Nästa artikel
VW-chef erkänner bedrägeri
Nyheter

VW-chef erkänner bedrägeri

Publicerad 26 juli 2017
Chefen för Volkswagens miljö- och utvecklingsavdelning i USA kommer att erkänna sig skyldig till brott, det meddelar en talesperson för en domstol i Detroit.
Oliver Schmidt greps i januari då han försökte lämna USA och ta sig till Tyskland. Sedan dess har han suttit häktad i väntan på rättegång. Han är en av åtta VW-chefer som misstänks för brott i USA och han var bland annat ansvarig för företagets regelefterlevnad.

Det är sannolikt att Schmidts advokater förhandlat fram ett avtal där han får strafflindring genom att erkänna, en så kallad "plea bargain", vilket är vanligt i USA. Tidigare hotades han med upp till 169 års fängelse, vad straffet faktiskt blir får vi troligtvis veta i augusti.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-26 14:23
Tvärnit

Vad gör man inte för att slippa stolen?

#2 • Uppdaterat: 2017-07-26 14:38
pinjong

USA's rättsskipning är inte så imponerande om man betänker vilka möjligheter pengar ger att undgå straff. Det går att köpa juridisk kapacitet som överstiger åklagarens och då klarar man sig för det mesta.

#3 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Det är amerikanska myndigheter som satt ned foten och det är ingen nyhet. Även i Europa har länder som Frankrike och Tyskland agerat. Att svenska myndigheter skulle komma på iden att på motsvarande sätt "rajda" Volvo ........
Någon som har några ideer, om, när och hur detta skulle genomföras?

#4 • Uppdaterat: 2017-07-26 20:53
Reverend Benny

Det fungerar jättebra Leo, men det är inte magi. Kostnaden kan bli törstigare bilar, mer utsläpp av andra ämnen och motorer som inte är riktigt lika kul.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-26 23:54
John2008

Leo_1 #10: ultrafina partiklar finns i ännu högre utsträckning i bensinavgaser.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-27 08:17
Hackenbush

"Kväveoxider

Den huvudsakliga källan till kväveoxider i städerna är trafiken. Kväveoxider är giftiga och irriterar luftvägar och slemhinnor.

Tillsammans med organiska föreningar och solljus medverkar kväveoxider till bildandet av marknära ozon. Nedfall av kväveföroreningar, både kväveoxider och ammoniak, leder till försurning och övergödning av mark och vatten.

Dieselbilar släpper ut mindre koldioxid än bensinbilar, men mer kväveoxider.

Källa: Naturvårdsverket"

#7 • Uppdaterat: 2017-07-27 10:12
A.L

En modern diesel med partikelfilter släpper ut betydligt mindre halter än vad bensinbil en gör Leo. Det rör sig om tiotals gånger högre halter från bensinmotorn än diesel, där den förstnämnda är extremt cancerogent. Lär dig nu det istället för att trolla. http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170605/bensinbilar-med-direktinsprutning-spyr-ut-farliga-partiklar-betydligt-varre-an-dieselbilar/

MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2017-07-27 10:17
A.L

A ngående cancerogena utsläpp så går det att se att halterna av bensen, där huvuddelen härstammar från bensinbilar, minskat stadigt allt sedan 90-talet. Andelen dieselbilar är en av förklaringarna till det. http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=25&pl=1
MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2017-07-27 10:25
Vidstige

Stämmer inte att dieselmotorer släpper ut mindre mängd partiklar. I senaste nummret av AMS (nr 16) har man en grundlig genomgång och där konstaterar man att moderna dieselmotorer släpper ut mer partiklar överlag men att dom moderna bensinmotorerna med direktinsprutning också har problem, så relativt nära varandra där. Flera tillverkare har eller kommer snart införa partikelfilter för bensinmotorer, t.ex. börjar Volvo med det i höst.

#a • Uppdaterat: 2017-07-27 10:28
A.L

Jag klipper in lite fakta om bensen. http://ki.se/imm/bensen

"Epidemiologiska undersökningar som avser yrkesexponeringar har visat att kronisk exponering för bensen kan leda till leukemi, speciellt akut myeloisk leukemi. En överrisk för lymfatisk och hematopoetisk cancersammantaget, liksom för multipelt myelom har också påvisats i några studier."

Minskar vi diesel kommer vi alltså få tillbaka högre halter av den mest cancerogena komponenten av dem alla. Det finns inte ens någon undre gräns för när riskerna ökar och WHO klassar det som högrisk. Leo och andra propagerar för minskad andel diesel, dock utan att tänka på att det trafikarbetet istället kommer att ske med bensinmotorer istället -där bensen är en faktor. Om man jämför kvävedioxider med bensen så är de förstnämnda rena hälsokuren. Ändå sitter folk och argumenterar för att vi skall minska på kvävedioxider och då istället exponeras för ett extremt cancerogent ämne med hög dödlighet. Det tycker jag är ansvarslöst. MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.