Bild
Nästa artikel
Volvos nya motorvägspilot ska själv kunna ta över körningen under vissa förhållanden på utvalda motorvägar.
Volvos nya motorvägspilot ska själv kunna ta över körningen under vissa förhållanden på utvalda motorvägar.

Volvo gör tvärt emot Tesla – här är tekniken till nya motorvägspiloten

Nyheter

Tesla har både hyllats och sågats för Autopilotsystemet. Nu utvecklar Volvo ett nytt system med teknik som Elon Musk dömt ut – och som till skillnad från Autopiloten bara kan användas på utvalda vägar.

Volvo har stora planer för självkörningstekniken som ska dyka upp i nya modeller under de närmaste åren, och som ska innebära att bilarna kan ta över körningen i fler situationer än i dag.

I förra veckan kom beskedet att Volvo ska använda så kallad lidarteknik för att hålla koll på omgivningen. Nästa generation Volvo XC90, som blir ett år försenad och dyker upp 2022, får en integrerad lidarsensor i taket som tillval.

Tekniken blir tillgänglig på Volvomodeller som bygger på den uppdaterade versionen av märkets stora plattform som kallas SPA 2. Först ut blir alltså nästa XC90.

Döms ut av Elon Musk

En lidarsensor skickar ut laserljuspulser för att kunna avgöra var olika föremål befinner sig. Systemet skannar av omgivningen och kan bygga upp en tredimensionell realtidskarta, och ger enligt Volvo möjligheter som inte finns med enbart kameror och radarsensorer.

”Lidar är den perfekta plattformen för säkert beslutsfattande i komplexa miljöer vid höga hastigheter”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Därmed tar Volvo ett beslut som går tvärt emot Teslachefen Elon Musk. Han har tidigare dömt ut lidartekniken och sagt att alla biltillverkare som förlitar sig på den är ”dödsdömda”, och hävdat att Tesla kan uppnå samma exakthet med annan teknik. Han har dock fått mothugg från flera experter.

Nya Volvomodeller som bygger på den kommande SPA 2-plattformen får en lidarsensor som tillval.
Nya Volvomodeller som bygger på den kommande SPA 2-plattformen får en lidarsensor som tillval.

Kan ta över körningen på vissa motorvägar

Volvos nya ”motorvägspilot” kallas Highway Pilot och gör det möjligt för bilen att själv ta över körningen på utvalda motorvägar. Då tar även Volvo på sig det rättsliga ansvaret om något går fel.

En av de viktigaste säkerhetsfinesserna med Highway Pilot blir enligt Volvo att det bara kommer kunna aktiveras på utvalda vägar som Volvo i förväg bedömt som godkända. Även det är en skillnad mot Tesla, där Autopilotsystemet kan aktiveras på flera olika typer av vägar som inte i förväg har granskats av Tesla.

– Det här blir inget helt självkörande system som kan ta dig från dörr till dörr på vilken gata som helst oavsett trafiksituation eller väder. Vi definierar i vilken omfattning systemet kan vara säkert att använda med kirurgisk noggrannhet, säger utvecklingschefen Henrik Green i en intervju med Automotive News.

Enligt honom är motorvägar rätt ställe att börja på eftersom de används av väldigt många bilister samtidigt som miljön är mer kontrollerad än en stadsmiljö med fotgängare, cyklister och annat. Han berättar att systemet kanske inte kan vara igång om det snöar eftersom det ställer till problem för sensorerna.

Sensorn ska hjälpa bilen hålla koll på omgivningen och komplettera kamerorna och radarsensorerna.
Sensorn ska hjälpa bilen hålla koll på omgivningen och komplettera kamerorna och radarsensorerna.

Byggs ut med mjukvaruuppdateringar

När Volvos motorvägspilot är igång kan föraren ta händerna från ratten och blicken från vägen. Antalet områden där bilen kör själv kommer utökas över tid med hjälp av uppdateringar via nätet.

– Vi måste verifiera och validera de delar av motorvägarna där vi kan aktivera funktionen. Vi bygger in den funktionaliteten som en hårdvarulösning i våra SPA 2-bilar, säger Henrik Green.

