Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo XC60 lättar på gasen

Publicerad 3 juli 2017 (uppdaterad 3 juli 2017)
En allt vanligare bakdel i den svenska trafiken. Volvo V90 blev tillsammans med sedanen S90 mest nyregistrerade bil i juni 2017.
V90/S90 tog återigen kommandot när juni månads nya bilar räknades samman.
Volvos mellansuv XC60 fick under våren draghjälp av lanseringen av nya generationen. Detta gjorde att XC60 tog täten i både april och maj månads nyregistreringar. Men i juni tog sedanen/kombin S90/V90 tillbaka förstaplatsen igen. Volkswagen lägger beslag på plats 3-5 med Golf, Passat och Tiguan.

Under juni 2017 registrerades 38.324 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Det är 5,6 procent mer än samma tid förra året och den högsta siffran någonsin för en juninmånad. Första halvåret i år registrerades 3,2 procent fler bilar än samma period förra året. Med anledning av detta höjde Bil Sweden nyligen sin prognos för i år till 375.000 nya bilar.
– Vilket innebär att 2017 blir ett nytt rekordår om prognosen slår in. Det råder högkonjunktur i Sverige och det återspeglar sig också i den positiva utvecklingen på bilmarknaden. Låga räntor, köpstarka och optimistiska hushåll i kombination med en stark arbetsmarknad med låga varsel är några faktorer som är gynnsamma för viljan att investera i ny bil, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Dieselbilar ökade en aning mellan maj och juni +0,6 procent. Men dieselandelen är fortfarande lägre än förra året: Hittills i år ligger den på 52,4 procent jämfört med 54,4 procent mellan januari till juni 2016.

Första halvåret i år har det registrerats in 7.896 stycken supermiljöbilar, med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer. Det är en ökning mot förra årets period då det registrerades 5.747 stycken supermiljöbilar. Favorit bland supermiljöbilarna i juni 2017 var laddhybriden Mitsubishi Outlander.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp juni 2017

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid: 271 st.
2. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid: 247 st.
3. Nissan Leaf, elbil: 123 st.
4. Volvo XC90, laddhybrid: 111 st.
5. Kia Optima, laddhybrid: 103 st.
6. Renault Zoe, elbil: 89 st.
7. BMW 330e, laddhybrid: 75 st.
8. Tesla Model S, elbil: 66 st.
9. Tesla Model X, elbil: 56 st.
10. Hyundai Ioniq, laddhybrid, 48 st.
 

Bilmärkenas 10-i-topp juni 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1. Volvo: 7525 st, 19,6%
2. Volkswagen: 5530 st, 14,4%
3. Toyota: 2344 st, 6,1%
4. BMW: 1995 st, 5,2%
5. Hyundai: 1983 st, 5,2%
6. Mercedes: 1955 st, 5,1%
7. Kia: 1944 st, 5,1%
8. Renault: 1906 st, 5,0%
9. Audi: 1716 st, 4,5%
10. Skoda: 1616 st, 4,2%
 

Bilmodellernas 10-i-topp juni 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S90/V90: 2787 st.
2. Volvo XC60: 2600 st.
3. Volkswagen Golf, 1662 st.
4. Volkswagen Passat: 1169 st.
5. Volkswagen Tiguan: 1004 st.
6. Volvo V40: 999 st.
7. Hyundai i20: 866 st.
8. Volkswagen Polo: 825 st.
9. Fiat Ducato: 821 st.
10. Volvo S60/V60: 770 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1 • 2017-07-03 11:16
Styggavargen

XC90 och Outlander PHEV borde inte få kallas miljöbil överhuvudtaget, tunga och klumpiga och drar massor med energi. XC60 är inge vidare för miljön heller, tung och drar mycket energi för så lite last och personer...snudd på vansinne. En Golf borde i så fall kallas "super-super miljöbil". Toyota säljer Auris/Yaris samt C-HR som var för sig kanske inte är någon toppsäljare, men sammanvägt blir det många bilar. Även RAV-4 säjer mer nu än förr i tiden innan SUV var på modet. Ur ett miljöperspektiv verkar det som vanliga bilmodeller som är praktiska med låg miljöpåverkan säljer sämst, antagligen ligger dieseln bakom detta då man kan få en "låg förbrukning" på bara 0,6 liter/mil med diesel, som omräknat i bensin hade varit runt 0,8 liter/mil som i sin tur har en psykologisk inverkan. Vem köper en bensin bil som drar 0,8 liter/milen? Men det är OK att köra en diesel på 0,6 liter/mil.

#2 • 2017-07-03 11:27
Grosser

Konstaterar att husbilarna (nr 8 Fiat Ducato) fortsätter att välla in i landet, har ju varit med på topplistan 3 månader i följd.

(I övrigt är jag enig med Vargen, XC90 och Outlander PHEV är inga "miljöbilar.)

#3 • 2017-07-03 11:34

Toyota skulle lätt kunnat vara på 9:e plats med tanke på att det är så jämnt efter Volvo och VW. Det som räddar Toyota är väl C-HR som kom från ingenstans och ändå har sålt nästan 400 bilar.

#4 • 2017-07-03 12:20
Styggavargen

Finns det annat märke på husbil än Fiat? De verkar ganska ensamma, för vad jag tror är 9/10 Fiat som man ser här i Sverige. Jag kan ha fel, men det är min känsla i alla fall. Hörde en reklam på radion om Fiat husbilar... kanske det som är grejjen?

#5 • 2017-07-03 12:23
Styggavargen

Jag tror CH-R säljer för att reklamen gör intryck om att det är en bil som är snål, och de glider fram på "hybrid" spåret. Om det stämmer i verkligheten vet jag inte, har bara sett bilen på avstånd då jag körde förbi en sådan på motorvägen. Men SUV, nja den jag körde om var marginellt högre än min Octavia, den såg mest "bullig" ut som jag kände det.

#6 • 2017-07-03 12:28
Saabium

Ett bilmärke i Sverige ska tydligen börja på "V" för att sälja bra.

#7 • 2017-07-03 13:05
EnannanRobban

Vargen, det finns andra chassietillverkare till husbilar, Renault Master eller Citroen Jumper (som ju är samma som Fiat Ducato), MB Sprinter och Iveco. Dock så är Ducato överlägset störst med uppskattningsvis 85%. Det är inget man väljer utan det är vad det är på den husbilsmodell man väljer eftersom det egentligen är sekundärt.

#8 • 2017-07-03 13:13
Grosser

@Vargen, precis som Robban skriver är Ducato överlägset vanligast. Detta beror säkerligen på en bra och pålitlig grundmodell samt bra pris/prestanda för Ducato. Undrar inte om det också beror på att "plåtisar" har blivit så vanliga..

#9 • 2017-07-03 14:45
ogren

Det är intressant att notera hur överlägsna V90 och XC60 är mot sina konkurrenter. Om Volvo lyckas bygga en ny V60 och XC40 med bra lastutrymmen så lär de bli lika överlägsna. Då kommer Volvo ta fler marknadsandelar i Sverige (och antagligen utomlands).

I övrigt kan jag hålla med de andra om att det är konstigt att stora tunga bilar med fossilbränslemotorer kallas för supermiljöbilar men vad jag har förstått kommer de nya körcyklerna ge dessa bilar betydligt ärligare siffror.

#a • 2017-07-03 14:46
Styggavargen

Häromkring där jag bor har jag mest sett Fiat, men visst... jag tittar inte så mycket åt husbilar eftersom det inte intresserar mig. Men bra att jag nu fått mer information i ämnet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.