Nästa artikel
Volvo bakar in batteriet i karossen
Nyheter

Volvo bakar in batteriet i karossen

Publicerad 17 oktober 2013 (uppdaterad 18 oktober 2013)
Volvo har utvecklat ett nytt material som kan användas till karossen på framtidens elbilar ­och samtidigt fungera som batteri.

Batterierna i dagens elbilar är stora och tunga, vissa väger flera hundra kilo. Det innebär att det går åt mycket energi bara för att transportera själva batteriet.

Volvo tror sig dock ha en lösning på problemet. Den svenska biltillverkaren har inom ett nyligen avslutat forskningsprojekt utvecklat ett avancerat material som kan lagra energi och samtidigt är tillräckligt starkt och formbart för att användas i karossdelar.

Materialet består av kolfiber och plaster i kombination med superkondensatorer.

För att utvärdera tekniken har Volvo byggt en motorkåpa och en bagagelucka i det nya materialet. Luckan väger mindre än en konventionell bagagelucka och kan lagra så mycket energi att den skulle kunna ersätta ett vanligt bilbatteri.

Om hela karossen tillverkades i materialet skulle energikapaciteten blir större och vikten på en elbil kunna minskas med upp till 15 procent, uppger Volvo. Volvo säger dock ingenting om vad tekniken kan tänkas kosta eller när den kan lanseras.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos batteri?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-17 16:12
IngoS

Det löser inte problemet med elbilsbatteriernas vikt och dåliga kapacitet. Tak, dörrar, motorhuv och bagagelucka ska enligt uppgift ha kapacitet till 13 mils elbilskörning. Om det är så miljövänlig och kostnadseffektivt som det påstås kan materialet dock få god användning i hybrider och laddhybrider. Förutsätter att man kan få det idiotsäkert så att inte exv biltjuvar skadas vid stöldförsök.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-17 16:21
saabnisse

Vad händer vid en karosskada?

#3 • Uppdaterat: 2013-10-17 20:37
Back3vagen

För några år sedan var det ett väldigt "hallabaloo" om faran med elektriska fält från elkablar i bilen. Konstigt, nu verkar det gå bra att sitta "mitt inne" i batteriet! Måste vara feltänk.
Men framtidens bilar kommer nog att drivas med elmotorer. Toyota har redan en bil med bränslecell teknik färdig för produktion. Bränslecellen producerar el till motorn och bränslet är vätgas. Enbart vattenånga/vatten kommer ut ur avgasröret - inte ens (MP) kan klaga! Tänk också en bränslecell hemma i kåken, så har man löst både vatten-, elproduktion och uppvärmning där också........

#4 • Uppdaterat: 2013-10-17 22:03
saabnisse

Och vätgasen finns ju bara där?
Eller köper man den på närmaste ICA?

#5 • Uppdaterat: 2013-10-17 23:39
Back3vagen

Den är ganska enkel att framställa och kan distribueras till "macken" i princip som annan fordonsgas.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-18 09:07
mcregor (ej verifierad)

Det är bara att köra ner ett rör med kran på i jorden så får du vätgas, saabnisse... :)
Eller ? Tror alltså inte riktigt på detta för det går åt fossila bränslen och/eller el för att producera vätgas såvitt jag förstått av tidigare diskussioner. Och det känns ju lite bakvänt - utom för producenter av fossila bränslen...

#7 • Uppdaterat: 2013-10-18 12:17
IngoS

Litet trött på synen att det finns en motsättning mellan rent eldrivna bilar, vätgasdrivna bilar, syntetisk metanol etc. Rent batteridrivna bilar är naturligtvis mest energieffektiva, vätgas bättre än syntetisk metan och metanol, bränslecell effektivare än ottomotoreroch för etc. Pga batteriernas vikt och dåliga kapacitet finns det under åtminstone 50 års sikt behov av effektivare lagring för obygden, resor längre sträckor, för tyngre fordon och som flygbränsle. Alla typer av effektivisering kommer att behövas. Elen kommer under överskådlig tid att produceras med fossila bränslen, särskilt om kärnkraften ska avvecklas. Man måste ta hänsyn till fordonens koldioxid-footprint över fordonens hela livscykel för att göra vettiga satsningar. Även fossildrivna fordon får samma footprint i verkligheten som en elbil om man kommer ner i förbrukningssiffror som en moped. Ingen seriös människa kan tro att Kina, Venuzela, Kanada, Ryssland, Indien eller ens Tyskland kan bli fri från fossilberoendet på låt oss säga 100 år. Vi i väst har ett moraliskt imperativ att driva på den tekniska utvecklingen och tjäna som föredöme. Alla tekniska framsteg som minskar utsläppen är av visst värde. Det enda som kan rädda klimatmålen är att pumpa ner koldioxiden storskaligt i jorden och köpa oss några tusen års tidfrist.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-19 09:39
Hackenbush

Jes :-) fnissar högt.
Jag undrar annars med vad som händer vid en skada på batterikarossen.
Blir bilen obrukbar direkt eller tappar man typ 50% av räckvidden tills karosseridelen är utbytt?

#9 • Uppdaterat: 2013-10-19 10:21
saabnisse

Jag undrar om det är Einsteins brorsa som jobbar där på bilden?
(De som läst J Jonassons "Hundraåringen som...." förstår vad jag menar :o) )

#a • Uppdaterat: 2013-10-19 10:22
Hackenbush

Einsteins bror eller inte, han tycks inte fatta att han måste ta bort den gamla bakluckan innan han monterar den nya.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.