Bild
Nästa artikel

Officiell: Volvo XC40

Nyheter

Här är nya lilla suven från Volvo. Se bilder och få reda på vad den kostar!

Vid en tillställning i Milano i Italien offentliggjorde Volvo sin nya bil. XC40 är en kompakt suv, byggd på en nyligen framtagen plattform som heter CMA (Compact Modular Architechture). 
– Det är det snabbast växande bilsegmentet just nu så här har vi en bil för framtiden, sa Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson i samband med premiären.

Volvos tanke med desginen var att förmedla ungdomlighet.
– Det är inte ett syskon till 60- och 90-serien, snarare en kusin med ett eget designspråk, sa Ian Page, chefsdesigner på Volvo Cars.

Med nyheten Care by Volvo går det att prenumerera på en XC40. Volvo liknar det vid att ha en mobiltelefon: Man betalar en fast månadsavgift varje månad. XC40-ägarna blir de första Volvokunderna som kan dela sin bil med släkt och vänner via digital nyckel. Det görs via Volvo On Call med Car Sharing som kostar 4.900 kronor. För Care by Volvo kunderna är detta kostnadsfritt.

Till skillnad från XC60 ingår säkerhetspaketet Intellisafe Assist på XC40 som standard och det innebär adaptiv farthållare, filhållningshjälp, och semi-autonoma funktionen Pilot Assist. Autobromsen City Safety ingår också. En 360-graders kamera som hjälper till när det är dags att knixa sig in i en trång parkeringsruta kostar 9.900 kronor extra. 

Det går att bygga sin XC40 via Volvos hemsida. Priserna startar på 398.900 kronor för dieseln D4 AWD i utrustningsnivån Momentum. Bensindrivna T5 AWD på 247 hästkrafter kostar från 416.900 kronor. R-Design plussar på prislappen med 22.000 kronor. Tillverkningen av bilarna drar igång senare i höst med leverans under första kvartalet nästa år.

Omkring årsskiftet presenteras modellår 2019, då kommer fler motorer med både framhjuls- och fyrhjulsdrift. Dessutom lanseras också Volvos nya trecylindriga motor. Bensinarna T4 AWD och T4 FWD har 190 hästkrafter och T3 FWD har 156 hästkrafter. Dieselversionerna som läggs till är 150-hästars D3 med AWD eller FWD. För D3 och T3 är priserna för tvåhjulsdrift och Kineticutförande satt till 312.000, respektive 296.000 kronor. 
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
 

Kommentarer

#1
2017-09-21 12:38

Varför ska Volvo fortsätta med denna kraftiga höjda prisutveckling på nylanserade modeller , hade förväntat mig en sansad prissättning, billigaste för ca 300 000 kr är vansinnigt, tänk om !

#2
2017-09-21 12:45

Jo, Leif R Volvo fortsätter ta bra betalt för sina bilar av den enkla anledningen att man säljer allt man hinner tillverka. Känns ju mer än korkat att sänka priserna då, eller vad tycker du?

#3
2017-09-21 12:51

Ingen El, ens i hybridform, bara dinosauriebrännare och det för en ny modell, på en helt ny plattform 2017. Modernt - NOT!

#4
2017-09-21 12:58

XC40 är en fullträff! I mitt tycke den vackraste Volvon av alla och att jag direkt ser att detta är en Volvo!
Hmmm.. hissa bordsflaggan i full stång och nynna nationalsången, dämpat givetvis.

#5
2017-09-21 13:02

En riktigt liten gobit, nästan lika snygg som Toyota C-HR! ;)

Hörde förresten att Volvo kan ha en 3-cyl dieselmotor på g! Skulle ju kunna passa i denna modell även om det då går emot det man sagt tidigare om att man aldrig mer kommer utveckla en ny dieselmotor. :)

#6
2017-09-21 13:02

Så mycket plast, Ew

#7
2017-09-21 13:06

@vidstige: Det står ju om de trecylindriga motorerna i artikeln.....

#8
2017-09-21 13:13

"Det görs via Volvo On Call med Car Sharing som kostar 4.900 kronor."
Det stämmer inte - Volvo on call ingår i Care by Volvo.

