Bild
Nästa artikel
Volvo har mest nöjda bilägarna

Volvo har mest nöjda bilägarna

Nyheter

Tysklands mest nöjda bilägare kör Volvo. Det visar en ny undersökning från J.D. Power som omfattar två år gamla bilar.

Undersökningsinstitutet J.D. Power har låtit 17 158 ägare av två år gamla bilar svara på frågor angående bland annat kvalitet, tillförlitlighet och service. Resultatet har omvandlats till ett indextal som sträcker sig från 1 till 1 000 poäng.

I topp placerar sig Volvo med 841 poäng, tätt före Mercedes (839 poäng). Därefter följer Mazda (831 poäng), Mini (827 poäng) och Honda (824).

– Vi är extremt nöjda med det här resultatet eftersom kunderna är experter på att värdera de starka sidorna och svaga punkterna i sina bilar och även därför att köparna av en premiumbil är speciellt krävande, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar, i en kommentar.

J.D. Power redovisar också resultat för olika segment. Även där finns Volvo med i toppen, med V50 på andraplatsen för mellanklassbilar och V70 på tredje plats för stora mellanklassen.

Industrisnittet var i år 807 poäng, en minskning med sex poäng jämfört med 2010.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultatet från J.D. Power?

Resultat: Tillverkare

Volvo: 841
Mercedes: 839
Mazda: 831
Mini: 827
Honda: 824
Audi: 820
Skoda: 820
BMW: 815
Toyota: 814
Dacia: 811
Ford: 810

Industrisnitt: 807

Volkswagen: 806
Seat: 804
Porsche: 802
Renault: 800
Nissan: 798
Suzuki: 798
Hyundai: 797
Kia: 795
Alfa Romeo: 794
Opel: 793
Peugeot: 791
Fiat: 786
Smart: 779
Daihatsu: 777
Mitsubishi: 776
Citroën: 774
Chevrolet: 730

Tillverkare som deltog i undersökningen men där underlaget var för litet:

Chrysler, Dodge, Jaguar, Jeep, Lada, Lancia, Land Rover, Lexus, Saab och Subaru.

Resultat: Segment

Mikrobilar:

Fiat 500: 818
Hyundai i10: 815
Suzuki Splash: 812

Småbilar:

Mazda 2: 835
Dacia Logan: 832
Mini Cooper: 827

Liten mellanklass:

Mazda 3: 862
Mercedes A-klass: 848
Honda Civic: 843

Mellanklass:

Honda Accord: 860
Volvo V50: 859
Opel Insignia: 839
Toyota Avensis: 839

Premium mellanklass:

Mercedes C-klass: 837
BMW 3-serie: 832
Audi A4, RS4, S4: 827

Stor mellanklass:

Mercedes E-klass: 846
Mercedes S-klass: 832
Volvo V70: 827

Familjebussar:

Ford S-Max: 846
Seat Altea: 841
Mercedes B-klass: 838
Toyota Verso: 838

Suvar:

Mercedes M-klass: 854
Audi Q7: 853
Volkswagen Touareg: 835

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
2011-06-17 12:17

Grattis Volvo! Lycka till nästa år.......det är det som är konsten......

#2
2011-06-17 12:27

Tillåt mig skratta åt detta skämt!

#3
2011-06-17 12:46

När det gäller pålitlighet så ligger varken Volvo eller Saab i toppen, snarare tvärtom...

se här:
http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Av 36 märken så hamnar Volvo på plats 25, Saab hamnar på Plats: 28..

Citroen, Ford och Fiat är alla "more reliable" än volvo och saab..

Så är det i resten av världen.. Inte i sverige..
Men där är inte folket indoktrinerade till att "Svenskt är bäst", som vi är i sverige..
(Dessutom finns det inte mycket Svenska i varken volvo eller saab sedan länge..)

#4
2011-06-17 12:54

Nisse, nu var det ju i och för sig så att undersökningen är från Tyskland.....

#5
2011-06-17 13:15

Mr. T
Förvisso, men det var just en SVENSK motortidning som har rubriken "volvo-har-mest-nojda-bilagarna"
istället för en ner korrekt rubik: "Tyska volvoägare är mest nöjda"

Vib´s rubrik ropar ut till läsarna all alla volvoägare är mer nöjda med sina bilar än andra bilägare..
Istället för den mer korrekta "Tyska volvoägare är mer nöjda..."

