Bild
Nästa artikel
Volvo vill bromsa expansion i Kina

Volvo vill bromsa expansion i Kina

Nyheter

Volvo och nya ägaren Geely är inte överens om strategin för Kina. Volvo vill avvakta samtidigt som Geely vill bygga tre fabriker.

För att snabbt expandera på världens i dag största bilmarknad vill Geely omgående bygga tre Volvo-fabriker i Kina.

Ledningen för Volvo vill däremot vänta med att investera innan en solid affärsplan med säkrad finansiering arbetats fram.

Det rapporterar brittiska affärstidningen Financial Times som hänvisar till personer med insyn i diskussionerna.

Volvos mål är att inom tio är dubbla sin globala försäljning till 800 000 bilar per år. I den planen spelar Kina en viktig roll.

I år väntas Volvo sälja ungefär 30 000 bilar i landet, främst av modellerna Volvo S40 och förlängda Volvo S80 L som tillverkas på kinesisk mark genom ett samarbete med Ford.

Diskutera: Expandera snabbt eller skynda långsamt? Hur tycker du Volvo ska agera i Kina?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
j a r l
2010-12-03 15:22

Lägger ner helt i Eurpoa, låt de hundätande kineserna ta hand om märket helt. Volvo = Kinabilar

#2
789
2010-12-03 16:13

Toyota = Japaskt skit!
My toyota is fan-så taskig... istället för My toyota is fantastic...

#3
#1 Tysken
2010-12-03 16:20

Ja du " j a r l " du har det inte lätt när du tänker.

Man kan tycka vad man vill om Kineser , men dom är inte dumma, man köper inte Volvo och lägger ner, då skulle man lika gärna elda upp pengarna.
Skillnaden mellan Europeer och Asiater är nog mer att de har mer bråttom att komma fram, därför denna konflikt, marknaden i Kina är stor och man vill ha "payback "så fort som möjligt

#4
Raymond K
2010-12-03 16:37

Klart att Geely och Volvo vill uppföra fabriker och bygga Volvo i Kina. Arbetskraften är betydligt billigare där. Det ger ju mer i vinst och att bromsa Volvo i Kina tycks märkligt eftersom folk köper bilar där som tokiga. Om Volvo vill sälja mer volym är Kina perfekt. Hur det kommer att påverka jobben på Volvo i Sverige får framtiden utvisa men att Volvo tillverkning i Sverige kommer att minska tvivlar jag inte på. Att ta bort Volvo tillverkning helt i Sverige kommer nog inte på fråga eftersom det är gynnsamt att härifrån exportera till övriga Europa.

#5
Calle Carlsson
2010-12-03 20:37

Man kan säga att det finns en schism mellan nya volvochefen Stefan Jacoby som kommer från VW och geelys chef Li Shufu. Om båda har rätt eller bägge har fel åtestår att se. Men jag tror på nåt sätt att Stefan Jacoby förstår volvo bäst , och självklart förstår Li Shufu den Kinesiska marknaden bäst. Det verkar som Li Shufu Vill ha fram en stor volvo lyxbil för Kinesiska bilköpare. Enligt Jacoby står volvo nu mer på egna ben igen och är befriat från ford. Jacoby vill inte att volvo skall kopiera tyska premiumbilar från audi eller bmw utan köra sitt eget race och värna om den scandinaviska traditionen med säkerhet och trygghet och mer stilren design. Jacoby verkar vilja att volvo blir mer renodlat igen och gillar inte ordet premium, han vill hellre använda ordet luxury. Min uppfattning är att volvo nu fått tag i rätt chef och har en mer kompetent ledning än någonsin tidigare som förstår volvos filiosofi bättre än vad nån amerikan kan. Kanske blir volvo igen vad det än gång var.

#6
j a r l
2010-12-03 21:32

Volvo finns inte längre. Fatta det!

KINESBIL

#7
Christer W_.
2010-12-03 21:42

Oj Jarl, då får jag ställa in mitt besök på Volvo om två veckor. Det kanske är helt tomt där byggnaderna en gång stod. Tack, där sparar jag en resa..

