Bild
Nästa artikel
”Fastnar inte i crossover-träsket”

”Fastnar inte i crossover-träsket”

Nyheter

Vi Bilägare fick en pratstund med motorjournalisten Nils Svärd som upplevt Volvo XC40 live i Milano.

Hej Nils, hinner du med några korta frågor?
– Jajamän, jag ska strax åka till flygplatsen. PR-folket håller på att valla oss till transporten härifrån, men journalisterna kan inte riktigt slita sig från bilen.

Vad tycker du om XC40?
– Första intrycket är ändå att det känns som en stor bil. Den har ett väldigt självförtroende och pondus i linjerna.

Har du några mått?
– Ja, jag har fått en specifikation. XC40 är med sina 4,43 meter lika lång som BMW X1. Volvon är däremot bredare och har en bredare och större hjulbas. Dessutom är markfrigången på 21 centimeter en av de högsta i klassen, såvitt jag vet är bara Range Rover Evoque högre. Detta gör att den känns som en suv och inte fastnar i crossover-träsket som många andra gjort.

Praktiskt dubbelt lastgolv med mer plats undertill än i V90. Lastgolvet blir plant och skarvfritt vid fällning. Baksätet fälls elektriskt via knappar i bagageutrymmet.
Praktiskt dubbelt lastgolv med mer plats undertill än i V90. Lastgolvet blir plant och skarvfritt vid fällning. Baksätet fälls elektriskt via knappar i bagageutrymmet.

Och hur är den inuti?
– Även från förarplats känns bilen stor. Visst kanske vänsterbenet känner av hjulhuset, men det blir inte obekvämt på något sätt.
 
– Glädjande nog finns det även gott om plats även i baksätet. Den har en ganska rak taklinje, vilket gör att det inte är några problem för någon som är 1,80 lång att sitta bak. En miss är att framstolarnas nederdel är i plast och det blir hårt mot smalbenen om man sträcker ut. Inte alls skönt.

”Fastnar inte i crossover-träsket”

Volvo har pratat mycket om den smarta förvaringen – hur upplever du den?
– Det lever upp till vad de pratar om. Det är klockrent att ha en papperskorg i mittkonsolen. Och så är dörrsidorna på insidan täckta av filttyg av återvunna pet-flaskor. Det känns mer ombonat och kan nog bidra till bullerdämpning.

Papperskorg – bra idé!
Papperskorg – bra idé!

Du kan läsa mer om nya Volvo XC40 i Vi Bilägare nummer 14/2017, som utkommer den 10 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?

Volvo XC40 mått

Längd: 443 cm.
Bredd: 186 cm.
Höjd: 165 cm.
Axelavstånd: 270 cm.
Markfrigång: 21 cm.
Bagagevolym (liter): 460. Med sätena fällda enligt 40/60: 1336.
 

Taggar: Nyheter, Volvo XC40

Kommentarer

#1
2017-09-21 15:35

"… bredare axelavstånd." "Bredare" tyder på spårvidd, men "axelavstånd" tyder på hjulbas. Rimligen avses det senare.
Kan nog vara en förbannat bra bil och en oförskämt dyr sådan.

#2
2017-09-21 15:58

På något sätt har Volvo kommit tillbaka till lådformen igen och då får man ju plats med grejor. Bra gjort.

#3
2017-09-21 16:14

Föredömligt observerat av Roy. Man säger bredare spårvidd och längre axelavstånd, inte bredare axelavstånd och längre spårvidd. Men artikeln kanske menar axelavståndet i kupén, dvs avståndet mellan förare och passagerares axlar. Det är kanske det axelavståndet som har ökat?!

#4
2017-09-21 16:18

Haha, världens tyngsta bil i Golf klass. Smått historisk. Har man hemlig agenda att påskynda klimatförändringarna? Vad behöver man denna höga markfrigång till?

#5
2017-09-21 16:32

Vägbulor.

#6
2017-09-21 17:16

"Baksätet fälls med elektriska knappar i bagageutrymmet." Är knapparna elektriska? Det låter inte särskilt behagligt. Dessutom är det här en helt stollig bilkonstruktion. Vem vill ha en ful, fet bulle som den här? Tillbaka till ritbordet med den.

#7
2017-09-21 18:05

Jag vill ha en!
Satt jag i situation att kunna få mig en förmånsbil så valde jag en Volvo XC40.
Hade jag en säck pengar att leka med så köpte jag en XC40 om så bara att stå välputsad på uppfarten.
Sverige främst!

#8
2017-09-21 18:23

Alltså, skall bilarna bli bredare nu också?! Hur kommer det att funka på alla p-platser?

#9
2017-09-21 19:05

Man får använda bakluckan.

#10
2017-09-21 19:14

På tok för dyr för den stora massan tyvärr lite plock på den så är man uppe över 400 tusen helt vansinnigt då får det vara hur mycket svensk kinesiskt det vill, Jag köpte ny NissanQashgai i stället massor med utrustning och kameror till höger och vänster automat massor med lullig lilla har ändå massor m ed pengar kvar innan jag kommer ifatt Volvon

#11
2017-09-21 19:14

På tok för dyr för den stora massan tyvärr lite plock på den så är man uppe över 400 tusen helt vansinnigt då får det vara hur mycket svensk kinesiskt det vill, Jag köpte ny NissanQashgai i stället massor med utrustning och kameror till höger och vänster automat massor med lullig lilla har ändå massor m ed pengar kvar innan jag kommer ifatt Volvon

#12
2017-09-21 20:31

XC40 är inte tänkt för "den stora massan" utan snarare för premiumkunder med lite mer pengar i fickorna - alternativt företagets. Det är så Volvo kan överleva även med en relativt liten produktionsvolym.