#9
2017-09-21 13:32

Aj mina ögon...

#10
2017-09-21 13:37

tedsvensson, det var otydligt formulerat av mig och jag har ändrat i texten. Det stämmer att det ingår i Care by Volvo, men att det kostar extra om man istället köper bilen.

#11
2017-09-21 14:26

Haha, folkbilen har blivit för överklassen.
Det finns många bra eller bättre alternativ i klassen som är billigare. Dessutom snyggare. Jag antar att även denna blir poppis som tjänstebil för då slipper man betala egna pengar för skiten.

#12
2017-09-21 14:48

Ännu en miljöbil ifrån Volvo, hejja!!

#13
2017-09-21 14:55

Jag förvånas över att Volvo visar upp den i Italien istället för i Sverige. Så mycket för "Made by Sweden"..

#14
2017-09-21 15:00

Made in Sweden by swedes...or belgians...in Belgium

#15
2017-09-21 15:38

Ful. Ser ut som valfri korean. Volvo som annars gör snygga, välproportionerliga bilar. Vad är vitsen med plåtvecket kring bakrutan? Stjäla sikt? Vem ska köpa denna? Äldre bilförare kan de räkna bort.

#16
2017-09-21 15:40

Tillyxat uppvinklad sidolinje har även andra försökt med utan att heller ha lyckats. Här försöker man tona ner plåtsjoket genom en märklig insvängning. Nej, den delen hade de kunnat få till bättre.
Det här skulle alltså vara en roligare Volvo. Jag känner inga ryckningar i mungiporna.

#17
2017-09-21 15:55

En bil för Kina, och för nyutexaminerade från Handelshögskolan redan med tunga aktieportföljer.

#18
2017-09-21 16:03

Ser inget vidare ut med plåt bit vid bakruta
Men Vi bil ägare kommer att höjs den till himlen, i era bedömningar kan ingen annan bil tillverkare göra bilar
Alla era tester säger att BMW MB Audi är sämre än Volvo så xc40 kommer att vinna allt inga nackdelar

#21
2017-09-21 16:18

Njae, någon 3-cylindrig diesel är inte på gång, vad jag har hört. Texten säger det inte heller utan den som kommer är T3 som kommer att vara 3-cylindrig och även vara bas för T5TE när väl den kommer.

#22
2017-09-21 16:21

Helt ärligt, går denna bil att ens köra på bensin? En V60 drar 0,75-0,8 liter/mil med bensin motor, denna är både tyngre och högre. Jag får inte ihop den ekvationen!?

#23
2017-09-21 16:44

Robban, står i senaste Aftonbladet bil (nr 6) om att en 3-cyl diesel kan vara på gång med 90 hk kallad "D1". Man kan ju gissa att det är samma motorblock som för den 3-cyl bensin man redan har på gång. Därmed är det väl inte så mycket arbete att ta fram den.

#24
2017-09-21 16:36

400 k+ är för mycket,vad tror dom på Volvo?
Kommer inte sälja några större volymer med den prisättningen.

#25
2017-09-21 16:55

1733 kg med D4 AWD auto.
Hyfsat mycket för 4425 mm lång/kort bil.
Så det är klart...räknat på kronor per kilo så kanske det inte är så blodigt...haha.

#26
2017-09-21 16:58

För övrigt så tycker jag den är....ful.
Oharmonisk.
Känns som om front, mitt och akter hör till helt olika bilar.

En undran....har Volvo kvar krockkuddarna som gick upp på vindrutestolparna?

#27
2017-09-21 17:04

kommer sälja bättre än smör... hyllas och vinna biltester...

#28
2017-09-21 17:30

Designen ska förmedla "ungdomlighet." Vari består denna ungdomlighet? Eller är det bara ett positivt värdeladdat ord, och som återkommer med tröttsam regelbundenhet vid modellanseringar. Inga ungdomar eller unga vuxna köper en ny crossover för 300 kkr, det blir som vanligt ekonomiskt stabila seniorer, vilka gillar bekvämt insteg och hög körposition. Bad image Volvo, men så blir det...

#31
1
2017-09-21 18:44

Ny bil och bara bensin- och dieselmotorer. Bara yta gör inte bilen modern.

