Bild
Nästa artikel
XC40: Vi svarar på läsarnas frågor

XC40: Vi svarar på läsarnas frågor

Nyheter

Inför premiärvisning av Volvo XC40 fick vi in flera frågor från er läsare. Här svarar Nils Svärd på era XC40-funderingar.

teamjeremia: Är det samma bil som Lynk? Hur mycket skiljer?
Volvo XC40 delar grundteknik och motorer med Lynk 01. Volvo XC40 är dock 10 cm kortare än Lynk:s suv-modell medan bredd och höjd är desamma. Sedan kommer det finnas tydliga utrustningsskillnader där Volvo får mer påkostade lösningar. Framför allt får XC40 fler säkerhetsfunktioner än Lynk 01.
 
Kenneth Westman: Vilka motoralternativ finns till XC40?
XC40 lanseras som T5 AWD med 247 hk/350 Nm samt D4 AWD på 190 hk/400 Nm.
Under våren släpper Volvo de trecylindriga bensinversionerna T4 och T3.
T4 får 190 hk medan instegsmotorn T3 får 156 hk. Samtidigt kommer även instegsdieseln D3 på 150 hk. AWD kommer att finnas som tillval på T4 och D3.
 
juanemilgs: Vad vet man om prisbilden samt bagageutrymmet? Inte bara i liter utan det praktiska i bredd och djup.
Den nya CMA-arkitekturen är smalare än SPA-plattan. Volvo erbjuda breda bagage men XC40 mäter ”bara” 100 cm mellan hjulhusen – en decimeter mindre än i XC60 men på par med de närmaste konkurrenterna. Lastgolvet är 88 cm djupt. (Bagaget i BMW X1 är 101 cm bred och 86 cm lång.) VDA-volymen i XC40 anges till 460 liter eller 1 336 med fällt baksäte. Det är mindre än BMW X1, lika med Audi Q3 och större än Mercedes GLA. Ryggstödet delas 60/40 med plant och skarvfritt golv vid fällning. Undertill finns en större lastbalja än vad övriga Volvo-modeller erbjuder. När instegsversionerna lanseras blir grundpriset 296 000 kr för en T3 156 hk Kinetic och 312 000 för en D3 150 hk. Det är ganska exakt vad motsvarande premiumkonkurrent kostar. Fast Volvo har mer hästar för samma peng. Mer om priserna finns här. http://www.vibilagare.se/nyheter/officiell-volvo-xc40
 
Styggavargen: Hur mycket bagage rymmer den? Vilka mått har den längd/bredd/höjd och speciellt vikten? Hur mycket drar den (verklig förbrukning och inga "hittepå" siffror)? Kommer det att finnas någon bensin/hybrid variant? Vad kommer ingångspriset vara i Sverige?

Bagaget tar 460 liter under hatthyllan eller maximalt 1 336 liter upp till taket med fällt baksäte. Yttermåtten för XC40 är 443/186/165 i längd/bredd/höjd. Tjänstevikten är relativt hög. Med fyrhjulsdrift och automatlåda hamnar tjänstevikten kring 1,7 ton.
Vi får återkomma med riktiga förbrukningssiffror till dess att vi får köra den själva. Men den nya körcykeln, WLTP, ger en intressant fingervisning. En D4 AWD drar mellan 6,3–7,0 l/100 km beroende på utrustningsnivå i WLTP, jämfört med 5,0–5,2 enligt gamla EU-cykeln. För T5 AWD är siffrorna 8,3–9,0 respektive 7,2–7,4 l/100 km.
Grundpriset för en framhjulsdriven T3 Kinetic blir 296 000 kr. Dieselversionen D3 Kinetic blir 312 000 kr.
 
ulfsvahn: Nyfiken på priset på hybrid versionen!
Tyvärr ville inte Volvo prata om de kommande hybridversionerna. Ryktet säger att laddhybriden lanseras under nästa år. Senare kommer även en ren elbilsversion av XC40.
 
Leo_1: Kvävedioxidutsläpp i verklig trafik skulle vara spännande att veta. XC60 har ju visat sig vara en katastrof i det avseendet.
pinjong: Kommer den med SCR från start eller dröjer det och varför i så fall?
Volvo säger inget om utsläppen i verklig trafik. Dieselversionerna har SCR-katalysator med AdBlue-teknik. De direktinsprutade bensinmotorerna får partikelfilter. Detta gäller alla Volvomodeller producerade efter vecka 46 i år.
 
johafor: Hur mycket plats tar kardantunneln i baksätet? Påverkar designen hur barn ser ut genom bakdörrarnas fönster?
Kardantunneln är relativt smal och inkräktar inte på benutrymmet. Som vuxen tänker man inte på det konstiga karossvecket på bakdörren, men den är definitivt i siktfältet för ett barn. Speciellt för barn i en bakåtvänd bilbarnstol får svårt att titta ut.

XC40: Vi svarar på läsarnas frågor

Tomas Björnerbäck: Ryms fullstora (180cm, 70+ kg, fötter stl 43+) i baksätet?
Baksätet är rymligt för klassen. Benutrymmet är bra och det finns gott om plats för fötterna under framstolarna. Allra mest imponerar takhöjden. XC40 är en hög bil med rak taklinje. Även med panoramaglastak (som sänker taket med två cm) får en bit över 180 cm plats utan problem. En nackdel är att framstolarnas nederdel är av hårdplast gör illa smalbenen när man sträcker ut.
 
Christoffer: Volvo har talat en del om att XC40 ska ge köparna möjlighet att utforma bilen så som man vill ha den (med begränsningar såklart). Hur långt sträcker sig den här tanken? Är det t.ex. möjligt att få ett lila tak (istället för svart) och resten av bilen i blått? Hur mycket lyx går att välja på som tillval: läderklädd instrumentpanel och Bowers & Wilkins-ljudsystem?
Svart tak är exklusivt för R-design där det är standard. Till Momentum finns vitt tak som tillval.
Totalt erbjuds 13 grundfärger, men bara vissa kan kombineras med en kontrasterande takfärg.
–Det är vårt ansvar som designer att göra vissa begränsningar och bara ge kunderna de bästa färgkombinationerna, hälsar Volvos nye chefsdesigner Robin Page.
Invändigt finns det fem kontrastfärger att välja på. Inget skinn på panelen, kanske kommer det i lyxversionen Inscription som inte visad än. Det adaptiva Four-C-chassit med elektriskt inställbara stötdämpare kommer som tillval på XC40. Den största ljudanläggningen är från Harman Kardon.
 
Mattse: Hur motiverar Volvo att viss säkerhetsutrustning till XC40 är tillval, när dessa är standard i V/S90?
Alla automatiska nödbromssystem inom City Safety är standard i XC40 – det bromsar för bilar, fotgängare, cyklister och storvilt. Säkerhetsfunktionerna i det delvis självkörande systemet Pilot Assist blir dock tillval i de billigare utrustningsversionerna – det skiljer mot XC60 och 90-serien där Pilot Assist är standard. Volvo anser att de har en mer gedigen standardutrustning än konkurrenterna i klassen. Precis som för 60- och 90-modellerna är assistanssystem som BLIS och Cross Traffic Alert tillval i Intellisafe Surround-paketet. Det kostar 5 900 kr till XC40 – samma pris som i V90.
 
 
Lars-Magnus Nilsson: När kommer den som elbil och hur lång räckvidd?
Volvos första elbil ska komma under 2019 men de vill inte säga i vilken kaross. CMA-plattformen är förberedd för eldrift och XC40 ska även bli en elbil. Den helelektriska XC40 får vissa avvikande karossdetaljer som utskiljer elbilen från övriga versioner. Mer än så Volvo vill inte säga i dagsläget.
 

Taggar: Nyheter, Volvo XC40

Kommentarer

#1
2017-09-22 14:35

Tack för bra svar!

#2
2017-09-22 15:47

Visst bra svar, men samtidigt en tankefunderare på hur illa det är ställt på miljösidan. Vi har inte kommit någonstans på 20 år, samma höga förbrukning och utsläpp. Sedan gnäller nästan alla hur mycket bilarna förbrukar, men det verkar vara så att man inte vill se sanningen bakom varför. Det är nog kört med miljön, vi kommer stå där utan korallrev, vinter på skidorterna och allt mer turbulent extremt väder. Framtiden ser inte ljus ut. Dessutom som bilar används idag, mest som ett redskap att transportera 1 person till och från jobbet. Denna person väger 60-90 kg och själva bilen 1600-2200 kg (dvs 25-30 gånger mer).

#3
2017-09-22 16:40

Vakna Styggavargen, vi har kommit en rätt rejäl bit med våra bilar på 20 år både vad det gäller utsläpp och krockskydd.
Ser du till tillverkningsprocessen så är även den betydligt mer miljövänlig idag än för 20 år sedan.
Visst finns det mkt kvar att göra och det har VI ALLA ett ansvar för, (redigerat/vi diskuterar artikel och inte person)
Bilen är EN av MÅNGA saker som påverkar miljön.

#4
2017-09-22 16:51

Riktigt bra ViB!

Även om svaren kanske inte faller alla i smaken så är det en grym service som ViB erbjuder där läsarna kan ställa frågor direkt till biltillverkarna. Ser gärna mer av sånt här framöver.

#5
2017-09-22 19:17

Ful bara för att få usel snett bakåt/baksätessikt. Siktkrävande pekskärm som sabbar hela instrumentbrädedesignen. Säkerhet???

#6
2017-09-22 20:21

Så ful.

#7
2017-09-22 20:47

Raka svar uppskattas alltid..

#8
2017-09-23 08:37

296 000:-, motsvarar AU $45 000, för instegs låter vettigt. Samma pris som en Mercedes GLA i Australien. Problemet är att Mercedes har ett mycket högre prestigevärde än Volvo. Dessutom finns det gott om mycket lätt begangnade och demoex. av GLA till vesäntligen lägre priser.

#9
2017-09-23 10:15

Varför "bakåtvänd" barnstol?Tror man det ör säkrare så har man fel,och inte är det vidare praktuskt/logiskt för barnet?mån tro om det är enbart lättare för föräldern?Blir man t.ex."t-bonad" krash i mellan dörrarna så är bakåtvänd inte särskilt bra,dom borde sitta bak i barnstol.Punkt slut!

#10
2017-09-23 11:08

Benny, min fars Opel kadett drog 0,52 liter/mil (bensin) på 80-talet. Vi åkte på skidsemester och hela familjen rymdes. Den bilen vägde ca 1 ton. Idag köper familjer en XC60 som väger 2 ton som är marginellt större än Opeln och ändå är vi inte nöjda!? Givetvis är det många faktorer som gör att vi hungrar efter allt mer energi, för på sista linjen i bokföringen är detta med miljön alltid en energifråga. Utsläppen ökar eftersom vi hungrar efter mer energi och mer energikrävande bilar.

#11
2017-09-23 11:10

Observera, jag är inte kommunist eller miljöpartist. Men det måste vara något sunt med bilar, och där tycker jag en vanlig personbil borde räcka för alla. Annars hade vi haft SUV för längesedan...

#12
2017-09-24 09:57

@birger johnsen
Lite svårt att helt förstå din kommentar. Men för att försöka klargöra säkerhetsaspekter för små barn i bil (upp till ca 4 år/15 kg) så är det bevisat utan tvivel att det är säkrast för dem att sitta med ryggen mot färdriktningen, eftersom deras nackstyrka inte klarar huvudets tyngd. Sen om det ska vara i fram- eller baksäte är nog mer en fråga om tycke och smak, om man nu är noga med att stänga av airbag om barnet placeras fram. Har du en annan uppfattning om detta? Klargör gärna i så fall.

#13
2017-09-24 16:03

"En nackdel är att framstolarnas nederdel är av hårdplast gör illa smalbenen när man sträcker ut".
Märkligt men givetvis möjligt beroende på ens egen fysik och bilens konstruktion, men att detta med plastskydd i framstolens nederkant det är svenskt o fiffigt! Plast är lätt att torka av och underhålla och bättre att plast tar smuts o skav före stolens beklädnad och där nere vid fötterna så stör ej plast o gummi.

#14
2017-09-24 16:14

Styggavargen: Prova kollidera med din 80-talsbil mot Volvon och se vad som händer. Och argumentet vikt köper jag inte ett piss. Du får gärna ta en tvåtonsbil från 80-talet om du tycker det är kul. Sen kan du fundera på vad förbrukningen var i din 80-talsbil på 2 ton som du inte överlevde krocken i, som spyr ut helt orenade avgaser osv, osv.

Volvo 240 kombi vägde drygt 1400kg. Den var säkerligen en av de krocksäkraste bilarna på sin tid. Att se den i ett krocktest idag liknar mest ett dåligt skämt.
Var glad att biltillverkarna faktiskt jobbar på allt. Att påstå att vi inte kommit någonstans är en lögn.
Sen kan du fan inte rikta din ilska mot biltillverkarna som tillverkar stora bilar. FOLK VILL HA DEM, det är därför de tillverkas. Vill du fortsätta ditt korståg mot vikt så kan du ta det med gemene man. När deras köpmönster ändras gör även biltillverkarna det.

#15
2017-09-24 23:35

Volvo är på väg att prissätta sig ur marknaden!

#16
2018-05-25 22:07

Stoor det är därför de säljer bättre än någonsin

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.