Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf har petat ned Volvo V70 från förstaplatsen när senaste nyregistreringarna nu sammanställts.
Volkswagen Golf har petat ned Volvo V70 från förstaplatsen när senaste nyregistreringarna nu sammanställts.

VW Golf går om Volvo V70

Nyheter/Topp 5

För första gången i år mister Volvo V70 förstaplatsen i den månadsvisa sammanställningen av nyregistreringar i Sverige.

I augusti registrerades 24 274 nya personbilar, 12 procent fler än samma period förra året. Det är branschorganisationen Bil sweden som för statistik över nyregistreringarna i landet och deras senaste siffror kan även visa att vi har en ny bilmodell på förstaplats när det gäller antal nyregistrerade bilar.
 
Volkswagen Golf har lyckats peta ned Volvo V70 som hittills regerat ostört på förstaplatsen i år. Nyregistreringarna av Volkswagen Golf sköt iväg från 925 i juli till 1 713 i augusti medan Volvo V70 bara lyckades höja sig med cirka 100 bilar från 1377 till 1 487 under perioden.
 
Volvo V70 leder dock hittills när det kommer till totala antalet nyregistreringar i år med 14 310 bilar. Volkswagen Golfs 9 974 nyregistrerade bilar räckte i det här fallet bara till en andraplats.
 
Volkswagen Golf har som sämst befunnit sig på en femteplats i månadsstatistiken i år men under den senaste tiden har Golf kört ifrån både storebror Passat och Volvomodellerna S/V/XC60.



Topp fem nyregistrerade bilmodeller i augusti:
1. Volkswagen Golf 1 713 st.
2. Volvo V70 1 487 st.
3. Volkswagen Passat 1 159 st.
4. Volvo S/V60 884 st.
5. Volvo V40 647 st.


Diskutera: Tror du att Volkswagen kan gå om Volvo även i årstotalen innan 2014 är slut?

Kommentarer

#1
2014-09-01 16:57

Nej det tror jag inte.
Augusti brukar vara en *bra* månad för VW.
Men jag tror avståndet kommer vara mindre på årsbasis än förr.

#2
2014-09-01 18:00

Är det för att VW släppt ut sina 2015 då? Eller varför är just augusti en bra månad för VW?

#3
2014-09-01 18:16

Volvo håller säkert undan på årsbasis men det är möjligt att avståndet till VW kommer att krympa. Ännu intressantare var nog att det var just Golf som sålde mest - alltså en storleksklass mindre än V70. Men man vågar väl inte hoppas på att svenskarna börjat krypa ner i storleksklass på sina bilar... I praktiken skulle ju rätt många som idag "måste" köpa en V70 faktiskt klara sig med en Golf Sportswagon ...eller motsvarande storlek av annat fabrikat.

#4
2014-09-01 19:30

Golfen är ju i praktiken lika rymlig, men det spelar ingen roll. Många köper Volvo för att den är svensk, ungefär som när man köpte förra V40 just för att den var svensk även om den var en Mitshubishi tillverkad i Born!

#5
2014-09-01 20:46

Eftersom artikeln innehåller VW i så pass stor del så måste man ju bara notera en sak: På 52.a plats och med en knappt 1,5% ökning sedan samma tid(jan-aug) förra året hamnar VW Touran. En modell som såg dagens ljus 2003! Om man bara tar augusti månad så är ökningen drygt 40% gentemot förra året.
133 st i augusti. Som jämförelse kan man ta en helt ny modell i samma klass, Citroen C4 Picasso som registrerades i 63 exemplar under augusti.

#6
2014-09-01 21:27

Mycket privatleasing är det, just saying!

#7
2014-09-01 21:40

Tja - privatleasing är väl också försäljning och VW torde knappast vara ensamma om den finansieringsformen... Och mängder av tjänstebilar hos Volvo... Så - försäljning är försäljning till syvende og sidst... Eller skall vi bara godkänna privatköp utan billån....

#8
2014-09-01 23:04

Nej jag ville bara visa på en orsak till försäljningen.
VW har enormt förmånliga erbjudanden på privatleasing och marknadsför det ganska hårt.
De har även varit bland de första att köra det på rimliga kostnadsnivåer.
I senaste Vi Bilägare kom man ju fram till att VW ofta är billigare att privatleasa än att köpa.
Jag håller med och tror att detta är en enormt drivande framgångsfaktor.

#9
2014-09-02 06:36

Visst - jämfört med en del andra privatleasing-erbjudanden så var VWs bland de bättre i ViBs undersökning men ändå var ju skillnaden jämfört med t ex billån inte speciellt stor och bilen skall ju betalas oavsett finansieringsform så frågan är om det haft nån avgörande inverkan ?