#32
2017-09-21 19:03

Volvo är alltid för så pass dyrt och liten bil :-(
Sidodörrar ser ut som inbuktning är ju som krockad och ser fult ut.

#33
2017-09-21 19:20

D1 motor på 90 Hkr, i en bil som väger 1700-1800 kg, lycka till med det! V60 finns med en D2 motor och den var otroligt trött och överförbrukade för att bilen var för tung. Nä, jag tror inte det kommer att funka med varken D1, D2 eller D3 motor i denna bilen. Sett till tyngd och luftmotstånd måste den här XC40 ha mer än 160 diesel hästar för att bli körbar.

#34
2017-09-21 19:46

Minsta motorerna blir med framhjulsdrift och då kommer bilen väga mindre än 1700-1800 kg. Mekanisk fyrhjulsdrift väger ju en hel del.

#36
2017-09-21 20:09

Styggavargen, tänk på att alla Volvo snart blir minst mildhybrid. ALLA blir elektrifierade utan undantag. Kommer alltså inte gå att köpa någon Volvo utan elmotor inom bara några få år. Det du får då är en elmotor som skjuter på vid acceleration och bromskraften återvinns (högre vikt straffar inte förbrukningen så mycket då).

#37
2017-09-21 20:19

Volvo verkar ha rationaliserat bort reg.plåten fram.
Sitter bara i bak på alla bilder. ;-)

#38
2017-09-21 20:23

Vidstige - var det AB som skrev om lilla dieseln så är väl dom inte trovärdiga den här gången heller antar jag...:)

#39
2017-09-21 20:45

Väger mer än nya BMW 530i Touring!

#40
2017-09-21 21:01

Ganska snygg men.
Kanske ännu en onödig suv.
Men vilka priser.
Svensken måste ha otroligt bra med pengar och dom köper verkligen det som ser fint ut.

#41
2017-09-21 21:09

mso 1000, Inte alla! En del de köper Skoda.....

#42
2017-09-21 21:17

Pi, även en blind höna kan hitta ett guldkorn. Men visst låter det lite spekulativt och jag vet inte om det stämmer. Fast det känns inte alls omöjligt. Man kan ju även tänka sig att placera en sån liten diesel i en laddhybrid, för t.ex dom som vill kunna köra extra snålt på långresor. Eller för att helt enkelt gå runt skatteregler och köra oladdat hela tiden...

#43
2017-09-21 22:33

Volvos "lilla" suv haha. Från 300k å då ingår inte mycket. Pinsamt att dom tar såpass mycket för en sån bil. Finns andra fabrikanter som ger betydligt mer för pengarna i den klassen. Men som vanligt när det gäller Volvo. Så är det väl via tjänstesidan som siffrorna kommer att boosta mest.
Svenskarna vill naturligtvis,stötta svensk bilindustri genom att köpa en kinesisk bil. Till överpris,pga att man kallar den premium. Och alla går på det (tyvärr)

#44
2017-09-21 23:09

Vidstige, du har väldigt stor tilltro till hybrider. Jag är skeptisk, bilen blir ännu tyngre med denna teknik. Bilen som finns nu väger redan ca 300-400 kg för mycket sett till storlek.

#45
2017-09-21 23:13

Det som ViB missar att rapportera om är tjänsteupplägget som Volvo tagit fram med XC40.
Ett paket med tjänster är möjliga att prenumerera på, allt från att någon tankar din bil när den inte används till att hämta den för service.
Denna typ av tänk är helt rätt och ligger rätt i tiden.
Hoppas fler hoppar på tjänstetänket så att tillverkarna ser en vinst i att inte bara sälja bilar utan att faktiskt ha tjänster som gör att tillverkaren har ett intresse i att bilen hålls vid liv även efter den rullat ut ur hallen.

Våga vidga detta Volvo, det är helt rätt och är början på att minska vårt slit och släng samhälle.

#46
2017-09-21 23:25

Benny, denna XC40 är en katastrof ur miljösynpunkt redan ifrån första dagen. Omodern och tung liten bil, och ineffektiv. Hoppas folk kan sluta köpa dessa onödiga SUV's och tar större ansvar för miljön. Därför hoppas jag denna bil floppar och blir en förlust för Volvo. Vi har inte tid med dessa "utsläpps maskiner".

