Nästa artikel
Volvo sålde mer i Kina än i Sverige
Nyheter

Volvo sålde mer i Kina än i Sverige

Publicerad 13 januari 2014 (uppdaterad 13 januari 2014)
Jättelandet i öster blir allt viktigare för Volvo. Under 2013 sålde bilmärket – för första gången – fler bilar i Kina än i Sverige.

Volvo Personvagnar lägger 2013 till handlingarna och summerar ett år med 427 840 sålda bilar, det är en marginell ökning med 1,4 procent jämfört med året innan.

Störst var försäljningen i USA, totalt 61 233 bilar, trots att den backade med 10,1 procent. Kina var näst störst med 61 146 bilar, bara 87 färre än i USA. Försäljningen i Kina pekade dock i motsatt riktning jämfört med USA, plus 46 procent.

Sverige var den tredje största marknaden med 52 260 sålda bilar. Det betyder alltså att Sverige går från att vara märkets näst största marknad till att bli trea.

De mest sålda bilmodellerna var i tur och ordning XC60 (114 010), V40 (78 307), S60 (61 579), V60 (54 666), V70 (26 133), XC70 (24 418) och XC90 (23 784).

Diskutera: Vilken framtid går Volvo till mötes?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-13 15:39
Irvor

Volvos framtid är ljus.
Dock behövs en XC40 snarast tror jag, med tanke på hur populär den större XC60 är. Hoppas den kommer...

#2 • Uppdaterat: 2014-01-13 15:41
Irvor

Kul att V60 säljer så mycket bättre än V70 trots allt gnäll om att den är trång osv.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-13 19:05
Mistro

Verkar bara vara vi svenskar som bryr oss om att faktiskt kunna lasta något i bilen. Att V60 säljer så bra visar ju tydligt på att en klassisk kombi är på utdöende.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-13 19:34
Mr_hjalmar

Irvor, kolla in denna då http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v40-cross-country/pages/default.aspx. Inte mycket rymligare än vanliga V40 och heter inte "XC" utan Cross Country så man vill väl göra en viss skillnad.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-13 22:40
IngoS

Volym i USA behövs nog om vi ska få behålla tillverkning i Europa på sikt. Kinas volymmarknad kommer att försörjas från Kina. Volvo har en formidabel utmaning att matcha teknikfyrverkerierna från de tyska premiummärkena. Måtte också maktens ljus lysa över Geely/Volvo i Kina. Geely är så litet att Partiet förmodligen tvekat att låta det fortsätta utvecklas. Det kan inte uteslutas att Volvo räddat Geely från att frysas ut från krediter etc. China development bank har ju slutligen stöttat Volvo. Man kan ha en försiktig optimism om Volvos framtid i Kina. En chans att hänga med i övrigt har de väl.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-14 06:24
Leif Kavander

Vi får vara tillfredsställda med att vi säljer mest Volvobilar i Världen, procentuellt i förhållande till folkmängden.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-14 07:46
Stefan H.

Leifer.
Procent i ökning, och antal fordon är inte samma sak.
Jag tycker inte något mer än 8.000st V40 är så mycket att skryta med: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131120/volvo-vaxer-sa-det-knakar-i-japan , prognos 2013 enligt Alan Desselss.
Så att det sålts runt 6500st V40 2012 ( ? ), och ca 8000st 2013 är en 25% ökning det är sant, men inget märkvärdigt antal fordon.
80.000 st/år DET är att sälja bra ! ;-)

#8 • Uppdaterat: 2014-01-14 09:39
Peter i Sydney

Med tanke på storleken på den kinesiska marknaden vore det skandal om man inte sålde flera bilar i Kina än i Sverige. Dock sålde Audi över 200 000 bilar och Toyota strax under en miljon bilar i Kina 2013. Så Volvo har en del att jobba med om man inte skall förbli annat än ett niche märke. Att V70 inte säljer så bra beror nog på, att även om det är en mycket praktisk bil, så är utseenedet inte speciellt tilltalande. Det är en gammalmodig fyrkantig låda som inte många utanför Sverige vill ha längre. Volvo Australia slutade importera den för ett par år sedan. Volvo är verkligen i desperat behov av en ny XC90 på alla marknader utanför europa.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-14 14:09
Irvor

Jag vet att V40 cross country finns, men den är ingen riktig XC.
Audi har många Q-modeller och BMW många X-modeller.
Jag tror Volvo behöver minst 3 XC-modeller.
Därför fattas XC40 just nu, tycker jag.
Men visst är Volvo på "G" det tror jag.

#a • Uppdaterat: 2014-01-14 20:27
MickeAn

För den som är intresserad finns statistik över försäljningen i Kina på denna länk:
http://chinaautoweb.com/2014/01/2013-passenger-car-sales-by-maker/

Volkswagen har tydligt lyckats riktigt bra i två olika konstellationer som tillsammans säljer dubbelt så mycket som GM som ligger på plats 1 i listan.

Att Ford låg hyfsat bra till är en klar överraskning för mig.

Man kan också se hur liten del av Geely, Volvo utgör på den kinesiska marknaden. Eftersom Volvo inte finns med antar jag att den finns gömd i Geely's siffror, eller är det någon som vet om Volvo på kinesiska marknaden ligger gömd under någon annan namnkonstellation sedan tiden innan de köptes av Geely?

Att det annars är mycket asiatiskt (utländskt och inhemskt) är väl vad man kan förvänta sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.