Bild
Nästa artikel
Volvo återkallar – problem med stol

Volvo återkallar – problem med stol

Nyheter

Passagerarstolen på vissa Volvo-modeller kan skjutas fram så långt att den utgör en risk om krockkudden löses ut. 169 bilar återkallas i Sverige.

Volvos fabrik i belgiska Gent har för vissa modeller missat att montera ett så kallat ändstopp till elektriskt justerbara passagerarstolar.

– Det är möjligt att man kan köra fram stolen för långt. Man kan alltså sitta för nära krockkudden, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personvagnar.

Vid en kollision riskerar krockkudden att orsaka skador på en person i passagerarstolen.

169 bilar i Sverige
Modellerna som omfattas är Volvo S40, Volvo S60 och Volvo V50 av årsmodell 2009 till 2011 samt Volvo XC60, årsmodell 2010 och 2011. Endast bilar med manövrerbara passagerarstolar berörs.

Totalt återkallas 15 000 bilar över hela världen, varav endast 169 i Sverige. Inga olyckor orsakade av problemet har rapporterats.

Återkallelsen är planerad, men ännu har bilägarna inte meddelats.

– Som vanligt försöker vi göra det så snabbt och smärtfritt som möjligt, säger Bo Larsen.

Så sent som i slutet av november återkallade Volvo även 11 500 bilar för ett problem med abrupta motorstopp.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos återkallelse?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
2010-12-07 13:45

3 återkallelser inom en vecka.... Hm....

#2
Raymond K
2010-12-07 13:53

Nämen Volvo :O fy på sig

#3
Greger G.
2010-12-07 14:21

Volvo vill inte vara sämre än Toyota...

#4
2010-12-07 15:29

Är inte det här en väldigt fånig anmärkning?
Det finns väl ingen som skjuter fram stolen så långt att man sitter obekvämt.
Många gånger är det idiotanmärkningar som kommer fram.

#5
Emme
2010-12-07 17:19

Kinesanpassade stolar, alla vet ju att dom är kortare.

#6
Albino
2010-12-07 18:13

Ja där ser man Volvo har problem. Snart har man återkallat alla bilar man har tillverkat.

#7
789
2010-12-08 08:50

Man ska, som vanligt, helst köpa Volvo bilar som är tillverkade i Sverige för att vara säker på ett, nästan, problemfritt bilägande. Svensktillverkade Volvomodeller är: Volvo S80, Volvo V60, Volvo V70, Volvo XC70 och Volvo XC90.

#8
789
2010-12-08 08:57

Simon no 1:
Du blir alltmer patetisk... Såhär skrev du igår om Toyotas återkalleser:

"Om komponenten går sönder så hstår bilen på verkstad, men så är inte fallet, en återkallelse betyder att man kallar in bilen för att åtgärda för att undvika att det blir ett problem......."

Vill du veta var du skrev det? Läs på ViB så får du se. Du måste vara oerhört seriös? Ska du inte flyta till Japan? Gör det! Helst idag!

#9
rasgus
2010-12-08 09:52

Volvo = skitbilar. Kvalitet stavas ..... ja ni vet

#10
odemex
2010-12-08 09:57

789 ha ha ha du är rolig problemfritt bilägande.... Gå och läs på innan du uttalar dig.

#11
789
2010-12-08 10:04

odemex:
Vem av alla nicks är du nu? Vad ska man ha?Ska man ha en Toyota? Snacka om problem och återkallelser, Worldwide....

#12
Raymond K
2010-12-08 11:49

Volvo är inga skitbilar, lite tråkiga kanske och dom har sina fel som alla andra bilar. Jag tror att Volvo håller "normal" kvalitet

#13
2010-12-08 14:40

Re 789
Ja vad skulle vara patetiskt i det...?

Får du en återkallelse så kör du med bilen till den verkstad som kallar dig för att byta ut en komponent...

Vad är det du inte förstår....?

#14
j a r l
2010-12-08 16:36

Volvo är ett kinesmärke. Allt görs i Kina.

#15
j a r l
2010-12-08 16:36

Volvo är ett kinesmärke. Allt görs i Kina.

#16
Uno Simonsson
2010-12-08 16:40

Toyota återkallar mest och är störst. Kanske har Volvo bara fått lite insiration.

#17
Uno Simonsson
2010-12-08 16:41

Toyota återkallar mest och är störst. Kanske har Volvo bara fått lite insiration.

#18
789
2010-12-08 16:50

Simon:
Det patetiska i ditt resonemang är att då Toyota titt som tätt återkallar för diverse fel kallar du det kvalitetsuppföljning men när tex Volvo, VW eller andra gör detsamma beror det på dålig kvalitet etc. Patetiskt? Javisst!

#19
2010-12-08 17:01

Re 789
Nu får du allt böja läsa vad man skriver, inte vad du tror att jag skriver, jag har inte med ett enda ord skrivit något om dålig kvalitet i denna tråden....!

Det patetiska blir då tydligt, du läser inte ens vad man skriver...!

#20
789
2010-12-08 17:15

Simon:
Inte just under denna rubrik men ofta på andra där du gör en tydlig distinktion mellan en Europa bil återkallelse och Toyota återkallelse. I ena fallet är det skrutt och i det andra caset bra kundvård...

#21
2010-12-08 17:44

Re 789
Sluta med dina påståenden och visa var jag skulle ha skrivit nåt sån, jag tror du drar lite väl långt gågna slutsatser....

#22
Emme
2010-12-10 02:31

Inte jag som skrivit under nicket "Emme" här tidigare utan det är väl Jarl som härjar ännu en gång.

#23
Erik N
2010-12-11 18:55

@j a r l - Inspiration stavas med "p"... Du har dessutom fortfarande glapp i vänster musknapp...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.