
Volvo har släppt fler detaljer om nya generationen XC70. Det gamla modellnamnet väcktes till liv tidigare i år.
Volvo XC70 är en laddhybrid med betydligt längre elräckvidd än dagens modeller. I den kinesiska, och väldigt ”tillåtande”, körcykeln klarar bilen över 20 mil på el.
Jämfört med andra laddhybrider ska också laddningen gå snabbare: 0–80 procent ska ta 23 minuter, och bilen kan dessutom dela med sig av strömmen till andra prylar (så kallad V2L-funktion).
När bilen lanserades uppgav Volvo att den först skulle börja säljas i Kina. Nu skriver Volvo att XC70 också ska lanseras i Europa ”i ett senare skede”, men i vilka länder och när det ska ske är oklart.

Volvo släpper också fler bilder på XC70, och mest intressant är interiören. Den domineras nämligen av en liggande pekskärm, liknande den i Tesla samt koncernsyskonen Polestar och Zeekr, och den fysiska volymratten är ersatt av en rullist.
Den digitala skärmen framför ratten ser dessutom ut att vara något större än i EX90. På utsidan noteras infällda dörrhandtag.
– Nya XC70 är ett väldigt attraktivt val för kunder som vill ha fördelarna med eldrift men inte är redo att välja en helt eldriven bil, säger Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson.