Nästa artikel
Volvos besked: Samarbetar med Northvolt om elbilsbatterier
Nyheter

Volvos besked: Samarbetar med Northvolt om elbilsbatterier

Publicerad 21 juni 2021 (uppdaterad 21 juni 2021)
Volvo och Northvolt ska samarbeta för att utveckla batterier till nya elbilsmodeller. De båda företagen ska bygga en jättefabrik och ett utvecklingscenter tillsammans.

Flera bilmärken har investerat i det svenska batteribolaget Northvolt, som bygger en enorm fabrik i Skellefteå och ett utvecklingscenter i Västerås.

Volvo Cars har tidigare inte haft något samarbete med Northvolt utan fortsatt beställa batterier från andra leverantörer.

Under måndagmorgonen kom dock beskedet att Volvo Cars inleder ett samarbete med Northvolt. Företagen ska bland annat bygga en stor batterifabrik med kapacitet på 50 GWh där produktionen ska vara igång om fem år, 2026, och ett utvecklingscenter som öppnar redan nästa år.

Första modellen med de nya batterierna blir en eldriven ersättare till Volvo XC60

Fabriken hamnar i Europa och utvecklingscentret i Sverige, men fler detaljer än så finns inte kring exakt var etableringarna ska ske. Satsningen uppges vara värd flera miljarder kronor och ska skapa 3 000 jobb.

Fabriken ska drivas med ”100 procent förnybar energi”, enligt Northvolt.

– Det är viktigt att ta ledningen. Om du är sen i den här tävlingen blir det tufft att locka talanger. Detta är inget vi gör för att det ska se bra ut. Det är en ny kärnkompetens för oss, säger Volvochefen Håkan Samuelsson i en intervju med Financial Times.

Northvolt Ett byggs i Skellefteå och ska bland annat förse nya Volvo XC60 med eldrift med batterier.

”Nästa generation celler”

I utvecklingscentret ska företagen samarbeta för att ta fram ”nästa generation battericeller”, enligt pressmeddelandet. De ska användas i Volvos och Polestars elbilsmodeller.

I väntan på att den nya batterifabriken blir klar ska Volvo hämta 15 GWh batterier årligen från Northvolt Ett i Skellefteå med start 2024. Första modellen som får den typen av batterier blir en helt eldriven ersättare till dagens Volvo XC60.

– Med celler som är utvecklade av oss kan vi fokusera på att ge Volvo- och Polestarköparna det de vill ha, som räckvidd och kort laddtid, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.

Beskedet kommer bara någon dryg vecka efter att Volvo och Polestar även börjat samarbeta med laddnätverket Ionity för att erbjuda lägre priser vid snabbladdning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.