Bild
Nästa artikel

Volvo Concept Universe – ny lyxbil

Nyheter

Volvo presenterar en ny lyxsedan på bilmässan i Shanghai. Volvo Concept Universe är en försmak på en ny modell som lanseras 2013.

Volvo slår på stora trumman på sin första bilsalong i Kina med kinesiska ägare. Nya konceptbilen Volvo Concept Universe premiärvisar en ny flaggskeppsmodell.

– Concept Universe ger en glimt av vad köparna kan vänta sig av vår nästa stora sedan, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar, och fortsätter:
 
– Shanghai är den perfekta platsen för en världspremiär av en utsökt bil som är skräddarsydd för de mest krävande lyxbilskunderna.

Bilen är konstruerad med Kina särskilt i åtanke, där nyrika kineser törstar efter stora prestigebilar, gärna med mängder av utrymme i baksätet.

Former från PV
Volvo Concept Universe har en coupéliknande taklinje och mäter omkring fem meter mellan stötfångarna. Enligt Volvo har inspiration hämtats från klassiska Volvomodeller – och nog kan man ana vissa drag från PV i motorhuvens former. Sidorna med tydliga skuldror är i sin tur hämtade från nya S60.

Som modet för konceptbilar föreskriver är dörrarna till baksätet upphängda i bakkant. Andra detaljer värda att notera är den glimrande grillen och baklyktorna som kopplats samman med en horisontell ljusslinga.

Volvo beskriver inredningen som ”förarinriktad” fram med mörkare färger och ”avkopplande” i baksätet med ljusare toner. Genom kupén sträcker sig en förlängd mittkonsol till det strikt tvåsitsiga baksätet. Centralt på instrumentbrädan återfinns en stor pekskärm, som enligt Volvo närmar sig handen när man sträcker sig efter den. Även i baksätet finns en pekskärm.


Volvo avslöjar i dagsläget inget om tekniken under skalet.

Ny plattform
Konceptbilen bygger på helt nya plattformen SPA (Scalable Platform Architecture) som så småningom ska utgöra grunden för samtliga stora och mellanstora Volvomodeller.

– När vår kommande lyxsedan anländer inom några år, så kommer den att vara bland de första Volvobilar som byggs på den nya skalenliga plattformen. Samtliga våra stora och medelstora bilar kommer så småningom att baseras på SPA, säger Stefan Jacoby.

En avskalad produktionsvariant av Volvo Concept Universe ska tillverkas i Volvos nya fabrik i Chengdu, i sydvästra Kina. Anläggningen öppnar 2013.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo Concept Universe?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-04-19 08:52

Den är ganska snygg i allt utom fronten som är riktigt asful. Men kanske kineserna gillar såna fronter.

#2
2011-04-19 09:08

I helhet en ganska snygg bil. Fronten är ett mindre problem som kan och enligt Volvo chefen ska fixas före före produktion. Fronten har nog utformats på det sättet för ett syfte. I detta fall så kanske det representerar universum?

#3
2011-04-19 09:10

Håller med Raymond. Fronten är verkligen inte snygg! Däremot är bilen snygg bakifrån och snett bakifrån. Flera tillverkare har börjat med bakljusarmaturer med mer skulpturala, svepande linjer. Betydligt snyggare än de kromade blingblingklumpar som var vad som gällde ett tag.
Den insvängda midjan är kanske lite väl anorektisk, men tar åtminstone ner höjdintrycket av det plåtsjok som trendnissarna förser sina bilar med som en följd av de överrivet låga sidofönstren som, också moderiktigt, avslutas med en utdragen nerförsbacke, tänkt att ge coupéstuk. Som vanligt är väl baksätet, och då främst insteg och takhöjd ett skämt. Den utdragna bakrutan brukar också innebära att bakluckans öppning mest liknar ett brevinkast, men här ser de ut att ha tänkt till. Hur bakljusarmaturen delas går dock inte att se.
Interiören är, som så ofta, väldigt överdriven till den grad att den är meningslöst att ha någon åsikt om.

#4
2011-04-19 09:32

Mercedes konceptbil för A-Klassen sågades av en rad proffstyckare här i spalterna, men den (Mercedesen) är ju ursnygg redan som den är jämfört med denna uppkräkta pizza. Att det är kineser som har ett finger med i spelet syns lång väg: Kopieringen av Audi A5/A7 och inlåningen av en lång rad linjer från engelska bilar är påtaglig. Skillnaden mellan Volvon och de övriga uppräknade är de övriga åtminstone har gjort snyggt, gjort rätt och framförallt gjort eget.

