
Volkswagens stora satsning på att minska utsläppen kommer nästan enbart innehålla elbilar – så kallade syntetiska bränslen och vätgasbilar är inget som koncernchefen Herbert Diess vill lägga särskilt mycket resurser på.
Han tänker dock inte sätta något slutdatum för när bensin- och dieselmotorerna ska fasas ut helt.
– De striktare koldioxidreglerna kommer oundvikligen leda till slutet för förbränningsmotorn. Senast 2026 kommer elbilen vara bättre både klimatmässigt och ekonomiskt, säger han i en intervju med Tagesspiegel.
In i det sista kommer det vara osäkert om Volkswagen klarar EU:s nya utsläppskrav eller tvingas betala böter. Utrullningen av Volkswagen ID 3 har tagit lång tid och den är enormt viktig för att koncernen ska kunna sänka utsläppssiffran.
– Det kommer bli väldigt nära. Än så länge har vi inte uppnått försäljningsmålen för elbilar i den utsträckning vi hoppades på.
Kommentarer
Kvalité bygget VW ID 3 var inte den bästa.
Den som köper ID.3:an nu är nog lite väl modig, för att inte säga rätt dumdristig... -det är ju högst uppenbart att ID.3:an måste passera ur betatest/prototyp-stadiet och ovanpå det så behöver prisbilden normaliseras.