Bild
Nästa artikel
Volvos besked att erbjuda året runt-däck som standard till de nya elbilarna är obegripligt, enligt Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.
Volvos besked att erbjuda året runt-däck som standard till de nya elbilarna är obegripligt, enligt Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.

Volvo inför året runt-däck på elbilar: ”Obegripligt”

Nyheter

Volvos nya elbilar får nyutvecklade året runt-däck som standardutrustning – riktiga vinterdäck blir tillval. Beslutet får hård kritik från Vi Bilägares däckexpert.

Volvo har uppdaterat det så kallade Care by Volvo-paketet, en lyxigare form av privatleasing där nästan allt utom fordonsskatt och bränsle ingår i månadsavgiften. Nu finns möjlighet att leasa en bil med tre månaders uppsägningstid.

Men för att slippa byta däck på bilarna som ingår i Care by Volvo-erbjudandet väljer Volvo nu att utrusta bilarna med året runt-däck, något Teknikens Värld var först att rapportera.

På Volvos hemsida står att ”däck för alla årstider” ingår vid köp av en Care by Volvo-bil, och det flaggas också för att ”fälgarna på vinterdäcken kan skilja sig åt i storlek och/eller utseende från fälgarna som ursprungligen valdes vid order av bilen”.

Kallas inte året runt-däck

Men för elbilen XC40 Recharge – och förmodligen också nya elbilen C40 Electric – är det alltså året runt-däck som gäller, även om Volvo inte verkar vilja använda just den termen. Istället kallas däcken ”Recharge-däck”. De beskrivs som ”innovativa däck som tagits fram specifikt för Volvos produktserie Recharge”, och däcken ska i nuläget enbart finnas på eldrivna XC40 P8 Recharge.

– Däcken är utformade för att ge högsta möjliga energieffektivitet och bättre balanserad prestanda på fler väglag än både sommardäck och vinterdäck för våra elektriska bilar. Däcket erbjuder energieffektivitet i klass A, vilket är bättre än traditionella året runt-däck och alla vinterdäck, säger Christina Zander på Volvo Cars pressavdelning till Vi Bilägare.

”Däcken är utformade för att ge högsta möjliga energieffektivitet”

Enligt Volvo kan sommardäck eller vinterdäck som används på fel väglag ”utgöra en grundläggande säkerhetsrisk”.

– Om vinterdäck (B- eller C-klass i energieffektivitet) används där det inte är nödvändigt leder det till onödig energiåtgång och koldioxidutsläpp. 

Recharge-däcket är standardutrustning från fabriken men kunden kan fortfarande välja att betala extra för att lägga till vinterdäck som alternativ. Recharge-däcken beskrivs som ”ett balanserat alternativ med hög säkerhetsnivå året runt, utom för de allra svåraste väglagen”. 

– Vid isigt eller snöigt väglag är vinterdäck fortfarande det säkraste alternativet, säger Christina Zander.

Läs också: Volvo lanserar ny privatleasing – så mycket kostar det

Vi Bilägare har tidigare testat året runt-däck mot riktiga vinterdäck. På is hade året runt-däcket nästan 40 procent längre bromssäcka än ett nordiskt friktionsdäck utan dubbar. Mot ett dubbdäck är skillnaden ännu större.
Vi Bilägare har tidigare testat året runt-däck mot riktiga vinterdäck. På is hade året runt-däcket nästan 40 procent längre bromssäcka än ett nordiskt friktionsdäck utan dubbar. Mot ett dubbdäck är skillnaden ännu större.

Unga och ovana förare

Året runt-däcken har utvecklats de senaste åren och blivit bättre och Vi Bilägare har ännu inte testat de ”Recharge-däck” som Volvo hänvisar till. Men rent generellt har året runt-däck betydligt sämre grepp på både sommaren och vintern jämfört med konventionella sommar- respektive vinterdäck.

– Det är obegripligt. Det går helt på tvärs mot Volvos säkerhetstänk, säger Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd, och fortsätter:

– Det som är mest skrämmande är att denna typ av ägartjänst vänder sig till unga konsumenter i större städer som kanske inte kört bil tidigare och därmed har mindre körvana. Dessa förare behöver ett bra och säkert vinterdäck då de inte har erfarenheten att förstå hur långa bromssträckorna blir på vintern. Att de ska sitta i tunga suvar med den sämsta möjliga däcktypen är riktigt otäckt.

Stor skillnad i bromssträcka

Vi Bilägare har testat ett året runt-däck mot vanliga vinterdäck. På is hade året runt-däcket nästan 40 procent sämre bromssäcka än ett nordiskt friktionsdäck utan dubbar. Mot ett dubbdäck är skillnaden ännu större.

På is i krypfart 25 km/tim har vi visat att året runt-däck har fyra meter (!) längre stoppsträcka än ett dubbfritt vinterdäck. En skillnad som växer exponentiellt i takt med att farten är högre. Dessa resultat gäller dock inte Volvos nya året runt-däck, som alltså ännu inte är testade.

– Även om året runt-däck utvecklats snabbt senaste tiden, är det främst på barmark de har närmat sig vanliga sommardäck. Men de är fortfarande en rejäl bit efter i säkerhetsnivå på vinterväglag, säger Nils Svärd.

Läs också: Test: Så står sig året runt-däck mot vinterdäck

Taggar: Nyheter, Volvo

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.