#47
2017-09-22 00:07

@Styggavargen
Har du läst och förstår vad jag skriver?
Min kommentar rör det tjänstetänk som Volvo tagit fram och som ViB missat att rapportera om.
När biltillverkare och köpare förstår vinsterna med detta så kommer vi se biltillverkare som inte bara fokuserar på att sälja en bil en gång.

#48
2017-09-22 00:14

skakar på huvudet o tar en öl

#49
2017-09-22 01:09

Tjusig men herranjumala vad dyr!

#50
2017-09-22 01:43

Skapligt pris, men på tok för små hjul.

#51
2017-09-22 06:25

Instegspriset låter väldigt högt. Det motsvarar ca. AU$ 61000:-. Priset för basmodellen på en Mercedes GLA är AU$ 45000:-. Jag tror Volvo får mycket svårt att konkurrera om man går ut med samma pris som i Sverige. Mercedes har dessutom ett mycket högre prestigevärde vilket är mycket viktigt i den här klassen. Det spelar ingen roll om XC40 är en bättre bil än GLA.

#52
2017-09-22 07:57

Volvo, numera SUV för hela slanten, bilar höga som hus, tunga och bränsletörstiga, och numera mest diesel. Miljö är verkligen inte Volvos signum ......... man borde beskatta bilar efter vikt och motorstorlek så blev vi av med dessa SUV:ar (penisförlängare)! Samt, förbjuda diesel i innerstäder!

#53
2017-09-22 08:06

En bil som snabbt springer upp till 400.000:- och man framhåller stolt att den har en papperskorg och högre markfrigång samtidigt som alltfler vägar asfalteras. Om man skulle tro på annonser för dessa bilar så skulle man se hundratusentals suvar körandes i våra skogar varje dag.

#54
2017-09-22 08:08

Njä, instegspriset för bilen är straxt söder om 300K, dessa modeller presenteras i slutet av året.
Volvo har alltid släppt de dyrare modellerna först, inget nytt under solen, så var det redan när 850:n kom ut.
Tung, ja, den är tung med all utrustning, automat, dieselspis och mekanisk AWD, vad väger en GLA eller en X1 med samma utstyr?

#55
2017-09-22 09:02

På tok för många lånade linjer och designknep. Känns som bilen designats av en dator. Vilket den förmodligen har också.

#56
2017-09-22 09:17

Lite mjukare och snällare uppsyn än sina större släktingar i Volvofamiljen. Bakdörren och vinkeln upp över skuffen vet jag inte vad jag tycker om än.

#57
2017-09-22 09:34

Benny, menar du att bilen bara försvinner ifrån gatan i och med att det lanseras tjänster runt den? Bilen kommer ut på vägarna, och bidrar till onödigt höga utsläpp som kunde undvikas med en modell som var miljömässigt designad (form, vikt mm). Jag skulle vilja förbjuda dessa "små bilar" som väger över 1500 kg, de måste bantas ned rejält för att spara på miljön. Folk kan inte heller köpa modeller som är miljövänliga för att de måste ha dessa onödigt tunga och smutsiga modellerna. Redan idag borde det finnas ett förbjud att tillverka något som släpper ut mer än 120 g/km. Måste folket sitta högt, då finns modeller som Golf + mm... och då kanske Volvo skall snegla på hur man kan bygga bilar som folk både vill ha och som tar ansvar för miljön.

#58
2017-09-22 10:09

Volvo, och alla andra tillverkare, producerar helt enkelt det kunderna köper. Är det SUV som säljer är det det som tillverkas. Trender kommer och går och nu och några år framåt är det "större-och-värre" som är grejen. Det är inte svårare än så. Det där ändrar sig inte för att en liten andel hävdar att det är vansinnigt (hur rätt det i sak än må vara av miljö eller andra aspekter) Money talks här som alltid.

#59
2017-09-22 10:10

Ännu en fullträff från Volvo!
Till er som gnäller över priset så får ni helt enkelt acceptera att ni förmodligen inte är målgruppen för Volvos bilar.

