Nästa artikel
Volvos laddhybrid snart slutsåld
Nyheter

Volvos laddhybrid snart slutsåld

Publicerad 4 juni 2012 (uppdaterad 4 juni 2012)
Volvo V60 Plug-in Hybrid är så gott som slutsåld. Trots priset – 559 000 kronor – har nästan 300 beställningar lagts i Sverige.

Laddhybriden Opel Ampera korades tidigare i år till Årets Bil, men i Sverige har försäljningen inte tagit fart. Endast 30 exemplar registrerades under perioden januari-maj och en förklaring är förstås priset, 448 400 kronor.

I november påbörjar Volvo tillverkningen av sin laddhybrid, V60 Plug-in Hybrid. Bilen som kombinerar el- och dieseldrift är mer än 100 000 kronor dyrare än Ampera, men redan innan produktionsstarten finns nästan 300 beställningar på Volvon.

– Bara ett tiotal bilar finns kvar. Den som vill ha den här bilen får skynda sig, säger David Weiner vid säljavdelningen på Volvo Personbilar Sverige.

Volvo uppskattar att fyra av tio beställningar lagts av privatpersoner.

– Det är en dyr bil, men en väldigt bra bil, fortsätter David Weiner. Det är inte så att du köper den här bilen för att tjäna pengar, du köper den här bilen för att du vill ha en bil med bra prestanda och låg miljöpåverkan.

Volvo kallar nya V60 Plug-in Hybrid sin mest avancerade modell någonsin. Framhjulen drivs av en dieselmotor på 215 hk och bakaxeln av den elmotor på 70 hk. Under lastutrymmets golv, som höjts sex centimeter, finns ett batteripaket som laddas via vanliga vägguttag. Vid blandad körning är förbrukningen 1,9 l/100 km.

Inledningsvis ska 1 000 exemplar tillverkas, varav 300 är avsedda för den svenska marknaden. Leveranserna påbörjas strax efter årsskiftet.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Plug-in Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-06-04 11:18
saabnisse

Vore intressant att veta vad det är som får köparna att välja just denna.

Det är alltså en köpstark grupp som gjort beställningarna och för de här pengarna kunde de ju välja mellan en hel del bilar som bör ge mer för pengarna.

Det är knappast miljöskäl som är avgörande, den här gruppen brukar sällan bry sig om miljön.

#2 • 2012-06-04 12:48
Mistro

Tja....hur bedömmer man då vad som är MER bil för pengarna och VEM skall avgöra detta?
Kan man få en rymligare,bekvämare eller snabbare bil för en mindre summa pengar om man inte tar hänsyn till någonting annat? ....Absolut men nu handlar det om något så sällsynt som en "Plug-in Hybrid" med dessutom extrem prestanda och några andra sådana finns faktiskt inte att tillgå.
Att man har valt att förpacka denna drivlina först i en V60 är dock bara att beklaga.

Problemet är bara vad Volvo gör sedan då dessa bilar är sålda?
Kan man snart få bilar med lite mer "vardagslik" prestanda och pris?
Nu har man i alla fall en Hybridbil och eller om/när den blir massproducerad
är nog inte lika viktigt eller intressant för Volvo!? ( antar alltså att det kommer att ta ett tag innan bilen finns att tillgå ifrån "lagerhyllorna" )

Alla vi andra får väl hoppas att biltillverkarna snart har bestämt sig för att det är dax att tillverka bilar som på riktigt är bränslesnåla som det idag finns teknik för.
1000 bilar förändrar inte världsbilden ...

#3 • 2012-06-04 13:04
Mythbuster

Mistro, vad som är bäst är alltid en individuell bedömning. Vill man ha en större Volvo rekommenderas denna modellen http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_FH
Fast, just denna laddhybrid har jag hört skall börja massproduceras direkt efter de 1000 första. Har du annan information?

#4 • 2012-06-04 15:17
DiN

Om man köper Volvos pluggin-hybrid så får man faktiskt mer bil för pengarna. Du får en bil som går biligt och med mindre co utsläpp om du laddar den med sladd. Du får också en bil med prestanda. Övergången mellan dieslemotor och elmotor går riktigt fint och nästan omärkligt. Att Hybridbilarna är dyrare än vanlig bilar beror först och främt på det dyra högprestanda batteriet men också på den teknik med tillhörnade programmering som kräver mera omfattande utveckling och provning än en standardbil. Det kommer att dröja innan priserna på Hybridbilarna går ner. Tekniken är fortarande relativt ny och den utvecklas hela tiden. Signaturen Mistro: Varför är det fel att implementera tekniken i en V60?

#5 • 2012-06-04 17:21
Swenssons

Denna Volvobilen är säkert en bra och kompetent bil men jag tycker också att priset är "alldeles åt skogen" för högt men blir förhoppningsvis billigare över tid. Vidare tycker jag åxå att man borde satt i denna maskinen i en lite större modell istället, typ Volvo V70, som är den mest sålda och mest användbara Volvomodellen.

#6 • 2012-06-04 21:17
kurrewi

Varför så hiskeligt dyr, det kan ju inte bara vara tillverkningskostnaden. Och varför så försiktig start om den "färdig".

#7 • 2012-06-04 21:28
V8-Power

Det är väl ganska självklart att Volvo gör så här.
Har man begränsad produktionskapacietet och får sålt bilarna så är det väl vettigt att ta så bra betalt som möjligt.

Den är egentligen inte dyr om man jämför med en likadan utan laddhybridutrustningen med samma utrustning, den blir ju dessutom fyrhjulsdriven.

Det kommer säkert billigare modeller framöver.

#8 • 2012-06-04 21:40
PREVIA

Om man ser till kostnaden att ta fram en sådan här bil gör Volvo ingen vinst ,utan en förlust på var bil man säljer så det begränsar hur många bilar Volvo vill sälja, eller snarare ge bort.
I USA anser man att GM förlorar pengar på var Volt man säljer. Toyota fick sälja Priusar några år innan man tjänade några pengar alls på dessa hybrider. Det handlar mer om att visa att man hänger med nu när alla bilar skall varaa hybrider..

#9 • 2012-06-04 23:58
Mistro

Anser ju att V60 är ett skämt men det beror nog mest på att jag förväntar mig en rymlig bil då det handlar om en Volvo men det är nog bara till att vänja sig för trenden är tydlig hur vi vill att våra bilar skall se ut.
Bilen är tjusig och många gillar den men jag skulle vilja se Hybridlinan i V70 först just för att den är rymligare.

Vi får se hur det blir med denna "massproducering" ....C30 EL blev det ju inget mer utav och det skulle inte förvåna mig ett dugg om man fördröjer även Hybriderna ett antal år till alt. endast tillverkar dem i ett fåtal ex om året.

#a • 2012-06-05 15:43
Hackenbush

Den får vara hur bra eller hur mycket hybrid som helst men ett pris på 559.000 för denna ganska mediokra bil med ganska små utrymmen är inte ens att tänka på att köpa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.