Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo blir dyrare och mer ”suvigt”

Publicerad 7 mars 2017 (uppdaterad 7 mars 2017)
Volvochefen Håkan Samuelsson presenterar nya XC60 på bilsalongen i Genève.
Volvo ska bli ett utpräglat suv-märke och tjäna mer pengar på dyrare bilar.
XC60 är inte den enda nya suven från Volvo som börjar säljas 2017. Senare i år kommer också lillebror XC40.
 
De högbyggda modellerna blir oerhört viktiga för märket, enligt vd Håkan Samuelsson:
 
– Om man ska säga två bilar som verkligen är viktiga för Volvo är det XC60 och XC40, säger Håkan Samuelsson och fortsätter:
 
– Redan i dag står suvar för halva bolagets försäljning i volym och mer än halva i lönsamhet. Vi är redan i dag ett väldigt suv-intensivt bolag men vi vill öka den andelen ytterligare. Vid årets slut kommer vi ha tre suvar och då ligger vi långt över 50 procent andel suvar. Det är viktigt för vår tillväxt och lönsamhet.
 
Tanken är att Volvo ska sälja dyrare bilar och på så sätt tjäna mer pengar.
 
– Vår nya generation bilar kommer att ha ett högre värde och därmed ett högre pris. Det är en del av vår strategi för att bli mer lönsamma. Vi vill göra attraktivare bilar så att vi får upp prisnivån på nivån där våra premiumkonkurrenter ligger. Då behöver vi bättre bilar med bättre teknik och det är det som våra nya bilplattformar ger oss, säger Håkan Samuelsson och konstaterar:
 
– Kort sagt kommer priserna på våra nya bilar att bli högre.
 
Nya XC60 kostar från 422 900 kronor vid introduktionen senare i vår. Då handlar det om bensinmotorn T5, fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda och utrustningsnivån Momentum.
 
När det gäller dieselmotorer börjar priserna från 435 900 kronor för D4 AWD Momentum. Det är en prisökning på 16 000 kronor jämfört med vad gamla XC60 D4 Momentum kostade 2016.
 
Håkan Samuelsson
har förståelse för att vissa tycker att XC60 har blivit dyr.
 
– Ja, det kanske många tycker. Men samtidigt säljer den här bilen bättre än Audi och BMW och Mercedes, inte bara i Sverige utan i hela Europa, säger han och fortsätter:
 
– Det är ju ingen bil som vem som helst kan köpa. Man köper inte en sådan bil om man är ute efter en väldigt billig bil. Den kommer att ligga på en prisnivå som är jämförbar med konkurrenterna, det betyder att det är en dyr bil. Samtidigt är den mest såld i sitt segment i Europa, så den är väldigt attraktiv och det måste den fortsätta att vara.
 
Enklare varianter av XC60, med framhjulsdrift och lägre motoreffekt, kommer att lanseras senare.
 
– Vi måste också ha varianter som kommer ner i prisnivå, säger Håkan Samuelsson.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvos strategi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-03-07 18:52
Axa

Frågan är väl om det blir lika stor succé med denna modell som med förra? En stor anledning var ju att priset på förra modellen låg bra till, vilket man inte kan säga om denna.

#2 • 2017-03-07 19:26

Zlatans fakturor måste betalas på något sätt. :-)

#3 • 2017-03-07 20:20
Raphael

Volvo lämnar folkbilen, folkhemmet och blir ett märke bara för de rika. På ett sätt är det tråkigt, men Volvo nischar in sig och kan kanske överleva som en nischtillverkare med enbart SUV:ar i sortimentet. Men vad gör Volvo när SUV-trenden är över? När alla har SUV, när man möter SUV i varje gathörn, i varje P-hus och vid varje rödljus (så är det ju nästan redan nu) vad gör Volvo då? Kommer Volvos kunder verkligen vilja ha en SUV när alla bilar är SUV och ser ut som Volvo? Jag tror inte det. Jag tror SUV är övergående. Trenden kanske håller i sig en ja 5 år till, kanske t o m 10 år . Sen kommer köparna leta efter något annat.

#4 • 2017-03-07 20:34
Styggavargen

Kort sagt, inga nya vanliga modeller kommer tas fram utan bara SUV's. Hela världen tycks har fått hjärnsläpp? Alla andra kommer att få följa efter för att ha en krock-kompatibel bil, och åter få tillbaka sikten som numera skyms allt mer av det ökande antalet SUV's. Egentligen helt sjuk trend.

#5 • 2017-03-07 20:58
Tvärnit

Få tycks begripa att "billigt" i stora volymer är vad som är brödet i ett märke.
Volvo har klarat sig som ett svenskt märke med volymer på hemma marknaden utan att vara varken det ena eller andra och dessutom ta bra betalt för sina bilar men marknaden har krympt och då kommer det till att ta väldigt bra betalt per bil.
Jag tror inte att Volvo är kvar så länge till då Volvos modellprogram saknar bredd, att bara göra premium eller i vart fall ta betalt som att, det går inte längre.
Volvo som typ Lexus? Ja om de i Kina tar fram billigare "Volvo"modeller och vinner marknader med dem så som Toyota har gjort.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-07 21:05
Tvärnit

Styggavargen. Trender kommer och trender går. Ett stalltips ifrån mig är att SUV trenden redan är över, vi ser nu svansen, den sista karamellen och de som är efter, coupe kommer.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-07 21:06
Mattse

Det värde som Samuelsson pratar om handlar om kundernas upplevda värde. Inte att bilarna produktionstekniskt blir värda mer. Tvärt om. Det är betydligt billigare att bygga denna modell än föregångaren.

Just nu är Volvos strategi helt rätt då kunderna för tillfället värderar Volvo högt och är villiga att betala mycket för bilarna. Samtidigt är det lite vanskligt att basera nästan hela sin verksamhet enbart på kunder som värdesätter stora och dyra bilar. Rätt som det är kan opinionen svänga och det är kanske inte inne med SUV eller stora 2-tons bilar längre. Då gäller det för Volvo att ha andra mindre modeller i portföljen samt ännu viktigare att ha kunder till dessa. För med denna satsning på enbart dyra modeller i dagsläget så kanske en del kunder lämnar Volvo för att hitta till andra märken.

#8 • 2017-03-07 21:31
EnannanRobban

Fast även om Volvo ser SUV som mer än 50% av sin försäljning så har de fortsatt fullt fokus på S/V90 och kommande S/V60 och även V40.
Sedan finns säkert möjlighet att Lync&CO blir Geelys volymbilar på vissa marknader, säkert även här då den är lite "halv-Svensk"

#9 • 2017-03-07 22:02
J.L

Styggavargen har rätt, värden har fått hjärnsläpp, åtminstone den mer välbeställda. Volvo försöker väl snarare haka på mänsklighetens fåfänga med tyngre mer trögdrivna bilar (luftmotstånd) och uppenbarligen lyckas man bra. Dock att kalla Volvo
premium är nog inte riktigt rätt. Volvo har svårt att bli premium men kan likt Jaguar uppfattas som en exklusiv bil på vissa marknader. Det kanske är lite som den amerikanska bilindustrins peak på 50-60 talet man packar om och växer på alla ledder till med kvalitetsbekymmer som följd, dess att marknaden minskar och tillvaron blir tuff.

#a • 2017-03-07 22:56
Gunnar Lindberg

Lugn alla oroliga. Volvo gör helt rätt, ökar försäljning och vinst. Vad som kommer att efterfrågas om tio år vet varken vi, Volvo eller andra tillverkare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.