#60
2017-09-22 11:09

4Laban
Med tanke på hur lätt det är att låna pengar idag så är alla målgrupp för dyrare bilar.
Priset ska ses i jämförelse med annat. De etablerade premiummärkena känns som ett mer säkert kort.

#61
2017-09-22 11:52

Axa
På vilket sätt är priset fel på Volvon jämfört med "etablerade premiummärken" och på vilket sätt är dessa ett säkrare kort?

#62
2017-09-22 12:46

Det intressantaste är den nakna karossen så man kan se hur den är konstruerad, de bilderna saknas alltid.

#63
2017-09-22 12:50

Styggavargen : Vår Caddy Maxi på jobbet med DSG och 4Motion är högst körbar med en 140-hästarsmotor. Tjänstevikt 1800 kilo. Som vanligt är du ute och simmar. Eller cyklar. Eller nåt annat irrande. Du överdriver kraftigt hur stor inverkan luftmotstånden har.

#64
2017-09-22 13:04

Varför hitta på ett nytt modeord som "prenumeration" när det redan finns ett modeord - leasing - för det man egentligen menar, nämligen hyra...?

#65
2017-09-22 13:10

Förmodligen för att skilja sig från mängden och för att Volvo också lägger in lite mer i paketeringen - fler tjänster som tidigare inte kopplats samman med bilen.

#67
2017-09-22 13:11

Lite kul hur folk skriker ut att den är dyr! Tog några minuter och konfigurerade på respektive märkes hemsida lite konkurrerande modeller med motsvarande utrustning och motor som Volvo lägger nu i sin XC40 D4 AWD intro för knappt 400.000 kr:
BMW X1 428.000 kr. Mercedes GLA 465.000 kr. Audi Q3 440.000 kr. Så bland de märken Volvo vill ses sig bland är de absolut billigast och då har Volvon en hel del säkerhetsutrustning som inte går att få till de andra så priserna är inte helt jämförbara.
Ser man neråt då när folk skriker sig hesa här att det finns billigare och bättre. Kia Sportage, 365.000 kr. Skoda Karoq 367.000 kr. Och då har Kian långt från den moderna utrutsning Volvon har och Skodan har bara 150 hk. Båda dessa 35.000 billigare än Volvon.....tror utan tvekan Volvoägaren får mer än 35.000 mer vid inbyte efter ett par år.....

#68
2017-09-22 13:18

4laban
Jag tycker att den så kallade premiumkänslan inte motsvaras av priset. Till skillnad från de mer etablerade. Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns det fler än mig som tycker att Volvo har blivit för dyrt. Volvo försöker med hjälp av priset att slå sig in i segmentet men det är ytterst tveksamt om man som köpare får mervärde. Därför kan det, och det tycker jag, upplevas att det finns ett mervärde i någon av de etablerade premiummärkena.

#69
2017-09-22 13:23

Henrik
Man kan sätta ett guldpris på en bajskorv men det betyder inte att den är guld värd för det...

#70
2017-09-22 13:40

Axa: Jag tror att många har det "gamla" Volvo i minnet när de skriver/säger som dig, det är folk som inte testat den nya Volvogenerationen ordentligt och kunnat bilda sig en uppfattning. Jag själv har kärt min V90 nu i 3500 mil sen i februari, och jo, du får mervärdet, de är inte bara nästan lika bra som BMW, Audi och Mercedes, de är lika bra, och bättre på vissa håll.....jag är väldigt kräsen med komforten när jag kör så mycket som jag gör, och Volvon slår både 5-serien och A6:an utan problem i vilsam och skön långfärdskomfort, och den är inte långt efter nya E-klass..

#71
2017-09-22 13:40

@Henrik M: nya Mazda CX-5 2,5 AWD, automatvxl, fullutrustad kostar 332 kkr! Och detta är en större bil än XC-40. Mazda CX-3 som är i samma storleksklass som XC-40 går att få från 180 kkr.

#72
2017-09-22 13:46

olvidrajv: Du måste såklart jämföra motsvarande bilar, att CX-3 går att få från 180.000 säger inget, vad kostar den med 190 hk diesel och AWD och med all utrustning XC40 har ni i intro-modellen som säljs för knappt 400.000 kr?
Om den nu inte går att få sådan, ja då kan du ju inte jämföra priserna.....

