Bild
Nästa artikel

Volvo uppdaterar V70, XC70 och S80

Nyheter

Det är framför allt insidan som uppdateras när storsäljaren Volvo V70 nu ansiktslyfts inför modellår 2012. XC70 och S80 tar också del av nyheterna.

Volvo S80 introducerades i ny generation år 2006 och året därpå följde V70 samt XC70 med nya upplagor. Det har nu blivit dags för en facelift för de tre modellerna.

Utanpå bilarna är förändringarna diskreta. Strålkastarna har konstruerats om och sidospeglarna på V70 och S80 har fått integrerade lysdioder. Tillvalslistan har också utökats med nya fälgar, nya kontrastfärger för baksätesklädseln, ny treekrad ratt, nya dekorlister, ny innerbelysning och aktiva xenon-strålkastare.

Nytt är också karossfärgerna Biarritz blå för V70 och S80 samt Twilight Bronze för XC70.

Integrerad skärm
Inuti kupén har det hänt desto mera. Centralt på instrumentbrädan har Volvos nya infotainmentsystem Sensus med färgskärm på fem eller sju tum tagit plats. Systemet debuterade i fjol i S60 och V60.

Via knappen ”My Car” på mittkonsolen kan föraren justera inställningar som gäller belysning, dörrspeglar, klimatenhet, centrallås, aktiv farthållare, ljudsystem samt säkerhetssystemen City Safety, Pedestrian Protection och Driver Alert.

Den större skärmen får man om man väljer ett multimediasystem, som också kan visa information från navigator, telefon, backkamera och dvd-spelare. En annan nyhet är att systemet nu kan spela musik via bluetooth från bärbara musikspelare.
 


Samtliga funktioner i Sensussystemet kan kontrolleras via knappar på ratten eller i skärmens underkant.

Vässade motorer
Modellår 2012 innebär också att Pedestrian Protection med full autobroms får premiär i V70, XC70 och S80. Säkerhetssystemet kan med radar och kamera upptäcka fotgängare och undvika kollisioner vid hastigheter under 35 km/tim.

Därtill har City Safety – som bromsar bilen automatiskt om föraren inte reagerar när en framförvarande bil stannar – blivit standard.

Volvo meddelar också att de femcylindriga dieselmotorerna D3 på 2,0 liter och D5 på 2,4 liter har uppdaterats. Effekten i D5 har skruvats upp från 205 till 215 hästar och det maximala vridmomentet från 420 till 440 newtonmeter. Samtidigt kapas förbrukningen med åtta procent. D3 har samma prestanda som tidigare, 163 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Volvos tekniker har arbetat särskilt hårt för att minska friktionen i motorerna. Bland förbättringarna finns viktoptimerade kamaxlar, nya kolvringar med låg friktion, kedjedriven oljepump, optimerad vakuumpump, lättare vevstake och stopp/start-teknik.

Storsäljaren Volvo V70 får en förbrukning med D5 på 0,51 liter/mil och ett CO2-utsläpp på 135 gram/km med manuell låda och 6,2 liter/mil och 164 gram/km med automat. Med D3-motorn stannar förbrukningen på 0,49 liter/mil med ett C02-utsläpp på 129 gram/km med manuell växellåda.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Volvo V70, XC70 och S80?

Kommentarer

#1
2011-04-12 16:08

Gillar den nya interiören, mer premium!

#2
2011-04-12 16:26

Jag gillar uppdateringen, så när som på en sak. Jag tycker inte att gropen som blivit mellan instrumenteringen och info-systemet blev så lyckat.

Den tidigare mer böljande formen, som en snödriva mot instrumenteringen var så mycket snyggare.

Sedan undrar jag. Trots att D3:an bara drar 0,49 l/milen så släpper den ändå ut 129 g co2, och den är inte miljöklassad då? Varför inte pressa co2 ytterligare?

Kommer samma dRIVE-motor till V70 som man nyss visade på V60 mån tro?

#3
adandersson
2011-04-12 16:45

Hoppas att motorerna inte får samma problem som Saab ,VW med flera fick med sina lågfriktionsmotorer.

#4
2011-04-12 16:47

adandersson.

Vad har de för problem med lågfriktionsmotorerna?

#5
Storknut
2011-04-12 17:27

Verkar vara en bra bil som blivit ännu bättre. Det allra bästa med den "nya" V70 är att man inte ändrar exteriören - designen - alltför mycket. Att ändra för ändrandets skull tillför sällan ngt mer än att bilen "ser" nyare ut. kjejsarens nya kläder helt enkelt. Man ska göra som tex Audi och VW behålla sin säregna design så mkt som möjligt. Bra gjort Volvo!