(Återigen ett försök att indoktrinera svenskarna i att "svenskt är bäst", men min länk hävdar att så faktiskt INTE är fallet..)

#6
2011-06-17 13:24

Jo, rubriken kan ifrågasättas.

Dock intressant att enligt din länk så är Volvo "more reliable" än Porsche, BMW, Audi, Mercedes.

#7
2011-06-17 14:35

Nisse Hult.

Du har en poäng vad gäller indoktrinering. Det har Teknikensvärld gjort i över 35år som jag prenumrerat på tidningen. Så fort Volvo har kommit med en ny modell så har den genom åren varit "bäst i test" och hur många kalkonbilar har inte Volvo satt sitt namn på genom åren. Volvo 66,343/360,440/460/480 mfl. Men bilarna har sålt här i Sverige just pga att det stått Volvo på bakluckan! Har det stått Mazda,Honda,Nissan,Toyota eller vad som helst så hade bilarna blivit betydligt mer ratade och inte alls sålt lika bra. Men att inte fler genomskådar detta är för mig en gåta.

Sedan har vi Auto motor & sport som är som en reklambrochyr för nya tyska bilmodeller och spelar på bara prestanda etc för ägare till dessa bilar är tidningens målgrupp därför är tyska bilar "bäst" ;o).

Mittemellan detta har vi Vibilägare som faktiskt enligt mej har en mycket mer nykter syn på olika tillverkare och inte favoriserar i lika stor utsträckning i mitt tycke,även om rubriken i denna artikel är felformulerad.

Läs gärna också vad dinside.no skriver om bilar. De har ingen egen bilindustri att ta "hänsyn till".......och flitiga annonsörer i tidningen som tex TV och AMS......

#8
2011-06-17 14:46

Shogun, jag håller med.
TV har haft dubbla annonsuppslag från Volvo.
Jag prenumererade på Automobil för många år sedan och de skrev lite mer nyanserade åsikter om Volvos modeller på den tiden.
Bl.a. kommer jag ihåg en test av 740 där de ansåg att det var en bil med en väghållning från förkrigstiden
(jag körde just den bilen en del och höll med helt), de avslutade testet med: "Hoppsan, nu får vi inga annonser från Volvo den här gången heller!
Några nummer senare testade man 745 och ansåg att den genom sin högre vikt på bakaxeln var överlägsen 740 och att den gick riktigt bra på vägen (?).
Ett nummer senare hade man annonser från Volvo.
Är det så lätt att köpa motortidningars åsikter?

#9
Juppe
2011-06-17 14:50

Nu är det ju så att "nöjd" är något subjektivt och har väldigt lite med något annat att göra.

Har ni hört talas om Alfister? Man kan säga att Alfister är rätt "nöjda" med Alfa Romeo, trots att bilarna knappt håller ihop.

#10
Juppe
2011-06-17 14:53

Nisse Hult. Tycker du det är konstigt att svenska biltidningar skriver mycket och generellt mer positivt om svenska märken än något annat?

Tycker du samtidigt det är konstigt att Sportprogrammen på TV oftare handlar om svenska idrottsmän och hyllar svenska insatser än utländska dito?

#11
2011-06-17 15:51

@Juppe, jag har jobbat en del med Alfa-Romeo och jag erkänner mig till de du kallar "Alfisto" och jag förstår vad du menar.
Dock är det nog en väldig skillnad på de som gillar Alfa och de som gillar Volvo.
Jag gillar Alfa, tidigare för de tekniska lösningarna som var vackra, geniala, men dyra, däremot var ju oftast bilarna veritabla rosthögar.
Numera har de ju blivit tekniskt nästan lika utslätade som en Volvo, men de är oftast väldigt vackra och de rostar inte som tidigare.
Volvoägarna däremot är sällan särskilt intresserade av tekniska lösningar och intressanta konstruktioner, de är med all rätt, mer intresserade av att bilen går som de räknat med.
Sedan har man ju genom smart marknadsföring och med hjälp av motorjournalister indoktrinerat sina ägare att de kör rätt märke.

