Bild
Nästa artikel

Volvo kan utveckla nya SUV-modeller

Nyheter

I en presskonferens förklarar Volvos vd Håkan Samuelsson att det kan komma helt nya bilmodeller i form av en stor och en liten SUV.

Trots en rekordomsättning första halvåret 2019 så minskades vinsten för Volvo. Men detta verkar inte stoppat biltillverkarens planer på nya bilmodeller. Under en presskonferens fick Volvos vd Håkan Samuelsson frågan om det är aktuellt att lägga till något nytt i utbudet.

Efter att ha förklarat att strategin är att växa inom bolagets ”kärnsegment” och att man hade kapacitet att producera över 800 000 bilar, vilket varit målet, förklarade Håkan Samuelsson att det kan komma ytterligare nya modeller:

”Vi utesluter inte tillägg till våra kärnsegment, som SUV-segmentet.
Just nu tittar vi på vad det finns för möjligheter där. Det är inte omöjligt att det kommer komma en större och kanske en mindre. Det kommer att bli en överraskning för framtiden," sade Håkan Samuelsson.

Volvos SUV-modeller XC40, XC60 och XC90 har sålt väldigt bra på marknaden och står för drygt 60 procent av försäljningen.

Diskutera: Är det en bra idé av Volvo att utveckla nya SUV-modeller?

 

Kommentarer

#1
2019-07-19 09:43

Det är väl ingen hemlighet att V40 ska ersättas av en liten SUV.
I USA vill man säkert ha ännu större än XC90.

#2
1
2019-07-19 10:09

töntigt

#3
2019-07-19 10:21

SUV: När folket själv får välja

.

#4
2019-07-19 12:28

Med de nya bonus-malus reglerna kommer dessa suvar att bli ordentligt dyra i skatt.

#5
2019-07-19 12:56

Det är efterfrågan som styr vad biltillverkarna utvecklar. Globala biltillverkare bedriver inte välgörenhet eller ankdammspolitik utan tar fram det som kunderna i världen vill ha.

Och i Volvos fall vill köparna ha SUV - och därför breddas utbudet i den riktningen.

Att det skulle vara "töntigt" eller liknande halvinfantilt värdeuttryck är det ingen som bryr sig om. Möter inte Volvo efterfrågan gör någon annan det. I annat fall går man under som företag.

MVH AL

#6
2019-07-19 13:03

Skatten på en V60 tvärsöverlandet D4 awd blir 9668:- år 2020 om de nya reglerna går igenom.

#7
2019-07-19 13:23

Hahaha, snart biter Volvo antingen sig själv i ändan, eller hårt i gräset. Deras bilar är för törstiga på energi...

#8
2019-07-19 15:51

Vargen. Du får väl lansera den tesen för Samuelsson nästa gång du hamnar bredvid honom på dina flygresor. Vi skall dock vara glada för att Volvos ledning inte lyssnar på fanatiker utan väljer att dra slutsatser baserat på data. Tack vare att man inte sätter tilltro till känsloargument slår man omsättningsrekord varje år.

https://www.vibilagare.se/nyheter/rekordomsattning-volvo

Och data visar att efterfrågan på SUV:ar ökar.

MVH AL

#9
2019-07-19 16:42

Hm, jag kan tycka att Volvos modellutbud med SUV är tillräckligt bred. Att det tex på vissa marknader, tex USA, finns efterfrågan på större SUV kan jag förstå då amerikaner inte nöjer sig med ”large”.
Men en mindre SUV än XC40? Som redan är liten. Kanske blir en moped-SUV?

Nja, en bredare modellportfölj tror jag inte på.

#10
2019-07-19 19:36

@Axa, Vi har köpt en XC90, det tänkte vi skulle passa oss då vi är väldigt långa både jag och min fru, samt hade äldre erfarenheter med vår gamla Audi A4 B8, samt SKODA Octavia, som vi bägge två tyckte var för små när vi hade vår första Son med bakåtvänd bilbarnstol. Nu med XC90in och vårt andra barn som sitter i bakåtvänd bilbarnstol så slår vi oss för pannan och undrar hur Volvo tänkte! Jag är 187cm lång och min fru 183cm. Ingen av oss kan sitta bekvämt i passagerarstolen när den bakåtvända stolen är monterad bakom, det är fan skandal, att man köper den största familjebilen på marknaden coh ska ska det inte gå att sitta i den som normalstor nordisk Svensk! Skärpning Volvo, och jag välkomnar ett större alternativ.

#11
2019-07-19 19:54

Zoux: XC90 är ju knappast den största familjebilen på marknaden. Sen undrad jag vilken stol ni har? Jag hade en V90 fram till för några månader sen och framför den bakvända stolen iden var det inga problem sitta även för lite längre. Borde ju va bättre i XC90 än V90 kan man ju tycka. Jag kör Britax stol.

#12
2019-07-19 20:06

Zoux: köp en Skoda Superb. Volvo har alltid varit trånga på längden.

#13
2019-07-19 20:22

@Henrik.M, Vilken bil klassar du som störst då? Vi kör nu BRIO babyskydd med isofix-bas. Sen som bakåtvänd har vi BeSafe IziKid tror jag den heter... Stor som fan, men skulle vara den bästa enligt de tester jag sett.

