Bild
Nästa artikel
Volvos nya kombi – här är första bilderna

Volvos nya kombi – här är första bilderna

Nyheter

Under det här skynket står Volvos nya kombi. Den övertäckta konceptbilen är en förhandstitt på ersättaren till Volvo V70.

Volvo Concept Estate. Så heter konceptbilen som Volvo presenterar på bilmässan i Genève i början av mars. Det avslöjar svenska klädföretaget Stutterheim, som tillverkat ett skräddarsytt överdragsskydd åt den nya modellen.

Av bilderna att döma handlar det om en kombi med tre dörrar, men mer än så är svårt att säga i dagsläget. Sedan tidigare vet vi dock att Volvos nya modeller kommer att baseras på nya plattformen SPA och utrustas med egna fyrcylindriga motorer.

När det gäller formgivningen ger konceptbilen, som tagits fram under ledning av tyske designchefen Thomas Ingenlath, en första vink om hur nästa V70 kommer att se ut.

Ersättaren till V70 lanseras tidigast under 2015, alternativt under 2016. Innan dess kommer avlösaren till tolv år gamla suven XC90.

Diskutera: Vilka förväntningar har du på nästa Volvokombi?

Taggar: Nyheter, , Volvo V70

Kommentarer

#1
2014-02-21 15:55

Ett bakhjul och ett skynke, tack för det. Jag har inga förväntningar på Volvos nästa kombi men visst måste man ta en titt när skynket är borta.

#2
2014-02-21 16:10

Väldigt upplysande bild. Nyhetstorka?

#3
2014-02-21 16:10

Bilen ser snygg ut utav det lilla man ser. Är det en ny 3 dörrars P-1800 ES? För visst är det en 3-dörrars bil vi ser?

#4
2014-02-21 16:20

Jag känner ett lätt anfall av sjösjuka när jag ser vecket på sidan....

#5
2014-02-21 16:46

Känd teknik - när man inte har nya modeller - ös på med konceptbilar.

#6
2014-02-21 16:54

Slätstruken som en VW lär den ju inte bli, men de verkar ha sansat till den lite ändå, jämfört med den nuvarande parodierna på samtliga tillfälliga trender.
Kan man rentav hopas på utrymmen? Men sikt är väl för mycket att hoppas på.

#8
2014-02-21 17:17

Med ett sådant arsle har man ett bagage sämre än V60 och vips så har man trollat bort de som tidigare köpte en V70 för att man behövde lite utrymme men V60 säljer ju bra så trenden kan inte bli tydligare.

#9
2014-02-21 17:23

Om Volvos personvagnar bara hade sålts i Sverige hade det inte funnits någon anledning att överhuvud taget lägga några pengar på förnyad design. Volvo V70 säljer ju mest här ändå, vad som än händer. Spelar ingen roll om de självantänder, rostar eller rasar ihop. Men - jag måste erkänna, det är en viss komfort att sitta i en V70. Nog vore det kul om Volvo kunde bygga en linjeskön vagn som smeker ögat men ändå har lastkapacitet som en Duett? Då kanske det skulle finnas anledning att betala överpris för Volvo, men inte nu.

#12
Krister_L
2014-02-21 19:50

Man kan skönja lite P1800-stuk just över bakre delen av bakskärmen, snyggt. Låg och smäcker, lite "shooting brake" över det hela, man blir nyfiken.

// Krister

#13
2014-02-21 20:01

Fånigt att spekulera över en pressening.
Vänta tills det blir något att reagera över!

#14
2014-02-21 20:13

Snygg! P 1800 ju! Hoppas att "B 18 is back!"

#15
Krister_L
2014-02-21 20:15

Fånig kan du vara själv, har du hamnat du i klimakteriet eller vad är det frågan om? Frågan var ju vad man tyckte om Volvos nästa kombi och en presenning är allt vi har att tillgå.

// Krister

#16
2014-02-21 20:32

Ok Krister, då ska du få veta vad jag tycker.
Jag tycker att höger bakfälg är för stor med för lite gummi runt om sig.

#17
Krister_L
2014-02-21 20:39

Nisse skrev: Jag känner ett lätt anfall av sjösjuka när jag ser vecket på sidan....

Det var alltså vecket på presenningen du menade..... eller?

// Krister

#18
2014-02-21 21:03

Min förväntning på en volvo kombi är nog fortfarande 4 dörrar...
resten är för betraktarens öga.

#19
2014-02-21 21:06

Löjligt att lägga ut en artikel där det bara blir en massa spekulationer om.