#12
2011-06-17 18:03

Re Juppe. "Nu är det ju så att "nöjd" är något subjektivt och har väldigt lite med något annat att göra". Är det inte det viktigaste vad ägarna tycker?
Vad andra sk. experter tycker struntar väl jag i utan är jag nöjd med min bil är det det viktigaste för mig oavsett om det är en SAAB, Volvo, BMW eller Alfa.

#13
2011-06-17 19:18

Nisse Hult har hittat en riktigt "unik" undersökning från England. Där är plötsligt Chevrolet världens mest pålitliga bil. I andra undersökningar brukar de hamna nära botten. Men var och en får tro som den vill. En del tror t.o.m. på Gud.

#14
2011-06-17 23:02

En snabb granskning av Nisses jättescoop visar att de Volvobilar som är med i undersökningen har rullat mest mil av alla märken. Volvobilarna är även bland de äldsta. Detsamma gäller för många av de andra märkena (MB, BMW mfl) som hamnar dåligt i totalen. "Överraskande" nog har de superfantastiska Chevroletbilarna rullat kortast och är nyast. Nisses statistik visar egentligen inget annat än det vi alla redan vet, dvs en ny bil med få mil går sönder mer sällan än en gammal bil som rullat många mil.

Sen kan man ifrågasätta vad ett engelsk försäkringsbolag har att göra med nöjdheten hos tyska kunder.

Jag tror helt klart att Volvo är på rätt väg. Volvo är mer svenskt nu än det varit på många år. Stort sett all utveckling sker i göteborg och man behöver inte längre rätta sig efter en annan biltillverkare (eller lastbilstillverkare). Synd att så många svenskar har en sån losermentalitet. Att hacka på svenska produkter verkar vara en nationalsport. Det räcker att läsa kommentarerna här så förstår man hur illa det är. De tyska bilköparna är oerhört kräsna och kvalitetsmedvetna och det är en stor prestation att toppa den här listan.

#15
1 Tysken
2011-06-17 23:35

Konstigt att en del bara ser negativit på att det skrivs bra om svenska produkter.
Det är ju det som produceras här i landet som vi alla lever på.
Att som "Shogun" påstå att det är indoktrinering från svensk motorpress när de framhåller den inhemska bilindustrin.
Nu är det inte så att vi bor i Nord Korea, flertalet har i landet kan läsa och vi får själva bilda oss en uppfattning utifrån ett test eller ett omdömme från svensk press, vi behöver inte tycka samma som det som skrivs.
Nu fanns det en baktanke med detta från "Shogun"
Han kände sig förfördelad av "Auto motor och Sport "när de inte testade den Toyota Auris modell som han hade köpt,
Han skrev ett antal inlägg i deras forum om detta.
Det är tragiskt att någon driver ett personligt vendetta bara för att man inte fick medhåll att den Toyota modell han hade var det bästa som Japan konstruerat för mänskligheten......
"Shogun" väx upp, du är väl gammal nog för att skaffa dej ett liv .!!

#17
2011-06-18 09:29

1 Tysken.

Nja, men jag är tillräckligt gammal för att räkna ut ett och annat själv och ser ett mönster i alla tester som tidningen AMS genomför. Men vill man inte se det utan tror blint på att allt de säger är sant så gör det. Jag säger bara att inte fler reagerar på detta. Och jag väljer att tänka själv och låter inte helt en motortidning styra mitt val. För tyska bilar och ägare till tyska bilar är tidningensmålgrupp som man stenhårt riktar in sig på.

Sedan kan du ju försöka att vinkla till det varför jag anser att AMS snedvrider och alltid skriver positivt om en nyhet från Tyskland och att det beror på att de inte testat just min Auris. Och sanningen är den att denna Toyota Auris vi har är det sämsta Japan konstruerat som vi har ägt,men det har jag berättat om förut. Men om BMW byter design på en backspegel så nog fan är det en artikel med om det i AMS..........och så håller det på år ut och år in.

Du måste förstå att tidningar har olika målgrupper som de försöker nå. Men jag föredrar en tidning som VIB som riktar sig till flera och har ett helhetsperspektiv på bilägandet som inte AMS alls har. Enligt mig så är det som att öppna en reklambrochyr,men du behöver som sagt inte tycka det. Utan fortsätt och sug in allt de påstår är sant.

