Nästa artikel
"Volvo och Saab har förstört sin egen begmarknad"
VI BILÄGARES BEGBILAR:

"Volvo och Saab har förstört sin egen begmarknad"

Publicerad 20 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Fritt fall för priserna på begmarknaden. Nedskrivningstakten har ökat och en värdeminskning på mer än halva nybilsvärdet efter tre år är mer regel än undantag. I rådande finanskris säljs nya bilar till kampanjpriser, men det är också ett effektivt sätt att förstöra eftermarknaden. Och några av de värsta syndarna är Volvo och Saab.
V i Bilägare har stenkoll på räkenskaperna i begteststallet. Bilarnas värde-minskning har i alla tider så gott som uteslutande varit den tyngsta utgiftsposten och den bilden har förstärkts under de senaste månaderna. Värdeminskningen har skenat iväg i en tydligt snabbare takt än bränslekostnaderna, bil-ägarnas andra stora utgiftspost.
Den tydligaste bilden får vi om vi jämför utvecklingen för tre av våra mellanklassare, samtliga tre år gamla - men också med olika körsträckor.

Vår Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD, VW Passat 2,0 FSi och Volvo V50 1,8 F kostade ungefär lika mycket som nya (236 000-256 000 kr) och i dag noteras dessa bilar för en värdeminskning på lite drygt 60 procent.
Värdeminskningen skiljer sig trots allt åt eftersom vår Passat rullat hela 14 000 mil, vår Volvo  drygt 11 000 och Saaben 9 000 mil.
Ola Fagerstedt, vd hos värderingsinstitutet Inter-Global, som värderat Vi Bilägares testbilar förklarar skillnaderna.

- Den enskilt största faktorn som påverkar begpriserna är hur generalagenter och återförsäljare arbetar med sin nybilsförsäljning. Det är inte bara av godo att sälja så mycket nya bilar som helst till rabatterade priser för att förbättra nybilsstatistiken.

- Här har framför allt Volvo och Saab under senare år förstört sin egen begmarknad genom att inte hålla fast vid sina ursprungliga officiella nybilspriser.

Det är ett logiskt resonemang. Om nybilspriset plötsligt sänks måste begpriserna anpassas därefter. De ägare som drabbats värst är de som köpte nytt när bilarna först var till salu.

- Volkswagen har haft mer rätt prissättning och därför klarar sig Passaten bättre på begmarknaden, säger Ola Fagerstedt. Toyota står sig också väl tack vare bra rykte och mer långsiktig affärsstrategi. Det handlar mycket om att vårda eftermarknaden.

Extrautrustning lite värd

De senaste månaderna har priserna fallit rejält, värdeminskningen har varit lika stor som tappet under ett helt år. De största rasen noterades för Volvo V50, Saab 9-3 - och faktiskt Toyota Prius generation två. Dessa bilar föll i genomsnitt 8-12 procent.

- Toyota Prius har under en rad av år varit oerhört övervärderad, nu är den sänkt, men ändå håller den en prisnivå på begmarknaden som är högre än de flesta andra, säger Ola Fagerstedt. En Prius från 2004 och med samma miltal är exempelvis 27 000 kronor dyrare än en motsvarande Toyota Avensis.

Skoda Roomster 1,9 TDI,  Ford S-Max 2,0 TDCi och Kia Cee´d är de bilar som tappat minst i värde under de senaste månaderna, endast 1-2,5 procent. De två förstnämnda bilarna i de versioner som Vi Bilägare förfogar över har dock på två år tappat hela 55 procent. Det stora raset beror på att bilarna är kraftigt extrautrustade, något som bilvärderarna tar väldigt lite hänsyn till när bilarna på sikt ska bytas in.

- Utrustningspaketen har givna tillägg, men när bilarna utöver det exempelvis har tonande rutor, panoramaglastak, eljusterbara stolar eller 16-tums lättmetallfälgar räknas det mer som personliga och neutrala tillval som uppskattas av en viss kundkategori, medan det kan ogillas av andra, säger Ola Fagerstedt.

Extrautrustning utöver det vanliga faller sålunda snabbt i värde, uppskattningsvis över 70 procent på ett par år.

Plötsligt ett år äldre
En nedvärdering som många bil-ägare oftast inte är beredd på är också när bilarna plötsligt "tappar en årsmodell" vid inbyte. Trots att bilarna vid inköp under årens sista månader var specificerade för nästföljande år är det ändå i slutändan tillverknings- eller första registreringsdatumet som gäller.
Detta årsmodelltapp har drabbat fem av våra bilar som genom åren inregistrerats under perioderna oktober-december. Två av våra testbilar, Toyota Prius I och Kia Cee´d är också inregistrerade under höstmånaderna, men här har ändå nästföljande år gällt som "modellår" vid värderingarna.  

Bilarnas miljöpåverkan ger naturligtvis också extra plus i kanten vid värderingarna även om förmånerna begränsats efter årsskiftet. I Stockholms innerstad har den fria boendeparkeringen för miljöbilar upphört och för nyregistreringar från och med 2009 gäller numera trängselskatt.

