/Volkswagen_Passat_TDI_177_DSG_4_M_548465...

Känns väldigt prisvärt.

#36
2014-07-08 12:08

Roy - placeringen av "värmereglagen" fungerar utmärkt i min VW och den skulle t ex kunna bero på att om man lägger handen på växelspaken så når man knapparna och har en viss referens utan att jämt behöva titta när man t ex skall slå på stolsvärmen - som är en av få saker som sker regelbundet (vintertid) via dessa knappar...

#37
2014-07-27 18:34

Väldigt innovativ och smart placering av GPS:en - Sedan var det ju mycket annat som såg nice ut också.......................................trots att det är en VW.

......och det sista skrev jag enbart för att jävlas med Kaptenûberkommandoran

#38
2014-10-02 21:32

Otroligt slätstruken bil men den tycks ju tilltala de svenska bilköparna i landet lagom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.