#12
2014-09-02 11:50

Tror inte VW går om Volvo i årstotalen.
Men undrar varför Citroen säljer så dåligt i Sverige.
Nya C4 Picasso som exempel.
Snygg, praktisk, får bra testresultat, men verkar inte nå ut med det till Svensson.
Och C5...en underbart komfortabel bil med sin hydraulfjädring.
Utmärkt som dragbil och dessutom synnerligen prisvärd.
Varför fattar inte Svensson det ?

#13
2014-09-02 12:51

Irvor - de som försökt en gång med t ex Citroen kanske endera inte uppskattat den av nån orsak alternativt kanske inte heller bilhandlaren som så småningom skulle byta in bilen inte heller "uppskattade" inbytet med lågt inbytesvärde som resultat ? Det finns säkert många anledningar till att det inte säljs flera Cittror. Intressant dock att märken som Skoda, Hyundai, Kia och t o m Dacia relativt snabbt knaprat marknadsandelar medan ett gammalt märke som Citroen inte riktigt lyckas med samma resa i Sverige.

#15
2014-09-02 13:10

Det finns inga minibussar som säljer bra i Sverige, och det drabbar ju även C4 Picasso. Picasson är marknadsledande i sitt segment i Europa, men Sverige väljer traditionella kombibilar istället för minibussar och det kommer nog knappast att ändras på. Inte ens Volkswagen säljer särskilt många Tourans... Citroën har ingen vanlig kombi i den lilla mellanklassen, och det drabbar märket negativt i Sverige. Tidigare Xsara Break var en storsäljare i Sverige och tog märket till nya höjder, men Citroëns tanke om att minibussarna skulle ersätta kombibilarna har inte fungerat i Sverige även om det har fungerat utmärkt utomlands.

C5 har inte blivit en hit någonstans, tyvärr. Den strama linjeföringen har skrämt bort de traditionella Ciroën-kunderna, samtidigt som de Citroënska lösningarna teknikmässigt inte har attraherat de som köper tyskt. Detta har Citroën insett och därför har de också ändrat sin strategi, där man satsar på mer originell design och utsvävningar samtidigt som modellprogrammet delas upp på två varumärken - DS för de lyxigare premiumköparna och Citroën för förnuftiga basbilar med exceptionell komfort till priser som vanliga människor har råd med.

#16
2014-09-02 13:49

C4 Cactus var ju tänkt som en billig bil för "vanligt folk" men väljer man en utrustningsnivå och motor som ungefär motsvarar t ex en ändå relativt enkelt utrustad Kia Ceed SW el liknande så talar vi ju i stort sett om samma pengar - och då får man en större bil om man väljer t ex Kia Ceed - och lång garanti. Tror helt enkelt att Citroen måste skicka med mera utrustning i Cactusens billigare versioner (och kanske börja med 110 hk bensinaren och inte 82 hk) för att den skall ha nån chans frånsett de som gillar det udda utseendet. Fast det blir väl som vanligt - efter ett år så kommer det kampanjer med mera välutrustade bilar till klart lägre priser än de som gäller nu.

#17
2014-09-02 16:20

leifer: Det verkar som om priset för Golf GTE kommer närma sig 400000 svenska kronor så jag tror försäljningen kommer bli ganska marginell...tyvärr.
I Tyskland kostar den nämligen 2000 euro mer än den rent eldrivna golfen.
Jag hade GTE.n som en tänkbar nästa bil men nu vete tusan. Det kan luta åt en bensin/gas -bil nästa gång. Kanske en Golf.... ;-)

#18
2014-09-02 18:21

Nä GTE blir tyvärr för dyr, dock 55000:- ligger som nytt förslag på bonus vid köp.

#19
2014-09-02 20:43

55.000 kr i bonus gäller nog bara elbilar och inte hybrider om jag förstått det hela så räkna med 40.000 kr istället. Men Audi A3 med samma hybridsystem kostar väl ca: 372.000 kr så en Golf borde ju rimligen vara billigare.

#20
2014-09-02 22:15

Aha, hade inte sett Audis pris för A3.an.
Då hamnar ju säkert golfen under detta.
Ca 355-360000 kanske.

#21
2014-09-03 06:27

Nu var det i o f s i en provkörning av Audin i Teknikens Värld som jag såg prisuppgiften men förhoppningsvis stämmer den.

#22
2014-09-03 17:12

Priset för Golf GTE- 366900 kr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.