#73
2017-09-22 14:09

Henrik
Jo, vi alla tycker ju olika.
Men om jag säger så här, om regeringen försämrar reglerna för tjänstebilsförmån så kommer Volvo vara dom som drabbas. Dom andra klarar sig ändå och säljer. Det är vad jag tror.

#74
2017-09-22 15:06

Faktum är Axa, att det är precis tvärtom. Skulle tjänstebilsreglerna förändras är det just BMW, Lexus och Audi som får störst problem. Dessa säljer till 80-85% till företag. Volvo skulle klara sig något bättre... "Bara" 75% av försäljningen går till tjänstebilssektorn.... Kollar man i Sverige så är Volvos försäljning till privatpersoner lika stor som Mercedes totala försäljning. Men det gäller förstås bara i Sverige...:-)

MVH AL

#75
2017-09-22 15:15

Styggavargen kan sedan vara fullkomligt lugn. XC40 kommer att sälja som smör i solsken, precis som BMW X1 och resterande små-SUV:ar.. Bilen ligger nämligen i den klass som har högst tillväxt och efterfrågan just nu. Och det gäller alldeles oavsett vad Vargen tycker och tänker i frågan. Det enda som har varit lite tråkigt är att XC40 kommer först nu. Ford bromsade nämligen utvecklandet av samma typ av bil för x-antal år sedan, då man inte hade pengar. Det var synd, annars hade XC40 ägt sin klass lika bra som XC60 gör det. MVH AL

#76
2017-09-22 15:15

Förstår inte pratet om att denna skulle vara för dyr.

En ny stor Volvo har genom alla år kostat motsvarande vad en industriarbetare tjänar på ett år, alltså är grundmodellen av denna XC40 i det närmaste billig med ett instegspris på 300.000:-

#77
2017-09-22 17:26

Kan det vara dags att importera den kinesiska varianten av XC 40 under namnet Lynk & Co så kanske kundunderlaget för privatpersoner (utan momsavdrag) kan få ha kvar lite av "VOLVO känsla" trots namnbytet, för nog bör priset bli lägre ?

#78
2017-09-22 18:01

AL
Förvisso finns det privatpersoner som lägger egna pengar på en Volvo. Men jag är tveksam till att Volvo skulle ha råd att tappa stora andelar på sin hemmamarknad. Dem andra tillverkarna klarar sig ändå...
Det skulle vara intressant med en undersökning som tar reda på hur många av tjänstebilsförarna med Volvo skulle lägga egna pengar på sådan ifall de inte hade förmånen.

#79
2017-09-22 20:42

Axa. Fast det är ett annat resonemang än grundfrågeställningen. Per definition har Audi, Lexus och BMW mer att förlora än Volvo eftersom deras exponering mot segmentet är större.
Sedan är en tjänstebil en del av lönesumman. Ändrar man systemet (varför man nu skall göra det, vi har redan hårdare regelverk än de flesta andra jämförara länder) så kommer måhända att efterfrågan bli mer varierad, men på det stora hela torde skillnaden inte bli annat än marginell. Löntagarna gör ju fortfarande sina val. MVH AL

#80
2017-09-22 22:38

AL
Vad jag menar är att Volvo fortfarande är en liten biltillverkare. Ett tapp på hemmamarknaden skulle bli svårt för Volvo.
Det finns egentligen inga hinder för Sverige att ändra på tjänstebilsförmånen. Att andra länder har andra regler har mindre betydelse. Jag säger dock inte att Sverige bör ändra på reglerna. Men med politiker vet man inte.
Om man har möjlighet till tjänstebilsförmån är det betydlig fördel än om man som privatist ska ta ett lån på bilen.

#81
2017-09-23 00:22

C-stolpen är helt omotiverad med den balkkonstruktion Volvo valt.

Här är det en smal balk som löper precis runt dörröppningen men i C-stolpen finns ingenting och även den runt bakluckan är obetydlig och mest tunn plåt, så här är den oerhört breda stolpen som skymmer extremt snett bakåt endast utseende, och om det är bra utseende är tveksamt.

