Nästa artikel
Volvo utvecklar bränslecell
Nyheter

Volvo utvecklar bränslecell

Publicerad 29 oktober 2010 (uppdaterad 29 oktober 2010)
Med bränsleceller ska Volvos elbilar rulla ytterligare 25 mil. Två prototyper ska testas i trafik från 2012.

Volvo Personvagnar inleder nu ett nytt projekt om elbilsteknik med forskningsstöd från Statens Energimyndighet.

Tillsammans med företaget Powercell Sweden ska en bränslecell tas fram som kan ge elbilar en kraftigt ökad räckvidd. Utöver körsträckan som bilens batteri ger ska Volvos elbil klara att köra ytterligare 25 mil.

Bränslecellen fungerar som en räckviddsförlängare med uppgiften att bryta ned bensin och bilda vätgas som i sin tur omvandlas till elektrisk energi som driver bilens elmotor.

Tekniken genererar mindre utsläpp av koldioxid men genererar ingen kolmonoxid, kväveoxid, svaveloxid eller partiklar.
 
– Detta är en spännande förlängning av vår stora satsning på elektrifiering. Batteriernas kostnad och storlek innebär fortfarande att rena elbilar har en förhållandevis begränsad räckvidd. Bränsleceller kan vara ett sätt att öka körsträckan mellan batteriladdningarna. Projektet ger oss dessutom ökad kunskap om bränsleceller och vätgas, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo.

”Första stegen”
I dag är bränsleceller dyra men med tekniska förbättringar och produktion i större skala kan priserna kapas över tid.

Under förutsättning att Energimyndigheten fortsätter att styra projektet ska Volvo ta fram två testbilar som baseras på Volvo C30 DRIVe Electric. Bilarna ska testas i trafik från 2012.

– Vi har precis tagit de första stegen och det är naturligtvis för tidigt att tala om en marknadsintroduktion av elbilar med räckviddsförlängare. Det industriella beslutet kommer när vi har lärt oss mer om bränsleceller och dess möjligheter, säger Stefan Jacoby.

Diskutera: Tror du att bränslecell som räckviddsförlängare är framtiden för elbilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-29 18:53
Reidar

Med en reformer + bränslecell släpps koldioxiden ut utan att energin tas till vara. All marginalel som laddar batteriet produceras med kolkondens. Således bättre att använda bensinen i en modern effektiv förbränningsmotor.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-02 15:50
saabnisse

Där håller jag med Reidar, men man måste ju börja någon gång och det är ju ett experiment som säkert ligger tjugo år fram i tiden innan det kan bli lönsamt.

Det finns säkert betydligt snabbare sätt att få låga utsläpp till lägre kostnader som bränsleceller får konkurrera med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.