#19
Kalas
2011-06-18 11:50

saabnisse mfl:
Jag håller verkligen med dig! Det viktiga är väl att bilen fungerar och ser den dessutom bra ut så ger det den ytterligare poäng. Alfa är snygg samtidigt som den strama svenska desigen med den väl fungerande mekaniken gör våra bilar än mer tilltalande. Bra skrivet fortsätt så, stå på dig!

#21
2011-06-18 12:32

Jag konstaterar bara lite lakoniskt att all dessa undersökningar är av högst varierande kvalitet. Ser man närmare så kan man ibland fråga sig vad de egentligen mäter och ännu mer vilka slutsatser som dras - för att nu inte tala om rubrikerna.
Mer än så tänker jag inte fördjupa mig i detta, för då skulle det behövas en helt egen artikel.

Från att ha tyckt att Volvo förvisso gjort tämligen stryktåliga men ack så tråkiga bilar, har jag vänt till att tycka att de nu gör trevliga bilar med viss personlighet, bra kvalitet rent generellt inklusive ett mycket bra rostskydd och med spetsteknik.
Många må tycka att alla bilar erbjuder samma saker, men ACC, stolar och deras inställning, stolsvärme, ljudanläggning med mera kan fungera väldigt olika - och där står sig Volvo bra (liksom Saab, om än kanske inte lika pålitligt).

#22
Juppe
2011-06-18 12:42

Notre m.fl. För att förtydliga vad jag menade. Att vara nöjd med sin bil är något subjektivt. Jag säger inte att det är dåligt, jag säger bara att det inte har något med faktisk kvalitet eller felstatistik att göra. Man kan vara nöjd med sin bil/märke trots att det inte är världens bästa, alla kategorier. (därav min parallell till Alfister)

Jag kan tänka mig att t.ex Volvo ger en liten exklusiv och exotisk känsla hos amerikaner. Skandinaviskt ren interiör, krocksäkra och ett kanske förnuftigt val i amerikaners ögon.

#30
2011-06-19 00:48

Och SAAB kunde inte mätas för dem sålde inga bilar.

#36
2011-06-19 16:09

Som flera påtalat tidigare, så är nöjdhet inte något absolut mått på kvalitet Många menar dessutom att inte heller kvalitet är något objektivt, utan endast visar förväntansuppfyllnad.

#37
2011-06-19 16:22

Lägg märke till kommentaren "Tillverkare som deltog i undersökningen men där underlaget var för litet":
Subaru hade nog varit i topp även där..

#50
2011-06-19 21:25

Den tyska undersökningen har lite konstig beräkningsunderlag. Tror inte riktigt den stämmer.
Men onekligen Volvos förra modell S40 får höga betyg för kvalitet i flera u.s. Ex v nr 6/100 bilar i en engelsk u.s. http://www.reliabilityindex.com/top-100.
Urtråkig bil verkar det vara men tydligen bra.
Senaste modellen inte så bra betyg dock.

#51
2011-06-20 08:49

Jag har nu tagit bort ett tiotal kommentarer som inte höll sig till ämnet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#52
2011-06-20 14:14

Dekra som är Tysklands största industri och verkstadskontrollorgan gav inget högt kvalitetsbetyg för vare sig Volvo eller Saab. Vare sig Volvo eller saab fanns med bland dom 10 bästa bilmärkena. Audi A6 och några Opelmodeller (Insignia) toppade och därefter kom Subaru och Toyota. Övriga Tyska bilar återfanns på 7-12 plats. Dekra gör en analys baserad på verkstädernas och försäkringsbolagens reparationer på bilar med nybilsgaranti. Dessutom ingår bilar som byts in, där åtgärder före försäljning vägs in.
Kundenkäter blir aldrig rättvisande. Jag har själv fått erbjudanden, men vägrat delta på grund av allt för vaga/konstiga frågeställningar.

#53
2011-06-23 23:44

Frågeformulären skall bli enklare och frågorna färre.

3-5 frågor (behövs inte mer) och betyg från 0-6 el. 0-4.

#54
2011-06-23 23:52

http://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.