(För övrigt har den en balk bakom baksätet mellan hjulhusen som påminner om de i Insignia, det var visst någon som fällde hånande kommentarer om det för en tid sedan, när Volvo har nästan samma lösning kanske hånet blir lite svårare att få fram.)

#82
2017-09-23 07:10

Axa. Vilken biltillverkare får inte svårt om man tappar sin hemmamarknad? Faktum är att just Volvo varit ovanligt skickliga på att kombinera en volymprodukt i Sverige ("folkbil") med en exklusivare status på exportmarknaderna. Hade man inte lyckats med det skulle företaget inte existera idag.
Att ändra systemet med tjänstebilar är heller inte helt lätt, eftersom det är en del av de anställdas lön. Det är en vanlig missuppfattning att tjänstebil är gratis men det är alltså fel. Bilarna bekostas av de anställda), inte av någon annan. Sänka folks löner lär inte vara populärt och skulle dessutom vara svårt att kombinera med andra ekonomiska faktorer, såsom inflationsmål och ekononisk tillväxt. Men jag förstår dina synpunkter, det finns radikala politiska krafter som säkerligen skulle kunna få för sig att genomföra en ganska drastisk förändring. Men det ser ju just nu ut som att de är på väg bort. Vi får se hur det går i valet.
MVH AL

#83
2017-09-23 08:56

Tycker att designen vd c-stolpen är totalt misslyckad. Det ser bara konstigt ut.

#84
2017-09-23 16:18

Håller med Hackenbusch om designen vid c-stolpen. Den är inte min " coup of tea"....
Gillar överlag så här när man ser bilen på bild Volvo Xc 60 mycket bättre. Faktum är att jag gillar Xc 60 väldigt mycket. En sådan i hybridversion vore något ev helt eldriven. Men prislappen blir därefter.....inte att tänka på tyvärr.

#85
2017-09-24 10:19

Synd att fordonsskatten på denna XC40 blir strax över 7000kr per år

#86
2017-09-25 07:53

7000:- i skatt per år? Det är 6300:- mer än vad jag betalar för både min bil och motorcykel.

#87
2017-09-25 15:46

Nja, registreras bilen före 1/7 2018 gäller den "gamla" skatten fortfarande - ska du sen hinna få en bil före det är det nog läge att beställa .nu

#88
2017-09-25 16:04

Fullt rimligt med så hög skatt tycker jag. Jag hade helst sett ännu mer spridning i skatt på bilar så att folk väljer bilar med låga utsläpp. Det verkar vara någon form av tävling nu att göra den tyngsta minsta bilen med så höga utsläpp som möjligt.

#89
2017-09-25 17:26

Hehe. Samma här hacken.
6365:- dyrare än min octavia 1,0 tsi och min 1300 kubiks motorcykel tillsammans.
Dessutom är min bil större och jag kan köra den på under 0,5 liter milen om jag anstränger mig lite.
.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#90
2017-09-25 17:40

Om man jämför en Volvo med motsvarande modeller från Audi, BMW och Mercedes, så brukar alltid Volvo vara det billigaste alternativet – med samma utrustning, alltså. Jag har inte kontrollerat, men det skulle förvåna mig om så inte var fallet även här.
När det gäller säkerhet är det få som slår Volvo på fingrarna, likaså när det gäller familj- och vinteregenskaper. Mercedes verka ha fått svårare att hävda sig i konkurrensen, Audi klarar sig bra och BMW har gått och blivit komfortabel och inte bara körglad. Lite omstuvat där i toppen. Lexus, som för några år sen var nästan innovativa, verkar åter vara på väg uppåt rent tekniskt, men deras rostskydd är ju direkt uselt. Där har ju även Volvo halkat ner betänkligt.
I den här klassen skulle jag nog inte välja Volvon.

#91
2017-10-18 15:01

Ja, man kan ju undra om karossplåten fått lite inblandning av bly för att bli så tung.
I övrigt tycker jag den ser fin ut. Fixar man till vikten tar jag en med den trecylindriga bensinmotorn. Blir lagom när det är dags att ersätta Yetin.

#92
2017-11-21 11:55

Ser ju ut som en faceliftad Toyota FJ Criuser. Mao, typ 10 år gammalt formspråk....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.