
Trots sämre försäljningssiffror i juli vill Volvo Cars stärka sin position. Bland annat räknar de med att avsevärt minska leveranstiderna för EX30 till europeiska kunder, rapporterar Automotive News Europe.
Anledningen är att modellen sedan april tillverkas i Gent-fabriken i stället för i Kina. Därmed undviker Volvo även EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina och importerade till Europa.
– Det gjorde det mycket svårt att sälja den bilen med någon form av marginal. Det var omöjligt att importera den, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Automotive News Europe.
Förra året rapporterade vissa kunder att väntetiden kunde vara upp till åtta månader. Nu väntas leveranstiden sjunka till omkring tre månader – när fabriken är i full gång.
EX30 var förra året den tredje mest sålda elbilen i Europa. Under första halvåret i år har antalet registreringar av modellen dock minskat med 40 procent. I Sverige är motsvarande siffra närmare 21 procent.
Att modellen tillverkas i Europa gör det också möjligt för Volvo att exportera den till USA – trots att USA har en importtull på 15 procent från Europa. Hade EX30 i stället exporterats från Kina hade den träffats av en tull på 147 procent.