Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo Cars ska göra prototyp med fossilfritt stål

Publicerad 2021-06-16 09:40 (uppdaterad 2021-06-16 12:39)
Volvo Cars ska ta testa fossilfritt stål från SSAB i en konceptbil. Men det är ännu oklart om och när det kan användas i stor skala.

Efter vårens besked att SSAB ska leverera fossilfritt stål till lastbilstillverkaren AB Volvo är det nu klart att även Volvo Cars blir en del av projektet.

Tanken är att biltillverkaren ska bygga en prototypbil med det nya stålet för att testa om det fungerar säkerhetsmässigt, säger de till DN. Det är inte klart om de kommer använda en befintlig modell för testerna.

Det råder också oklarheter kring hur bilpriserna skulle påverkas av det nya stålet, som är dyrare att tillverka. Volvo Cars inköpschef Kerstin Enochsson säger till Svenska Dagbladet att hon räknar med att priserna kan gå upp, men tillägger att hon inte vet säkert hur det kommer bli.

Volvo Cars är en viktig kund, säger SSAB:s vd Martin Lindqvist till DN. 10–15 procent av vikten i en modern Volvo utgörs av deras höghållfasta stål som används till krockstrukturer och annat som ställer höga krav på materialet.

Det var förra sommaren som SSAB invigde pilotanläggningen Hybrit i Luleå tillsammans med Vattenfall och gruvbolaget LKAB. 

Anläggningen använder en ny teknik för att tillverka stål där gas ersätter koks för att ta bort syret från järnmalmen, vilket dramatiskt minskar utsläppen av koldioxid. Just nu används naturgas, men tanken är att man i framtiden ska använda fossilfri vätgas.

Traditionell ståltillverkning med koks står för en betydande del av världens koldioxidutsläpp. 10 procent av Sveriges årliga utsläpp kommer från SSAB:s masugnar.

Just nu finns två satsningar på fossilfri ståltillverkning i Sverige. Bortsett från Hybrit finns också H2 Green Steel, som ska börja bygga ett stålverk utanför Boden år 2022 med planerad produktionsstart två år efter det.

SSAB hoppas på att kunna producera det fossilfria stålet i kommersiell skala år 2026.

Volvo Cars har som målsättning att bara sälja elbilar efter år 2030, och tio år efter det vill de att hela produktionsprocessen ska vara koldioxidneutrala.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.