#14
2017-09-21 23:12

Men de tjablade bort V60 helt sett till lastutrymme. Så hur svårt var det att överträffa det?

#15
2017-09-22 01:21

@Nils Svärd: Subaru XV har också bättre markfrigång än Volvo XC-40!

#16
2017-09-22 07:23

Volvo, SUV för hela slanten, bilar höga som hus, tunga och törstiga, och numera mest diesel. Miljö är verkligen inte Volvos signum ......... man borde beskatta bilar efter vikt och motorstorlek så blev vi av med dessa SUV:ar (penisförlängare)! Samt, förbjuda diesel i innerstäder!

#17
2017-09-22 08:10

Stonebreaker, har du missat V90, S90, V60, S60, V40? Inte direkt SUV, eller?

#19
2017-09-22 09:26

Robban, har du helt missat vad dessa V-modeller väger? Den lättaste väger 1,5 ton (V40), sedan går det bara uppåt i vikt. Volvo har inte ens förstått varför många SUV blev mer eller mindre en Crossover modell, det är för att få ned förbrukningen givetvis (gratis tips ifrån mig). Höga och tunga bilar kostar på att drivas, vilket ger högre utsläpp och i förlängningen går det inte ens att köra dem med bensin-motorer. Bilarna behöver inte heller vara så här tunga, det går att bygga lätta och säkra bilar (ca 1200-1300 kg) vilket blir allt mer svårt när andra tillverkare bara lastar på ännu mer vikt. Spridningen blir till slut för stor. Volvo vet om allt detta, och de säljer nog snart enbart på "upplevd säkerhet". Vi får vänta och se, när ovana rädda förare köper en XC40 som de inte han hantera.

#20
2017-09-22 11:11

Återvunna Pet- flaskor på dörrarnas insidor känns verkligen premium.

#21
2017-09-22 15:07

Som alltid när Volvo introducerar en ny modell så är det idel sura miner, den är för trång, tung och dyr.

Och som alltid när Volvo introducerar en ny modell så är det en succé, trots att den är för trång, tung och dyr.

Surt sa jante...

#22
2017-09-22 19:19

Vanlig tråkig SUV. Fast tristare än SUV-träsket!!!

#23
2017-09-22 20:28

Har man inte råd, eller inte vill lägga de pengarna, får man väl köpa nåt annat. Att äga en Volvo är inte en allmän rättighet.
Kommer ändå stå i drivor på tjänstebilsparkeringar och stormarknader.

#24
2017-09-23 01:23

Den verkar otroligt välgenomtänkt och fin. Att markfrigången är hög är möjligen bra i Sverige men här i Australien är det inget stort försäljningsargument. 99 % suvarna lämnar aldrig stadens gator och torg. Den mest sålda lilla suven är Mazda CX-3 som är väldigt låg. Klart lägre än vår lilla Renault Captur.

#25
2017-09-23 07:52

Vargen skrev; "Bilarna behöver inte heller vara så här tunga, det går att bygga lätta och säkra bilar (ca 1200-1300 kg) "

Precis som vid förra tillfället du skrev samma sak vill jag fortfarande se hur det skall gå till, givet samma kundpris och givet samma produktegenskaper. Notera: priset får inte dra iväg!

MVH AL

#26
2017-09-23 11:21

Alla bilar klarar en grusväg, så några centimeter högre markfrigång är absolut ingen "blocker". Med andra ord inget försäljningsargument alls. CX-3 är en crossover, vettig sådan. CX-5 provkörde jag och det är mer SUV och en väldigt opraktiskt tung sådan. Människor är lättlurade, så kände jag efter den provkörningen. Hur kan folk luras köpa SUV. Jag kommer bara på ett argument för det, och det är av rädsla för sin egen säkerhet.

#27
2017-09-23 12:18

@Stygga.. har nu läst dina kommentarer ett antal gånger och det som slår mig är att du inte kan acceptera att andra har andra bevekelsegrunder än dina. En, faktiskt överväldigande, majoritet av bilkonsumenterna ser annorlunda på saken än du. Så - även om din "rädda-planeten" argumentation må vara aldrig så välment och t.o.m. underbyggd, kommer det inte övertyga någon. Det betyder inte att du har exakt fel, men att stå där om ett antal år och säga "vad var det jag sa" köper heller inga poäng. Det där vet också de flesta politiker så vi lär nog få köra SUV:är ännu några år innan det kommer en annan trend. För det är vad det är fråga om - skapa ett mode eller trend som säljer och tjäna pengar så länge det går och sedan vidare till nästa. Full gas oavsett riktning.

#28
2017-09-23 23:45

Hej du, ja om folket väljer SUV och klimatet blir sämre så påverkar det mig. Skall vi öka utsläppen eller försöka minska dem? Jag gillar inte flygresor eller överbefolkning heller. Alla måste bidra till minskade utsläpp men väljer att göra precis tvärtom. Helt galet!

#29
2017-09-26 07:57

Nej man har inte fastnat i crossoverträsket, utan iSUV-träsket.
Och vad är det man försöker med designmässigt? Att göra en iphone? Alla modeller ser likadana ut i olika storlekar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.