#20
2014-02-21 21:07

Pojkar, pojkar, bilen benämns "Volvo Concept Estate". Notera "Concept" särskilt noga. Det är ännu inte läge att gå igång om den kommande bilens former än;-)

#21
2014-02-21 21:15

Nu, bortsett från min tidigare kommentar, kolla in följande (som är nog så intressant): konceptet har ett mycket kort avstånd mellan framhjul och stötfångaren. Detta finner man endast på bilar med frontmonterad mittmotor = BMW. Någon?

#22
2014-02-21 21:48

Men färgen ser ut att vara läcker!

#23
2014-02-21 23:19

Får känslan av Camaro Kombi ;) Ser rätt lovande ut.

Långt framskjuten framaxel behöver inte betyda RWD. Nyaste Mazda6 "ser" bakhjulsdriven ut, har väldigt mycket plåt mellan dörrarna och framaxeln. Är det dock inte.

#24
2014-02-22 06:44

Det verkar vara extremt stora fälgar, om inte bilen har mycket lägre höjd än föregångaren V70.

#25
2014-02-22 08:47

Det lilla man kan se verkar ju bra. Hjulet skulle se bra ut på min Hyundai H-1. Helt klart världens vackraste skåpkärra genom tiderna.

#26
2014-02-22 09:10

Mina förväntningar på nästa Volvokombi är en vidare utveckling på V70. Jag tycker att V40 och V60 är fula och fyller inte sin funktion som kombibilar-för litet bagageutrymme. Jag tycker att Volvo har tappat sin image med designen på 40 och 60 bilarna, Skulle hellre se en mer återhållsam design där kombimodellerna gör skäl för namnet.

#27
2014-02-22 15:36

Det där kan mycket väl bli Volvos snyggaste bil sedan P1800, om den nu bara inte förblir ett concept.

#28
2014-02-22 15:39

Jag rättar mig själv. Kanske inte snyggaste. Men iallafall Häftigaste bilen sedan P1800

#30
2014-02-22 18:49

Roger; att Volvo skulle göra en i grunden bakhjulsdriven bil finns inte på kartan och det var inte det jag syftade på. Syftningen var att det verkar vara ett extremt kort överhäng fram - långt från dagens Volvo. Har man något på gång som vi inte vet? Notabelt är att man inte här ovan visar bilen rakt från sidan. En sådan bild skulle ju avslöja hur långt överhänget verkligen är......

#31
Krister_L
2014-02-22 20:50

Det är väl också så att på typen "konceptbilar" så ritar man alltid in lite större hjul än nödvändigt, och därav blir också överhänget fram lite mindre än vad som förmodligen blir fallet i verkligheten. Jag tycker mig skönja en synnerligen läcker "shooting brake" variant med förmodligen en hel del "hybrid-tänkande" som bas. Eller varför inte en helt elektrifierad Volvo.

// Krister

#32
2014-02-22 20:58

Oavsett, det ska bli riktigt spännande att få "facit".

Jag har inte sett en FWD-bil med detta minimala överhäng ö.h.t.

#33
2014-02-22 23:14

audi, har du sett en Citroen B11?

#34
2014-02-23 01:50

Behöver inte vara så kort överhäng som bilden antyder. Kan vara en väldigt kilformad front också.

#35
2014-02-23 14:08

Audi, här har du en FWD med väldigt lite överhäng fram och som dessutom är försedd med en V8..
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/22cv/22cv.html

#36
2014-02-23 17:27

Jo, saabnisse, jag är bekant med både den och B11. Men nu tror jag inte Volvo konstruerat en bil med längsmonterad motor och med växellådan framför;-)

Som Roger är inne på, så kan ju vinkeln på från där fotona är tagna spela ett spratt. Men det ser onekligen ut som om överhänget är verkligt kort...... Vi ser med spänning fram emot avtäckningen!

#37
2014-02-23 18:46

Javisst Audi och det var det jag menade med att spekulera över en presenning!

#38
2014-02-24 11:01

Hoppas inte Volvo "gör en BMW" med lååång motorhuv.
(BMW:s 2-serie Active Tourer har dock högst normal huv, och är snygg)

#39
2014-02-24 12:54

@Irvor, det behöver du nog inte frukta. Lång huv hör ihop med längsmonterad motor, bakhjulsdrift och viktbalans. Volvo har kört tvätställda motorer och framhjulsdrift de senaste 20 åren ...

#40
2014-02-24 18:41

Nog vet jag att Volvo är framhjulsdrivna.
Men det hindrar tydligen inte Volvo att flytta fram framhjulet ganska långt, och det kan ge intryck av lång huv.
Återstår att se.

#41
2014-02-24 19:25

T o m Peugeot 407 ser ut att ha litet över häng ur den vinkeln - en bil som har ett groteskt överhäng i verkligheten.
http://img1.sprzedajemy.pl/540x405_peugeot-kombi-sw-883951.jpg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.