
Volvo ska väcka liv i modellnamnet XC70, den här gången som en laddhybrid. Modellen är främst tänkt för Kina men kan även säljas i andra länder.
Volvo XC70 får märkets längsta elräckvidd hittills i en laddhybrid: upp till 20 mil utlovas, åtminstone enligt den kinesiska körcykeln.
I övrigt var det ont om tekniska detaljer när modellen presenterades, men tack vare Volvos ansökningshandlingar till kinesiska myndigheter avslöjas nu fler uppgifter.

Volvo XC70 ser ut att få ett batteripaket på 21,2 eller 39,6 kWh beroende på version, och en officiell räckvidd på mellan 10 och 18 mil enligt CLTC-körcykeln.
Tjänstevikten hamnar på mellan 2 110 och 2 275 kilo på den kinesiska marknaden. Som jämförelse väger laddhybriden Volvo XC60 T6 in på 2 093 kilo, men den siffran gäller enligt EU:s beräkningsmetod.
Under huven finns en 1,5-liters turbomotor med 163 hk som levereras av koncernbolaget Aurobay. Några uppgifter om elmotorer eller priser finns ännu inte.
Hybridbilar med förlängd räckvidd har blivit högsta mode i Kina och flera tecken pekar på att modellerna även kan bli populära i Europa. Enligt biltillverkarna ska de räknas som elbilar eftersom de i första hand körs på eldrift, och eftersom förbränningsmotorn inte driver hjulen utan laddar upp batteriet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (20)
- Igår 22:40 J.L skrev: VolvoCars är…
- Igår 22:11 VolvoCars är kinesiskt och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.