Däremot klarar sig begbilarna i det avseendet, åtminstone fram till 1 augusti 2012. De bilar som innan årsskiftet klassades in som miljöbilar är fortsatt befriade från trängselskatt, oberoende av ägarbyten.

I Stockholm kan således det all­männa prisfallet för begagnade miljöbilar bromsas upp. Bilar som är befriade från trängselskatt bör trots allt vara ett litet säljargument för hårt prövade bilförsäljare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-01-20 14:24
Kaj (ej verifierad)

Apropå nybilspriser; Ett obekräftat rykte i Gtb säger att Volvo säljer den stendöda X 90 till anställda för omkr 190 kkr (ny bil)....i stället för ord nypris ca 390 kkr!! Vi bilägare kan väl kolla upp om det stämmer. Snacka om ett desperat grepp! Fast vem vill ha en SUV som alla skrattar åt? Den är ju både ful och miljövidrig!

#2 • Uppdaterat: 2009-01-20 16:51
ingo (ej verifierad)

....xc90 kan jag tänka mig att skaffa...nu kör jag v70 2.4T,men jag kör bara 1000mil/år ,måste alla köra micro bilar ??? har varit i Indonesien en månad ,dom har 220 milj invånare och ingen kör microbil,var finns logiken ???

#3 • Uppdaterat: 2009-01-20 18:15
k.m (ej verifierad)

190 kkr... jag köper lätt 2 st!

#4 • Uppdaterat: 2009-01-20 18:37
Johan (ej verifierad)

XC60 skulle jag kunna tänka mig för 150tusen men XC90 är en riktigt ful och för stor bil. Nej Toyota ska det vara och ska ni ha en stor bil så finns Land Cruiser V8 det är en bil det.

#5 • Uppdaterat: 2009-01-21 09:21
Oscar (ej verifierad)

Johan:
Jag har haft en Toyota av årsmodell 2003. Den gick perfekt i ca 9000 mil sedan kom ALLA fel på en gång, eller åtminstone inom ytterligare ca 1500 mil. Aldrig mer en Toyota. Toyotas gamla slogan var: My toyota is fantastic, blir och är nu som ngn skrev: My toyota is fan så taskig!!!

#6 • Uppdaterat: 2009-01-21 09:22
Lars (ej verifierad)

Jag jobbar på Volvo PV och ryktet ang. XC90 stämmer definitivt inte. Däremot hade anställda 40.000 i rabatt på begagnade tjänstebilar under december.

#7 • Uppdaterat: 2009-01-24 13:32
Messerschmitt (ej verifierad)

Johan, varför vill du rädda japanska arbetare? I förlängningen kanske även du blir av med ditt jobb för att ingen köper svenska produkter. Hoppas det finns någon japan i deras forum påpekar att man ska köpa svenska bilar - tror inte det. Johan, vakna innan en person i asien har ditt jobb istället.
Men du kanske väntar på att Mona&Co ska ta över? Då lever alla på A-kassa och har bidrag. Då får du som du vill, för att ha råd med en bil måste alla köra Aygo.

#8 • Uppdaterat: 2009-01-27 09:37
KN (ej verifierad)

Messerschmitt, om Svenskarna ska köpa Volvo så får de väl se till att bygga bilar som folk vill ha. Tills vidare får vi köpa tex Toyota.

#9 • Uppdaterat: 2009-01-27 13:47
pg (ej verifierad)

Även Toyota kan ha måndagsbilar, men de är betydligt sällsyntare än Svenska måndagsbilar. Jag känner Volvo och Saabägare som råkat ut för samma som du, men ingen Toyotaägare, annat än en med RAW 4 vars växellåda pajade efter 19000 mil. (5an hoppade ur) vanligt på den modellen enl uppgift.
Men du kan ha varit en otursdrabbad Toyotaägare, men dra inte märkets totala omdömme bara för att du drabbades av en måndagsbil.
Sen om man vill säkerställa Svenskt bilbyggande, kan man inte längre leva på begreppet Svensk kvalité. Detta säljer inte längre utomlands. Vår bilindustri borde för länge sedan utvecklat bilar redo för kombinationsdfrift i stället för att satsa på etanol. Ett bränsle som gjorde det billigt för bilindustrin att klara sig undan kravet på dyra hybridutvecklingar.

#a • Uppdaterat: 2009-01-27 18:45
Johan Kjellén (ej verifierad)

Kan det vara så att bilpriser gått upp orimligt mycket? Och att det behövs prissänkningar?
Jämfört med elektronikbranschen där priserna under senare decennier gått upp måttligt, samtidigt som prestandan förbättrats något enastående.
Vill man ha billigt bilägande ska man köpa en japansk kvalitetsbil som är bränslesnål och halvgammal och behålla den länge.
För ett par år sedan köpte jag en Nissan Primera Combi med snål 1.8 liters motor för 35.000 kr. Den är problemfri och fyller mina transportbehov och jag kommer köra den tills reparationerna kommer.
Har även 17 år gammal Mazda Miata som aldrig reparerats utöver vanlig service och som gått igenom varenda besikning.
Folk kastar otroligt mycket pengar i sjön på bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.