#6
2011-04-12 18:52

Noterar en merförbrukning på 22% på automat jftrt med manuell. Hur är detta möjligt i en modern automat? Gamla lådor på tidigt 80-tal med slirande momentomvandlare orsakade ca 10% energiförlust! Denna hart mer än dubbla förlusterna!

#7
2011-04-12 19:53

Snyggare interiör. Tror den ser rent ut av bra ut utan navigationen/MMI't. Avskyr dock deras placering av nyckeln. Har man som jag ett litet band eller nån liten nyckelring i nyckeln kommer den hänga o slänga och slå emot panelen, samt alltid sitta där och irritera i blickfånget. Fjantigt att de inte går över till en ren tryckknappslösning om de ändå ska ha det så där.

#9
2011-04-12 20:40

Man får nog inte se sig blind på procenten när det är så låga siffor. Om man istället säger att automaten drar 0.11 liter per mil extra, så är inte siffran så stor.

#10
2011-04-13 10:41

Att kalla det en ny modell av volvobilarna är väl att ta i från tårna! En facelift invändigt ja, men utanpå nej! Dock tycker jag att man borde se över att ha samma instrumentering i alla bilar, blir ju bara tråkigt! Hoppas även att interiören nu blir mindre plastig!!!

#11
Raymond K
2011-04-13 21:25

Vi får se allt mer av "nya" bilmodeller framöver tror jag som egentligen bara är en ansiktslyftning. Det blir billigare för bilföretagen samtidigt som man får ut "nya" bilmodeller snabbare. Vad jag tycker om Volvo är inget att skriva om, jag kommer aldrig att köpa en.

#12
2011-04-14 11:13

dom har ingen bild på det trånga baksätet !!!!

#13
2011-04-14 11:25

volvo för små folket under 1,75 m åtminstone i baksätet.

#14
1 Tysken
2011-04-16 11:19

"Chauffören" det måste vara C30 du menar med litet baksäte.
Jag åker taxi flera ggr i veckan flertalet är V70, jag är 185cm men har inga problem att få plats i baksätet på en V70 eller S80

#15
2011-04-16 23:38

Fakta, till skillnad från tyckanden, om baksäten:
1. C30 har ett på alla sätt rymligt baksäte. Lite krångligt att komma dit och ur. Bl.a. pga snubbeltråd i form av säkerhetsbälte. Och när man väl sjunkit ner på plats, så möts man av en liten löjlig låg pinne, som ska föreställa armstöd. (Iaf -10, då jag sist hamnade där.)
2. I S40 bör man inte vara över 175 cm lång. Om man inte gillar att vila hakan mot bröstet.
3. V70 har ok baksäte.

#16
2011-04-17 17:25

en stor vuxen taxi chaufför på 1,90m .
då finns inget rum kvar i baksätet för personer över 1,60 m. alltså ben utrymme...

#17
2011-04-17 17:37

kolla in skillnaderna i baksätet. detta är viktigt när man är fyra stycken över 1,90 m . den rymligaste och prisvärdast på marknaden gissa?????
svar: skoda superb lika stor som m-b. s-klass i baksäte

#18
2011-04-17 20:42

chauffören: www.skrivihop.nu... du glömde förresten skriva isär "baksätet" i ditt näst sista inlägg, i övrigt var det full pott! Och sluta tjata om skoda hela tiden! herregud...

#19
2011-04-18 16:58

Chauffören, konstigt. Jag är 195cm lång och min fru är 178cm. Hon sitter alldeles utmärkt bakom mig när jag kör, men det kanske inte är en V70 vi har då? Det står V70 på bakluckan, men jag får ringa Bilia och kolla så vi fick rätt bil.

#20
Gert Andersson
2011-04-20 17:12

Bla bla bla... En massa finesser som bara är i vägen. Hoppas de inte glömt sätta in temperaturmätaren i denna...

#21
2011-04-29 13:52

volvo säljer sämre med taxi bilar i finland ..

#22
2011-04-29 13:58

sålda taxi bilar i finland år 2010
1. Mercedes E
2. Volvo v70
3. Skoda Superb

#23
2011-04-29 14:30

skoda är prisvärdast som taxi. Jätte stort baksätte.mm.

#24
2011-05-03 15:06

volvo är ingen prisvärd bil , trångt baksäte mot skoda superbens jättestora baksäte......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.