Just nu jobbar Volvo bland annat på att avgöra hur bilen ska lämna över ansvaret till föraren om det behövs – till exempel hur mycket tid föraren ska få på sig att ta över körningen om en nödsituation närmar sig eller om motorvägen tar slut.

Henrik Green vill inte svara på exakt vilka vägar som blir först ut, men säger att Volvo har goda relationer med svenska myndigheter och att ”viktiga pendlingsmotorvägar i nyckelstäder” först ska bli godkända för att använda Highway Pilot.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-05-11 12:19

Elon får säga vad han vill. LIDAR är överlägset för förståelsen att något är i vägen.
Sen är det inte samma sak som att något blir rätt för det (Uber).
Det är inte heller samma sak som att bilen vet ett skvatt om bilkörning.

#2
2020-05-11 13:42

De 3D-bilder som lidarsensorer kan skapa tycker jag personligen är helt fantastiska. Sedan ska det ju också finnas program och processorer som samverkar till en rimlig tolkning av intrycken. Får man till det så ligger ett mänskligt vridbart huvud med två ögon och en hjärna väldigt långt efter. 5G ger väl också möjlighet för bilar att hålla reda på varandra varvid andra faror kan prioriteras upp.

#3
2020-05-11 13:49

Det här låter som en rimligare approach till självkörande bilar än teslas. Hade inte de lovat robottaxis typ detta år? Det känns oerhört långt bort med dagens teknik.

#4
2020-05-11 16:05

K_Klabbe: Det handlar om val av sensortyp. En LIDAR gör inte misstaget och tro att en blank tankerbil är en del av himlen och får därmed förarens huvud kapat (Tesla). Tesla väljer att säga att "Kan en människa förlita sig på bara video så kan vi också.". Bara att Tesla, som alla andra, underskattar hur ofantligt svårt det är att tolka indata om man i praktiken inte är människa själv.
Volvo väljer att säga. "Det här är för svårt. Vi måste ha ett instrument som med säkerhet kan säga att något fanskap är i vägen för bilen, oavsett om vi vet vad det är eller inte".

#5
2020-05-11 16:29

Fast Tesla har ju även radarsensorer och ultraljudssensorer, inte enbart kameror. Radar torde kunna upptäcka om det är en vägg framför bilen. Säkerheten med Teslas autopilot har ju visat sig vara mångdubbelt högre än när människor själva kör bilarna. Hur väl Volvos teknik funkar får vi väl utvärdera när de kört o loggat o jämfört lika många miljarder mil som Teslas autopilot. All spekulation fram tills dess är just spekulation.

#6
2020-05-11 16:56

Robottaxi låter bra !

#7
2020-05-11 17:26

Absolut det förstår jag, min kommentar var lite offtopic angående teslas vidlyftiga löften om hur bra deras självkörande funktioner är. Resonemanget som Volvo verkar föra i artikeln verkar vettigare.

#8
2020-05-11 18:18

Raywave: En LIDAR är oerhört precis jämfört med en RADAR. En LIDAR som är en laser kan verkligen rita ett objekt på millimeterprecision, med millimeterpixlar (beror på hur mycket man samplar och på vilka avstånd). En radar kan ha andra fördelar. Nu går det ju att beamforma en radar, men till en LIDARs precision når de inte. Ultraljudsarrayer är för bilens omedelbara närhet (antal meter). En fasad ultraljudsarray har inte kapaciteten att se på längre avstånd.
En Radar är mer: "Det är en blobb i vägen".
En LIDAR är mer: "Det är en ful vit(?) snubbe med skägg, och han pekar finger åt dig, i vägen."

#9
2020-05-12 10:40

Milky - såklart, men LIDAR lider av andra problem. T ex är det för långsamt för att hinna upptäcka förändringar i den uppritade bilden om du kör i hög hastighet. Det är väl det som varit huvudargumentet mot LIDAR. Leder till att man måste använda flertal LIDAR och oerhörd processorkapacitet vilket gör det extremt dyrt. Tesla använder ju infon från radarn i kombination med info från kamerorna, bara en radar vore ju rätt oanvändbar... Men som sagt, man kan påstå vad man vill, det är data från verkligheten som krävs för att underbygga påståendena. När Volvo kan visa att LIDAR leder till säkrare och bättre fungerande autopilot så tror jag på dem. Fram tills dess är det ren spekulation.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.