#5
Raymond K
2011-04-19 09:43

Herr Ober!
Man behöver inte vara proffs för att tala om vad man tycker om designen på en bil. Antingen gillar man den eller inte. Jag gillar inte nya A-klassen men har förstås inte gillat föregående A-klasse heller.

#6
2011-04-19 10:24

KaptenOberkommando, det finns ett antal tankelekar kring detta med regler som inkluderar sig själva.

Ett exempel:
"Alla regler har undantag". Detta är en regel - alltså har den undantag enligt sin egen innebörd. Eftersom den har undantag så finns det således regler som inte har undantag. Slutsatsen blir att regeln inte stämmer.

Här har vi ett liknande fall.
I spalterna skriver ett antal proffstyckare, enligt dig. Vilken kategori tillhör du själv?
Onekligen tycker du ju en hel del.

#7
2011-04-19 10:25

Detta koncept förevisat på bilder är ju så där lagom imponerande. Men färdig bil och verklighet kan ju ge ett betydligt positivare intryck.

#8
2011-04-19 10:34

Den var ful den! Vart tog Volvo-DNA:t vägen? Detta är ingen Volvo, det är möjligen en kines-Volvo. Kunde varit vad som helst.

#9
2011-04-19 10:40

Jag gillar vissa saker med bilen.

1. De överdrivna kanterna vid midjan är nu mycket slankare och då ser bilen mycket sportigare ut.

2. Baklinjen ser mycket läcker ut även om den förmodligen kräver gymnastiska övningar i den högre skolan för att komma in i baksätet.

Men vissa saker är ju skrämmande fult.

1. Grillen ser ut som vilken 14-årig "blingare" som helst har gjort den. Kunde man verkligen inte kommit fram med en mer unik design? Såna där mönster gör man när man kladdar i ett block under ett telefonsamtal.

2. Gillar inte den intryckta sidan, det gör att bilen ser krockskadad ut.

3. Jag antar att bilen vänder sig till riktigt rika kineser för annars kan jag inte begripa varför man ska ha en helikopter-platta på motorhuven.

#10
2011-04-19 11:10

Det kanske är en design som går hem i Kina, det är väl vad som är meningen.
I USA och Europa passar det nog inte så bra.

#11
2011-04-19 11:42

Tycker ju inte alls den var snygg. Lyktorna fram ser ju oproportionerligt små ut på den stora bilen. Tycker däremot att grillen är ganska fräck.

I övrigt ser den inte Volvo ut, var är t ex skuldrorna eller "cat walken" som de kallas på Volvospråk?

Den runda formen och storleken gör att den påminner lite om nya Saab 9-5.

Nu är ju detta bara en konceptbil, så jag tar formspråket med en nypa salt.

#12
2011-04-19 11:43

snygg bil i stort men fronten var verkligen inte bra

#13
2011-04-19 12:11

Vi svenskar (och andra) måste lära oss en sak!
Kineser har en annan smak än vi svenskar.
Kineser har däremot INTE SÄMRE smak än vi svenskar. Verkar som en del kommentatorer har den åsikten.
Om och när denna bil kommer till Sverige och Europa kommer säkert en hel del förändringar.
Mycket sygg bil. Bättre och bättre varje gång man ser. Bra att Volvo går sin egen väg. Är en liten tillverkare och måste ha bilar som syns!!

#14
mendefera
2011-04-19 12:14

ugly like hell! den går säkert med ris och currysås också. Kommer bli flopp med kinesiska delar under huv, fast bätttre än volvos skräp motorer och delar förstås. Kommer aldrig köpa ens åka i svenskit.

#15
Raymond K
2011-04-19 12:22

Linus vi skriver inte här vad kineserna tycker om Volvon. Vi svarar bara på vad Fredrik frågar oss.
"Vad tycker du om Volvo Concept Universe?"
Ingen här klagar väl på kineserna om dom gillar denna bilen.

#16
2011-04-19 12:55

Snygga linjer frånsett fronten och den förskräckliga Duett / Pv huven, fronten ser amatörbyggd ut...

#17
2011-04-19 14:21

Gillar backspeglarna! Tycker på det hela taget att den är snygg, bortsett från... ja, just det: fronten. Vilken styggelse!

#18
2011-04-19 17:38

Vart Volvo-DNA:t tog vägen? Det sitter ju där - hela fronten ser ju ut som en gammal Duett, och den där grillen ser ju ut precis som dem epatraktorkillarna brukade slöjda till sina Duett-epor.
Kommer det en variant med spindelväv och spindel också? Och kommer det att finnas ett utrustningspaket med upprättstående avgasrör, påmålade eldsflammor och långhårig plyschinredning att välja till?
Och vad heter "Den ÄR laglig, snutjävel" på mandarin?