#14
2019-07-19 20:23

@J.L, tycker ju det är så skönt med SUV när man ska lasta i och ur barn i dessa jäkla barnstolar.... Slippa stå med ryggen i 90grader.

#15
2019-07-19 20:34

Zoux
Ähum, jag är 183 och det gick utmärkt med bakåtvänd i en tidigare Passat -06.
Numera sitter mina barn framåtvända och i en Superb kan ungarna sitt med utsträckta ben utan problem med mig framför.
Jag ogillar att ligga och köra så jag sitter tajt, typ rally. Och då blir det en hel del utrymme bakom.

Jag tror många skulle behöva se över sin sittposition då många har ”fel” körställning.

#16
2019-07-19 21:02

Vilket får mig att minnas salige "förstikön" här på forumet. Han (ganska säker på könet) testade alla bilar genom att dra bak förarstolen i sitt bakersta läge för att sen se om han kunde sitta i baksätet. Fick han inte plats i baksätet så var bilen kass. Att han sen inte nådde pedalerna med sina fötter var ovidkommande.

Sannolikt inte så här, men man undrar ju lite...

#17
2019-07-20 10:12

Ja, det är ju ett synnerligen obekvämt insteg i XC90 och för den delen SUV:ar generellt. En jäkla dum modenyck för övrigt.

#18
2019-07-20 10:39

Insteg? En XC90 måste du klättra upp i, nästan som en lastbil.

#19
2019-07-20 14:26

Inte bekvämt i vart fall.

#20
2019-07-20 20:56

Jag får panik över kördynamiken i dagens svulstiga sportsedaner. Kan inte föreställa mig att köra runt i en SUV som är 10 resor värre.
Det innebär att det är precis som tillverkarna säger. Det är ingen som vill ha något sportigt och lätt. Alla vill ha något som är stort, klumpigt och rullar bekvämt över skarvar.

#21
2019-07-20 22:21

Jag tror Volvo behöver en mindre suv för dom som går i pension.
Typ vw T-cross.
Nu väljer många fd äldre Volvo ägare Renaults lilla bullersuv bara för den står i Volvo lokalen vilket är att byta ner sig ordentligt.

#22
2019-07-21 05:06

@Styggavargen, jag respekterar att du måste klättra in i en XC90, men tro mig med mina högst normala 187cm ovan jord, så är det bara att kliva in. @J.L, min upplevelse är att det är väldigt bekvämt. @mso 1000, XC40 är väl en direkt konkurent till typ T-Cross?

#23
2019-07-21 14:05

Mso: "fd äldre Volvoägare"?! Vad är de nu då? Yngre, eller ännu äldre om de är fd äldre? ;)

#24
2019-07-21 14:30

Jag närmar mig pension men inte fan vill jag ha en suv.

#25
2019-07-21 15:20

Att utveckla nya SUVar går ju tvärs emot allt omskrivet miljötänk och skriverierna om att si och så många är villiga att köpa en elbil. Men när det kommer till kritan så är det ju marknaden som styr och marknaden struntar tydligen i allt som har med miljötänk att göra och vill ha stora bränsleslukande SUVar..
Fast Volvo har ju som alibi för miljön beslutat att i sina bilar installera en pytteliten elmotor som stöd till sina inte speciellt bränslesnåla bensinmotorer, för diesel som borde vara bättre för sagda miljö är ju numera helt ute.

#26
2019-07-21 22:47

Jag hade en Honda CR-V innan och i passagerarsätet satt kompisen 192cm utan problem med min bakåtvända stol placerad i baksätet. Vill minnas att det var en Brio.
Annars håller jag med, Volvo har av nån märklig anledning alltid haft trångt baksäte. Vi valde bort både V70II och V60 CC av den anledningen.

#27
2019-07-22 08:55

Helt i tiden, men också helt mot tiden. När civiliserade delar av världen efterfrågar fordon med med lägre energiåtgång så klurar Volvo på fler suvar. Visst, fokusgrupper och "marknaden" älskar det fullkomligt, men är det rätt väg framåt. Jag är skeptisk.

#28
2019-07-23 11:46

Volvo har meddelat att de inte ska producera en större motor än den 2-liters de har.Kan inte förstå hur Volvo skulle kunna utveckla en ännu större SUV än XC90, eftersom den lilla fyrcylindriga 2-litermotorn verkar löjlig i sammanhanget redan i XC90,an, när konkurrenterna från t.ex. BMW och Audi har 3-liters sexor, som ger annan och bättre gångkultur och dessutom inte drar mer än Volvos lilla motor. Och förmodligen håller bättre då de inte behöver belastas lika hårt för samma vridmoment. Nej förläng dagens motor med 2 cylindrar till så kanske

#29
2019-07-23 11:48

Men Volvo är ju premium. De kan sätta i vilka motorer de vill.

#30
2019-07-24 10:49

Kan ju också vara så att det inte alls kommer någon förbränningsmotor i den större SUV:en, och då spelar det ju mindre roll om Volvo inte använder annat än 2-liters fyra i andra modeller......
Eller så blir det en Hybrid med 4:an och en betydligt kraftigare elmotor än den de har i T8 idag. KAnske ett drivlinepaket liknande det i Polestar 1? Vem vet......vi ska nog inte spekulera i att Volvo när den SUV:en eventuellt kommer bara sitter på samma drivlinor som de har i produktion idag....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.