Bild
Nästa artikel
Volvo V60 är Årets Bil 2011 i Norge

Volvo V60 är Årets Bil 2011 i Norge

Nyheter

Om norrmännen får välja blir det svenskt. Volvo V60 tilldelas norska utmärkelsen Årets Bil 2011.

Volvo V60 fanns med i finalomgången i den europeiska tävlingen Årets Bil. Men det svenska hoppet nådde inte ända fram och slutade på fjärde plats.

På onsdagen tillkännagavs vinnaren av norska Årets Bil 2011 och då var det Volvos nya sportkombi som drog det längsta strået.

Modellen har röstats till final av omkring 65 000 läsare av tidningarna Dagbladet och Vi Menn Bil. En jury med journalister och representanter från branschen har sedan utvärderat finalisterna och korat en vinnare.

Priset Årets Bil 2011 har delats ut fem gånger tidigare i Norge. Bilar som lanserats i år i en märkbart ny version har fått delta.

Inte läsarnas favorit
Juryn menar av Volvo V60 har sportiga köregenskaper, låg förbrukning för klassen och avancerad säkerhet. Som tvåa och trea placerade sig Mitsubishi i-MiEV och Skoda Superb Combi.

Men om bara läsarnas röster räknats skulle Citroën DS3 ha tagit hem utmärkelsen. Volvo V60 var bara den femte mest populära bilen bland läsarna, bakom bland annat Saab 9-5 på tredje plats.

Diskutera: Vann rätt bil?

Tidigare vinnare:

Följande bilar har vunnit utmärkelsen Årets Bil i Norge:

2006: Volkswagen Passat
2007: Toyota RAV4
2008: Ford Mondeo
2009: Volkswagen Golf
2010: Toyota Prius

Taggar: Nyheter, , Volvo, Volvo V60

Kommentarer

#1
789
2010-12-08 09:50

Kloka norrmän!

#2
odemex
2010-12-08 10:28

Norrmän är som svenskar kan ingenting om bilar. Volvo ha ha ha.

#3
gottfrid
2010-12-08 11:01

Med tanke på att Toyota är nr. 1 i Norge så får man anse att norrmän har mkt hög kompetens angående bilar.

#4
2010-12-08 12:29

Du har så rätt Gottfrid! Frågan är om 789 håller med om det när Toyota säljer mest där. Men det tänkte han inte på när han skrev sin kommentar.

Jag var i Norge och åkte bil med amerikanska släktningar i sommras bla till Geirangerfjorden, något som kan rekommenderas. Ta också en tur upp på fjället Dalsnibba och få en vidunderlig utsikt över Geirangerfjorden.

Man så också väldigt mycket Toyota Avensis i Norge ungefär som man ser Volvo i Sverige. De är förnuftiga dessa norrmänn. Men Volvo V60 är också en trevlig bil dock något trång både i baksäte och bagage men vi klarar oss med det min fru och jag.

#5
AnonymousTage
2010-12-08 14:52

Som det ser ut i dag så har inte V60 någon jämförbar konkurent i storlek,pris, säkerhet och sportiga köregenskaper.Trevligt att norrmänen också uppskattar detta!

#6
789
2010-12-08 17:11

Shogun:
Betyder det att du köpt - beställt - en Volvo V60? Kan inte vara möjligt!

#7
Emme
2010-12-10 02:34

odemex: Är du bror med Jarl måntro?

#8
DEK
2010-12-10 09:33

Det har sagts förut - V 60 kommer naturligtvis att bli bästsäljare o testvinnare i Sverige. Det är ingen högoddsare! Och det förtjänar den verkligen. Bara prissättningen blir OK och miljömotorerna kommer!

#9
odemex
2010-12-10 10:01

Emme. Tror du på jultomten också?

#10
Emme
2010-12-10 10:43

Nej jag gör ju inte det men ni båda är så lika till sättet.

#11
Vis
2010-12-14 20:12

Synd att den är så dålig på vinterväg bara

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.