#20
2011-04-19 18:43

RE: Raymond K
Jo då, du har helt rätt men vissa kommentarer här är av typen "bilen är ett missfoster". Inte jag tycker......utan mer ett konstaterande av fakta. I detta fall, tycker jag, finns inga fakta. Allt är en fråga om tycke och smak.
Själv tror jag, att när dom anpassat bilen till svensk och europeisk smak, kommer den att bli en fullträff.
Säkert också bättre i verkligheten än på bild. Verkar så av kommentarerna av de journalister som finns på plats. Kanske också en bil det tar ett tag att vänja sig vid. Växer med tiden.

#21
2011-04-19 18:46

Jättekul designidè av Volvo men har svårt för grillen. Undrar hur mycket av designen som kommer att leta sig fram till produktionsmodeller?
Hoppas för övrigt att samarbetet med Ford som gav så fina köregenskaper i de nuvarande modellerna smittar av sig även på den nya PSA-plattformen som omtalas i artikeln...

#22
2011-04-19 19:46

Intressant bakdel, men gillar inte alls fronten. Det är något med de små lyktorna i förhållande till mängden "plåt" som jag inte tycker gör att det blir harmoni i fronten.

#23
2011-04-19 19:50

Såg just bilen i "verkligheten". (På TV). Minst en klass bättre än bilder blev intrycket.

#24
2011-04-19 20:03

en sån vill ha!

#25
2011-04-19 21:02

Front a la 2011 års Volvo PV544? Ser Volvosläktskapet, känns dock som de gjort den en gnutta för ful och steril.

#26
2011-04-19 21:31

Ojsan, det var en rejält fult bil - även med volvo-mått mätt (de har ju en del riktigt fula bilar på sitt samvete).
Men den är ju tänkt för Kinesiska marknaden - den kanske funkar där?

#27
2011-04-19 22:49

Herregud, vad tänkte volvo när man ritade den där fronten?? Ser ut som om en drogad Chris Bangle lekt med vektor-effekter i photoshop...

#28
Gert Andersson
2011-04-20 08:02

Vafaan, detta känns inte PV utan mer som ett skämt hela bilen.

Men alla Volvo och Saabar är numera fula. Tack och lov. Hoppas båda går i konkurrs.

Nu till det positiva med denna. PV-dragen skulle kunna vara snyggare men kul tanke iaf. :)

Men bilen är steril och tråkig. Den ut som en gammal Geely. Kul att bilar börjar få mindre framlyktor igen, ett tag kändes det som framlyktor med bil istället för bil med framlyktor. Snyggt?

Men noll Volvo Volvokänsla. Tråkig, ful. Varför grill och framlyktor i stötfångaren?

Äckligt steril och övermodern in- och utv. Något man tröttnar på, får huvudverk av och som blir ute direkt.

Lite mindre plastig än andra Volvos men denna ska ju vara mer premium så... Stötfångaren går inte halvägs upp till framrutan som S60 t ex.

Sparka volvos designchef. En gammal skum gubbe precis som alla andra i ledningen.

Nej. Passat är modern men tidlös. Ser premium ut. Hellre en sådan. Tidlös men tillräckligt modern för att folk ska byta från förra till den nya. Smart.

Och tryggt nybilsköp då andrahandsvärdet på beg är bra eftersom den är tidlös och inte skiljer sig extremt från nyare passater.
Kul dessutom att passat ser passat ut oavsett årsmod.

#29
subaru forever
2011-04-20 12:11

Påminner lite om en geleråtta, sladdrig och oformlig. Inga märkesspecifika detaljer, inga sammanhållande karosslinjer. Som konceptbil: ok. I verkligheten: tveksamt. Ett litet plus dock: strålkastarna sitter där de skall, i fronten, inte uppepå framskärmarna som på de flesta nya bilar.

#30
Gert Andersson
2011-04-20 17:08

På tal om framlyktor. Vem har inte blivit bländad av diverse bulliga minibilar vars framlyktor sitter precis så att de bländar föraren i mötande bil. Tänk er kaoset när dess ägare xenonkonverterar!!!

#31
2011-04-20 23:47

Det är väl knappast någon som xenonkonverterar?! För 5 år sedan, i USA kanske, när Xenon var "coolt". Dessutom är det lag på automatisk höjdreglering på Xenon. Så du blir nog inte mer bländad av dom än andra. Lamporna sitter väl maximalt 10-15 cm högre/lägre än på andra bilar på extremfallen, och på bländavståndet, typ runt 100 meter eller så, har väl det absolut ingen betydelse? Det är inte Xenonbilar du sett Gert? Dom ska man inte stirra i vitögat...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.