#8
Jonas J
2010-12-03 23:08

Jarl! Du har missat: http://www.vibilagare.se/nyheter/650-000-toyota-prius-kan-overhettas-28859#comments-read
(Alla där saknar dig så mycket...)

#9
2010-12-03 23:24

Raymond K är säker på att svensk-tillverkade Volvo kommer att minska. Jag är säker på att han har fel. Lika säker är jag på att Volvo PV kommer att bli ett oväntat stort bilmärke framöver. Tack vare Kina.

#10
j a r l
2010-12-04 15:43

Skynda långsamt har väl Volvo gjort i 40 år nu. Dags att växla upp, Kinesbilen Volvo måste sälja bättre!

#11
2010-12-04 17:00

Jag tror att Raymond K har rätt och tyvärr kommer nog inte bara de svensktillverkade Volvo att minska, de kommer nog att upphöra helt.
Hur det blir i Gent vet man ju inte , de försvinner nog därifrån också.
Jag tror att det byggs fabriker i något tidigare östland, Bulgarien eller Rumänien t.ex. där de Europaanpassade Volvo kommer att byggas.
Det kommer nog inte att ske i morgon, men om tio år kanske.
Men vem vet om tio år är det kanske billigare att bygga i Sverige.

När det gäller expansionen i Kina spelar det nog ingen roll vad Jacoby & Co har för åsikt, här är det Mr Shufu som bestämmer.

#12
Gust
2010-12-04 19:19

Om ett par tre år så har nog Volvo lämnat Svedala.

#13
Johan A L
2010-12-04 19:37

Etiska policys i företag bygger ju på mänskliga rättigheter och vilkor för hur produkterna tillverkas. Jag skuller föreslå att alla företag som har en etisk policy inte i fortsättningen kan köpa Volvos personbilar eftersom Volvo PV ägs i praktiken till 75 % av kinesiska staten, och den såvitt de flesta normalt pålästa människor vet, gör allt i sin makt för att inte respektera fri&rättigheter. Mitt förslag är att stryka Volvo som tjäsntebilsfabrikat mot bakgrund av detta till dess att Kina börjar rätta in sig i ledet och repektera mänskliga demokratiska fri & rättigheter.
HM, Carlsberg, Coca Cola , Ikea, Sveaskog etc svartlista Volvo till dess deras ägare är rumsren !

#14
Dawson
2010-12-04 22:17

Man kan fråga sig varför volvo så envetet bitit sig fast i familjebilsegmentet och lite försiktigt några enstaka gånger kastat in ved i pannan och kommit med lite coupe eller cab modeller. Tror ledningen på fullaste allvar att enbart familjer är intresserade av volvobilar?

Om volvo vill expandera och bli lika stora som dom största bilmärkerna krävs faktiskt lite uppoffringar och annorlunda tänk med en del Pickuper och skåpbilar utan att säkerheten sätts ur spel kolla bara volkswagen.

Volvo är ju ett märke som redan tillverkar lastbilar och bussar men inom personbilsdivisionen verkar dom ha bestämt sig för att bita sig fast i enbart familjebilsfjanteriet!

Alla vet ju hur det gick för socialdemokraterna dom två senaste valen när man envist håller fast vid bara vissa intressen och inte tillgodoser allas intressen!

#15
2010-12-05 09:33

Dawson, i och för sig kan du ju ha rätt i att de borde vidga sortimentet med de biltyper du föreslår, men om du jämför med VW måste du komma ihåg att de är avsevärt större än Volvo.

Sedan är det ju kanske olyckligt numera att både PV och LV heter Volvo, det blir lätt sammanblandningar och det som du kallar personbilsdivision är ett eget företag som är helt skilt från lastbilar och bussar.
Något av företagen borde helst byta namn, men det är ju omöjligt när båda är väl inarbetade.
Men det löser sig kanske automatiskt, om tio-tjugo år kanske Volvo PV heter Geely!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.